Systeem informatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

mastermindzh

Verenigingslid
Lid geworden
10 dec 2008
Hallo allemaal,

Ook ik heb me weer verveeld en ben maar iets gaan maken.
Deze keer heb ik besloten een system information application te gaan maken.
Dit programma moet er voor zorgen dat een gebruiker snel kan vertellen wat hij / zij in zijn/haar pc heeft zitten.

Dit alles zonder fratsen.
Geen onnodige informatie wordt geladen op het moment dat de applicatie start, deze is daardoor supersnel en ook zeer simpel (klikken en kijken). Later zal er nog een knop om een screenshot te maken bijgevoegd worden.

Ik wil fratsen!??!
Wil U toch meer weten over bepaalde onderdelen dan is er altijd de "Meer info" knop (die overigens nu niets doet omdat dat nog niet af is).

Wat doet het programma?
Het programma zal een klein form aanmaken met daarop de gegevens die het belangrijkste zijn.

• Welke windows verzie
  • Welk servicepack
  • Type systeem (in bit)
  • De naam en snelheid van de processor
  • Het geheugen (gecorigeerd)
  • Het moederbord model
  • De beschikbare videokaarten

Waarom ben ik juist dit gaan maken?
  • Omdat ik heel vaak de volgende vragen kreeg van mensen
  • Wat zit er in mijn pc.
  • Waar zie ik hoeveel bit mijn pc heeft?
  • hoe kom ik erachter welke windows versie ik heb?
  • Wat voor videokaart heb ik?
  • Welk geheugen past er in mijn moederbord?
  • enz. enz.

Daar gaat dit programma dus een eind aan maken, in 1 oog-opslag direct de belangrijkste informatie voorhanden.

Hier een voorbeeld van het programma:
mijnpc.png

Het programma is ingepakt 150kb groot, dit betekent dat als U het via helpmij wilt downloaden U 2 bestanden moet downloaden I.p.v 1
En dan kunt U het programma downloaden op verschillende manieren:
Via mediafire:
http://www.mediafire.com/?o3b5j57cda6snv8

Via helpmij:
Bekijk bijlage Mi-Soft System Information.part01.rar
Bekijk bijlage Mi-Soft System Information.part02.rar

Ik hoor graag van jullie of hij het doet (welke hardware wordt NIET herkent wil ik vooral weten).
En het is natuurlijk altijd leuk als U even een foto van uw resultaten plaats.

Een foto van het programma maken met met de sneltoets alt + prt screen.
Vervolgens plakt U die foto in pain en slaat U het op.
Gebruik vervolgens de helpmij foto uploader (of een andere zoals imageshack.us) Om uw foto in het forum weer te geven.

NIEUWE VERSIE:

er is overigens een nieuwe versie (deze met ingebouwde screenshot nemer): Direct downloaden!

Een screenshot maken doet U heel gemakkelijk door op het camera icoontje te drukken:
camerapy.png

Andere fixen:
  • Verzie = versie
  • Videokaart = Videokaart(en)
  • logmeinmirrordriver gefixed (ik wacht op conformatie)

Laatst bewerkt:
Met alle respect voor jouw initiatief:
er zijn al zó veel programma's ontwikkeld waarmee je de hardware en de software van een machine inzichtelijk kan krijgen. In die zin snap ik ook niet helemaal dat jij op de aan jou gestelde vragen omtrent hard -en software, de vraagstellers niet simpelweg verwezen hebt naar een kanjer zoals bijv. de PC Wizard?

Werkt.
Kpxde.png

Voor de rest ben ik het eens met gast0225...

Met alle respect voor jouw initiatief:
er zijn al zó veel programma's ontwikkeld waarmee je de hardware en de software van een machine inzichtelijk kan krijgen. In die zin snap ik ook niet helemaal dat jij op de aan jou gestelde vragen omtrent hard -en software, de vraagstellers niet simpelweg verwezen hebt naar een kanjer zoals bijv. de PC Wizard?

Ben ik voor 50% met je eens, en zelf gebruik ik die programma's ook als ik iets nodig heb.
Toch zijn er genoeg mensen die bij bijv SIW,PC wizard, Speccy. het overzicht kwijt zijn en iets niet snel kunnen vinden.

Dit programma start direct op met de informatie die je nodig hebt. (wat voor hardware zit in de pc)
Waardoor het voor de gebruiker sneller en makkelijker moet worden.

Ook wordt dit programma onderdeel van de windows installatie (bij mijn klanten), zodat als ze hulp nodig hebben het al op de pc staat (en met max 2mb is dit geen probleem).

:D

Heb je het toevallig ook getest :D?

@joz bedankt voor het testen!, en btw die laptop heb ik ook :D alleen met 3gb ram. jammer dat pegatron niet de bios updates meer bijhoud, maar ach.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Volgens mij klopt bij mij alles op een kleinigheidje na:
attachment.php

mi-soft software information.JPG

De LogMeIn mirror driver staat erin als een videokaart, maar het is alleen een stukje software. Geen hardware.

En verZie klopt niet ;)

Ziet er verder simpel uit, maar meestal krijg je een (uitgebreider) overzicht bij aankoop van je computer. Persoonlijk heb ik de gewoonte gecreëerd dat ik dat bewaar voor als ik wil weten wat er ook alweer in zat. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat veel mensen daar niet eens naar kijken :confused:

MartinJM

Laatst bewerkt:
@ verzie, ik dacht zelf ook versie, maar deze link bracht me op een ander pad: http://www.woorden.org/index.php?woord=verzie

zal beide wel goed zijn dan! ik maak eriig versie van =)

De logmein hamachi daar zal ik even naar kijken, bedankt!

En jij DENKT dat mensen daar niet naar kijken? :D HET IS EEN HEL! de meeste zeggen "Ja ergens boven in een doos." :D
Zelf heb ik inderdaad ook alles gerangschikt in mappen zitten, incl garantiebewijs E.D. je weet maar nooit!
het uitgebreidere gedeelte is nog in aanbouw(de knop "Meer info" zit er al wel).

Uiteraard bedankt voor het testen!

[edit] Zelf zie ik ook een foutje, het moet videokaart(en) zijn. :D [/edit]

@mastermindzh: Het is toch 100% zeker versie en niet verzie. ;)
Wel moet ik opmerken dat het een compact en overzichtelijk progje is dat voor veel mensen een uitkomst zou zijn.

:) bedankt joz.

Toch is verzie ook goed volgens de taalunie. maar zoals ik al zei ik ga versie gebruiken.
http://www.woorden.org/index.php?woord=verzie

Ook een idee is een thread starten met "show je pc spec" :D zou dit handig voor zijn :P

ga er dadelijk denk ik wat meer functies bij zetten (vooral de meer info dingen waar ik nog steeds aan moet beginnen :P
)

Ik zou de door het programma ingevulde waardes in read-only textbox opslaan zodat de gebruik deze eenvoudig kan kopiëren of dat de gebruiker de info kan opslaan in een *.txt
Misschien een toevoeging over de info van het netwerk, of er een verbinding is / is ingeschakeld.

Ook is deze info al vrij beschikbaar in de eigenschappen van deze computer, en daar in staat al een link naar apparaatbeheer. Dit is dus al vrij simpel.
14t37mt.png

Werkt in ieder geval wel, ook in een virtual machine.
Wat wil je nog bij de 'meer info' zetten?

Bij meer info komt eigenlijk alles uitgebreid (en kopieerbaar) te staan.

dit houd in dat bijv bij video informatie (wat er nu dus niet is) de volgende dingen komen te staan:

• Aantal kaarten
  • Welke kaarten
  • hoeveel ram per kaart
  • etc. etc.

Dit wil ik zo doen voor bijna alle dingen in de pc.

De info is inderdaad in windows te vinden, maar jij moet daar al 2 schermen voor openen EN weten waar je de info moet zoeken :)
Nu staat alles bij elkaar (versimpeld dus voor een eindgebruiker).
De doelgroep zal niet in staat zijn de informatie te vinden in windows, tenminste daar gaan we van uit.

Bedankt voor het testen uiteraard!

er is overigens een nieuwe versie (deze met ingebouwde screenshot nemer): Direct downloaden!

Een screenshot maken doet U heel gemakkelijk door op het camera icoontje te drukken:
camerapy.png

Andere fixen:
  • Verzie = versie
  • Videokaart = Videokaart(en)
  • logmeinmirrordriver gefixed (ik wacht op conformatie)

Laatst bewerkt:
De logmein driver staat er nog steeds bij...
attachment.php

mi-soft software information2.jpg

Misschien is het ook een idee om "videokaart" of "videokaarten" weer te geven afhankelijk van hoeveel het er zijn?

MartinJM

Laatst bewerkt:
Logmein ga ik downloaden en ik kijk wat hij bij mij doet :confused: bedankt.

Die tip ga ik dadelijk nog implementeren :D (videokaart of videokaarten).

[edit]
Deze dingen heb ik nu opgelost:
  • LogMeIn Mirror Driver wordt nu definitief NIET meer herkent als videokaart
  • Het label videokaart wordt videokaarten op het moment er 2 of meer videokaarten in een pc zitten

[/edit]

Laatst bewerkt:
Hoe heb je hem 3.4 MB groot gekregen? :eek:

Maar ik ben wel benieuwd naar alle updates :)

F1 en F12 werken, en de logmein driver is nu inderdaad weg. Maar nu heb ik wel een vraagje: Heb je alleen die als een uitzondering toegevoegd? Want dan zou het kunnen dat er nog meer mensen komen met hetzelfde 'probleem' (dat is het eigenlijk niet echt, maarja)...

Er zitten nu redelijk(heel) veel images in, ik ga voor "kwaliteits" images en een iets grotere .exe :) gebruikers hebben tegenwoordig ruimte genoeg.

[edit]De images zijn bij elkaar echter nog geen MB, dit klopte dus niet. heb ik even alle stappen weer doorlopen. IK HAD EEN VERKEERDE GESTUURD :D!
Heb het nu weer opgelost en de ECHTE grootte is 1260KB (1,26mb)

*file werkt wel, is gewoon met een hoop rotzooi (geen clean gedaan voor het builden)[/edit]

De updates komen.... ik hoop vandaag nog :D

Ik heb inderdaad alleen nog de logmein weggehaald, ook vmware doet dit met een internet connectie, die laat ik echter staan.

Laatst bewerkt:
Op zich is het natuurlijk wel een driver. Het kan dus zijn dat als er een probleem is met een computer, dat dat komt door de logmein driver. Dan is het wel handig om te weten dat die er ook in zit. Het blijft theoretisch en ik acht de kans klein, maar als het wel zo is, dan is dat toch net weer onhandig. Misschien is het ook wel een idee om een driver-sectie te maken. Ik heb wel eens een virus gehad wat zich voordeed als driver :confused:

MartinJM

Een driver sectie had ik nog niet aan gedacht, wel wilde ik in het uitgebreide video info scherm de logmein adapter laten zien.
Omdat je in het beginscherm van vrijwel alle informatie maar een deel laat zien.

[edit]
We gaan zo lekker grillen(en dat duurt even:P), dus ik dacht laat ik vast een preview achter.
[smallIMG]http://img703.imageshack.us/img703/9111/testnd.png[/smallIMG]
[/edit]

[edit] Grillen werd Diablo 2 spelen.... en daarna werd het dit:
[smallimg]http://img713.imageshack.us/img713/2646/previewcomplete.jpg[/smallimg]
[/edit]
[edit] toen toch weer diablo, en daarna heb ik er dit nog van weten te maken:
[smallimg]http://img24.imageshack.us/img24/2516/updatenk.png[/smallimg]
Wat heb ik nog meer gedaan?
  • Alle images ge-resized naar de goede maat
  • Alle witregels weg
  • Regions toegevoegd om de structuur duidelijker te maken
  • Diablo II, en dat staat na het ontbijt weer op het menu!

Let op! Het kan een seconde duren nadat U op de "meer info" knop heeft gedrukt voordat het scherm komt, het laadscherm is nog niet af.
    Nu ga ik ontbijten want ik heb de hele nacht nog niks op.

Download link: http://www.mediafire.com/?5ptpnx5534lpe5b

[/edit]

Laatst bewerkt:
Hoi,

Wat ik nog wel mis is een optie om alles makkelijk op te slaan zodat het verstuurd kan worden als je een probleem hebt. Nu zou je alles moeten overtypen ofzo :confused:

Dan heb ik nog wat puntjes:
Bij mij werkt de contextmenu niet.
Bij besturingssysteem staat "test".
De treeview doet bij mij niks.
En in de naam van mijn moederbord lijken overbodige spaties te zitten. Ook bij de videokaart zitten ze.
En eigenlijk mis ik ook nog wel de harde schijf, alleen zodat het helemaal compleet is :)

attachment.php

mi-soft software information3.jpg

Dat was het eigenlijk wel.
Succes! :thumb:
MartinJM

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan