Schijf formatteren met paritie NTFS lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Birdyy

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2005
Berichten
39
Ik wil de harde schijf formatteren met partitie NTFS en oudere versie XP prof. verwijderen. Dat lukt niet! Wie o wie kan mij hierbij helpen?
 
Laatst bewerkt:
Welkom op Helpmij !

Vertel hoe je dat gedaan hebt misschien zien we de fout (en oplossing).
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie.
Mijn zoon is er mee bezig geweest, en heeft al allerlei dingen geprobeerd. Ik wil morgenvroeg aan hem vragen wat hij precies heeft gedaan. Hoop dat je dan het antwoord hebt ;=)
Prettige avond nog, tot morgen.
 
Ok want we hebben wel wat meer info nodig.

Ietsgelijks.
 
Oudere verwijderen of upgraden? Gaat het om legale of illegale versies?
 
Geplaatst door Lucky Fred
Oudere verwijderen of upgraden? Gaat het om legale of illegale versies?
Geplaatst door Will-Well
Welkom op Helpmij !

Vertel hoe je dat gedaan hebt misschien zien we de fout (en oplossing).

Hier ben ik dan, de zoon van Birdyy. Ik leg het even uit:

Ik had XP prof. SP2
Op een middag deed ineens het geluid het niet meer, daarna viel internet ook weg, ik heb hem toen opnieuw opgestart en ineens was al mijn hardware(m.u.v toetsenbord en muis) verdwenen.

Ik zette gelijk belangrijke bestanden op een CD-tje en wou de harde schijf formatteren, ben gaan zoeken hoe ik dit moest doen, de optie die ik al eerste zag en die steeds terug kwam, was via DOS de regel format c: invoeren.
Ik heb geen idee hoe ik in dos-mode kom, dus had ik het via veilige modus met opdrachtpromt(cmd.exe) gedaan.

Ik kreeg een melding dat het systeem NTFS is en niet kan worden geformatteerd.

Afijn, misschien een beetje teveel info. Maar zo is het wel gegaan. Ik had trouwens ook nog een nieuwe XP erop gezet, van Dell(de computer waar het probleem mee zit is GEEN Dell. Maar dit help ook niet. Want het lukt alleen op een Dell-computer.

Ik heb 2 cd-tjes met legale XP prof., maar als ik deze wil installeren krijg ik een melding dat de versie die is geinstalleerd, nieuwer is dan de versie op de cd en kan alleen kiezen tussen Annuleren en Details

Opstarten via de cd lukt ook niet, terwijl de Bios Device volgorde wel gewoon staat op 1: Cd-rom en 2: harddisk

:confused: :(
Hopelijk weten jullie hier raad mee.

Thanx,
Martijn
 
Formatteren van een actief systeem wil idd nooit.

Start op met de CD van Windows.
Ga dan naar de Recovery Console, dus niet naar Installatie.
Geef daar het commando Format C: /fs:ntfs
Na het formatteren de PC opnieuw opstarten en dan wel kiezen voor installeren.
 
Geplaatst door Lucky Fred
Formatteren van een actief systeem wil idd nooit.

Start op met de CD van Windows.
Ga dan naar de Recovery Console, dus niet naar Installatie.
Geef daar het commando Format C: /fs:ntfs
Na het formatteren de PC opnieuw opstarten en dan wel kiezen voor installeren.

Maar dat lukt dus niet, als ik de cd erin doe, dan start hij gewoon XP op vanaf de comp. BIOS Device volgorde is wel goed ingesteld.
Heeft AUTORUN in register er iets mee te maken?
 
Je zou de Recovery Console eerst kunnen installeren op de PC. Hoe je dat doet kun je hier zien.
 
Nee,
Als ik de stappen volg, bij de winnt32.exe krijg ik weer dat scherm dat de versie ouder is dan degene die op de cd staat.

Martijn
 
Laatst bewerkt:
m.i. heel simpel houden:

CD erin en de machine aanzetten.

Wacht even, wacht even................

want je was waarschijnlijk al aan het typen dat je dat al "tig" keer hebt gedaan. Ongetwijfeld heb je dat al "tig" gedaan, maar wat je (mogelijk) nog niet een keer hebt gedaan..............

is tijdens de opstart op een willekeurige toets drukken. Windows laat namelijk onder in beeld heeeeeeeeeel kort een boodschap zien die ongeveer als volgt luidt:

druk op een toets om vanaf CD te starten. Doe je dat niet, dan start Windows vanaf hdd en dan kun je idd. nooit formateren.

ps. in je bios moet de CD wel als eerste bootdevice staan ingesteld en niet je hdd, anders zal het never werken.

Als eenmaal vanaf CD is opgestart kun je middels het doorlopen van enkele schermen naar een formatoptie toe. DAAR kun je dan de C formateren alvorens de nieuwe installatie begint.

Suc6!
 
Geplaatst door gast0225
m.i. heel simpel houden:

CD erin en de machine aanzetten.

Wacht even, wacht even................

want je was waarschijnlijk al aan het typen dat je dat al "tig" keer hebt gedaan. Ongetwijfeld heb je dat al "tig" gedaan, maar wat je (mogelijk) nog niet een keer hebt gedaan..............

is tijdens de opstart op een willekeurige toets drukken. Windows laat namelijk onder in beeld heeeeeeeeeel kort een boodschap zien die ongeveer als volgt luidt:

druk op een toets om vanaf CD te starten. Doe je dat niet, dan start Windows vanaf hdd en dan kun je idd. nooit formateren.

ps. in je bios moet de CD wel als eerste bootdevice staan ingesteld en niet je hdd, anders zal het never werken.

Als eenmaal vanaf CD is opgestart kun je middels het doorlopen van enkele schermen naar een formatoptie toe. DAAR kun je dan de C formateren alvorens de nieuwe installatie begint.

Suc6!

Nee werkt ook niet, ik krijg gewoon mijn schermpje dat ik kan kiezen welk account ik wil opstarten en muis en toetsenbord reageren niet!

Wat betekend btw m.i.?

Greetz,
Martijn
 
Dan doe je mogelijk toch iets fout (die keuze betekent namelijk dat er toch weer vanaf hdd is opgestart) :

ALS namelijk floppy of cd (DVD) als eerste bootdevice in het bios staat ingesteld EN je start op met een CD van Windows, dan krijg je GEEN menu / userskeuze aangeboden, maar direct na de opstart onder in beeld de boodschap dat je op een toets moet drukken om vanaf CD te starten.

Ik zou zeggen: nogmaals proberen........ en EERST het bios even checken.

M.i. : mijn inziens / volgens mij.
 
Geplaatst door gast0225
Dan doe je mogelijk toch iets fout (die keuze betekent namelijk dat er toch weer vanaf hdd is opgestart) :

ALS namelijk floppy of cd (DVD) als eerste bootdevice in het bios staat ingesteld EN je start op met een CD van Windows, dan krijg je GEEN menu / userskeuze aangeboden, maar direct na de opstart onder in beeld de boodschap dat je op een toets moet drukken om vanaf CD te starten.

Ik zou zeggen: nogmaals proberen........ en EERST het bios even checken.

M.i. : mijn inziens / volgens mij.

BIOS Device volgorde was en is: 1: cdrom 2: floppy 3 IDE-1

moet ik Floppy veranderen in Cschijf?

Groeten,
Martijn(zoon van Birdyy)
 
- Birdyy heb je 1 of 2 cdrom spelers?

Als je er 2 hebt, druk de cd eens in de andere bij het opstarten

- hoe oud is de pc?

Er is een tijd geweest "vroeger" :) waarin je de cdrom speler waarvan je wilde opstarten op een specifiek IDE kanaal moest zetten wilde de machine daarvan opstarten. als het een wat ouder moederbord betreft moets je hem volgens mij op de Primary Slave zetten
Oftewel aan hetzelfde kanaal als je hardeschijf.

misschien dat een andere (oude) helpmij-er daar een zekerder antwoord op heeft

Eventueel kun je ook altijd nog boot diskettes downloaden van www.bootdisk.de
 
Geplaatst door Ellasar
QUOTE 1: - Birdyy heb je 1 of 2 cdrom spelers?

Als je er 2 hebt, druk de cd eens in de andere bij het opstarten

- hoe oud is de pc?

QUOTE 2: Eventueel kun je ook altijd nog boot diskettes downloaden van www.bootdisk.de

1:
- 1 CD-Rom speler, 1 cd brander(GEEN DVD)
- De comp is 7/8 jaar oud

2: Heb ik al gedaan, maar met een opstartdiskette kom ik niet echt verder
 
Als het opstarten met CD dan op de een of andere manier echt niet wil lukken, dan kom je m.i. met een diskette van 98SE wel degelijk verder.

Download een bootdisk van 98SE en start er mee op. Verwijder desgewenst alle partities en boot opnieuw met de disk.

Wil je niet eerst alle partities verwijderen (Fdisk) dan kun je na de opstart ook kiezen voor

format C:

terwijl op je scherm staat
A:

Suc6!
 
Waarom is het allemaal zo irritand! ik wil gewoon dat mijn computer geformatteerd is!!!!

Afijn,
Ik zal 98 proberen, ik verander deze post wel als het niet lukt.

// Heb partitie verwijderd met FDisk van 98 opstartdiskette. Alleen nog aan het klooien met een nieuwe partitie aanmaken. Dus ik geef het nog niet als OPGELOST...
 
Laatst bewerkt:
Als je de partitie(s) hebt verwijderd, heb je je doel eigenlijk al bereikt. Een nieuw te maken partitie werkt alleen na een ...................... format en da's precies wat jij wil bereiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan