• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd rekenen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter sont
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

sont

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2004
Heb hier een vraagje over tijd rekenen :o
Heb 2 kolommen waar ik aan wil geven hoe laat ik begonnen ben en hoe laat ik klaar ben.
Dan moet hij de Totaal uren er achter zetten met een getal.
En onderaan bij Totaal het aantal uren optellen.

Nu wilde ik het proberen door de tijden van mekaar af te trekken (=B2-A2) maar kom met de 24 uurs notatie niet goed uit. Voorbeeld: Ik begin om 23:00 uur en ben klaar 04:30 ik krijg dan ######### in plaats van 5,5 voor het aantal uren.

Ook met Cel eigenschap veranderen in getal resulteert in of tijd of decimalen. zie bijlage.
Wat moet ik invullen in Cel C1 zodat ik de formule door kan trekken naar C7 en dan in C8 de som van C1,C7 zodat de uren in getallen komen met 1 decimaal. Voorbeeld: 13,5
Bekijk bijlage tijd.xls
Alvast bedankt .

Oftewel: ga je de nachturen in dan telt hij er 24 uur bij op anders simpel (B-A)

Bedankt voor de snelle reactie eeman82.
Maar wat ik nu zie in je Antwoord is dat de uren niet overeenkomen . Wanneer ik dus werk van 23:00 uur naar 04:30 is dat 5,5 uur en niet 5:30.
Dat laatste moet resulteren in een getal en geen tijds eenheid. Of kan dit niet anders?
Ook met het optellen komt dit niet overheen. Of zie ik iets over het hoofd?

=ALS(B2<A2; (ALS(B2<A2;(B2)-A2;B2-A2)) / "01:00" + 24; (ALS(B2<A2;(B2)-A2;B2-A2)) / "01:00")

kan vast nog korter maar bovenstaande werkt wel...

Geniaal!! Het werkt. Super bedankt voor de snelle oplossing.:thumb:

Hmm misschien toch niet zoals ik het gedacht had.
Ik koppieer de formule in de cel waar hij hoort en pas de celnamen aan in de formule om te verwijzen naar de goede plaats van de cel, maar geeft een foutmelding .
Wanneer ik dan een andere tijd wilt invullen in een bestaande cel krijg ik een rare formule in de cel =[Antwoord1.xls]Uitwerking!B2 ????

Of ik zie wat over het hoofd of iets anders maar ook in uw antwoord is het werken van een half uur 00:30 in plaats van 0,5 uur hetgeen ik juist wilt hebben.
00:30 moet worden 0,5 en 1 uur werken 1,0 uur en niet 01:00 uur.

@eeman82.
Sorry maar die kan ik niet voor u oplossen helaas.:o

Mijn dank is zeer groot.Het werkt nu op alle fronten.:thumb:

@popipipo:
Willem,

De als kan er ook nog uit:
Code:
=SOM((B2<A2);B2;-A2)*24

Nog een vraag wat betreft deze tijds berekening voor de knappe koppen hier.
Is het mogelijk dat wanneer ik een selectie vakje aanvinkt hij de uren in de juiste kolom neer zet. Zie bijlage
Wanneer ik rode selectievakje aanvinkt hij de uren in Cel I9 plaatst en bij gele selectie vakje Cel H9?? Dit zou helemaal mooi zijn als dit lukt.
Ben benieuwd.
Bekijk bijlage TijdExtra.xls

Laatst bewerkt:
JP,
Wanneer ik het vakje aanvinkt of niet zet hij de gewerkte tijden in beiden rijen.
Hij moet zelf de rij invullen die er voor bedoeld is door middel van het vinkje aanvinken .
De kleuren heb ik gebruikt om duidelijker te zijn maar die horen er niet bij.
Misschien wil ik te veel en moet ik er maar mee ophouden om de lijsten die ik heb te optimaliseren voor gebruiksvriendelijkheid.;)

Nee, ik denk dat het voor mij niet duidelijk genoeg is, ik begrijp niet wat dat vinkje moet doen.

Wanneer ik het vinkje aanvinkt A2 en de werktijden invult in F9,G9 dat hij dan de uren in I9 neerzet.
wanneer ik het vinkje aanvinkt A3 en de werktijden invult in F9,G9 dat hij dan de uren in H9 zet.
Dus de selcetievakjes bepalen waar de uren ingevuld worden danwel I9 of H9.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan