Sitecom extender verbinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jurrr

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2009
Hallo,

Ik heb een sitecom extender n300 wlx 2006 en wil deze verbinding laten maken met mijn thuisnetwerk. Nou heb ik netjes de handleiding gevolgd maar ik kom niet op de site van sitecom. Dit zou http://sitecom.extender moeten zijn. Helaas is deze pagina niet beschikbaar. Ook via het bijgenoemde IP adres kom ik niet op een site waar ik de extender zou kunnen koppelen. Ik heb geen router van sitecom dus ik kan niet via de OPS knop koppelen. De firmware die sitecom aanbied op de site werkt ook niet en kan mijn laptop niet lezen omdat deze beschadigd zou zijn. Heeft iemand enig idee hoe ik nu te werk moet gaan?

Laatst bewerkt:
Eerste wat je moet doen is de extender resetten naar fabriekswaarden, dan vanaf een pc/laptop draadloos verbinden met het tijdelijke SSID van de extender.
Daarna (vanaf die zelfde draadloos verbonden pc/laptop) inloggen op dat ip-adres. Zet er (veiligheidshalve) altijd http:// voor, dus niet 'kaal' het ip-adres invullen in het adresveld van je webbrowser.

Tijs.

Bedankt Tijs. De extender is gereset naar de fabriekswaarden. Hoe moet ik dat doen met die SSID?

Vanaf je pc/laptop rondkijken welke wifi netwerken er zijn. De naamgeving van die netwerken is de SSID van die netwerken.
Daar zou dan iets tussen moeten staan, als onbeveiligd netwerk, waar je duidelijk aan kunt zien dat dat de extender is. (bijv. iets als Sitecom_EXT1235678).
Daar moet je mee verbinden en daarna je instellingen op de extender gaan doen.
Hierdoor zou de extender gekoppeld moeten zijn met je normale wifi netwerk én het extender netwerk (mogelijk) een andere naam/SSID gekregen hebben en tevens het extender netwerk beveiligd.
Daarna weer verbinden met het extender netwerk zoals die dán is ingesteld (zijn SSID + wachtwoord), en dan zou het moeten werken.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik ga vanmiddag even kijken, ben nu op werk dus kan het niet gaan testen.

In de meeste gevallen laadt de pagina http://sitecom.extender of http://192.168.128.253 niet omdat er 1) geen verbinding is met de extender of 2) nog verbindingen zijn met andere netwerken. Probeert u het volgende:

Sluit een netwerkkabel aan tussen uw range extender en uw computer of verbindt na de hieronder genoemde reset met het draadloze netwerk van de extender.

Voer een reset uit van de range extender, door de OPS knop gedurende 20 seconden ingedrukt te houden.

Wacht 2 minuten totdat de range extender weer is opgestart.

Open een webbrowser (b.v. Internet Explorer) en open het volgende adres:
http://192.168.128.253

U zou nu moeten kunnen inloggen met gebruikersnaam: admin en wachtwoord admin

Klik op het menu item 'Wizard'.

Bevestig dat het netwerk dat u wilt verlengen een signaalsterkte heeft van hoger dan 50. Is de signaalwaarde lager dan 50, probeer dan de extender op een andere plek (dichter bij de router). Het is aan te raden om het netwerk dat u wilt verlengen te voorzien van een vast draadloos kanaal en deze te beveiligen met alleen de WPA2 AES beveiligingsstandaard (geen WPA/WPA2 of TKIP met AES).

Volg de aanwijzingen op het scherm.

Nadat de extender is geinstalleerd, kunt u verbinding maken met het nieuwe _EXT netwerk. Bij het verbinden gebruikt u het wachtwoord van uw oorspronkelijke netwerk.

Werkt de extender na installatie niet goed, controleer dan de door de router gebruikte beveiligingsstandaard. Helpt dit niet, test dan of het wel goed werkt wanneer u de router een ander draadloos kanaal toekent en de extender hiervoor configureert.

Verder, krijgt u na installatie geen verbinding, maar gaat wel het signaallampje branden en staat in het menu van de extender bij Mode: de status Universal Repeater (Connected), test dan eens met de DHCP client disabled (staat onder Toolbox). Let wel: na dit ingesteld te hebben verliest u toegang tot de instelpagina van de extender, u kunt indien nodig opnieuw bovenstaande stappen doorlopen om weer toegang te verkrijgen.

Verder, om helemaal volledig te zijn: lukt het ook op deze manier niet, dan kan er ook nog gebruik gemaakt worden van een statisch IP-adres. Het makkelijkste is dan om eerst de extender via kabel aan te sluiten en draadloos tijdelijk uit te zetten en vervolgens tijdelijk een statisch IP-adres in te stellen op de bekabelde LAN-verbinding:

WINDOWS VISTA/7/8/10:
1) Klik op Start (bij Windows 8/10 met de rechtermuisknop en kies Netwerkverbindingen)
2) Selecteer Configuratiescherm in het menu.
3) Klik op Netwerkstatus en -taken weergeven, hiermee opent u het Netwerkcentrum.
4) Klik links in de takenlijst op Netwerkverbindingen beheren / Adapter instellingen wijzigen.
5) Klik met de rechtermuisknop op LAN-verbinding, en selecteer Eigenschappen.
6) Mocht er om toestemming gevraagd worden, klik dan op Doorgaan.
7) Klik op internetprotocol versie 4 (TCP/IPv4), en druk op de knop Eigenschappen.
8) Vul in dit scherm de volgende gegevens in:
IP-adres : 192.168.128.20
Subnetmasker: 255.255.255.0
9) Klik op OK, en druk in het vorige scherm wederom op OK.

MAC OS:
1) Geef uw Mac een statisch IP adres. Klik op het Apple logo in de 'Finder' en ga naar 'Systeem Voorkeuren, klik hier vervolgens op 'Netwerk'
2) Nu kunt u uw ingebouwde 'Ethernet Adapter' selecteren. Zet vervolgens de 'IPv4 Configureren' op 'Handmatig'
3) Gebruik nu de volgende instellingen:
IP Adres: 192.168.128.20
Subnet Masker: 255.255.255.0

Nadien kan de LAN-verbinding weer op Automatisch IP-adres verkrijgen / DHCP teruggezet worden.

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare

Laatst bewerkt:
@Jurr: Nog een poging gedaan om het werkend te krijgen na mijn tips en die van SitecomWebcare? En zo ja, wat kwam daar uit?

Tijs.

@dnties
Het is gelukt om een verbinding te maken tussen de extender en het draadloos netwerk. Bijv. mijn telefoon tablet en laptop verbinden wel met het netwerk en dan is het signaal ook sterk. Echter komt de data niet binnen. Een appje op mijn telefoon of een site benaderen lukt niet over het netwerk.

Vergelijken wat ipconfig /all
in een cmd.exe venster zegt van een pc die aan het originele netwerk en eentje die aan het extender netwerk verbonden is

Tijs.

Het klinkt alsof de extender niet goed gekoppeld is geraakt met de router. In dat geval krijgt u wel verbinding met de extender, maar wordt de verbinding niet doorgegeven naar de router en verder met internet. Welke status staat er op de instelpagina van de extender onder Home bij Mode: Universal Repeater (??). U kunt hier het volgende aantreffen:

- 'Connected':
Probleem: geen probleem, het is de extender gelukt om verbinding te maken met de router. Werkt de verbinding, dan kunt u de extender nu op de gewenste locatie plaatsen en maak opnieuw verbinding met uw draadloze netwerk. Werkt de verbinding niet, kijk dan bij de oplossing hieronder.
Oplossing: schakel onder Toolbox > System / IP Management de DHCP Server uit. Helpt dat niet, zet dan tevens de DHCP Client uit.
- 'Disconnected':
Probleem: er zijn geen instellingen toegepast of de verbinding met de router is volledig geweigerd.
Oplossing: doorloop de Wizard (instelhulp) installatie of wijzig instellingen van het draadloze netwerk van de router. Is de Wizard doorlopen maar blijft de status Disconnected, verander dan op de router bv. van kanaal, zet de encryptie op WPA2 AES, test met kanaal bandbreedte op 20 Mhz en zorg dat de router niet een hele lange SSID heeft (maximaal 32 alfanumerieke karakters, het toevoegen van _EXT daar de Wizard moet mogelijk blijven).
- 'Waiting for keys':
Probleem: er is een fout gemaakt bij de keuze van beveiliging (verkeerde encryptiestandaard of wachtwoord).
Oplossing: controleer onder Advanced Settings > Security uw beveiligingsinstellingen.
- 'Scanning':
Probleem: het gekozen draadloze netwerk is buiten bereik.
Oplossing: Controleer met de Wizard of onder Basic Settings > Site Survey of de signaalwaarde bij het gekozen netwerk 50 of hoger is. Is dit niet het geval, verplaats de extender dan naar een punt waar dit wel het geval is (dichterbij de router). Plaats de extender niet op de plek waar het probleem met ontvangst zich voordoet, de extender dient op een plek te staan waar het signaal nog goed genoeg is. Is de signaalwaarde in orde, controleer dan of er op de router MAC-filtering / Access Control regels actief zijn. Is dit het geval, schakel dan die opties uit.

Lukt het helemaal niet om verbinding te krijgen, (her)installeer dan ook eens de firmware van de extender. Helpt ook dat niet, test dan de extender met een andere router om te controleren of er mogelijk sprake is van een defect.

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare

@Jurr: Met de hoofdrouter mag bedraad of draadloos, met de extender (natuurlijk) alleen draadloos.
Waar het mij om gaat is m.b.t. de 2 informatie-delen:
a. Of het ip-adres in dezelfde reeks ligt (bijv. 192.168.0.x)
b. Of de standaardgateway hetzelfde is
c. Of de DHCP server dezelfde is

Het is namelijk de bedoeling dat de extender jou verbindt met de hoofdrouter, dus dat je pc van de hoofdrouter (in de rol van DHCP server) de juiste ip-gerelateerde informatie krijgt. Stel dat je de extender (ook) DHCP server hebt gemaakt dan kun je allerlei problemen verwachten.

Tijs.

ik heb het kanaal al veranderd in de sitecom console naar kanaal 3. Dit maakt geen verschil. Ik krijg geen stabiele verbinding met de ext.
@dnties ik heb ook de ipconfig uitgevoerd.met ext.pngmet ext2.pngmet wifi.pngmet wifi2.png

Ik weet niet zo goed wat ik nu nog kan doen om het op te lossen. De verbinding lijkt gewoon sterk te zijn en ook in de sitecom console staat dat ik verbonden ben. Als ik dan de dhcp server uit wil zetten staat deze al uitgeschakeld en de dhcp client als ik die uitschakel gaat de verbinding weg.

@dnties, enig idee wat ik nu nog kan doen om het te laten werken?

Kijk eens goed naar de schermafdrukken: Bij de laatste 2 (rechstreekse wifi) staan de juiste DNS-servers: 192.168.2.254 en 2 alternatieve 195.x.x.x DNS servers (zullen wel de DNS-servers van je provider zijn).
Bij de eerste 2 (extender netwerk) staat de verkeerde DNS server: 192.168.2.10

De DHCP server is op beide netwerken dezelfde, het toegekende ip-adres is op beide netwerken dezelfde etc., dus in technische zin werkt de extender prima.
In die toegekende DNS server lijkt jouw probleem in te zitten.
Kijk dus nog eens goed in de instellingen van de extender. Ik kan zo snel niet zien hoe het staat ingesteld, dus als je daar nog op kunt inloggen, doe ook daar schermafdrukken van.

EDIT, toevoeging: Je probleem lijkt op die van deze posting. Dat probleem lijkt er zéker op als de extender zelf (inderdaad) 192.168.2.10 als (zijn eigen) ip-adres heeft, nu...
Dus mogelijk opgelost als je in de wifi instellingen op de routermodem van de provider bij WPA2 PSK ipv. AES instelt AES + TKIP
Wellicht moet je daarna de extender weer opnieuw verbinden met het wifi netwerk van de routermodem van de provider.

Tijs.

Laatst bewerkt:
hierbij de printscreens van de instellingen in sitecom.helpmij1.pnghelpmij2.pnghelpmij3.png

wellicht dat jullie nog weten wat ik kan doen, ik kom er iig niet uit.

a. Je moet eerst de wifi in de hoofdrouter aanpassen. Daar WPA2 TKIP+AES instellen (met preshared key). Waarschijnlijk pakt de extender de instellingen daarvan pas over als je 'm eerst weer opnieuw laat verbinden met de wifi van de hoofdrouter.
b. WPA2 (TKIP+AES) heet in de extender (zie je derde schermafdruk van zojuist): WPA2 Mixed
Mogelijk heet het ook zo in de hoofdrouter.

Tijs.

Volgens mij staat hij in de Hoofdrouter al op wpa2.helpmij.pnghelpmij1.pnghelpmij2.png
Staat hier alles goed of moet er wat worden aangepast?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan