Systeemherstel en andere onderdelen niet beschikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoog

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 nov 2001
Berichten
3.141
Vandaag een grote onderhoudsbeurt gepland voor WinXP laptop. Ik heb via Config-scherm een flink aantal programma's die ik niet gebruikte verwijderd. Verder de map c:\program files handmatig opgeschoond, omdat hier nogal eens mappen blijven staan ondanks deinstallatie. Vervolgens 2 anti spyware programma's gedraaid en de schuifopruiming van windows zelf, waarmee prullenbak en temp-bestanden e.d. worden verwijderd. Plotseling, tijdens de schijfopruiming, krijg ik 5 meldingen van windows dat er belangrijke bestanden met verkeerde versies zijn overschreven, en of ik de XP cd-rom wil plaatsen. Deze heb ik niet, omdat WinXP voorgeinstalleerd was op deze laptop. Meldingen kreeg ik niet weg, opnieuw opstarten ging ook niet, dus afsluiten geforceerd via aan/uit knop.

Daarna terug in windows bleek dat mijn muisaanwijzer niet meer zwart is, maar standaard wit. Dit wil ik aanpassen via Config.scherm-muis, maar krijg gelijk allerlei meldingen dat er dll's e.d. missen. Dan maar systeemherstel proberen te starten, maar die start helemaal niet. Vreemd genoeg lijkt de rest tot op heden wel te werken. ik kan internetten, mailen, office draait goed, etc. Alleen mijn backup programma (Retrospect) wil niet backuppen omdat hij station C 'niet beschikbaar heeft'. Via verkenner is deze gewoon beschikbaar.

Iemand een idee? Zou lekker zijn als ik systeemherstel wil terugkrijg, dan kan ik herstellen
 
In principe maakt het niet veel uit welke XP cd je gebruikt voor het terugzetten van de systeembestanden, zolang die maar dezelfde taal is én van hetzelfde Service Pack-niveau als je nu in XP hebt geïnstalleerd (moet haast wel Service Pack 3 (SP3) zijn). Of het ook nog van belang is of het de Home of Professional versie moet zijn zoals op je pc weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als dat zo is.

Goed, je zegt dat XP voorgeïnstalleerd kwam op je pc. Goede kans dat een groot deel van de XP installatie-software wel degelijk op je harde schijf staat.
Eerste wat je moet doen is:
Meld ons de informatie die staat in de registerwaarde SourcePath in het rechter deelvenster, zodra je de volgende sleutel geopend hebt in Start -> Uitvoeren -> regedit.exe
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Setup

[SourcePatch zou moeten aangegeven waar XP zijn (installatie-)bestanden vandaan haalt, dus waar de pc-fabrikant (met een beetje mazzel) de XP installatie-bestanden heeft neergezet.]

Verder (voor de zekerheid, ter controle van wat hierboven staat) nog even het volgende doen:
Probeer het volgende (ik ga ervan uit de opstartpartitie de C: schijf is en dat Windows in C:\Windows staat en dat die Nederlands is; er zijn meerdere methodes om de informatie hier beneden uit te zoeken). Open Start -> Uitvoeren vakje, maak die leeg, en plak het volgende commando-regel en laat het uitvoeren:
cmd /k dir /s /a C:\i386. | find /v /i "C:\windows\system32" | find /i " Map van" | sort /r /o dirlist.txt & notepad dirlist.txt

Plak de gevonden informatie in het geopende Kladblok óók in je volgende posting.


Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je bericht Tijs. Ik heb verschillende XP cd's geprobeerd, maar helaas geen succes. Waarschijnlijk omdat dit geen cd's zijn met SP3. Overigens zijn de meldingen over het plaatsen van de cd vanwege missende bestanden na de herstart niet meer teruggekomen. Ook lijkt verder alles nog steeds te functioneren. Zoals gezegd wilde het backupprogramma niet, omdat hij zijn vorige snapshot niet meer kon vinden, denk ik. Maar na het opnieuw definiëren van de te backuppen mappen, liep ook deze weer als een zonnetje. Dus buiten die muisaanwijzer en niet kunnen starten van systeemherstel, lijkt alles nog te draaien.

Dan nu de antwoorden op je vragen:

1. Bij SourcePath staat als waarde D:\
Ik heb de D-schijf zelf aangemaakt, hierop staan al mijn persoonlijke bestanden, dus niet windows en de overige programmatuur

2. het resultaat van het kladblok na uitvoeren commando is:
Map van C:\Program Files\Java\jre6\lib
Map van C:\Program Files\Java\jre1.6.0_03\lib
 
Ok, dan lijkt het erop dat inderdaad de XP installatie-software niet op de harde schijf is ondergebracht. Dat is in zoverre apart dat dan de vraag rijst hoe je Windows onderdelen kunt toevoegen in zo'n geval als je er geen XP CD bijgeleverd hebt gekregen...

Systeemherstel repareren kun je proberen met de volgende instructie (kan falen vanwege het ontbreken van een bijgewerkte XP cd).
Start -> Uitvoeren -> rundll32.exe setupapi.dll,InstallHinfSection DefaultInstall 132 C:\WINDOWS\inf\sr.inf
Wordt gevraagd naar de CD, druk op Ok, en dan op het bladeren knopje en blader óf naar de C:\windows\system32\drivers map óf naar de C:\windows\system32\dllcache map voor SR.SY_ / SR.SYS.
Srclient.dll kan gevonden worden in de C:\Windows\System32 map.
Filelist.xml kan gevonden worden in de C:\Windows\System32\Restore map.
Rstrui.exe kan gevonden worden in de C:\Windows\System32\Restore map.
Srframe.mmf kan gevonden worden in de C:\Windows\System32\Restore map.
Hierna (zodra gevraagd) de pc herstarten.
Evt. kijk je vóórdat je dat commando uitvoert of inderdaad de bovengenoemde bestanden aanwezig zijn in de aangegeven mappen.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik mis de bestanden filelist.xml en srframe.mmf. Behalve het bestand Rstrui.exe staat er niets in de restore map. Zijn die over te nemen van een ander systeem, of te downloaden?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de 2 bestanden die je nu mist ingepakt voor je in de bijlage + srdiag.exe die blijkbaar ook 'mist'.
Om de procedure hetzelfde te houden van mijn vorige posting: Pak bestanden in de bijlage uit naar de C:\Windows\System32\Restore map.

Overigens zou je eerst eens kunnen kijken of Systeemherstel (met die gerestaureerde bestanden teruggeplaatst) misschien meteen al werkt! :)

Tijs.
 

Bijlagen

  • Restore.zip
    24 KB · Weergaven: 28
Geen succes helaas. Ik heb de bestanden in de Restore map geplaatst. Hij gaf aan dat filelist.xml toch al bestond, ook al zie ik m niet. Het bestand is ook niet verborgen, want bij zichtbaar maken zie ik m nog steeds niet. Ik heb systeemherstel proberen te starten na terugplaatsing, maar geen succes. Ook heb ik het commando gerund, ik krijg als melding 'installatie is mislukt'. Ook na overschrijven van de filelist.xml vanuit jouw zip dezelfde melding.

Dank voor je hulp zover, misschien heb je nog andere ideeën? Ik vraag me ook af hoe dit nu komt. Zelf heb ik alleen bestanden uit de map program files verwijderd, de windows map ben ik niet aan geweest. Verder lijkt het me sterk dat de schijfopruiming van windows bestanden verwijdert die eigenlijk moeten blijven staan. Naar mijn weten heb ik geen rare dingen aangevinkt. Verder lijkt het me stek dat SuperAntispyware de boosdoener is.

Nog een ander vraagje: in het commando wat je geeft wordt verwezen naar c:\windows\inf\sr.inf. Ook dit bestand is bij mij niet aanwezig, maakt dat uit?
 
Laatst bewerkt:
Je hebt stevige issues, eerlijk gezegd: Uit het niets verdwijnen er bestanden op je computer, uit verschillende Windows mappen...

Persoonlijk zou ik vermoeden dat je te maken hebt of te maken hebt gehad met malware die die bestanden om zeep geholpen heeft. Het zijn namelijk bestanden die zelden wijzigen.

Ik denk dat de reparatie-installatie mislukt is omdat sr.inf niet gevonden kon worden door rundll32.exe. Ik zal (om je een plezier te doen) sr.inf en sr.PNF als bijlage gezipt meesturen voor je, die je in de C:\Windows\inf map kunt uitpakken.

Succes,

Tijs.
 

Bijlagen

  • sr.zip
    22,1 KB · Weergaven: 34
Ja vreemd hè. Het is juist gebeurd nadat ik SuperAntispyware en Malwarebytes heb gedraaid. Eigenlijk kwam de eerste melding tijdens het draaien van Malwarebytes, die overigens niets aan malware gevonden heeft. Het valt me trouwens nog mee dat er niet meer in de soep loopt, na verdwijning van al die bestanden.

Helaas is het weer niet gelukt. De installatie begon goed, ik moest idd de locatie van sr.sys aangeven. Daarna kreeg ik zo'n beetje van alle andere bestanden die je hierboven aangaf de melding dat het bestand niet gekopieerd kan worden. De locatie was iedere keer wel goed, hij zag de bestanden ook staan, kon ze alleen niet kopiëren. Ik heb iedere keer op annuleren geklikt om de installatie door te laten lopen. Wel heb ik nu een extra icoon van systeemherstel in mijn startemenu, maar hij werkt nog niet.

*Update*
Er is toch wel meer niet goed. Ik probeer zojuist mijn scanner te gebruiken (all-in-one), en ook daarvoor missen er onderdelen. Er wordt nu gevraagd om de 'Scan' disk in de cd-rom speler te doen. Ook werkt mijn PDF creator (virtuele printer) niet meer. De printfunctie van de all-in-one werkt overigens weer wel
 
Laatst bewerkt:
Lijkt erop dat (waarschijnlijk via malware die je (ooit) op je pc had; combinaties zijn mogelijk):
a. De toegansrechten op mappen en bestanden (en wellicht de registry) in je systeem wellicht niet meer kloppen. Misschien voor jouw gebruikersaccount nog wel (jij kon nog wel bestanden kopiëren in systeemmappen), maar niet voor de 'gebruiker' System die door de Windows Installer wordt gebruikt.
b. De Windows Installer wellicht 'kapot' is
c. Bestanden zijn verwijderd door malware danwel besmet zijn geraakt door malware, zodat ze door SuperAntiSpyware of Malwarebyte's AntiMalware of je anti-virus daarna zijn verwijderd bij hun scan(s).

Ik wil me hier even richten op punten a. en b. Ik denk dat de oplossing van onderdeel c: zal zijn de (driver-)software die nu incompleet/kapot is opnieuw geïnstalleerd moet worden zodra a. en b. weer in orde zijn.

Probeer het volgende:
1. Download en start pcstress, geef akkoord op de vraag die je meteen krijgt, maar klik nog NIET op de Start-knop van het programma.
Kies voor "Een aangepaste scan laat u zelf kiezen wat u wilt uitvoeren" (links onder het vraagteken te kiezen).
Vink uit: Cookies verwijderen
Vink uit: Geschiedenis verwijderen
Vink uit: Host file wissen
Klik dan pas op Start
NB: Als je ZoneAlarm gebruikt, schakel die dan eerst even uit door het rechtsklikken op het ZoneAlarm icoontje in het systeemvak, en kies voor Shutdown ZoneAlarm en Yes geven op de vraag of je het echt wilt afsluiten.
2. Zet permissies op bestanden, mappen en registrysleutels terug op standaard:
Download, pak in zijn geheel uit, en start: Dial-a-fix
[NB1: Als je Internet Explorer 8 op je pc hebt kun je bij starten enkele meldingen krijgen, die kunnen voor de volgende instructie genegeerd worden]
[NB2: Als je ZoneAlarm (Free) gebruikt, schakel die dan nu eerst even uit door het rechtsklikken op het ZoneAlarm icoontje in het systeemvak, en kies voor Shutdown ZoneAlarm en Yes geven op de vraag of je het echt wilt afsluiten.]
Klik op het 'Hamertje'-knopje in dial-a-fix
Klik op Repair permissions en dan op Go klikken (*)
Sluit alle dial-a-fix vensters.
3. Start weer dial-a-fix, en vink aan
Empty temp folders
Adjust date/time (dit kan uitblijven als datum + tijd al helemaal goed staan)
Fix Windows Installer
Fix Windows Update
en druk op Go. (*)
Sluit alle dial-a-fix vensters.
4. Start weer dial-a-fix, en klik op de knop Policies. Wordt daar wat gevonden, laat ze allemaal aangevinkt en druk op Remove en daarna op Close.
Sluit alle dial-a-fix vensters.
5. Herstart de pc.

PS: Als er problemen zijn bij de dial-a-fix instructies dan krijg je dat gemeld en je kunt het logboek-bestand direct zien danwel dat je even op het 'logboek'-knopje moet drukken in het hoofdvenster van dial-a-fix. Sla die log-gegevens op: Wellicht geven ze een hint wat er (nog) mis is. Het logboek-knopje staat tussen het 'hamertje'-knopje en het 'vraagteken'-knopje.

Kijk of je daarna systeemherstel weer kunt repareren op de manier die ik eerder al aangaf.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Nou, dat heeft volledig averechts gewerkt. Na het runnen van pcstress vroeg hij om opnieuw opstarten, wat ik heb gedaan. Ik krijg nu direct na het bios de melding dat het bestand /system32/hal.dll beschadigd is of niet kan worden gevonden, met het verzoek deze opnieuw te installeren. Daarna kan ik niets meer. Ook opstarten in veilige modus geeft direct dezelfde melding.

Ik kan dit bestand wellicht van een andere xp machine afhalen, maar hoe kom ik bij de opdrachtprompt? Ik heb geen bootdisk

*update*
Inmiddels een bootdisk gedownload van bootdisk.com. Probleem is alleen dat ik hier alleen nog de laptop van mijn vrouw heb met een brander, en die heeft haar oplader op kantoor laten liggen. Is het ook mogelijk van USB te starten? In het bootmenu van mijn bios staat alleen HDD, CD, FDD en netwerk
 
Laatst bewerkt:
PCStress doet niets met hal.dll, dus lijkt me een ander probleem te zijn (misschien bestands-corruptie).

Wat je kunt doen is een Hiren's boot cd branden, en daarvan je pc opstarten.
Beter gezegd: Je kunt het .ISO bestand dat in het .ZIP bestand zit branden met het meegeleverde BurnToCd.cmd óf met (bijv.) Nero (Recorder -> Burn image) of met ImgBurn (Write image file to disc).

Zodra je van die Hiren's CD hebt opgestart, daar kiezen voor Mini Windows XP.
Zodra die is opgestart, kijk in Computer op het bureaublad na of je C: schijf in beeld is. Indien ja, dan rechtsklikken op de C: schijf, properties kiezen, tabblad Tools, check disk kiezen (o.i.), beide opties aanvinken en OK drukken. De harde schijf wordt dan gescand en gerepareerd (voorzover mogelijk).
Wellicht lost dat ook je hal.dll foutmelding op als je 'normaal' probeert op te starten.

We horen het wel.

Tijs.
 
Ok, dank je, ik ga het proberen. Zal vanavond worden, moet nu weg.

Vast een vraag vooraf: ik heb morgen een aantal bestanden nodig voor mijn werk. Laat Mini XP mij toe om bestanden op een USB stick te zetten? Of het internet op te gaan?
 
Dit is gebaseerd op versie 10.6 van Hiren's boot cd. De nieuwe versie 11.0 heb ik nog niet kunnen testen.

Met een beetje mazzel kun je vooraf even een memory-stick oid. aansluiten, en zo bestanden overbrengen. Dat zóu moeten werken, indien nodig daarvoor (als niet direct getoond in Computer) dubbelklikken op Mount Removable op het bureaublad.

Via dubbelklikken op Network Support kun je netwerktoegang regelen. Dit zal goed werken als de pc bedraad is aangesloten, maar waarschijnlijk niet indien draadloos. Sluit dus vooraf de pc bedraad aan, als je vindt dat je Internet nodig hebt op dat moment.
Internetten kun je dan niet (er is geen browser aanwezig), maar indien nodig kun je dat hoogstwaarschijnlijk 'omzeilen' door op een andere pc via de Firefox Portable installatie Firefox op de memory-stick te zetten, zodat je het vandaaruit in Hiren's te kunt starten.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tijs, allereerst wil ik even mijn dank uitspreken voor je hulp zover. :thumb: Ik kan in ieder geval weer bij alle bestanden door de Hirens bootcd. Ik heb wel een backup van een paar dagen oud, maar eer dat ik die terug heb gezet, dit is makkelijker.

Maar het wordt er helaas niet beter op. Na de disk reparatie in mini XP opnieuw opgestart. Nog steeds de melding over hal.dll. Die van mijn netbookje met XP gehaald, opnieuw gestart. Vervolgens de melding dat het bestand ntoskrnl.exe mist. Ook die overgezet. Nu krijg ik de volgende melding:

windows kan niet worden gestart vanwege een fout in de software. Meld dit probleem als: de benodigde DLL-bestanden voor de kernel laden. Neem contact op met de leverancier.

Ik weet niet of je nog goede ideeën hebt, maar dit gaat dus niet echt de goede kant op. Ik bedacht mij: wat als ik wel een winXP SP3 cd kan bemachtigen van een vriend of zo, zou dat helpen? Kan je dan niet booten van die cd en kiezen voor windows herstel?

Ik hoor het wel. Ik ben in ieder geval weer up and running met m'n netbookje, kan ik morgen weer centjes gaan verdienen.

ps in versie 11 van de cd zit nu wel de browser Opera, zo las ik in de documentatie (en eveneens gevonden op de cd)
 
Ik heb je nergens gevraagd aan ntoskrnl.exe te gaan sleutelen, maar was die écht weg dan??
En geldt dat ook voor hal.dll? Was het bestand weg, of heb je er die (hoogstwaarschijnlijk foute) versie van de netbook overheen gezet?

De hal.dll is missing is namelijk hoogstwaarschijnlijk (ténzij het bestand helemaal weg was) te danken aan een foute boot.ini (zeg maar opstartmenu) van XP. Zie hier.

Ik kan je verder vanavond niet verder helpen. Dat versie 11 van Hiren's nog véél uitgebreider is dan versie 10.6 had ik al gezien, maar ik kon je toch moeilijk gidsen als ik die nieuwe versie nog niet getest had, nietwaar? ;)

Tijs.
 
Op zich kun je een herstel-installatie gaan doen met zo'n CD, maar de cd moet aan een aantal eisen voldoen als je het als upgrade/reparatie-cd wilt gebruiken:
a. De licentie-vorm moet hetzelfde zijn als nu op je pc (dus OEM, Retail etc.)
b. Zelfde taal (dus NL neem ik aan)
c. Professional of Home moet ook overeenkomen met wat op de harde schijf staat

Eerste wat je in ieder geval even moet gaan doe is via Hiren's BootCD de huidige Product key ("CD-code") van de huidige XP op je harde schijf achterhalen. Er zijn 2 methoden daarvoor:
a. Dubbelklikken op het HBCD icoon op de desktop
Menu -> Password / keys -> XP Key Reader / Changer -> knop Read Remote Key -> [Blader naar de C:\Windows map en druk op Ok. Wacht even en de code zou moeten verschijnen in het veldje Product Key. Je kunt daar trouwens ook meteen zien wat voor versie XP het is en voor welke taal in het vakje Windows-Version]
b. (geprefereerd): Download keyfinder-pe.cab
Het .CAB bestand openen in Verkenner of Winrar, en dan alle bestanden erin kopiëren naar memory-stick.
Start het programma op memory-stick op in Mini Windows XP van Hiren's boot cd.
Klik op Read remote key, blader dan naar de Windows map op de C: schijf.
Als het goed is krijg je dan na wat rekenwerk van keyfinder-pe de CD-code te zien ("Product Key") en de Product ID ("Product ID"). Je weet dan ook meteen wat voor versie XP het is (welke taal, Prof of Home, OEM of Retail etc.) Schrijf alles even op. Je kunt dan ook nagaan of die cd van die vriend geschikt is voor je. Dat is afhankelijk van SETUPP.INI in de i386 map van de cd, waar de Product ID moet overeenkomen met wat je zojuist hebt achterhaald. Komen die niet overeen, dan zou je die CD moeten kopiëren naar een map, het bestand SETUPP.INI aanpassen aan de Product ID die jij hebt en daarna opstartbaar opnieuw branden. Dat kan je het makkelijkste doen met het programma nLite.
Achtergrondinformatie over SETUPP.INI: hier

Verdere informatie m.b.t. reparatie-installatie van XP (o.a.):
hier
hier
hier
hier

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb je nergens gevraagd aan ntoskrnl.exe te gaan sleutelen, maar was die écht weg dan??
En geldt dat ook voor hal.dll? Was het bestand weg...

Die hal.dll was voor het fix disk gebeuren nog aanwezig, daarna was hij weg. Ik weet niet of de ntoskrnl.exe voor de fix disk er nog was, maar daarna was die ook weg. Ik dacht iets erbij zetten kan geen kwaad, zolang ik inderdaad een oude versie niet overschrijf

Dat je Opera niet noemde is geen verwijt, wilde je het gewoon laten weten omdat je het nog niet getest had. Ik dacht, kan ik jou ook eens een tip geven... :)

Ok, ik ga aan de slag met de productID en CD code. Het lijkt me een helder verhaal en te doen, als je de settup.ini op die manier kunt aanpassen. Ik had m al bijna het raam uitgegooid, maar zolang jij nog ideeën hebt... ;)
 
Ik heb je nergens gevraagd aan ntoskrnl.exe te gaan sleutelen, maar was die écht weg dan??
En geldt dat ook voor hal.dll? Was het bestand weg...

Die hal.dll was voor het fix disk gebeuren nog aanwezig, daarna was hij weg. Ik weet niet of de ntoskrnl.exe voor de fix disk er nog was, maar daarna was die ook weg. Ik dacht iets erbij zetten kan geen kwaad, zolang ik inderdaad een oude versie niet overschrijf

Dat je Opera niet noemde is geen verwijt, wilde je het gewoon laten weten omdat je het nog niet getest had. Ik dacht, kan ik jou ook eens een tip geven... :)

Ok, ik ga aan de slag met de productID en CD code. Het lijkt me een helder verhaal en te doen, als je de settup.ini op die manier kunt aanpassen. Ik had m al bijna het raam uitgegooid, maar zolang jij nog ideeën hebt... ;)
 
Je gaat het niet geloven, maar ik heb de originele dvd toch gevonden. Ik heb een Compal laptop, maar op de betreffende dvd staat Asus & Compal Installatie Software. Ik dacht dat dit een driver cd was van mijn oude asus laptop, maar deze blijkt ook de windows installatie te bevatten en hoort eigenlijk bij de Compal :eek:

Nu zou het dus een stuk eenvoudiger moeten gaan. Alleen wil ik nog even voor de zekerheid bij je checken: bij de Setup kies ik voor R van repareren en de rest gaat vanzelf? Of is het beter een clean install uit te voeren? Het liefst houd ik natuurlijk mijn settings intact...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan