Tijdens XP installatie error (bootloop)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kijk even bij de boot volgorde, dit is wellicht belangrijkere dan enable/disable van een apparaat.

Bij boot sequence staat removable device op 1.
Ik heb er trouwens een andere floppydrive ingestopt. Maar dat helpt niet echt. Er gebeurd nu wel iets anders dan net. Maar nu geeft hij gelijk na het opstarten als foutmelding "Floppy disk(s) fail (40)". En deze floppy drive is wel gewoon goed. :confused:
 
Je hebt de verkeerde bootdisk! 10e van boven, de 98SE OEM moet je hebben : Klik

Zou wel geniaal zijn als dat de oplossing was. :thumb: Heb het gedownload en wou het op een floppy zetten. Nu zegt hij echter dat hij het bestand niet kan kopieren omdat er geen ID-adresmarkering is gevonden op de diskette. :mad: Zal wel even googlen om te kijken wat dat nou weer betekend en een eventuele oplossing, maar misschien weten jullie het ook :p

Edit: Mm..geeft dezelfde error als ik hem rechtstreeks van de site op A:/ wil zetten...
 
Laatst bewerkt:
Edit: Mm..geeft dezelfde error als ik hem rechtstreeks van de site op A:/ wil zetten...
Als je 'm rechtstreeks op A: wilt zetten gaat het sowieso fout. De bootdisk moet sector-by-sector worden geschreven. In je download zit als het goed is een programma om dat te doen.
 
Als je 'm rechtstreeks op A: wilt zetten gaat het sowieso fout. De bootdisk moet sector-by-sector worden geschreven. In je download zit als het goed is een programma om dat te doen.


Mmm... nee hoor, via de site kan je alleen boot98se.exe downloaden.
En het stomme is dat hij die andere versie (die zonder ramdrive) wel gewoon op dezelfde floppy kon kopieren :(
 
Los van het feit dat we krampen in de vingers gaan krijgen van het typen, mág het maken van een bootdisk niet zoveel energie kosten.

Simpelweg downloaden van bootdisk .com,
gewoon de hele handel naar een
goede en geformatteerde diskette kopieren en booten maar............

De diskette moet wél FAT zijn geformatteerd!
 
Laatst bewerkt:
Los van het feit dat we krampen in de vingers gaan krijgen van het typen, mág het maken van een bootdisk niet zoveel energie kosten.

Simpelweg downloaden van bootdisk .com,
gewoon de hele handel naar een
goede en geformatteerde diskette kopieren en booten maar............

De diskette moet wél FAT zijn geformatteerd!


Na wat proberen en een aantal verschillende floppy's een paar keer formatteren is het eindelijk gelukt. Hij staat erop, ik ga het nu proberen op de kapotte PC. Duimen maar :p

Edit: Gloeiende *&#$#%*&.... het werkt niet. Ook met de OEM-versie zegt hij " Floppy disk(s) fail (40)" als je dan op F1 duwt om door te gaan geeft hij weer de melding "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER". Het is om moedeloos van te worden :-/

Edit 2: Mm.. ik bedenk me net wat er misschien mis is gegaan. Eens even kijken of dat helpt ;-)
 
Laatst bewerkt:
Geen idee wat voor systeem het betreft, maar een (40) foutmelding heeft te maken met een afwijkende drive t.o.v. de in het bios geinitieerde. Klik (Of de kabel zit verkeerd en daardoor sputtert het bios)
 
Laatst bewerkt:
Geen idee wat voor systeem het betreft, maar een (40) foutmelding heeft te maken met een afwijkende drive t.o.v. de in het bios geinitieerde. Klik (Of de kabel zit verkeerd en daardoor sputtert het bios)

Kabels nagechecked en daar ligt het niet aan. Die geinitieerde drive is die Legacy floppy, en dat was volgens ReneDirks de goede. Dus het lijkt me dat het daar ook niet aan ligt.

Nou ja, anders maar gewoon een nieuwe HDD kopen...want ik ben er nu in totaal al wel ruim 6 uur mee bezig geweest zonder enige progressie :(

In ieder geval heel erg bedankt voor alle hulp ReneDirks en Pasja :thumb:
 
Legacy floppy ????

Ik vond een stukje tekst wat daarover een leuke verhandeling houdt / uitleg geeft:

Probleem zit hem dat die floppy drive niet geconfigureerd is als "legacy floppy drive". M.a.w. als je in DOS zou zitten was die floppydrive ook niet aanwezig. Bij een normale pc zou je het kunnen oplossen door een echte floppydrive eraan te hangen of in de bios te zeggen dat die floppydrive als legacy moet behandeld worden. Dit is meestal een optie die er ook voor zorgt dat USB muis en toetsenborden ook werken onder oude OS'en.

Dus dat die ene floppydrive het wel doet is dat ie zichzelf al configureert als legacy floppy drive, het verschil zou je zien in de windows device manager dat deze als echte floppy drive staat in plaats van een usb apparaat.

M.a.w. zoek in de bios van die laptop naar een optie die USB apparaten in legacy modus zet en je kunt die floppy drive gebruiken in de XP setup. Als dit niet werkt dan moet je idd een driver slipstream doen (of Vista installeren , die kan wel van usb sticks, floppy's, cd's etc lezen).
 
Legacy floppy ????

Ik vond een stukje tekst wat daarover een leuke verhandeling houdt / uitleg geeft:
QUOTE]

Stukje gaat een beetje boven mijn hoofd, als computern00b die ik ben :p Maar in grote lijnen snap ik wat je bedoeld. Ik heb in de BIOS de optie "USB Legacy Support" die stond op Auto en ik heb hem nu op enabled gezet. Dat hielp echter niet, gaf dezelfde error.
Dat van die drivers slipstreamen zal ik ook even proberen.

Trouwens, even voor de zekerheid, zodat ik straks niet iets heel stoms loop te doen ;) Die boot98se.exe (de WIN98SE OEM van bootdisk.com). Kan je nog uitpakken, dan krijg je een .IMA bestand. Dat is echter te groot om op een floppy te zetten (1440 kb).
 
Nu val ik dus even stil. In de tijd dat ik nog bootdisks gebruikte heb ik toch regelmatig precies de versie gedownload die ik je adviseerde en heb nog nooit iets gemerkt van ingepakte bestanden of zo.

Ik ga hem even downloaden, ik ben nieuwsgierig geworden................
 
Nu val ik dus even stil. In de tijd dat ik nog bootdisks gebruikte heb ik toch regelmatig precies de versie gedownload die ik je adviseerde en heb nog nooit iets gemerkt van ingepakte bestanden of zo.

Ik ga hem even downloaden, ik ben nieuwsgierig geworden................


Haha, heb hem voor de zekerheid nog een keer gedownload en het kan toch echt ;)
Het is een WinImage Self Extractor File, met daarin dus het bestand winb98se.IMA van 1440kb
 
Ben eruit, er is geloof ik het e.e.a. veranderd....... óf ik heb nooit opgelet.

Hóe heb jij die bootdisk daar gemaakt?

Je moet nl. de gedownloade .exe dubbelklikken waarbij een diskette IN DE DISKDRIVE moet zitten. Vervolgens pakt die .exe zich uit naar diskette.

Tijdens het uitpakken zie je onderstaande op je scherm. (zie bijlage)

De diskette stop je vervolgens in een machine en ...............
 

Bijlagen

  • Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    63,3 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Als je 'm rechtstreeks op A: wilt zetten gaat het sowieso fout. De bootdisk moet sector-by-sector worden geschreven. In je download zit als het goed is een programma om dat te doen.

Waarbij ik dus moet erkennen dat ik er naast zat v.w.b. het "even naar diskette kopieren" en René het goed verwoordde.
Mijn enige excuus daarvoor is dat ik indertijd zo allemachtig veel Windows95 / 98 / ME machines van familie, vrienden etc. etc. opnieuw heb mogen opzetten, dat ik simpelweg vergeten was dat ik ooit 1x die actie kennelijk uit heb moeten voeren en dat ik daarna gewoon die bootdisk kopieerde en achterliet bij de mensen waar ik was geweest.

Het zou wel eens DE oplossing kunnen zijn voor het niet willen booten van de floppy door de machine........................
 
Laatst bewerkt:
Waarbij ik ook moet erkennen dat ik er naast zat v.w.b. het "even naar diskette kopieren" en René het goed verwoordde.
.

Haha, geen probleem hoor. :p Zonder jullie 2 was ik sowieso reddeloos verloren ;)
Maar hoe ik die bootdisk heb gemaakt..gewoon door het gehele boot98se.exe op die floppy te zetten. Dus zonder het eerst uit te voeren :eek:

Mm... ik hoor nu pas dat die stem uit de PC de hele tijd "No floppydisk detected" zegt. Het is nogal onduidelijk dus ik kon het daarvoor niet ontcijferen. Al was dat natuurlijk ook duidelijk met de (40) error. Ik heb het voor vandaag echt helemaal gehad met die pc, dus ik houd er mee op voor vandaag. Zal morgen wel proberen uit te vogelen hoe ik die floppydrive nou weer aan de praat kan krijgen.

In ieder geval hebben jullie me nu wel precies duidelijk gemaakt wat ik moet doen als ik die aan de praat heb. WAt ik nog steeds vreemd vind, want in de andere pc deed die drive het gewoon. Ik zal het slipstreamen van de drivers morgen eens proberen. Heel erg bedankt voor alle info (en geduld ;) ). Prettige jaarwisseling nog, en ik zal als het me gelukt is de drive weer aan de praat te krijgen wel even een update geven. :thumb:
 
Ik denk dat je probleem opgelost is als je de gedownloade .exe dubbelklikt EN er voor zorgt dat er een lege floppy in de drive zit. DAN worden de bestanden uitgepakt en direct op floppy gezet EN krijg je een goede bootdisk. Succes!

Kost maar 2 minuten, waarom nu niet even geprobeerd... ;) :D

[edit] Slipstreamen is niet nodig. [end edit]
 
Laatst bewerkt:
Er vanuit gaande dat je een goede bootdisk hebt verkregen, maar vast wat nadere uitleg.

De reden dat je de partities (primaire en / of logische partities) eerst moet verwijderen middels het progje fdisk.exe is vanwege het feit dat je hdd nu middels NTFS is ingedeeld en dús niet benaderbaar middels het DOS. Tel daarbij op dat er "iets" corrupt is op je hdd zodatr een verwijderde partitie, daarna opnieuw aangemaakt en vervolgens geformatteerd, een must is om verder te kunnen.
Waarom die format na het verwijderen en aanmaken? Simpelweg omdat een harddisk waarop een nieuwe partitie is aangemaakt nimmer zal functioneren vóórdat deze is geformatteerd.

Ik weet bijna zeker dat als jij Fdisk.exe hebt opgestart je zal lezen / kunnen kiezen voor het verwijderen van een "non dos" partitie. Het DOS zal de NTFS (Windows XP) partitie namelijk zien / herkennen als non-dos partitie. Gewoon dus die non-dospartitie verwijderen!

Het progje Fdisk.exe betekent niets meer en minder dan : Fix Disk
 
Laatst bewerkt:
Was even weg, dus heb de bootdisk net pas geprobeerd te maken...
Als ik de bootdisk maak door boot98se.exe uit te voeren met een diskette erin geeft hij na 95% de error "Disk error on track 76, head 0. Error in reading".

Zal een andere diskette even formatteren en het nogmaals proberen...kijken of dat helpt. Maar helaas is alles dus moeilijker dan het lijkt :shocked:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan