• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabbladen met diversen info. Ik denk onmogelijk, maar wie weet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

dbijman

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2003
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag maar weet niet of het kan.

Voor ons nieuwe seizoen (op het werk) moeten er nieuwe prijslijsten gemaakt worden, de nieuwe prijzen worden gebasseerd op de afname van het vorige jaar.

Nu heb ik het volgende bijgevoegd, een Excel bestand met 2 tabbladen.
Tabblad 1 is de prijslijst, hier moeten nog wat extra gegevens in komen, die wil ik graag uit tabblad 2 halen.

Alleen in tabblad 2 staan artikelen die niet in de prijslijst staan. Maar in de prijslijst staan ook extra artikelen die niet in de prijslijst staan.

Kan ik deze 2 bestanden wel koppelen, of moet ik alles kopieren en plakken.

Ik hoop dat het een beetje te begrijpen is wat ik bedoel.

Ik hoor het vanzelf wel.

Zip file zit erbij.

Groeten,
Debora

Laatst bewerkt:
Zie bijlage voor de eerste rij. Pas analoog aan. Zorg wel voor matches in beide tabellen of je vindt niets.

Wigi

Bijlagen

De 1ste regel ziet er goed uit.

Ik krijg echter de andere regels niet voor elkaar, want ik begrijp niet wat je met analoog bedoeld.

En dan nog een vraag: heb je elke kolom apart ingevuld of maak je gewoon een kopie?

Ik krijg echter de andere regels niet voor elkaar, want ik begrijp niet wat je met analoog bedoeld.

Ik bedoel: formules gewoon doorvoeren naar beneden.

Maar zorg dat je geen . en , door mekaar gebruikt of je de zoekfunctie geeft niets weer.

En dan nog een vraag: heb je elke kolom apart ingevuld of maak je gewoon een kopie?

Zelf opgesteld, formule gekopieerd, dan kolomnummer aangepast.

Duidelijker nu?

Wigi

Ik snap wel hoe het nu gedaan is.

Maar het werkt niet helemaal bij mij.

Zie bijlage.

Laatst bewerkt:
IMaar zorg dat je geen . en , door mekaar gebruikt of je de zoekfunctie geeft niets weer.

Hallooooo Debora ???!??

Je krijgt een foutmelding van Excel in - niet toevallig - ALLE rijen waar je in kolom A komma's gebruikt en geen punten. Gaat er geen belletje rinkelen?

Lees nogmaals mijn post hiervoor, ik heb het belangrijkste zinnetje nog eens gequoted.

Druk Ctrl-H om te vervangen.

Wigi

Wigi,

Heel erg bedankt.

Ik heb er overheen gelezen. Echt heel stom, sorry.

Ik heb hem nu, zijn nog wel een paar dingen die niet helemaal kloppen. Hij zet bij sommigen een bedrag neer, die niet in mijn Exact lijst staan.

Ik ga eens even eten, en ga er dan nog maar eens na kijken.

Daar ben ik weer.

Ik heb het nog eens nagekeken, maar het klopt niet helemaal.

Er zijn enkele artikelen die een andere naam hebben, dan de kleur daarboven. (de kleur is bijvoorbeeld .52).

Ik heb er 1 geel gemaakt. Dat is een arm, maar er staat wat anders bij. Dit artikel komt wel voor in de prijslijst, maar volgens het Exact overzicht heb ik deze dit jaar niet verkocht.

Ik heb de bijlage erbij gedaan.

Laatst bewerkt:
Je kan in de formules met VERT.ZOEKEN beter met foutopsporing werken:

Voor cel B2:

=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($A2;'Exact gegevens'!$A$2:$D$168;2;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN($A2;'Exact gegevens'!$A$2:$D$168;2;ONWAAR))

Doet dit het nu wel?

Wigi

Domme vraag misschien:

Moet ik de het geheel wat jij hebt getikt invoeren?

Zo ja dan krijg ik een lege kolom.

Als ik dit deel doe dan: =ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($A2;'Exact gegevens'!$A$2:$D$168;2;ONWAAR)); dan krijg ik de melding dat ik ergens een haakje mis.

Als ik dit deel doe dan: =ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($A2;'Exact gegevens'!$A$2:$D$168;2;ONWAAR));""; Dan krijg ik de melding dat ik het ook fout doe, en dan komt hij zelf met een voorstel, als ik dan ja kies, dan moet ik een bestand zoeken, als ik nee doe dan gebeurd er niks.

Debora

Debora

verander eerst in de bladtab Excact naar Exact.

Wigi

Wigi,

Zie bijlage.

Ik krijg nu in kolom B enkele lege cellen, zonder artikelnummer.

Wat ik net geel had gemaakt, daar zit nog een foutje in daar staat dat ik 1000 van die armen heb verkocht, maar als je het exact tabblad ziet, dan staat het er daar niet bij.

Wat doe ik nog meer fout?

Laatst bewerkt:
Debora

Ook in de andere kolommen met je dezelfde foutopsporing toepassing. Al kan dat wel korter:

in D164, gebruik

=ALS(B164="";"";VERT.ZOEKEN($A164;'Exact gegevens'!$A$2:$D$168;3;ONWAAR))

Analoog voor de andere kolommen. Dus

zowel

=ALS(B164="";""; (164 wijzigt per rij natuurlijk. Gewoon doorvoeren met de muis en de vulgreep)

als

de ONWAAR op het einde.

Wigi

Daar ben ik weer.

Nou kreeg ik overal kringverwijzingen.

Ik zie het nu niet meer.... :confused:

Of ik doe het gewoon fout.

Kolom B, is nu voor een deel leeg zoals je ziet.

Misschien wat anders:
Kan ik niet beter alles wat op 0 staat in het exact tabblad weggooien. Dan is het denk ik overzichterlijker, of niet?

Als ik dat nu doe, Blijven mijn gegevens dan nog intact of moet ik dan gewoon opnieuw beginnen met verticaal zoeken.

Hoe kom je trouwens aan al deze excel kennis?

Groeten,
Debora

Daar ben ik weer.

Dag Debora!

Ik heb het bestandje ingevuld en bijgevoegd. Werkt makkelijker denk ik... :D

Hoe kom je trouwens aan al deze excel kennis?

Och, ergens goedkoop op de kop kunnen tikken op een rommelmarkt een tweetal jaren geleden. :evil: :cool:

Nee Debora (en anderen die zich dit mogen afvragen): studeren, proberen, studeren, proberen, studeren, proberen.

Websites bezoeken, een goed boek lezen, maar vooral DOEN! :p

En als het niet lukt, zoeken, zoeken, zoeken tot het wel lukt ;)

Er is geen weg naast.

Anyway

Groetjes

Wigi

Bijlagen

Wigi,

Dank je wel.

Nu klopt het.

Ik heb het wel geprobeerd, maar ik weet ook niet precies wat er allemaal in die codes staat, dus dan is het volgens mij moeilijker te begrijpen en ook toe te passen.

Dan nog een vraagje:
Dit is niet mijn enige vergelijking van prijzen. Kan ik dit ook gaan gebruiken voor mijn andere prijslijsten. Of is dat onmogelijk.

Excel is leuk, maar er zijn gewoon functies die ik niet weet, en soms ook gewoon niet begrijp. (Ik zit namelijk ook altijd moeilijk te doen met procenten in excel, maar als ik het op de rekenmachine doe, dan gaat het goed, maar dan kan ik me niet meer bedenken hoe ik het in Excel moet doen. (Jij hebt me met die procenten ook goed geholpen, terwijl ik als ik wat meer logisch zou nadenken er wel opgekomen zou zijn, alleen niet zo snel als jij)

Dus een boek is een goede optie, en googlen natuurlijk.

Ik ben blij dat er zulke mensen als jou bestaan.
:thumb:

Dan nog een vraagje:
Dit is niet mijn enige vergelijking van prijzen. Kan ik dit ook gaan gebruiken voor mijn andere prijslijsten. Of is dat onmogelijk.

Dat is zeker mogelijk. Probeer zo ver mogelijk te geraken en dat doe ik of iemand anders hier wel de 'finishing touch' (of iets meer dan dat ;) Kanjers genoeg hier, ook buiten mij).

Ik ben blij dat er zulke mensen als jou bestaan. thumb:

Wat een mooie noot om mee af te sluiten :thumb:

Bye

Wigi

Laatst bewerkt:
Wigi,

Ik heb het geprobeerd en het is me gelukt. (Het was wel een kleine vergelijking, maar toch).

Nu had ik toch nog een klein vraagje.

Bijgevoegd:
De juiste vergelijking, maar een extra tabblad, met een mooiere artikelomschrijving. Omdat wij dit niet overal van hebben vraag ik me af of het mogelijk is om de artikelomschrijvingen uit de prijslijst te vervangen door de omschrijvingen uit blad 1?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan