Trage laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Master1990

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2005
Beste forumlezers,

Ik heb de volgende 2 problemen. Omdat ik een trage laptop heb (voorbeeld: als ik bijvoorbeeld een youtube filmpje start, duurt dit 25-30 seconden voordat die geladen is. En als ik word documenten open, dan gaat het youtube filmpje haperen). Ik heb al twee keer in een half jaar vista opnieuw laten installeren door een computerbedrijf, die heeft er ook een nieuwe harde schijf in laten zetten (omdat de oude kapot was), toch blijft de laptop het sloom doen. Het tweede probleem is: nadat ik verschillende van de onderstaande wijzigingen had doorgevoerd heb ik het volgende probleem: tot ongeveer een half uur na het opstarten kan ik op internet maar daarna geeft de internetpagina na een tijd laden de foutmelding: "kan de webpagina niet weergeven". Rechtsonderin het scherm blijft alles hetzelfde en staat er gewoon dat die met de modem verbonden is "lokaal en internet".

De volgende stappen heb ik al uitgevoerd, deels als advies vanuit andere helpmijvragen:
-Door malwarebytes is een scan gedraaid en een virus (hardinstall-silent.exe) verwijderd.
-Ik heb ook een scan door SUPERAntispyware gedraaid, maar niet zo veel bijzonders tegengekomen. Die ziet mijn VPN-verbinding van de universiteit voor een trojan aan en verder heb ik nog wat cookies verwijderd.
-De laptop wordt elke week gedefragmenteerd.
-Ccleaner laat ik regelmatig over de laptop heen gaan, en ik laat ook geregeld de “registerintegriteit nakijken (ik herstel altijd alle geselecteerde problemen zonder er verder kritisch naar te kijken). Ik heb nog een paar bijlagen toegevoegd van mijn opstartprogramma's.
-Systeemherstel uitgeschakeld.
-Volgens Soluto heb ik 3 add-ons bij internet explorer: java plug in (staat aan), isInstalledClass (staat aan), Microsoft Silverlight (heb ik uitgeschakeld). Ik heb nog een paar bijlagen van Soluto toegevoegd (oa één met de hardware eigenschappen van mijn computer).
-Ik heb verschillende stappen uitgevoerd die aangeraden zijn op de volgende website: http://www.pctuneuptips.com/tips/vista_tweaks/
Stap 1: ik heb bij beide schijven windows search indexing uitgeschakeld. Behalve bij de map C\boot lukte dit niet.
Stap 2: Heb ik uitgezet.
Stap 3: Ik weet niet of ik Windows Defender uit kan zetten, ik heb alleen NOD32 Antivirus. Ik weet niet of Windows Defender daar een goede aanvulling op kan leveren.
Stap 4: Deze functie zet ik liever niet uit, omdat ik dit anders vergeet uit te voeren.
Stap 5: Ik heb 4090 MB gebruikt van mijn USB stick voor RAM-opslag.
Stap 6: Deze functie zet ik liever niet uit, omdat ik hier vaak gebruik van maak.
Stap 7: Heb ik uitgeschakeld.
Stap 8: Heb ik uitgeschakeld.
Stap 9: Dit heb ik gedaan.
Stap 10: de indexing service en optionele componenten van tablet pc kan ik niet uitschakelen. Hij zegt dat het enkele minuten duurt, maar hij doet er een uur over (zonder vast te lopen) en als ik het dan voortijdig afsluit en kijkt of de services uit staan, staan de services nog aan.

Wat kan ik doen om deze twee problemen op te lossen?

Bijlagen

• Soluto - Background apps.jpg
    Soluto - Background apps.jpg
    86,2 KB · Weergaven: 65
  • Soluto - Hardware-eigenschappen van mijn computer.jpg
    Soluto - Hardware-eigenschappen van mijn computer.jpg
    97,2 KB · Weergaven: 62
  • Soluto - Opstarten - Removed apps.jpg
    Soluto - Opstarten - Removed apps.jpg
    84,6 KB · Weergaven: 67
  • Opstartprogramma's - Contextmenu.jpg
    Opstartprogramma's - Contextmenu.jpg
    95 KB · Weergaven: 62
  • Opstartprogramma's - Geplande taken.jpg
    Opstartprogramma's - Geplande taken.jpg
    92,2 KB · Weergaven: 65
  • Opstartprogramma's - Internet Explorer.jpg
    Opstartprogramma's - Internet Explorer.jpg
    92,3 KB · Weergaven: 71
  • Opstartprogramma's - Windows.jpg
    Opstartprogramma's - Windows.jpg
    95,4 KB · Weergaven: 61
Probeer eens het werkgeheugen te upgraden.
En over welke laptop praten we eigenlijk?

welke laptop is het want als het kan windows 7 erop zetten is veel beter als vista

Op het tweede bijgevoegde plaatje in de vorige comment heb ik wat specificaties van de laptop staan. Zoals jullie zien zit er 3GB geheugen in. Daarnaast gebruik ik mijn usb-stick doormiddel van "Ready Boost" voor extra geheugen (ik gebruik dan 4,9 GB van de 8 GB), maar dat scheelt niet veel in snelheid. Zou extra geheugen dan veel verschil in snelheid maken?

@ bierent: Maakt Windows 7 de computer ook een stuk sneller? En is het duur om Windows 7 er op te laten installeren?

kun je ook een screenshot maken van taakbeheer - tabblad processen, en dan laten sorteren op meeste geheugengebruik bovenaan.

@ dennisdennis12: ik heb 2 screenshots toegevoegd. Tijdens de eerste screenshot draaide het statistische programma SPSS en op internet alleen mijn gmail pagina. Tijdens de tweede screenshot draaide hiernaast ook een youtube filmpje. Overigens wil ik het programma Safe Eyes blijven draaien op mijn comp en niet uitzetten.

Bijlagen

• Processen Taakbeheer.jpg
    Processen Taakbeheer.jpg
    93,2 KB · Weergaven: 52
  • Processen Taakbeheer + Youtube filmpje.jpg
    Processen Taakbeheer + Youtube filmpje.jpg
    96,3 KB · Weergaven: 62
Hey Dennisdennis12,

Ik heb ASC laten draaien en de smartram aangezet en de computer loopt wel een stukje sneller. Toch vind ik het opstarten/draaien van youtube nog wel traag gaan: een youtubefilmpje wordt binnen 11 seconden geladen maar loopt pas vloeiend na 28 seconden en blijft gedurende het hele filmpje om de paar seconden in het beeld schokken (de audio is oke). De homepage van helpmij.nl start hij daarentegen binnen 5 seconden.

Is het nog handig om één van deze tools te gebruiken? Die vond ik bij andere helpmij antwoorden op vragen van trage pc's/laptops (http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/779979-te-trage-pc?highlight=trage+laptop http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/729737-trage-laptop/page3?highlight=trage+laptop):

-Privazer
-Speedfan
-Startup Lite
-ADWCleaner
-Ashampoo
-http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

Laatst bewerkt:
nee, die programma´s hoef je niet ook te gebruiken, want die doen eigenlijk het zelfde als ASC (behalve speedfan, want die is om je fans te regelen, maar daardoor wordt je laptop niet sneller).

Als de stuurprogramma's niet compatibel of verouderd zijn en in het bijzonder de chipset & video stuurprogramma's kunnen vertraging, bevriezing & blauwe schermen voorkomen.

De meest populaire stuurprogramma sites zijn:
CPU & Chipset drivers: AMD, Intel &; Via
Video stuurprogramma's: ATI, Intel &; Nvidia
Hier vind je een overzicht van computer en software leveranciers & hier van alle computermerken

Beste Dorado,

Ik heb niet zoveel kennis over computers, daarom het volgende... Mijn grafische/videokaart is opnieuw geinstalleerd (maar de nieuwste was uit 2009), dus dat zal niet veel hebben uitgemaakt. Bij het updaten van de videokaart heb ik de volgende stappen gevolgd: deinstalleren oude videokaart, opnieuw opstarten en installeren nieuwe videokaart.

De andere driver die ik kan vinden is voor mijn processor (die driver komt uit 2013). Ik heb een paar vragen: 1) Ik kan geen oude driver van mijn processor vinden en verwijderen, kan ik de nieuwe driver dus zonder iets te doen gewoon installeren? 2) Zijn er nog andere belangrijke drivers en kan ik die via apparaatbeheer gewoon bijwerken?

Download HWINFO & kies de 32- of 64bitsversie al naargelang je windowsversie is & installeer het programma.
Klik na installlatie op Run, daarna 2x op Close → Save Report → Short Text Report.
Post dit log.

Ha Dorado,

Hieronder staat de log:

Computer: TOSHIBA Satellite P300
CPU: Intel Core 2 Duo T5550 (Merom+ 2M, M0)
1833 MHz (11.00x166.7) @ 997 MHz (6.00x166.2)
Motherboard: TOSHIBA Satellite P300
Chipset: Intel GM965 (Crestline-GM) + ICH8M
Memory: 3072 MBytes @ 332 MHz, 5.0-5-5-15
- 2048 MB PC5300 DDR2-SDRAM - Samsung M4 70T5663QZ3-CE6
- 1024 MB PC5300 DDR2-SDRAM - Samsung M4 70T2864QZ3-CE6
Graphics: Intel GM965/GML960 Chipset - Integrated Graphics 0 [C0] [Toshiba AIS]
Intel GMA X3100, 448 MB
Drive: WDC WD2500BEVS-22UST0, 244.2 GB, Serial ATA 1.5Gb/s
Drive: PIONEER DVD-RW DVRKD08A, DVD+R DL
Sound: Intel 82801HB ICH8 - High Definition Audio [B1]
Network: Intel PRO/Wireless 3945ABG Network Connection (Toshiba - MOW2)
Network: Marvell Yukon 88E8040T PCI-E Fast Ethernet Controller

Ok, surf hier & klik op continue.
voorbeeld:
inteldrivupdaut.png

Hey Dorado,

De driver voor Wifi heb ik geupdate (qua internetsnelheid vind ik het eigenlijk geen verschil maken) en ik heb twee printscreens toegevoegd die het "rapport" van Intel laten zien na het updaten van de Wifi-driver.

Bijlagen

• Intel - detectie drivers uptodate 1.jpg
    Intel - detectie drivers uptodate 1.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 64
  • Intel - detectie drivers uptodate 2.jpg
    Intel - detectie drivers uptodate 2.jpg
    95,8 KB · Weergaven: 60
In dat geval zou ik deze tip nog kunnen geven:
Windows maakt gebruik van het ram-geheugen en wisselbestand om tijdelijke informatie weg te schrijven. Met een registeraanpassing zorg je ervoor dat de gegevens zo veel mogelijk in het ram-geheugen worden geplaatst en niet telkens naar het wisselbestand op de trage vaste schijf worden geschreven. In het Windows-register >>>>doe dit als volgt,
Start, Uitvoeren en typ Regedit.exe
navigeer naar de sleutel
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management.
In het rechtervenster zoek je de vermelding DisablePagingExecutive . Dubbelklik erop en verander de 0 in het vak Waardegegevens in 1 . Nadat je het register hebt verlaten (Bestand, Afsluiten ), start je de PC opnieuw op, De wijziging is van kracht, Bij deze tip is het belangerijk om voor jezelf uit te maken of er een snelheidsverbetering optreedt, Zo niet, dan herstel je de oorspronkelijk situatie.

Laatst bewerkt:
Beste Dorado,

De laptop blijft het sloom doen na jouw bovenstaande advies, ik heb de instellingen weer "terugverandert".

Denk je dat het probleem in de te trage hardware of de "oudheid" van de laptop zit?

Stel de Windows Experience Index opnieuws samen. Combineer [Windowstoets+Pause] → klik Systeemverhouding is niet beschikbaar.

Voer foutcontrole uit aan de harde schijf:
  1. Open "Deze computer",
  2. Rechtsklikken op de ''schijf'' waar ''Windows'' is geïnstalleerd. Meestal is dat de C-schijf. Dit is namelijk standaard ingesteld.
  3. Kies "Eigenschappen",
  4. Ga naar tabblad "Extra",
  5. Klik op de knop "Nu controleren" (bij Foutcontrole),
  6. Vink "Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren" aan,
  7. Vink "Beschadigde sectoren zoeken en repareren" aan,
  8. Druk op "Starten",
  9. Er komt een mededeling. Wilt u de schijf controleren de volgende keer dat de computer wordt opgestart?,
  10. Klik op "Ja",
  11. Herstart je pc,
  12. Na het Windows laadscherm komt ''Foutcontrole'' in actie,
  13. Als hij klaar is word je pc weer automatisch opnieuw opgestart.

Wat me als eerste opviel in dat hardwarelogje dat je 2 verschillende reepjes geheugen hebt:
- 2048 MB PC5300 DDR2-SDRAM - Samsung M4 70T5663QZ3-CE6
- 1024 MB PC5300 DDR2-SDRAM - Samsung M4 70T2864QZ3-CE6
Die van 1024 MB vervangen voor een 2048 MB zou veel moeten kunnen schelen.

Je kan iig eens een geheugencontrole doen. Start → Alle Programma's → Systeembeheer → Hulpprogramma geheugencontrole.
Wellicht is 1 v/d 2 geheugenrepen defect? Dit zou ook veel invloed kunnen hebben op de snelheid..

Ha Dorado,

Bijgevoegd is een printscreen van mijn windows prestatie-index (die ziet er niet al te best uit!).

De foutencontrole van de harde schijf heb ik uitgevoerd.

Eveneens heb ik een geheugencontrole uitgevoerd, toen de computer weer helemaal opgestart was gaf die aan dat er geen problemen waren gevonden.

De laptop is niet significant sneller geworden na deze stappen.

Bijlagen

• Windows-prestatie-index.jpg
    Windows-prestatie-index.jpg
    95,8 KB · Weergaven: 65
Master1990,
Ik denk dat het vrij hopeloos wordt.:(
Als je in het overzicht klik op Tips voor het verbeteren van de prestaties van uw computer worden daar ook nog enkele waardevolle tips gegeven, zoals Visuele effecten aanpassen, wat ik zeker zou proberen.

Combineer [windowstoets & r ] → typ: control sysdm.cpl,,2 → tabblad Geavanceerd → Instellingen bij Prestaties. Vink hier Beste Prestaties aan, al kan het ook om lood om oud ijzer gaan...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan