Sidebar mee rekken met content div

Status
Niet open voor verdere reacties.
Make over Fase 15, en laatst

Fase 15: terugblik & conclusie
De css uit de <head> kan nu verhuisd worden naar een echt stylesheet knights.css
++++++++++++++++++++++++++++++++
Klaar met de magical make-over!
(eigenlijk meer een make-under) ;)
++++++++++++++++++++++++++++++++

De opbouw van de pagina was oorspronkelijk:
HTML:
<body>
	<div id="to-center">
		<div id="firstwrap">
			<div id="topleft">
			...
			</div>
			
			<div id="header">
			...
			</div>
		</div>
	
		<div id="secondwrap">
			<div id="sidebar">
				<div id="sidebar-repeat">
				...
				</div>
			</div>
					
			<div id="contentwrap">
				<div id="menu">
					...
					<div class="ccm-spacer">&nbsp;</div>
				</div>
				
				<div id="content">
				...
				</div>
				
				<div id="footer">
				...
				</div>
			</div>
		</div>
		
		<div class="clear"></div>
	</div>
</body>
Intussen hebben we nu precies het bouwplan van het begin gerealiseerd:

driedeling-klein.png

... met de html-structuur:
HTML:
<body>
	<div id="header">
	...
	</div>
	
	<div id="sidebar">
	...
	</div>
	
	<div id="main">
		<div id="menu">
		...
		</div>
		
		<div id="content">
		...
		</div>
	
		<div id="footer">
		...
		</div>
	</div>
	
	<div class="clearB"></div>
</body>
Conclusie: het kan simpel & efficiënt. Een aantal tussenliggende <div>'s zijn niet nodig, voor de hele pagina-structuur is 1 float voldoende (de kleintjes in het menu niet meegerekend).
En tenslotte:
  • Voor deze pagina kan volstaan worden met 1 stylesheet; de ccm.base.css is hier niet nodig.
  • Voor deze pagina kan volstaan worden met 1 script; de jquery.js en de ccm.base.js zijn hier niet nodig (scheelt: 32kB minder te downloaden).
Met vriendelijke groet,
CSShunter
_______
PS:
Het kan ook anders, nog eenvoudiger. Dan heb je alleen links de #sidebar (waarin dan ook het bovenste plaatje is opgenomen: combinatie van de topleft.gif en de sidebar.gif) en de #main rechts. De #header is dan overbodig, want het logo-img kan via z'n margins rechtstreeks de 200px hoog innemen.
 
Laatst bewerkt:
Wow..

Ben een beetje overdonderd.. :p

Ik ga dit binnenkort eens rustig doorlezen en het allemaal laten bezinken. Bedankt :)
 
Laatste nieuws: nieuwe versie, vervolg op het PS!

Omdat het background-images zijn, kan je ook alle images van de #sidebar in één afbeelding stoppen:

knights-sprite.png


(download knights-sprite.png)

Maar ik zou eigenlijk de planken in de #sidebar flink wat donkerder maken, tegen het zwart aan (knights-sprite2.png): anders zijn de teksten in wit er moeilijk te lezen, zeker als de letters kleiner worden. Met de #sidebar over de volle hoogte, zoals geschetst in het PS van de vorige post, en wat aanpassing van de css (knights2.css; als toegift betere randjes van de <body>), krijg je dan:
Naadloos, dus!

Toelichting:
Omdat de #sidebar maar 221px breed is, kan je het linkerdeel, zonder repeat, gebruiken als background voor het overplakken van het bovenste deel.
Binnen de #sidebar kan je de rechterhelft dan niet zien, want zo breed is de #sidebar niet.

Voor de wel herhalende strook die in de <body> als background-img zit, gebruik je de rechterhelft: door de horizontale background-position op -221px te zetten. Nu wordt de afbeelding 221px naar links getrokken, en het herhaalgedeelte zit horizontaal goed.
Wat ernaast staat (de kop-afbeelding) is buiten de grens van de <body> getrokken en zie je niet!
Vervolgens kan de afbeelding nu ook straffeloos een repeat-y krijgen om verticaal alles te vullen wat nodig is.
De oorspronkelijke afbeeldingen waren 44kB (topleft), 113kB (sidebar) en 62kB (rest), samen 219kB. De sprite is 94kB, dus minder dan de helft van de bestandsgrootte van de 3 losse. Bovendien is nu maar één "http-request" (opvraag-verzoek van de browser aan de server) nodig in plaats van 3. En zo'n "http-request" is uploaden vanaf de computer van de bezoeker, wat een stuk langzamer gaat dan downloaden.
Met zo'n css-sprite kan je dus veel snelheidswinst voor de pagina boeken! :)

Succes!
CSShunter
 
Hoi,

Heb er vandaag even naar kunnen kijken. Heb geprobeerd om versie 15 te implementeren en dat ging prima.. totdat ik gebruik ging maken van mijn CMS.

Ik weet niet of je ooit Concrete5 hebt gebruikt? Het stelt je in staat om een pagina direct te editten. In mijn lay-out werk het foutloos, maar zodra ik je nieuwe design implementeer blijft er niets over van de website zodra ik de 'Edit-mode' van Concrete5 inschakel. Dat is niet erg handig, want de site gaat die CMS gebruiken.

Zou je me willen helpen om alsnog een rekkende sidebar te krijgen zonder compleet redesign?

Overigens is je uitleg niet voor niets geweest, want ik heb er heel veel van opgestoken.

Over de sidebar: het is inderdaad erg moeilijk om daar leesbare tekst op te krijgen. Ik zal zelf ook al te denken aan een iets donkere kleur, of een div met halve opacity o.i.d.

Mvg,
Tom

Overigens: in je 15-stappen uitleg rekt de content niet mee met de sidebar..

Edit: ik heb de CSS van dit menu (tutorial) gebruikt voor mijn menu: http://resources.blokeish.com/Downloads/web/css/CSS-Multilevel-Menu.html

In het voorbeeld klappen de subitems mooi exact onder hun parent uit, maar als je op mijn website kijkt (Information) dan staan ze opeens een paar centimeter naar rechts, ondanks dat ik de CSS exact heb gekopieerd..

Weet je misschien hoe dit komt?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tom,
Even van beneden naar boven.
... klappen de subitems mooi exact onder hun parent uit ...
In de submenu-styles van kam.webencoding.nl/c5/ heb je het voorbeeld weliswaar goed gekopieerd, maar je hebt er ook wat dingen aan toegevoegd, zodat het niet 100% goed draait.
Wat ook speelt: in IE7 zit de positie wel goed. Maar los daarvan: als je met de muis in een normale beweging van "Information" naar het submenu "Characters" hovert, floept het submenu weg en kan je er niet op klikken. Alleen als je met een rotgang van het hoofdmenu naar beneden gaat kan je soms het submenu laten staan. Oorzaak: het submenu zit net 1px te laag
Ik dacht aan het volgende:
Code:
#menu ul ul {
   ...
   top: 38px;         /* 1px hoger om wegvallen te vermijden */
   padding: 0;        /* om links goed aan te lijnen */
   margin-left: -1px; /* om 't randje precies onder hoofdmenu-item te laten komen */
   }
#menu ul ul a {
   ...
   border: 1px solid #666666; /* o.a. om het randje v/h hoofdmenu te handhaven */
   }
Dit werkt in Firefox, IE6, IE7, Chrome, Opera en Safari. Moet nog wel even gecheckt worden in IE8 en IE9.

=====
Ik zie in IE6 dat de #contentwrap onder de sidebar duikt! - Dat kan opgelost worden door de #contenwrap en diens kinderen net iets minder breedte te geven:
Code:
#contentwrap {
	width: 800px;
	}
#menu {
	width: 800px;
	}
#content {
	width: 800px;
	}
#footer {
	width: 800px;
	}

=====
Overigens: in je 15-stappen uitleg rekt de content niet mee met de sidebar...
Dat snap ik niet: ook als ik in er voorbeeld 16/17 nog een stevig voorraadje Lorem's aan toevoeg, gaan de plankjes aan de linkerkant gewoon mee: knights-nw-f18.htm. Getest in FF, Chrome, Opera, Safari en IE6 en IE7 (resoluties 1024*768 en 1280*1024px > dan gaan andere ook goed).
D.w.z. de (nep-) sidebar rekt prima mee met de content.
En het omgekeerde gaat ook goed: in voorbeeld 17 rekt de pagina prima mee als er weinig content is en veel sidebar. De content heeft daar weinig uit te rekken, want die heeft geen background-img dat voortgezet zou moeten worden.
Wat gaat er dan mis? Of bedoel je wat anders?

=====
... ging prima.. totdat ik gebruik ging maken van mijn CMS.
Tja, dan wordt het een ander verhaal. :rolleyes:
Als je direct werkt, kan je alles doen wat je wilt: met Kladblok en een ftp-uploader. :)
Maar als je een CMS hebt, moet je je houden aan de regels van het CMS: hoe het template in elkaar zit, en waar je wel of niet bij kunt komen...

Concrete5 ken ik niet, maar als je in het stylesheet kunt komen, kan je ervan maken (naast het bovenstaande), als je een gecombineerd background-image maakt in de maten zoals die van mijn voorbeeld:
Code:
body {
	...
	background: black url(images-map/knights-sprite2.png) repeat-y -221px 0;	
	}
#topleft {
	...
	background: url(images-map/knights-sprite2.png);	
	}
#sidebar {
	...
	background: url(images-map/knights-sprite2.png) no-repeat 0 -200px;	
	}
#secondwrap {
	...
	height: auto; /* of de 100% weghalen */
	}
Misschien loop je later nog ergens tegenaan waar het CMS tegenwerkt, maar dat zie je dan wel weer. ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Hoi, menu is gefixt :)
Heb het kunnen testen in IE8, daar werkt het. IE9 kan ik vanavond laat pas uitproberen. Bedankt.

Ik zie in IE6 dat de #contentwrap onder de sidebar duikt!
Opgelost, bedankt. Ik heb ook de header smaller moeten maken, omdat anders de borders niet meer op dezelfde lijn liepen.

Wat gaat er dan mis? Of bedoel je wat anders?
Nu ik beter kijk snap ik wat je bedoeld. Wat ik echter graag zou zien is, wanneer de sidebar zoveel tekst heeft de footer helemaal onderaan komt te staan. Ik weet niet of dit mogelijk is?

Tja, dan wordt het een ander verhaal. :rolleyes:
Concrete5 is anders dan de 'normale' CMS die je kent. Het maakt het integreren van een CMS in een statische HTML pagina enorm eenvoudig. Het maakt dus alleen gebruik van de CSS die je zelf hebt gemaakt bij de statische HTML pagina.

Kijk hier voor een video van wat ik bedoel.

Wanneer je met Concrete5 een pagina 'edit', dan zie je exact je zelf gemaakte design, maar dan met gekleurde stippellijntjes om de divs. Hier kun je dan 'blocks' aan toevoegen, die weer content of video's of afbeeldingen, enz enz kunnen bevatten.

Wat dat betreft lijkt het me daarom dus niet nodig om het volledige design om te gooien, omdat dat nu met jouw hulp erg goed gaat. Alleen je re-design pakt hij om één of andere reden niet goed..

We zijn op de goede weg, thanks! Feit is alleen dat mijn sidebar nog steeds niet meerekt. Een paar posts terug (aan het begin van je 15-stappen) gaf je aan dat er nog ergens een 'clearing-div' moest komen. Dat heb ik geprobeerd, maar waar ik hem ook neerzette: mijn sidebar wilde niets weten van meerekken met de content.

Ik kijk uit naar je antwoord.

Mvg,
Tom
 
Hoi Tom,
Brrrr! Niets is zo lastig als een bestaand template om te vormen naar iets dat je graag wilt zien. :confused:

Invlechten van twee benaderingen...
Bij nader inzien blijkt mijn testpagina knights-cms-adapted.htm het wel aardig te doen op 1024*768px, maar bij hogere reso's gaat het stevig de mist in.
Te vlug m'n combi-image erin gedropt ... :rolleyes:

Het "even invlechten" van wat ik met eigen html & css als werkende pagina knights-nw-f16.htm had gemaakt is toch in de praktijk verre van eenvoudig: een pittige uitdaging.
Niet alleen door de <div>'s die anders in de html van het template zitten dan bij mij, maar vooral ook door alle floats en de overmaat aan opgegeven hoogtes, minimum-hoogtes en breedtes die eerst onschadelijk gemaakt moeten worden voordat mijn opzet kan slagen.

Maar na iets meer dan een stief kwartiertje ;) is het gelukt!
Ik heb nu, met een riedeltje correcties/aanvullingen op het bestaande stylesheet een zo korte mogelijke pagina die cross-browser en cross-resolutie z'n kunsten vertoont, een een pagina met veel content, die hoger is dan een beeldscherm.
  • knights-cms-adapted-short.htm
  • knights-cms-adapted-long.htm
  • Alles extra css staat in de <head>.
  • Ze doen het ook in IE6, maar als je die wilt supporten moet nog gekeken worden naar het menu (door een IE6 makke komen de hovers en de submenu's niet door; daar bestaat wel een workaround voor met een extra sfHover.js javascriptje; met als alternatief de whateverhover-oplossing).
  • Die styles in de <head> mogen nu geïntegreerd worden in het bestaande stylesheet. :p
Bij de korte pagina kan desgewenst de sidebar helemaal tot onderop doorlopen; dan moet de repeat-strook niet in de #to-center, maar meteen in de <body> gezet worden.

=====
De clear en ander geklier
... dat er nog ergens een 'clearing-div' moest komen. Dat heb ik geprobeerd, maar waar ik hem ook neerzette: mijn sidebar wilde niets weten van meerekken met de content.
Dat klopt helemaal, want dat is een vreselijk lastige om te ontdekken. De clearing-div moet vlak voor het eind van de #to-center komen, want daar zit zowel de float van de sidebar in als die van het rechterblok:
HTML:
...
					</div><!-- end footer -->
				</div><!-- end contentwrap -->
			</div><!-- end secondwrap -->
		<div class="clear"></div>
		</div><!-- end to-center -->
	</body>
</html>
Maar dan doet ie het nog steeds niet! :mad:
Na wat figileren, om niet te zeggen een behoorlijk gekl**i, kwam ik er achter dat dit in de <div id="sidebar"> zit, die voortijdig in hoogte eindigt: omdat niet alleen de #sidebar gefloat is, maar ook de <div id="sidebar-repeat"> die daarbinnen zit. Daarbij komt ook nog de top-eigenschap (161px) van de #sidebar-repeat die dwars ligt. Dat moet een {padding-top: 161px;} van de #sidebar zelf worden!
Voor iemand die dit in één oogopslag ziet, maak ik een diepe buiging. :D
  • Terzijde: het vreselijke gemak van concrete5 zie ik er nog niet zo van af!

=====
De footer die echt moet footeren
Wat ik graag zou zien is, wanneer de sidebar zoveel tekst heeft de footer helemaal onderaan komt te staan. Ik weet niet of dit mogelijk is?
Ik had al zo'n blauw vermoeden dat het die kant op ging. En jazeker, ook dat is mogelijk. Css is voor geen kleintje vervaard!
  • Alles moet in een super-container komen, met uitzondering van de #footer, die een absolute positie gaat krijgen: {bottom:0;}.
  • Het recept staat hier: gecentreerde-footer-A.htm
    smiley-st.gif
Maar aan die operatie zou ik pas beginnen al je al het andere op orde hebt. ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Hoi :)

Heb alles toegepast, en het werkt fantastisch. Ook in combinatie met de CMS, top!

Enige wat je misschien verkeerd begrepen hebt (maar dat is dan weer een fout van mijn kant is de footer). Ik wil de footer niet onderaan het scherm hebben, maar onderaan de sidebar vastgeplakt. Dus als ik nauwelijks text heb in de content (laten we als voorbeeld één regeltje text nemen), dan staat de footer een stuk omhoog t.o.v. de sidebar. Maar ik wil hem ook niet tegen de onderkant van het scherm, want dat heeft geen zin. Ik zou hem graag tegen de onderkant van de sidebar hebben.. Kan dat?

En weer geldt: thanks tot dusver. Heb al vele fora bezocht, maar nog nooit zo'n uitgebreide hulp gekregen als die jij me nu biedt. Ongelooflijk. Thanks!
 
Footer ... graag tegen de onderkant van de sidebar hebben.. Kan dat?
Tuurlijk!
Nu de rest in orde is, valt dat zelfs reuze mee.
Wat moet er gebeuren?

De #footer moet onderin de container komen te staan waar de sidebar en het rechterblok samen in zitten (zodat de #footer meegaat met de hoogste van de twee).
Die container is de #secondwrap.
D.w.z. de #footer moet dus uit de #contentwrap gehaald worden, een daar op gelijk niveau mee komen.

Nu moet de #footer altijd op de bodem van die #secondwrap komen, dus absoluut benedenaan ten opzicht van de #secondwrap. De #secondwrap krijgt dan een {position:relative;}, en de #footer een {position:absolute; bottom: 0;}.

Alleen heeft de #footer nu de volle breedte van de #secondwrap gekregen: paginabreed. Daardoor plakt de #footer zich met z'n zwarte background over de sidebar heen. Te verhelpen door een {left: 221px;}, waarmee de gecentreerde tekst ook weer mooi gecentreerd t.o.v het rechterblok komt.

Nu zit het absolute gevaarte nog over de onderste regels van de #content heen geplakt. Dan geven we de #content wat padding-bottom: net zoveel als de te verwachten maximale hoogte van de #footer.
  • Nog wel rekening houden met mogelijke vergroting van de lettergrootte door de bezoeker: dus de maat opgeven in em's, dan rekt die padding mee als de hoogte van de #footer groter wordt door een groter letterformaat.
De rest is kinderspel: even wat bordertjes regelen.

Resultaat is het volgende duo:
:)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Laatst bewerkt:
Edit:
Het ziet er naar uit dat ik het alsnog voor elkaar gekregen heb. Kun je even bevestigen of het allemaal netjes is zo? :)

Dan heb ik nog één vraag:
Zoals je kunt zien vullen de menu items de menubalk niet helemaal. Er is een leeg stukje aan de rechterkant. Ik zou graag willen dat alle menu items in zich automatisch in grootte aanpassen om de gehele menubalk te vullen. Is dit mogelijk? Ook als er in de toekomst een menu-item bijkomt?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tom,
Bevestiging! Ja, de pagina ziet er op scherm goed uit, de html ziet er goed uit en de css ziet er ook keurig uit. :thumb:

Nog een paar schoonheidspuntjes:
  • De <html>-tag moet eigenlijk luiden:
    HTML:
    <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="nl" xml:lang="nl" >
  • Er staat in de <head> twee keer een <title>: één is genoeg.
  • In de tekst staat "Walkthroughs & Help", dat moet in de html-code zijn: "Walkthroughs &amp; Help".
    Reden: in html-code is een & gereserveerd voor het begin van een inwendige code voor een bepaald letterteken (die code eindigt altijd met een ;). Bv. &eacute; is de code voor een é, en &gt; is de code voor een > (greater then). De & (ampersand) is zelf ook zo'n speciaal teken, dat tot "amp" is afgekort: vandaar dat er &amp; moet komen.
Met deze 3 is het 100% valid html! :)
  • De css-validator struikelt over de colorname "pink" in #contentwrap {background: pink;}, waarschijnlijk omdat deze kleur niet bij de 16 html-basiskleuren zit. Je zou daarvoor dan #FFC0CB moeten gebruiken. - Maar de roze background-kleur wordt niet gebruikt voor de #contentwrap, en kan er gewoon helemaal uit.
  • Dan is het stylesheet style.css 100% valid css2.1.
Het andere c5-stylesheet niet, maar dat komt omdat er in div#ccm-overlay met "opacity" (ondoorzichtigheid) wordt gewerkt, wat css3 is; terwijl er ook {filter:alpha(opacity=70);} en {-moz-opacity: 0.7;} als browser-specifieke css bij staat (voor IE resp. FF), wat officieel niet mag, maar ook niet erg is. Geen problemen!

Verder zou ik de #content wat meer onderruimte boven de #footer geven, bv. {padding-bottom: 7em;} i.p.v. de 5.5em nu.

Aanpassing breedte menu-items
Mmm, dat is moeilijk met css te regelen, want (a) css kan niet rekenen (op basis van de breedte die de elementen en woorden samen innemen), en (b) als er te veel items zijn, past het er ook zonder binnenruimten in de "knoppen" gewoon niet in de breedte op. In het vakje naast "Search" is bv. nu al geen ruimte voor nog een item met een woord net zo lang als "Search". Dus bij extra items zou je handmatig de paddings L/R en/of de lettergrootte moeten aanpassen om het nog op 1 regel te krijgen - in de hoop dat een bezoeker niet z'n lettergrootte gaat opschalen. Of anders een tweede regel gaan gebruiken.

Wat wel kan, is de hele strook centreren met eventueel wat vulling uiterst links en rechts om de "Home" en de "Search" geen overmatige linker- resp rechter-padding te geven. Dat kan ook gecombineerd worden met een tweede (en derde enz.) regel, zodat het altijd goed gaat.
Daar zal ik nog even naar kijken.

Met vriendelijke groet,
CSShunter
_____
O, ik zie dat de #contentwrap nog een {border-bottom: 1px solid #666;} heeft. Die kan er uit, want nu heeft de #footer een border-top gekregen, en anders zou die border-bottom bij een superkorte pagina in het midden komen te hangen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tom,
Inderdaad kunnen de menu-items niet zo strak in hun vakjes blijven, als er ook nog nieuwe bij moeten kunnen komen.
En de huidige opzet kan al niet tegen lettergrootte-aanpassing door de bezoekers:

knights-menu-mis.png

Maar het kan wel iets anders: van de menu-items losse knop-achtige links maken. Die kunnen gecentreerd worden, en zonodig ook over twee regels verdeeld worden.
Daarvoor is nodig:
  • De list-items moeten niet meer naar links floaten, dat centreert niet lekker. ;)
  • In plaats daarvan krijgen ze een {display:inline;}, waarmee ze ook naast elkaar komen.
  • Nu mogen de links in de <li>'s geen {display: block;} meer krijgen, want anders zou het lijstje alsnog verticaal worden.
  • In plaats daarvan krijgen de <a>'s nu een {display: inline-block}. Daarmee is toch het hele oppervlak van de <li> aanklikbaar.
  • En nog wat details als regelhoogte, margins en paddings regelen.
Verder lijkt het me wel een goed idee om het hele menu-rijtje omhoog te hijsen, de #header in. Het logo kan best wat omhoog, en dan begint de content meteen op gelijke hoogte als de sidebar.
De randjes-kleur van de links heb ik ook aangepast, zodat ze nu beter passen in het geheel van "logo + menu in in de header".
Dat ziet er zo uit:

knights-menu-a.png

Als er nieuwe items aan toegevoegd worden, komen die er netjes onder, ook gecentreerd, en de rest eronder schuift vanzelf naar beneden:

knights-menu-b.png

Datzelfde gebeurt als het letterformaat wordt opgeschaald:

knights-menu-c.png

En hier is ie in levenden lijve:
Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Laatst bewerkt:
Hoi :)

Works like a charm, op één ding na. Ik heb dit moeten toevoegen:

Code:
#menu li {
	margin-right: 3px;
}
Om de spacing tussen de menu-items te realiseren. Na het implementeren van de door jou opgegeven CSS stonden al mijn menu-items tegen elkaar aan. Ook mijn CMS is blij met je oplossing, ik kan nu nóg beter gebruik maken van de blokken :)

Nu heb ik nog wel een extra vraagje. Mijn 'partner' vindt dat de content een minimum hoogte moet hebben. De minimum hoogte zou dan de grootte van het scherm moeten zijn. Ik heb geprobeerd om de content een min-height van 100%; te geven, maar dat wilde niet werken. Het werkte alleen als ik een fixed height op gaf (bijv. 600px). Weet jij waarom de procenten niet willen werken?


Verder ga ik nog wat achtergrondafbeeldingen toevoegen om het geheel wat minder 'zwart' te maken. Wie weet heb ik daar ook nog vraagjes over, dat merk je dan vanzelf ;)

Bedankt voor de hulp weer!

Edit: HTML en CSS zijn beide geverifieerd door W3 Validator :)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tom,
... spacing tussen de menu-items ...
Ja, dat is wel zo netjes; maar in de html-code die ik gebruikte hoefde dat niet persé: omdat de <li>'s telkens op een nieuwe regel staan en er (via het inline-gebeuren) dan een spatie tussen komt te staan.
Maar door je c5-CMS worden de <li>'s allemaal meteen achter elkaar geschreven, zie ik. Dan komen er geen spaties en is de margin-right wel nodig.

=====
Mijn 'partner' vindt dat de content een minimum hoogte moet hebben. De minimum hoogte zou dan de grootte van het scherm moeten zijn.
Da's ook een mooie: als je partner nog eens wat weet! ;)
Want dat gaat zomaar niet, zoals je al merkte. Daarvoor moet het hele bloedig ontwikkelde css/html-systeem weer overhoop gehaald worden, en zijn we zo ongeveer weer terug bij af...
  • Dan moet de #footer uit de #secondwrap gehaald worden, en los in de <body> komen.
  • Dan moet de <body> de doorlopende background van de sidebar krijgen.
  • De #content krijgt alleen de min-height van het bg-img met het harnas.
En nog zo wat, om alles vervolgens weer op orde te krijgen.
Gegroet!
CSShunter
__________
PS: Ik heb het bg-img van de html een "fixed" attachment meegegeven, dan blijft de kasteelmuur staan als je bij een lange pagina omhoog scrollt.
Anders word ik duizelig van de hoogte. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het nog eens met hem bespreken. In principe lijkt het me niet nodig om dat te designen, omdat alle pagina's toch wel een bepaalde invulling krijgen. We zouden zelfs nog als 'cheat' op de weinige pagina's die weinig tekst hebben allemaal enters (<br />) kunnen toevoegen. Het mag niet, maar werkt wel :D

Zo te zien zijn we zo goed als klaar. Ik ga even evalueren met mijn partner, en dan hoor je van me :)

Thanks again!
 
Allemaal <br />'s *): kan, maar werkt gedeeltelijk:
  • Bij een korte pagina en een bezoeker met een supergroot beeldscherm kan het nog niet genoeg zijn.
  • En zet je er veel <br />'s in, dan krijgt een bezoeker met een minder hoge resolutie (of een klein gezet window) een pagina met veel loze scroll-ruimte onderin te zien; met als beloning alleen de footer.
Dus voor die oplossing zou ik niet kiezen - dan maar de html/css aanpassen, en dat is nu gauw genoeg gebeurd. Het stylesheet lijkt me al vrijwel klaar, en in de html de #footer even verplaatsen is ook het werk niet.
Als het CMS dat aankan! ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
_________
*) Of een serie nette <div class="vulsel"><!-- ! --></div>'s, met bv. .vulsel{height:50px;}. Maar dat heeft dezelfde bezwaren.
 
Laatst bewerkt:
Edit: my bad, had er overheen gelezen :)

Works like a charm, awesome!

Edit 2: te vroeg gesproken. Als je nu kijkt zie je dat de sidebar ergens ophoudt, en daarna weer doorloopt. Hoe komt dit?

Edit 3: Nvm. Ook al opgelost :)
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik zag net ook dat de footer niet footert, maar direct onder de #content staat.

Ah, de body heeft zowel een {height:100%;} als een {min-height: 100%;}. Alleen de min-height is genoeg.
En de clearing div op het eind staat in een commentaar: dan is ie uitgeschakeld en doet niks. :p
De id="bottomspace" mag er uit, maar de rest moet blijven staan!

Helpt dat al?

[edit]Het kan ook zijn, dat online nu nog een halffabricaat staat, en je werkende versie nog wacht op de uitgaande upload!
Ik wacht de berichten af. :)[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt allemaal te werken, maar toch heb ik de indruk dat er iets niet klopt. Bijvoorbeeld de footer. De breedte klopt, maar toch sluiten de borders rechts niet aan. Zou je even willen controleren? :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan