• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst Splitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Sylvester,

Ja, jou formule werkt. Het is wel ingewikkeld.

Had liever één die heel kort en krachtig is, gezien ik niet weet of ik het kan reproduceren.

Bedankt.

Met vriendelijke groet,
J.

het is een code uit de administratie, en het kan ook bijvoorbeeld 01.10.20.11 zijn.

Soms zit er op positie 20 of 11 drie decimalen:

01.10.200.11 of 01.10.20.112

Het gaat om het idee, dan kan ik zelf de invulling doen.

Op MS office website staat: =DEEL(A2;VIND.SPEC(" ";A2;1)+1;VIND.SPEC(" ";A2;VIND.SPEC(" ";A2;1)+1)-VIND.SPEC(" ";A2;1))

Iets te ingewikkeld voor mij om te begrijpen.

Rechts en links formules zijn prima voor de linker of rechter posities. Nu de twee middenstukken 10 of 20.

Bedankt!

Ik liet zien hoe eenvoudig tekst samenvoegen is, maar splitsen is veel moeilijker.

De formule is lastiger dan het eerste stukje VBA van VenA ;)

Sylvester, wat betekent die 200 in jou formule? Is dat de maximale tekst mogelijk? Ik krijg niet de cijfers te zien die ik wil als ik bijv. 200 door een 3 vervang.

Kan je de formule ook zonder die Getal 1 - 5 doen? Dat het de positie "uitknipt"?

Hoor graag.

Die van Sylvester werkt prima, zal deze maar gebruiken.. bedankt allemaal!

Ik begrijp er niks van maar kan het reproduceren ;)

Kan misschien iets eenvoudiger dan die van Sylvester...
Code:
[English]    =MID(A2;FIND("|";SUBSTITUTE(A2;".";"|";3))+1;3)

[Dutch]     =DEEL(A2;VIND.ALLES("|";SUBSTITUEREN(A2;".";"|";3))+1;3)

Met als uitleg... De SUBSTITUTE functie heeft de eigenschap om aan te kunnen geven "de hoeveelste" van het gezochte je wilt veranderen. Ofwel, je wilt de 3e punt veranderen. In dit geval in een "pipe" omdat we die nooit in tekst zullen gebruiken. Nu kan je in de aangepaste string met FIND gaan zoeken naar de pipe. Die wordt uiteraard gevonden en daar tel je een 1 bij op omdat je niet de punt maar het eerste getal achter de punt zoekt. Vervolgens pak je met de MID functie vanaf de gevonden positie de 3 laatste tekens (maximaal). Klaar ben je... ;)

Laatst bewerkt:
Hallo Ginger,

Ik heb jou formule erin gezet en hij pakt de laatste code van rechts. Hoe wordt de formule als je de 3de code van links wilt hebben?

Wat is die verticale streep?

Hoor graag. Bedankt!

Hi Ginger, Ik heb hem zover gekregen dat ik de laatste drie posities kan weergeven door de 3 te veranderen in substitute, maar kan de eerste (links) niet weergeven.

Hoe wordt de formule als je de 3de code van links wilt hebben?

Ah, ik had alléén je initiële vraag gezien... Daar wilde je de laatste 2 à 3 tekens vinden uit je string. Maar met iets verder lezen zag ik nu dat je dus ook het middenstuk wilt zien.

Die "verticale streep" heet een pipe en zou je kunnen terugvinden op je toetsenbord op de toets van je backslash (Shift + Backslash = pipe | )

Hi Ginger, Ik heb hem zover gekregen dat ik de laatste drie posities kan weergeven door de 3 te veranderen in substitute, maar kan de eerste (links) niet weergeven.
Hmmm... inderdaad... als je de 3 in de Substitute-functie van 3 naar 2 zet, krijg je de "010" als resultaat. Ik hoop dan wel dat je 010 nooit alleen maar 10 kan worden, anders werkt het spelletje niet meer. Bijvoorbeeld met het aanpassen van de 3 naar een 1 gaat het al mis. Je krijgt dan 02. als resultaat. De linkse kan je in de huidige opzet met mijn oplossing niet achterhalen.

Maar nu ik weet dat je dus alle getallen los wilde hebben, kan je beter met de formule van Sylvester doorgaan. Offffff...

Splits je string op met de ingebouwde functionaliteit Tekst Naar Kolommen dat je dan vinden in het data lint... ;)

Laatst bewerkt:
Hoi Ginger,

Sylvester heeft de beste oplossing, gezien ik die als formule kan kopieren en plakken in een groot bestand die ik importeer.

Bedankt ook voor jou input.

Jwktse, heb je ooit gewerkt met de functionaliteit "Tekst Naar Kolommen" in het Data lint? Hier kan je héél simpel op de punt zo'n string splitsen in 4 kolommen. Heb je geen formule voor nodig. Werkt dus nóg sneller. ;)

Ginger, dan moet ik steeds weer dezelfde actie doen, ik heb het gebruikt. Het is niet wat ik wil. Ik wil een groot bestand elke keer kunnen importeren in excel en klaar. Met een formule werkt dat prima.

Ik wil een groot bestand elke keer kunnen importeren in excel en klaar.
Pas de extensie van het bestand aan naar .txt (ipv .csv). Dan wordt je bestand via de Text Import Wizard geopend en kan je dus in 1 keer openen én je gegevens in kolommen opsplitsen. Lijkt mij persoonlijk makkelijker dan met formules. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan