Systeemherstel en andere onderdelen niet beschikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Opmerking: Je zult er zowiezo niet meteen een herstelinstallatie mee kunnen doen, want het service pack niveau is waarschijnlijk 'lager' op de dvd dan op de harde schijf. Een installatie met overschrijven van heel Windows moet wél kunnen, natuurlijk.

Vraag: Ik kan van hieruit niet beoordelen of het (eigenlijk) een herstel-naar-fabrieksinstellingen cd is of een 'echte' xp installatiecd waarbij je zelf ook nog keuzes kunt maken. Hopelijk staat er een handleiding op de dvd (in .pdf vorm o.i.d.) of heb je een boekje die precies de functie van die dvd beschrijft als het gaat over het (her-)installeren van Windows XP.

Meld hier wat over terug.

Tijs.
 
Lees bijgevoegde bestanden die aanwezig zijn op de dvd eens, daar staat een hoop in. Zo te zien is het meer dan een terug-naar-fabrieksinstellingen dvd.
 

Bijlagen

  • LEESMIJ.zip
    34,2 KB · Weergaven: 20
Lees bijgevoegde bestanden die aanwezig zijn op de dvd eens, daar staat een hoop in. Zo te zien is het meer dan een terug-naar-fabrieksinstellingen dvd.

[off-topic]
Sinds wanneer moet (?) ik iets doen? Je moet helpers niet in de gebiedende wijs tegemoet treden!
De helpers zijn niet bij jou 'in dienst' en we krijgen ook niet betaald. Bovendien ben jij de 'eigenaar' van het probleem, niet de helpers.
[/off-topic]

Zonder de bestands-/mapinhoud van de schijf te kennen blijft het link om ervan uit te gaan dat de DVD bruikbaar is voor een herstel-installatie.
Maak een treelijst van de dvd, zowel met alleen mappen als ook met de bestanden. Ik ga er hier vanuit dat die installatiedvd schijfletter X: heeft. Aanpassen naar hoe het bij jou is:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
tree X: > C:\maplijst.txt
tree X: /F > C:\bestandlijst.txt

Pak C:\maplijst.txt en C:\bestandlijst.txt in een .zip bestand (Bijv. met 7-zip) en upload dat .zip bestand als bijlage in je volgende posting.

Aantekeningen:
a. Het betreft vlgs. de teksten die je geupload hebt een SP2 geïntegreerde XP, dus je kunt 'm (in de huidige staat) niet als upgrade/reparatiedvd gebruiken want op je pc staat SP3.
b. Je moet in ieder geval een backup maken van de relevante gebruikersbestanden e.d. voordat je zo'n niet-Microsoft cd/dvd gebruikt.
c. Wél ga ik ervan uit dat (gegeven dat het bij die computer/laptop geleverd is) dat je géén aanpassingen in SETUPP.INI hoeft te maken. Achterhaal en noteer wel eerst alle informatie waar ik het in mijn vorige posting over had (Product Key, Product ID etc.)

We horen het wel.

Tijs.
 
[off topic]
Excuses Tijs, die zin was absoluut niet zo bedoeld. Zoals eerder aangegeven waardeer ik je hulp enorm. Ik loop hier toch ook al een tijdje rond en ken de gedragsregels; het was zeker niet de bedoeling de gebiedende wijs te gebruiken voor het 'moeten', maar voor het 'opmerkzaam maken'
[/off-topic]

Bijgevoegd de mappenlijst. Helaas is het niet gelukt de bestandenlijst te maken, ik krijg als melding 'te veel parameters voor d:\bestand.txt'

ad a: ja, helder

ad b: de gebruikersbestanden staan op de aparte d-partitie én heb ik als backup op een externe schijf. Ik neem tenminste aan dat je de bestanden als foto's, office bestanden, email (dbx-bestanden), adresboek, profielen van firefox e.d. bedoeld. Denk je verder dat het nodig is om alle programma's zoals office opnieuw te installeren na de reparatie? Of blijft dat intact?

ad c: ja, alles opgeschreven. Ook heb ik de setupp.ini van deze dvd gecheckt, en de Product ID is exact hetzelfde
 

Bijlagen

  • maplijst.zip
    950 bytes · Weergaven: 11
Op zich ziet het er goed uit, qua inhoud. Je zou dus m.b.v. nLite en de gedownloade SP3 voor XP NL een goedwerkende installatie-cd moeten kunnen bouwen/branden.

Check nog wel 1 (belangrijk) ding na, omdat we hier over een niet-Microsoft installatiecd/dvd praten: In de i386 map van die dvd kan een (tekst-)bestand staan dat heet WINNT.SIF, alwaar (o.a.) de Product Key voorgebakken kan staan maar ook dat de harde schijf etc. geformatteerd moet worden, Asus/Compal software die na afloop van de XP installatie geïnstalleerd moet worden e.d.
Check (indien aanwezig) dat bestand na, en laat het buiten de nLite acties (oftewel: Kopieer de inhoud van de DVD naar een map op de harde schijf, verwijder WINNT.SIF uit de i386 submap, en start daarna nLite waarbij je bladert naar die map op de harde schijf als basis voor de installatie).
Verder kun je in nLite ook aangeven het service pack te willen integreren, dus dat hoef je niet zelf vooraf te doen. Natuurlijk moet dat SP3 dan al wel vooraf gedownload zijn naar de harde schijf, zodat je ernaar kunt verwijzen.

EDIT: Stel dat je Windows wél opnieuw installeert (dus geen upgrade-/herstelinstallatie doet), dan zul je alle gebruikerssoftware opnieuw moeten installeren daarna: Alle instellingen etc. zijn dan weg van die gebruikerssoftware.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt goed allemaal, ik ga ermee aan de slag. WINNT.sif blijkt niet aanwezig op de dvd, dus dat valt mee. Ik zag dat je link naar SP3 de netwerkinstallatie betreft; dat maakt niets uit?
 
Laatst bewerkt:
Stel dat je SP3 via Windows Update zou installeren, dan worden slechts de te upgraden delen gedownload naar je computer.
Je hebt voor integratie echter het hele SP3-pakket in 1 deel nodig (dus niet in losse te downloaden delen). Vandaar de link.

[Achtergrond: Met het netwerkinstallatie-pakket kun je (o.a.) SP3 vanaf het netwerk op alle XP-computers in je hele onderneming installeren zónder dat iedere pc afzonderlijk verbinding met Windows Update hoeft te hebben. En verder heb je het nodig voor slipstreaming (='integratie') zoals in jouw geval.]

Tijs.
 
Ok, helder.

Mooi programma dat nLite, je hoeft dus echt niets meer zelf te doen! Hij is nu aan het branden. Volgende stap is dan m laten booten van deze dvd, en dan bij Windows Setup kiezen voor R van reparatie?
 
Je hebt meerdere links gekregen m.b.t. reparatie-installatie, maar even in het kort dan:
a. Opstarten van de CD/DVD
b. Zodra het eerste keuze-menu verschijnt op Enter drukken (dus niet op de R, want dan start Herstelconsole).
c. Geef F8 zodra je in het volgende scherm de EULA gezien/gelezen hebt.
d. In het daarop volgende keuze menu de R van Reparatie kiezen. Er zou dan de map gemeld moeten worden waar op de harde schijf de te repareren Windows gevonden is. De rest wijst zich vanzelf, maar je zult (o.a.) onderweg de Product Key nodig hebben, vandaar dat ik er de nadruk op gelegd heb dat je die vooraf ergens genoteerd hebt staan.

Succes,

Tijs.
 
Dank je. Juist door die laatste link werd ik op het verkeerde been gebracht, omdat die site spreekt over de optie 'press R to go to recovery console', die je dus niet moet kiezen. In het Nederlands staat er alleen dat je op R moet drukken voor reparatie, niets over de herstelconsole. Best verwarrend ook eigenlijk, dat je in dit geval in eerste instantie moet kiezen voor 'volledige installatie' en daarna pas moet kiezen voor 'Reparatie'. Maar goed, wat voor de een logisch is...

Ik ga er neem ik aan wel uitkomen nu; ik laat het je nog wel weten. Ook zal ik mijn ogen en oren openhouden vwb een baan als systeembeheerder in de regio amsterdam. Ik kom veel bij grote zorginstellingen waar ze vaak handen te kort komen om hun netwerk een beetje up to date te houden en ECD (electronisch clienten dossier) pakketten live te krijgen.
 
Ik geef toe dat ik het niet 'slim' vindt van Microsoft om 2x een R als optie in het proces te presenteren. Bijv. de optie C ipv. R in het eerste keuzemenu voor HerstelConsole (of Recovery Console in de ENG-versie) zou handiger zijn geweest, vind ik.

Je hebt (hopelijk) een idee gekregen hoe grondig/intensief ik IT-werk benader vanuit de postings in deze discussiedraad en ook dat ik er geen enkele moeite/bezwaar tegen heb mijn kennis te delen of te documenteren. :)

Bedankt voor het rondkijken naar een evt. baan voor mij. :thumb:

Tijs.
 
Dat had ik inderdaad begrepen, dat grondig te werk gaan!

Hopelijk heb je nu ook weer een oplossing... Na de reparatie te hebben gestart is hij bestanden gaan kopiëren. Vervolgens vraagt hij om opnieuw opstarten en wordt er weer vanaf de HDD gestart. Daarna kom je in 'windows' en zou de installatie verder moeten gaan. Alleen nu vraagt hij om 'benodigde bestanden':

Code:
Het bestand asms op Cd-rom met Windows XP home Edition Service Pack 3 is nodig.
Typ het pad naar het bestand en klik op OK.

al ingevuld staat:

Code:
GLOBALROOT\DEVICE\CDROM0\I386

...maar ik kan niets. Ik heb geen muisaanwijzer en ook mijn toetsenbord doet niets. Ik heb de dvd bekeken en in de map i386 staat wel een map asms, maar geen bestand.
 
Op Google vond ik een hoop opties/'oplossingen' hieromtrent. Het lijkt gerelateerd aan lees-problemen op de CD/DVD:
a. Vul in als mapnaam: C:\i386 (ja ik weet het, dat is de harde schijf, maar het schijnt soms te helpen).
b. CD/DVD eruit halen en opnieuw in de CD/DVD speler doen
c. De CD/DVD schoonmaken óf branden op een lagere snelheid. In dit laatste geval de cd 'stiekem' omwisselen met de variant die op lagere snelheid is gebrand.
d. Deze link, de suggesties van Elvandil. (Let op: Het gaat daar om ControlSet001, ControlSet002 etc. in de registry, maar niet om CurrentControlSet).
e. Een mep verkopen op de CD/DVD speler (lijkt me niet het juiste advies, maar volledigheidshalve gemeld).

Als bovenstaande niet helpt. Verder neem ik aan dat je ook op een knop kunt drukken om het bestand over te slaan (ik geloof dat de Esc-toets werkt). Hopelijk (weet dat helaas niet uit mijn hoofd) wordt dan niet de installatie in zijn geheel afgebroken.

Tijs.
 
Het probleem is dat mijn toetsenbord niets doet, opties a en d en de ESC-toets vallen dus af. Optie b en het eerste deel van c had ik al geprobeerd, die mep verkopen lijkt me idd niet zo'n goed plan, dus ik ga wel proberen m op een lagere snelheid te branden, en op CD ipv DVD. Het werkt ook niet mee allemaal... :(
 
Laatst bewerkt:
Het zit inderdaad niet echt mee.
Misschien nog wat mogelijkheden:
a. (Indien mogelijk) sluit een extra extern toetsenbord aan (laat dus het huidige toetsenbord (ook) aangesloten).
b. Als je de installatie noodgedwongen tóch moet afbreken (dus daarna opnieuw beginnen), zet dan éérst de inhoud van de XP SP3 installatiecd via Hiren's boot cd in een nieuwe map op de C: schijf, bijv. C:\INSTALL
Betekent Mini Windows XP op de Hiren's CD helemaal opstarten, en dan de CD vervangen door die SP3 installatie-cd van XP, even wachten totdat de inhoud van de CD gelezen is, en dan in Computer de CD-romspeler Verkennen.
Je kunt dan tijdens de nieuwe installatie evt. verwijzen naar die C:\INSTALL map en/of C:\INSTALL\i386 en/of C:\INSTALL\asms als er weer leesfouten optreden.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ok. Ik heb alleen een draadloos (extern) toetsenbord, dat zal niet werken zeker? Ik hoop dat het met een extern toetsenbord lukt, want zonder dat kan ik ook niet verwijzen naar de gekopieerde bestanden op de c: partitie

*update*
Cd op lagere snelheid (4x) bood ook geen soelaas. Zal nu op zoek gaan naar extern toetsenbord, tenzij die draadloze kan werken

*update 2*
De draadloze getest, werkt ook niet. Maar zou een extern toetsenbord eerder worden herkend dan het vaste toetsenbord van de laptop?

Ik heb ook nog een andere ideetje, je weet tenslotte maar nooit. Is het niet mogelijk om te booten vanaf een USB stick? Ik gaf eerder aan dat in mijn BIOS alleen de opties FDD, HDD en CD-rom staan, maar is daar geen workaround voor? Dan moet vervolgens nLite ook wel in staat zijn om de ISO naar een bootable stick te schrijven, maar wie weet.

Veel andere opties zijn er volgens mij niet. Ook een clean install zal denk ik misgaan, want wie garandeert dat hij dan wel de asms op de cd kan vinden? Of zijn er nog andere mogelijkheden om setup te draaien anders dan van cd?
 
Laatst bewerkt:
Het is ook mogelijk de setup te draaien vanaf memory-stick. Natuurlijk als basis dan de XP SP3 installatie-bestanden/mappen nemen die je nu via nLite op CD/DVD gebrand hebt. De inhoud van de memory-stick gaat daarbij verloren, dus zorg voor kopieën van wat op die memory-stick staat(!)
link1
link2
link3
link4

Als je bios niet de mogelijkheid biedt om 'rechtstreeks' vanaf memory-stick op te starten, dan kun je m.b.v. eerst opstarten vanaf een Plop CD-rom en daarmee 'doorstarten' naar USB-stick het zaakje alsnog opstarten vanaf memory-stick.
link1
link2

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ok, het eerste postieve nieuws van vandaag: als ik een memory stick in een USB poort stop, de laptop opstart en bij het BIOS scherm kies voor Boot Menu, staat de stick zowaar tussen de boot opties. :)

Dus op naar het volgende projectje (je hebt toch geen plannen om op vakantie te gaan of zo?) :p:

Via je links kwam ik erachter dat je een stick kunt configureren om te booten met het progje USB_prep8, of Multiboot, dat zal wel lukken. Maar ik snap niet helemaal hoe ik nu mijn geslipstreamde XP bestand op de stick kan krijgen. Er wordt wel verwezen naar nLite, maar zeer beperkt. Weet jij of nLite naar de stick kan 'branden'? Het is toch niet een kwestie van de ISO laten maken en deze simpel op de memory stick kopiëren, of wel?
 
Wat ik vervelend vind aan de NL-methodes is dat er (te-)veel vragen worden gesteld die alsnog een WINNT.SIF kunnen opleveren. Beantwoord alle Unattended, migrate.inf etc. vragen die bij keuze 3 voorbij komen met Nee.

Als bron van de te gebruiken XP bestanden kun je de nLite-gemaakte CD gebruiken én aangeven in stap 2 van het script van de NL-handleidingen. Kost wel relatief veel tijd om te kopiëren.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Kan ik ook nLite een iso laten maken op harde schijf, en dan bij het aanmaken van de boot stick naar die iso laten verwijzen als bron? Is misschien sneller, of werkt dat zo niet?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan