Tijdens XP installatie error (bootloop)

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkymcPanky

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2007
Berichten
24
Beste mensen,

Omdat mijn PC in de loop der tijd nogal volgelopen was met rotzooi had ik besloten hem te formatteren. Dit ging zonder problemen, echter bij de herinstallatie van Windows XP ging er wat mis. Ik gebruikte de originele Windows XP installatiedisk, maar omdat daar een krasje op zat kon een bepaald bestand niet geinstalleerd worden. Om dit bestand toch geinstalleerd te krijgen heb ik een zelf gebrande (geslipstreamde!) XP installatie cd van mijn broertje gebruikt, waar Servicepack 2 dus al op bleek te zitten. Dit werkte en de installatie ging verder. Na enige tijd gaf hij echter weer de melding dat een bepaald bestand niet geinstalleerd kon worden. Ik heb hem toen weer teruggewisseld naar de originele XP-installatie CD. De installatie werd succesvol afgerond en ik dacht dat het truukje geholpen had.

(dit alles gebeurde dus niet in de windows setup, maar het scherm waar hij de bestanden naar je HDD schrijft en waar je partities kan aanmaken)

Maar toen ik de installatie wou ofmaken na een verplichte herstart kreeg ik een Blue Screen of Death met de volgende melding:

"c000021a (onherstelbare systeemfout). Het systeemproves session manager initialization is onverwacht afgebroken met de status 0xc0000263 (0x00000000 0x00000000). Het systeem is afgesloten."

Ik zit nu dus vast in een bootloop waar windows de installatie af wil maken. Dit is echter niet mogelijk aangezien de installatie corrupt is.

Ik heb een mogelijke oplossing bedacht maar weet niet hoe ik deze moet uitvoeren. Ik wil terug in het orginele bootvenster komen wat opstart wanneer je voor de eerste keer windows opstart van zijn cd ( het scherm waar je windows kan formateren, partities kan aanmaken, en dergelijke). Via dit scherm kan ik opnieuw formateren en een verse windows installatie erop zetten. Ik kom echter niet in dit scherm omdat hij direct in de windows setup opstart en vervolgens de bovenstaande error geeft.
Is er een manier om de geladen instalatie te verwijderen en weer in het format scherm van de windows installatie te komen? Kan ik de windows setup "overrulen" en terug in het format scherm komen?

Het is wat uitgebreid geworden, maar ik dacht dat alle aanvullende situatie misschien nodig was om een goede oplossing voor de situatie te vinden. Natuurlijk heb ik ook al Google gebruikt, maar ik heb daar geen werkende oplossing voor het probleem kunnen vinden.

Alvast heel erg bedankt voor eventuele hulp, en een prettige jaarwisselling voor eenieder! :thumb:

Henky.
 
Als de computer een diskettestation heeft, ben je er!
Download een bootdisk 98SE en boot met die disk.
Na het booten staat er A:>

Daarachter type je

fdisk

en je Entert.

In het zich dan openende venstertje knikker je alle partities weg en maakt nieuwe aan.
Daarna móeten de partities worden geformatteerd. Ook dit kan 98SE voor je doen.

Type simpelweg achter de A:

format c:

Na afloop van het formatteren heb je een maagdelijke harde schijf / harde schijven, gereed om een nieuwe Windows installatie te doen.

Mocht je dan Windows gaan installeren, vergeet dan niet om de schijf / schijven éérst nóg een keer te formatteren, want 98SE formatteert op fat 16 of 32, terwijl je Windows veelal op een NTFS formaat wil installeren.
 
Vaak is volgens mij de harde schijf overleden of een geheugen bankje defect. Kan je het e.e.a. wisselen?
 

Bedankt voor je snelle reactie :thumb:

Ik had toevallig nog een windows 98 SE (nam aan dat dat voor Second Edition stond) opstartdiskette liggen. Dus ik heb het geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.
Na het booten komt er bij mij namelijk geen A:/ te staan, dus ik kon je tips niet toepassen.
Als ik op de "Aan-knop" duw gebeurd er dit (met de windows 98 SE floppy in de floppydrive):

1) Er staat "Initializing MBA. Press Ctrl+Alt+B to configure"
2) Er staat "To boot using network press N"
3) Mijn PC zegt "Computer booting from operating system." (Een vrouwenstem die uit mijn PC komt zegt dat, dus dat zeggen is letterlijk ;))
4) Ik krijg het windows logo en het laadbalkje te zien dat altijd gebeurd als je windows opstart.
5) Ik krijg een lichtblauw scherm te zien waarop staat: "Setup wordt opnieuw gestart...."
6) Krijg een Blue screen of Death met de in mijn openingspost genoemde error.

Als ik de BIOS selecteer dat hij alleen vanaf de floppy mag opstarten (alleen removable device enabled) en de rest van de bootmogelijkheden dus disable staat er na stap 2 "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. Als ik dan op Enter duw gaat hij terug naar stap 1), maar daarna krijg je steeds op het zelfde moment, dezelfde melding. Heb bij 1x gekozen voor "Legacy Floppy" en 1x voor "Atapi MO", omdat ik niet wist welke de goede was. Maar geen van beide werkten, de overige 2 opties waren "Zip" en "LS120", maar dat leek me sowieso niet goed.

@wajang: hoe kan de harde schijf of geheugen overleden zijn doordat ik windows geprobeerd heb te installeren met 2 verschillende installatie CD's. Ik zie het verband daar niet helemaal tussen... Maar ik heb helaas geen van beide liggen, dus dat kan ik niet echt proberen.
 
Laatst bewerkt:
Het kan heel goed zijn dat er toch een verschil zat tussen de bestanden die je van CD1 en CD2 hebt gehaald. Kun je niet gewoon een complete installatie doen van CD2?
 
Het kan heel goed zijn dat er toch een verschil zat tussen de bestanden die je van CD1 en CD2 hebt gehaald. Kun je niet gewoon een complete installatie doen van CD2?

Klopt, dat zal inderdaad het probleem zijn. Het probleem is echter dat ik dus met geen mogelijkheid een nieuwe installatie kan starten. Elke keer krijg je een BSOD voordat je de kans krijgt om in het installatiemenu te komen... :(
 
Controleer je floppy drive eens op stof (een keer blazen doet wonderen). Mogelijk zit er een stukje stof in de weg waardoor je niet vanaf floppy kunt opstarten.
 
Controleer je floppy drive eens op stof (een keer blazen doet wonderen). Mogelijk zit er een stukje stof in de weg waardoor je niet vanaf floppy kunt opstarten.


Zal ik even proberen. Moet ik trouwens in de BIOS bij removable device "Legacy Floppy", "ATAPI MO", "ZIP" of "LS120" selecteren?
 
Legacy floppy
"atapi mo" is een magnetisch optisch disk
zip en ls120 zijn floppy systemen die niet echt aangeslagen zijn.
Test voor de zekerheid de bootfloppy ook even in een andere PC om te zien of je er idd mee kunt opstarten.
 
Legacy floppy
"atapi mo" is een magnetisch optisch disk
zip en ls120 zijn floppy systemen die niet echt aangeslagen zijn.
Test voor de zekerheid de bootfloppy ook even in een andere PC om te zien of je er idd mee kunt opstarten.


paar keer flink geblazen en Legacy floppy geselecteerd. Zonder succes helaas, hij zegt weer 'Boot failure, insert system disk and press Enter." De enige andere pc is deze, zal het er even op proberen.

Bedankt trouwens voor de hulp :thumb:
 
Laat maar horen hoe het afloopt

Heb de floppy in de floppydrive van de andere PC gedaan en daar geprobeerd te openen om te kijken of hij uberhaupt leesbaar is. Hij geeft dan als melding dat de floppy niet geformatteerd is en of ik dat wil doen. Heb geen flauw idee of dat iets te maken heeft met het niet aflezen op die andere pc?

Zal deze pc nu even opnieuw opstarten om te kijken of hij dan wel boot.
 
Deze pc opnieuw opgestart met de win 98Se opstartdiskette erin. Hij zei bij het opstarten niets van A:/. Nu heb ik niets aan de BIOS-instellingen van deze veranderd. Deze pc is net nieuw en onze enige werkende pc, als ik deze ook vernaggel heb ik echt problemen thuis :p Weet niet of dat er iets mee te maken heeft? Mocht het echt noodzakelijk zijn dan zal ik het wel doen...
 
het kan idd voorkomen dat een floppy kapot gaat door het plaatsen in een kapotte drive. Je zult dus w/s even een nieuwe bootfloppy moeten downloaden.
 
het kan idd voorkomen dat een floppy kapot gaat door het plaatsen in een kapotte drive. Je zult dus w/s even een nieuwe bootfloppy moeten downloaden.


Ah ok, ik zal even kijken of ik er ergens een online kan vinden. Maar naar ik weet hebben we deze opstartdiskette nog nooit eerder gebruikt, kan me dus niet voorstellen dat hij daardoor kapot zou zijn gegaan. Waar maak je dat eigenlijk uit op, uit het feit dat de PC zegt dat hij nog geformatteerd moet om hem te kunnen openen?

EDIT: Op www.bootdisk.com er een gevonden, een win98SE, custom, no Ramdrive. Is dat de goede? Heb geen flauw idee of er een ramdrive op moet zitten namelijk ;-)

EDIT op edit ;-) Heb het antwoord op bovenstaande vraag al gevonden.
 
Laatst bewerkt:
Bootdisk gedownload van bootdisk.com. Op een floppy gezet en de pc opgestart met de floppy erin. Hij geeft nu een andere foutmelding, namelijk: "Non system disk or disk error. Replace and strike any key when ready` :shocked:
 
Dan vrees ik dat je drive kapot is :(
opstarten vanaf USB zal nog wel niet lukken met dat moederbord. heb je toevallig nog een andere floppy drive liggen?
 
Ben weggewest en las het e.e.a.
Weet je zéker dat opstarten van A staat geslecteerd?
Zo ja, dan houdt het i.d.d. even op.
 
Laatst bewerkt:
Ben weggewest en las het e.e.a.
Weet je zéker dat oostarten van A staat geslecteerd?
Zo ja, dan houdt het i.d.d. even op.


Heb in de Bios `removable device legacy floppy als enige ge-enabled. Dus ik neem aan van wel ja ;) Ik ben nu aan het proberen de floppydrive te verwisselen voor een die zeker werkt. Hopelijk werkt het dan wel :thumb: Ik zal het wel laten weten zodra dat gebeurd is (zal niet meer dan een kwartiertje duren waarschijnlijk) ;)
 
Kijk even bij de boot volgorde, dit is wellicht belangrijkere dan enable/disable van een apparaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan