Systeemherstel en andere onderdelen niet beschikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo werkt dat niet. Zoals gezegd kun je wel evt. vooraf de inhoud van de gebrande XP SP3 installatie-CD kopiëren naar een nieuwe map op de harde schijf, en die nieuwe map daarna in het script als bron aangeven voor de te kopiëren bestanden.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ok, daar we dan weer mee aan de slag.

Wederom dank voor alle hulp vandaag! :thumb:
 
Goedemorgen!

Aardig succesje geboekt: memory stick aangemaakt als bootable xp drive en hij werkt! Alleen nu het volgende: ik kom in de windows setup en kies in het eerste scherm 'enter' voor nieuwe installatie. Alleen ziet het tweede scherm er nu anders uit:

- gebruik enter als u windows op de geselecteerde partitie wilt installeren
- druk op C als u een partitie in niet-gepartitioneerde ruimte wilt maken
- druk op D als u de geselecteerde partitie wilt verwijderen

Ik neem aan dat dit komt doordat de vorige installatie (reparatie) is mislukt. Heb ik nu geen enkele mogelijkheid meer om de oude installatie te herstellen en mijn settings te behouden? Of kan ik nog wat met de herstelconsole? (volgens mij is dit bijna een retorische vraag, maar ik stel m toch maar)
 
Laatst bewerkt:
Als een installatie mislukt, dan worden de tijdelijke bestanden van de vórige installatie opgeruimd. Ik denk persoonlijk dus niet dat daar de problemen vandaan komen.

a. Check (voor de zekerheid) eerst even na of je SP3 in die memory-stick variant hebt geïntegreerd: Kijk of er een bestand win51ic.SP3 staat in hoofdmap van de memory-stick.
b. Check ook direct even na of er echt geen WINNT.SIF in de i386 map staat.
c. [Ben daar niet zo goed in thuis] zou het kunnen zijn dat het type Product ID alleen nieuwe installaties toestaat, dus niet upgrade/reparatie.

Verder ga ik ervan uit dat je in nLite geen extra dingen hebt lopen doen, dus dat je je beperkt hebt tot puur de integratie van SP3.

Verdere zaken waar je (naar behoefte) naar zou kunnen kijken: Verder moet in DOSNET.INF in de i386 map van de memory-stick vermeld staan dat het om een SP3 'CD' gaat: Zoals in volgende:
[Miscellaneous]
ProductType = 4

MinimumMemory = 67108864

DestinationPlatform = i386

ServicePack = 3.0

Zou ook kunnen (helaas niet goed gedocumenteerd) dat de ProductType instelling onder [Miscellaneous] er óók nog toe doet. Ik heb varianten gezien met waarde 4 en waarde 0. Je zou daarmee kunnen experimenteren.

Ook staan daar de opslagruimte minima genoemd:
[DiskSpaceRequirements]
FreeSysPartDiskSpace = 1024
UpgradeFreeSysPartDiskSpace = 1024

Dus het zou kunnen zijn dat je te weinig ruimte op de harddisk (over) hebt momenteel? Schat in (o.b.v. de bij jou gevonden waarden, zijn in MB's) of een ruimteprobleem op de harde schijf bij jou van toepassing zou kunnen zijn.

Dan zou er nog een issue kunnen zijn dat je hal.dll vervangen hebt. Ik kan helaas niet beoordelen of daarnaar gekeken wordt in het tekstgedeelte van de setup om te bepalen of de versie op de harde schijf geschikt is voor een upgrade-/herstelinstallatie.

Je kunt natuurlijk ook nog een keer dat script doorlopen zónder verder zelf nog aanpassingen te doen, en overal Nee op antwoorden in stap 3. Er wordt dan (zover ik kan inschatten) wél een WINNT.SIF gemaakt, maar die kun je dan even bekijken of daar 'gevaarlijke' dingen in staan.

Je merkt wel hoe 'tricky' het is om geen 'Microsoft-CD' te hebben maar zo'n aangepaste... :(

Tijs.
 
Ok, ik zal deze zaken gaan checken later vandaag. Je zegt dat de installatiebestanden van de mislukte installatie worden verwijderd, maar wanneer gebeurt dat? De mislukte installatie is eigenlijk nooit echt 'officieel' afgebroken. Toen ik nl de error kreeg van het missende asms bestand, kan ik alleen de laptop uitzetten via de aan/uit knop. Ik heb dus de installatie niet geannuleerd of zo.
 
Oh ja.. je toetsenbord deed het niet op dat moment... :( Anders had de Esc-toets of (evt.) Alt-F3 het negeren van de melding resp. het afbreken van de installatie mogelijk moeten maken.
Interessant is of je, toen bij opstarten van de CD, wél dat R van herstellen kreeg na dat F8 EULA venster?

Nu ja, kijk even die zaken na waar ik het over had. 1 Toevoeging daar nog op: Ik hintte naar een foutief boot.ini bestand in de hoofdmap van C: enkele postings terug als oorzaak van dat hal.dll probleem. Je zou even kunnen kijken wat daar instaat momenteel, via Hiren's Mini Windows XP: Start -> Run ->
cmd.exe /k attrib -r -h -s C:\boot.ini & notepad.exe C:\boot.ini
Wellicht is een foute boot.ini de oorzaak dat er geen te upgraden XP te vinden was. Hieronder mijn boot.ini, die (net als bij jou, naar ik aanneem) verwijst naar een Windows XP installatie in C:\Windows, zodat je kunt vergelijken:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Verwijder ook via Hirens de mappen $win_nt$.~ls en $win_nt$.~bt als die te vinden zijn in de hoofdmap van C:

Gelukkig heb ik (eindelijk) een diagram gevonden m.b.t. de rol van de verschillende .inf en .sif etc. bestanden bij installatie van XP overzichtelijk weergeeft (het is voor W2003, maar de werking is hetzelfde: hier)

Levert dat en de tips in mijn vorige posting (bijv. vanwege de afgebroken installatie) geen mogelijkheid van een upgrade/herstelinstallatie op, dan zal er niets anders opzitten dan een nieuwe installatie te gaan doen. Je zou kunnen overwegen om dat niet in de C:\Windows map te doen maar in een andere (nieuwe) map, bijv. C:\WinXP
Zou je de C:\Windows map opgeven, dan wordt alles wat daar staat namelijk verwijderd. Uiteraard moet er dan wel genoeg vrije ruimte op de C: schijf over zijn om XP te installeren. Laten we zeggen dat je minstens nog zo'n 15 GB vrij moet hebben, zodat je ook alle updates etc. kunt verwerken zónder dat je meteen de oude C:\Windows map moet verwijderen.

Pff... Wat een project... :shocked: ;)

Tijs.
 
Ik heb nog even geen tijd om alles te checken, maar wat ik wel weet is dat ik na de error met de asms meerdere malen opnieuw de installatie heb uitgevoerd om dat draadloze toetsenbord en zo te checken. Dus iedere keer met aan/uit toets de installatie afgebroken en weer opnieuw gestart (van cd). Telkens had ik de mogelijkheid om de Reparatie te kiezen. Nu met de stick niet, dus wat is het verschil tussen cd en stick? De bestanden die op de stick staan zouden een exacte kopie van de cd moeten zijn. Het enige verschil is wellicht de boot.ini? Omdat die op de stick is aangemaakt door bootsect.exe? Ik gis maar een beetje, weet niet zoveel van boot.ini's, maar wellicht zegt jou dit nu meer en kunnen we gericht op het verschil tussen cd een stick focussen.

Inderdaad, wat een project! Ergens heb ik zoiets: bekijk het maar, ik installeer wel opnieuw. Maar aan de andere kant moet ik er niet aan denken om alles weer opnieuw te moeten installeren en instellen. Ik heb bijv een volledig aangepaste toolbar in Excel met eigen knoppen met macro's erachter, noem maar op. :(
 
Het enige (technische) verschil zou 'm moeten zitten in dat script, zo lijkt me... Ik was al niet blij dat er een script bij te pas kwam dat zich (ook nog) bemoeit met/vragen stelt over de manier waarop je Windows wilt gaan installeren.

Boot.ini staat alleen op de C: schijf, dus niet op de memory-disk. Als je de upgrade/herstel optie wel (consistent) kreeg vanaf CD-rom, dan moeten we de moed nog niet opgeven, vind ik.

Ik zal dat script nog eens aan een onderzoek onderwerpen en kijken of ik er een versie van kan maken die zo 'basis' mogelijk is.
Zal wellicht niet vandaag meer zijn, maar ik denk toch laatstens morgen daar iets over te kunnen zeggen.

Verder zo nog een paar zaken: Je zegt (zodra opgestart van de CD) niet te kunnen bladeren naar de juiste map voor het bestand ("toetsenbord-probleem"). Kun je er niet voor zorgen dat je dat draadloze apparaat eraf laat, en uitsluitend met een bedraad toetsenbord aan de slag gaat? Liefst zo eentje met een mini-DIN aansluiting, een PS2 toetsenbord dus. Liefst dus niet met een USB of draadloos apparaat aan de slag.
Als je er dan voor zorgt dat de inhoud van de XP cd (via Hirens) ook op de harde schijf te vinden is, dan zou ik toch veronderstellen dat je het (met alle tips daaromtrent die ik eerder in zo'n rijtje gegeven) heb toch een kans zou moeten kunnen maken.

Ik onderzoek momenteel een andere mogelijkheid om de XP installatie vanaf USB te kunnen starten.

Tijs.
 
Naar aanleiding van je mail heb ik even doorgehaald, en het is in mijn test-systeem gelukt om vanaf USB stick mijn XP te repareren.

Ik heb alles nagespeeld, en ook mij lukte het in eerste instantie niet om een reparatie-installatie te doen vanaf USB.
Gelukkig heb ik ook een oplossing gevonden, namelijk hier
Het issue is dat de repair optie niet verschijnt als in boot.ini niet een ingang is voor de huidige Windows installatie. Die is namelijk 1 harde schijf opgeschoven zodra je opstart met die XP installatie USB-stick(!)
Het toevoegen van de dan geldende Windows-installatie lost het probleem op.
Wat je (eerst) moet doen is:
Start op van de Hirens CD, start Mini Windows XP, en doe:
Start -> Run -> CMD.EXE
attrib -r -s -h C:\boot.ini
notepad.exe C:\boot.ini

Zorg ervoor dat de volgende regel wordt toegevoegd onderaan in boot.ini
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="USB Repair" /noexecute=optin /fastdetect
Verander ook de 'normale' XP aanduiding die daarboven staat (dus die op rdisk(0) naar iets onderscheidends qua naamgeving, dus bijv.
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="XP Home op HD" /noexecute=optin /fastdetect
Zodra je XP hebt geïnstalleerd zouden beide ingangen namelijk weer hetzelfde heten, maar 1 daarvan verwijst dan verkeerd. (Later in deze instructie meer daarover).

Maak in Hirens ook veiligheidshalve een backup van de C:\Windows\System32\config map (oftewel de hele registry).

Sluit de computer af, doe de memory-stick erin en start de pc op van de memory-stick.
Kies met de pijltjestoesten optie 1 en druk op Enter. Volg de normale XP instructie voor reparatie-installatie: Enter drukken in het eerste keuzemenu om XP te installeren, F8 voor de EULA, en daarna verschijnt (als de XP versie op de harde schijf om te repareren): C:\Windows "USB Repair"
Type de R voor het starten van het tekst-gedeelte van de reparatie-installatie.
Houdt het proces in de gaten
Zodra de pc opnieuw opstart ervoor zorgen dat wéér vanaf de memory-stick wordt opgestart, maar dan de keuze 2 gebruiken, zodat het grafische gedeelte van de installatie/reparatie begint. Mocht je daar problemen tegenkomen (bijv., zoals in mijn geval, bij de apparaten-installatie) dan weer opstarten van de memory-stick en weer optie 2 kiezen.
Zodra het grafische gedeelte afgerond is start pc automatisch opnieuw op. Ook dan weer opstarten van memory-stick en optie 2 kiezen. Windows wordt dan voor de eerste keer gestart (met de mededeling: Even geduld aub). Blijft XP daarop (te lang) hangen, de weer opstarten van de memory-stick en weer optie 2.
Zodra die fase succesvol is afgerond kan gewoon vanaf de harddisk worden opgestart. Beste dat je dan herstart in de hiren's boot cd en de 'foute' aanduiding van XP weghaalt in C:\boot.ini en er op die manier voor zorgt dat wordt opgestart vanaf de rdisk(0) variant.
Voorbeeld: er staat nu in:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\Windows
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\Windows="Microsoft Windows Home"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows="XP Home op HD"

De verwijzingen naar rdisk(1) moeten weg dus, dus de default moet worden aangepast naar rdisk(0) en de regel in [operating systems] waar rdisk(1) wordt genoemd moet verwijderd. Wordt dan dus:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows="XP Home op de harde schijf"


Mocht dit zo ook lukken bij jou dan mail ik je nog wel voor een passende vergoeding. Er zit (incl. deze posting) 4 uur tijd in.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat jij het hebt kunnen reproduceren, én een oplossing hebt gevonden. Bij mij gaat hij inderdaad de reparatie uitvoeren, en tot het installeren van de apparaten gaat het goed. Maar dan krijg ik de melding 'windows kan het installatieprogramma voor BTW niet laden. Neem contact op met de leverancier.' Weer kan ik niets met toetsenbord of muis, dus enige optie is de aan/uit knop. Dat 2x herhaald, steeds hetzelfde resultaat. Ik denk dat mijn mail van vanochtend weer opportuun is.
 
Als je nog een poging wilt wagen:
Ik heb de memory-stick gemaakt met de instructies op deze webpagina
Aangereikte te downloaden hulpmiddelen uitgepakt in een submap (zónder spaties) onder de C: schijf.
Bij het script aangegeven dat de HP formatteringstool (H ingeven en Enter) moet worden gebruikt, en daarin gekozen voor NTFS als partitiesoort.
Annuleren geklikt bij de "Unattended install?" vraag.
Hierna optie 2 ingesteld en tijdens optie 3 bij de "Copy XP Source to USB-Drive 15 Minutes"-vraag Ja gegeven en ook bij de "Change migrate.inf for USB-stick"-vraag.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Na fysieke hulp van dnties draait hij weer als een zonnetje :)
 
Voor de lezers nog wat informatie over de oplossing van de problemen:
a. Het verhaal dat asms niet (automatisch) gevonden kon worden op de gebrande CD/DVD ligt hoogstwaarschijnlijk aan een verkeerd in elkaar gestoken OEM XP installatie-CD van de Compal fabrikant. Zie hier
b. Een verklaring waarom het toetsenbord niet werkt tijdens het lopen van de hersteloperatie heb ik niet kunnen achterhalen. Het deel ervoor (dus t/m het moment dat herstel wordt gekozen) werkt het toetsenbord namelijk wel. Theoretisch zou het aan een unattended optie kunnen liggen die toetsenbordingrepen tijdens de installatie onmogelijk maken op de Compal XP installatiecd.
c. Voordat een herstel-installatie wordt geprobeerd moet éérst Internet Explorer 8 (en daarna Internet Explorer 7, als daarvan ook uninstall informatie beschikbaar is) worden gedeïnstalleerd, anders kan het activatie-gedeelte na de hersteloperatie niet worden gestart. Als Windows XP niet meer (goed) start moet daarvoor de Herstelconsole worden gebruikt. Natuurlijk werkt dit niet als die uninstall informatie corrupt is of niet meer aanwezig (bijv. door het gebruik van CCleaner: "Hotfix Deïnstalleerprogramma's").
De reden waarom dit probleem er is tijdens een herstel-installatie is dat, zelfs als SP3 wordt geïntegreerd, Internet Explorer 6 wordt geïnstalleerd, en dat werkt niet samen met een IE7 of IE8 installatie die al op de harddisk staat.
Een andere mogelijkheid (door mij gebruikt) is het integreren van Internet Explorer 8 via Ryanvm Integrator, waarbij als Add-on wordt aangegeven het "No Error Internet Explorer 8 NL v2.8.0 TrueAddon" die op deze webpagina te downloaden is. Als het (bijv.) een Engelse versie betreft van XP dan zal een vergelijkbaar Add-on pakket in het Engels gezocht moeten worden.

@verhoog: Fijn dat je ermee geholpen bent, en bedankt voor de terugmelding! :thumb:

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan