Totaal berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.
het is al opgelost ik heb het formulier gebaseerd op een query en op die manier de naam achterhaald.

Kan het draadje (eindelijk...) dicht. Toch?

Dat zou ik wel willen maar eerst nog even kijken of met mijn rapport alles goed gaat.
als je dat niet erg vind tenminste.

zou je me tips kunnen geven hoe ik het beste records per week op mijn rapport kan weergeven?

Maak een groep aan op basis van jaar/weeknummers. Ik neem althans aan dat je de jaren niet door elkaar wilt husselen in je weekoverzicht. Dus eerst groeperen/filteren op Jaar, en dan groeperen op weeknummers.

Hoe groepeer ik iets op jaar, groeperen is toch iets anders dan sorteren? gaat weeknummers via het datumveld of moet ik die dan nog toevoegen bij de invoer tabel? of moet ik dit aan de hand van de datum er uit kunnen halen?

Laatst bewerkt:
Groeperen is inderdaad iets anders als sorteren; sterker nog: sorteren maakt op een rapport bijn niks uit, als je de juiste groepen gebruikt. Het beste kun je dus in de query die je voor het rapport gebruikt extra velden maken voor het jaartal (Jaar:Year([Datumveld]) ) en voor het weeknummer (Weeknummer:CInt(Format([Datumveld];"ww";2;2)) ) zodat je ze gelijk kunt gebruiken in je rapport.

Ok dat is gelukt! hoe werkt dat nu als ik bijvoorbeeld 1 week wil zien in mijn rapport?

Laatst bewerkt:
Dat is een kwestie van een filter maken. Als je het rapport vanaf een formulier start, wat ik je aanraad, kun je met keuzelijsten/tekstvakken het filter samenstellen. De knop waarmee je dan het rapport opent, krijgt dan een filter parameter mee, die is gebaseerd op de waarden uit het formulier.
Wil je het rapport zonder formulier gebruiken, dan moet je het filter in de query van het rapport opnemen d.m.v. parameter velden. Daarbij vraag je dan om een jaar en een weeknummer. Of een datumperiode, als je op datums wilt filteren.

Een knop om een rapport te openen kun je inderdaad met een wizard maken, en dat kun jedan wel als standaardknop beschouwen. Alleen zul je het filter zelf nog wel even moeten samenstellen. Dat wordt vermoedelijk iets als:

Code:
strFilter="[Jaar] = " & Me.Jaar & " AND [Weeknummer] =" Me.Weeknummer

Daarbij ga ik er voor het gemak van uit dat je in de query een veld [Jaar] hebt gemaakt, en een veld [Weeknummer] en op het formulier tekstvakken met de naam Jaar en Weeknummer.

is het mogelijk een keuzevakje te maken met weken en dan alleen de gekozen week weer te geven?

Ik zie niet in waarom niet.... je zou die zelfs kunnen baseren op de query met weeknummers, zodat je alleen correcte weeknummers kunt kiezen. Overigens kun je voor de weeknummering ook één (tekst)veld maken als je daar het jaar in opneemt. Dan krijg je iets als 2011-03; 2011-04 etc. Dat filtert ook een stuk simpeler dan op twee velden.

hoe maak ik dit precies? ik heb zoiets nog nooit gemaakt, ik probeerde het via de wizard van een keuzelijst maar dat werkte niet echt geweldig.

Wat wil je maken? Een knop om een rapport te openen? Of een keuzelijst om weken te selecteren?

een keuzelijst, ook zou ik graag items die niet aan de filtering voldoen niet willen weergeven.

Laatst bewerkt:
Dat is ook de bedoeling van een filter ;)
Je keuzelijst zou ik in eerste instantie met de wizard maken. Je moet hem daarna wel aanpassen, want hij zal alle records laten zien, dus de weken zullen er (meer dan) dubbel instaan. Je hoeft ook alleen maar de weeknummers te hebben, alle overige velden zijn niet nodig. Dus als je de query van de keuzelijst gaat bewerken, gooi je eerst alle overtollige velden weg die Access heeft gemaakt. Om dan alle weeknummers eenmalig te zien, zet je de knop <Totalen> aan. En klaar is-tie.... Eventeel nog filteren op het jaartal (Year(date()) bijvoorbeeld) en de keuzelijst is klaar.

waar vind ik die knop totalen? en ik denk dat ik iets fout doe want hij maakt bij mij geen query aan.

Laatst bewerkt:
Als je een query maakt, heb je een knop <Totalen> in een werkbalk. Dat is de knop met het Sigma teken.

ik heb nu een keuzelijst gemaakt met de waarden uit een query die ik van te voren aan gemaakt heb.
de query bevat het veld datum (uit de tabel die ik wil filteren) en ik heb de totalen knop aangeklikt. de filtering werk nu nog niet wat moet ik nog doen?
(het gaat hier om filteren op datum)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan