• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Trend berekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

katoo_tje

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2001
Hoi,

Ik ben momenteel met een berekening bezig, waarbij ik dacht dit even simpel in Excel te kunnen doen. Ik wil een soort trend berekenen. Zonder wiskundig inzicht dacht ikdit beter direct voor te kunnen leggen ipv zelf uit te vogelen.

Stel:

2001 > aantal nieuwe * = 100
2002 > aantal nieuwe * = 120
2003 > aantal nieuwe * = 122
2004 > aantal nieuwe * = 120
2005 > aantal nieuwe * = 100
2006 > aantal nieuwe * = 105

Even los van invloeden van buitenaf (de markt) wil ik graag weten wat de verwachtingen zijn in 2007, 2008, 2009 en 2010. (dus een redelijke schatting, gebaseerd op hetgeen gaande was in voorgaande jaren)

Wie weet welke formule ik hierop los moet laten? (excel)

Alvast bedankt!

Katoo

Katoo_tje

zie ook het bijgevoegde voorbeeld. Ik heb je getallen in een grafiek gezet en hierin een trendline geselecteerd. Hier kan je nog spelen met de opties van de trendline door op de dikke zwarte lijn te klikken. De bijbehorende formule staat ook op de grafiek

Ron

Bijlagen

Beste Katoo_tje,

Excel kent verschillende opties zoals de functie TREND(), maar jij bepaalt zelf waar je met een trend rekening mee wilt houden.
Waarom geef je bijv. 6 jaar weer. Moeten die allemaal meegenomen worden?
Als ik alleen kijk naar 2006 en 2005 dan zie ik een stijging. Maar als ik 2006 met 2004 vergelijk, dan zie ik een daling.

Beter is te kijken naar de oorzaak, ofwel de onderliggnde berekening die de 100, 120, 122 etc bepaalt.

Groeten,
Richard

Hallo

Over het algemeen geldt in dit soort situaties: hoe meer data (jaren die beschikbaar zijn), hoe beter. Gebruik zoveel mogelijk data. Uiteraard, indien je van oordeel bent (en dat is deels subjectief dus), dat de eerste jaren niet representatief zijn voor volgende jaren, dan mag je die niet mee opnemen in de trendverwachting. Maar een prognose baseren enkel op wat er gebeurde van vorig jaar tot dit jaar, is niet echt accuraat.

Wigi

Bedankt voor de reactie. Hier moet ik ietsie verder meekomen. Vanzelfsprekend worden de oorzaken, mogelijkheden, ontwikkelingen etc. ook meegenomen Het is slechts ter indicatie. Onderstaande getallen zijn overigens fictieve aantallen. Het ging mij even om de formule.

Nogmaals bedankt!

Topictitel aangepast.

@ katoo_tje zou je de volgende keer zo vriendelijk willen zijn om een serieuze titel te bedenken voor je vraag. Met een goede titel ben je al een eind op de goede weg, een slechte titel zegt niets, er zijn ook mensen die zo'n vraag links laten liggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan