spel voor windows 98 op windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

I Am Noob

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2010
Hallo allemaal,

Omdat ik nieuw ben op dit forum zal ik mezelf eerst even voorstellen: zoals jullie weten ben ik I Am Noob (dus ik kan niet goed met computers en dat soort dingen overweg :o )

Ik heb mezelf hier geregistreerd omdat ik anderen (probeer) te helpen, en omdat ik zelf ook regelmatig probleempjes heb met mijn computer.

Zo heb ik nu een spel van een vriend geleend, wat voor windows 98 bedoeld is (naam: Corsairs - Conquest at Sea). Ik heb dit spel geleend vanwege de vroegere herinneringen aan het spel, dat ik uit school naar hem toeging en de rest van de dag dat spel gespeeld heb (mooie tijden :) )

Maar, toen ik het spel probeerde te installeren, kwam ik er al snel achter dat ik windows 98 nodig had, en ik windows 7 heb!

Via google en vrienden ben ik toen iets te weten gekomen over VMware, dat is een programma waarmee je windows 98 kunt emuleren.

Afijn, programma gedownload, van een vriend windows 98 cd rom geleend, en ja hoor! windows 98 werkt in VMWare!
Alleen heb ik nog een probleem bij het spel: de installatie was voltooid, maar toen ik het spel opstartte, (ik kreeg wel het "introfilmpje" te zien) kreeg ik een foutmelding te zien (zie plaatje hieronder)

[smallimg]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/gp4hwis/Naamloos-1.png[/smallimg]

toen ik deze error wegklikte, werd het scherm zwart en keerde ik terug naar het bureaublad.

Via google ben ik toen gaan zoeken, en ben ik erachter gekomen dat mijn virtuele windows 98 geen DirectDraw ondersteuning heeft (plaatje 2) (ja ik heb een duitse windows 98..). screenshot gemaakt via dxdiag

[smallimg]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/gp4hwis/Naamloos.png[/smallimg]

Mijn vragen zijn nu:

- KAN ik dit spel installeren op de "virtuele" windows 98
- Zoja, hoe? moet ik directdraw ergens vandaan downloaden? of een andere windows downloaden met WEL directdraw?

Als het kan Alstublieft een gedetailleerde uitleg, aangezien ik niet goed met computers overweg kan :o

Bij voorbaad dank,

I Am Noob

Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom op Helpmij.nl:)

Ik heb je afbeeldingen aangepast en klikbaar gemaakt. in plaats van de IMG tag de SMALLIMG tag gebruiken.

In de virtuele omgeving heb je enkel maar een virtueel onboard videokaartje. Ben bang dat dit jou probleem is. Directdraw is een onderdeel van DirectX en je viedeokaart moet hier echter wel ondersteuning voor bieden. Heb je wel de juiste videokaart driver geïnstalleerd?

Wow bedankt voor de snelle reacties!!!1

ik heb directx 9.0a geïnstalleerd, aangezien die geschikt is voor windows 98.

en wat is VGA :o:o

oke bedankt crash :) canyourunit zegt dat ik een videokaart heb van "Mobile Intel(R) 965 Express Chipset Family"

o ja vergeten te vermelden, ik heb een laptop en geen desktop, misschien dat dat iets uitmaakt?

Laatst bewerkt:
ehhm...

hoezo videokaart driver geinstalleerd? waar kan ik zien of ik dat heb gedaan? en bedoel je in windows 98 of gewoon op windows 7?

In je Windows 98 installatie. Via deze computer > eigenschappen > apparaatbeheer, kun je kijken waar je nog drivers voor moet installeren.

uhmm...

[SMALLIMG]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/gp4hwis/Naamloos2.png[/SMALLIMG]

ik denk dat ik de juiste heb.. hoop ik

Laatst bewerkt:
Afbeelding is te klein om dingen te kunnen lezen, maar in het eerste screenshot zie ik al uitroeptekens/vraagtekens staan.

o sorry, ik zal ze even groter maken

EDIT: ik denk dat er iets fout zit in de 2e screenshot, die met de Grafikkarten..

Laatst bewerkt:
Die vraag/uitroeptekens is onder andere van de geluidskaart. Je videokaart is "VMware SVGA II".

Uhu, dus... ik moet via google een update zoeken naar de VMware SVGA II videokaart?

EDIT:

een ander spel, London Racer (ook gemaakt voor oa windows 98) heb ik ook in deze virtuele machine gedaan,
maar toen ik het spel opstartte, en op "start race" klikte, werdt het scherm zwart en kreeg ik een blauwe pijl te zien, waarna ik de virtuele machine moest afsluiten, om terug op het bureaublad terug te komen..

verder was het scherm erg klein, maar ongeveer 40% van de oppervlakte van mijn beeldscherm werd ingenomen. hoe krijg ik hem op full screen?

Laatst bewerkt:
uhhhm na 2 dagen zoeken heb ik nog steeds niets gevonden.. kan iemand een link geven naar welke download ik nodig heb? want ik kan zelf niets vinden :o :confused:

VMWare heeft slechte ondersteuning voor DirectDraw:

http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?language=en_US&cmd=displayKC&externalId=745

Wat je kunt proberen is een andere VM, bijv. Virtual PC. Downloads voor 32-bit en 64-bit systemen:

http://www.microsoft.com/downloads/...22-6EB8-4A09-A7F7-F6C7A1F000B5&displaylang=en

Op de onderstaande webpagina staat uitgelegd hoe je het spel op Windows XP kunt installeren, misschien heb je daar ook wat aan:

http://vlh256.free.fr/corsxp.htm

De pagina is in het Frans, je kunt hem vertalen via translate.google.com.

Bedankt voor je reactie & links. Ik zal ze uitproberen als ik tijd heb (waarschijnlijk zaterdag pas :( )

ik zal hier alles reporten :)

Ik heb het zelf even geprobeerd met Corsairs Gold. Het werkt op Windows 98 (Second Edition) onder Virtual PC 2007 SP1. Op Windows XP kom ik in het spel niet verder dan het menu, ook niet met de suggesties op de Franse pagina.

Laatst bewerkt:
dus bij jouw heeft het spel gewerkt?!!? dat is bij mij nog nooit overkomen!! daar ben ik al 4 maanden naar op zoek!! zou je kunnen zeggen hoe dat moet? of staat alles op de site van virtualpc?

EDIT: het gaat toch wel over dit spel? want er zijn verschillende soorten corsairs :$

EDIT2: hoe maak ik een windows 98 SE.vmc bestand? ik heb dit al eens eerder geprobeerd en toen ging mijn computer kapot omdat ik per ongeluk C:\ had verwijderd :o dus dit wil ik liever niet nog een keer doen :D aub. een uitgelegde guide zodat ik niets fout kan doen :o

Laatst bewerkt:
Om het te proberen heb ik Corsairs Gold gedownload. Het spel ziet er hetzelfde uit als Corsairs: Conquest at Sea, volgens mij zitten er alleen wat extra's bij.

Wat ik nodig had om het spel te spelen is:

01. Corsairs Gold op CD gebrand;
02. Microsoft Virtual PC 2007 SP1;
03. Een ISO van Windows 98 SE.

Je moet dus eerst een ISO-bestand maken van de CD van Windows 98 SE. Dit kan met bijna alle brandprogramma's.

Instructies:

01. Installeer Virtual PC 2007 SP1 en start het programma op;
02. Er verschijnt nu een wizard. Selecteer "Create a virtual machine";
03. Geef een naam op (Windows 98.vmc) en de locatie waar het bestand wordt opgeslagen;
04. Selecteer in het volgende venster onder "Operating system" --> "Windows 98";
05. In het volgende scherm: "Using the recommended RAM";
06. In het volgende scherm: "A new virtual hard disk" en daarna de locatie waar deze schijf wordt opgeslagen;
07. Start nu in de virtual console de aangemaakte Windows 98 VM op;
08. Er verschijnt een nieuw scherm met een menubalk. Klik op "CD" en selecteer "Capture ISO Image";
09. Selecteer nu het ISO-bestand van Windows 98 SE;
10. Klik daarna op "Action" --> "Close..." --> "Turn off";
11. Start nu weer de Windows 98 VM op;
12. Selecteer "Boot from CD-ROM" en installeer nu Windows 98 SE (standaard installatie);
13. Na de installatie ga je weer naar de menubalk (druk op R-ALT om de muis vrij te geven);
14. Klik op "CD" en selecteer "Use Physical Drive X:" waarbij X je CD/DVD-ROM speler is;
15. Plaats nu de Corsairs CD-ROM in bovenstaande speler;
16. Installeer het spel (in Windows 98 VM);
17. Als het goed is kan je het nu gaan spelen ;)

Waarom je problemen had met Virtual PC is mij een raadsel. Er worden alleen maar virtuele bestanden aangemaakt. In geval van ernstige fouten hoef je alleen maar de VM weg te knikkeren en opnieuw te installeren. De bestanden worden standaard opgeslagen in C:\Users\xxxx\Documents\My Virtual Machines\

Succes.

Laatst bewerkt:
heel erg bedankt Marco! ik ga het gelijk uitproberen als ik een CD heb kunnen bemachtigen (waarschijnlijk morgen)!

de rede dat ik een probleem had, was dat ik windows 98 niet had "geinstalleerd" in de VM, maar gewoon op de C:\ schijf. Daarvoor moest hij die eerst formatteren, en toen het formatteren was voltooid had ik de installatie afgesloten, en weg was windows 7 :d

nogmaals erg bedankt, je zou me echt heel erg helpen als het gaat lukken! bedankt voor je moeite om alles op te schrijven, en heel duidelijk uit te leggen!

grtz,

I Am Noob

Geen probleem, ik hoop dat het lukt. Mocht je niet aan de CD van Windows 98 kunnen komen, dan kun je die eventueel downloaden van het net. Ik mag geen links plaatsen, maar het is zeker niet moeilijk om te vinden.

okay bedankt. kan downloaden + daemon tools (oudere versie die op windows 98 past) ook?
dus dat ik gewoon windows 98 download en daemon tools, of moet het persé een cd (dvd?) zijn

edit: moet ik corsairs ook op een cd branden? of kan dat ook met daemon tools

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan