• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waarden tellen meerdere voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

boome

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2009
Ik heb een vraag mbt het tellen van unieke waarden, het onderwerp is al regelmatig aan bod gekomen op dit formum, maar ik heb daar niet dadelijk de oplossing gevonden voor mijn probleem/

Ik heb een reeks data, die een overzicht van gepresteerde uren weergeeft.
Nu wil ik voor iedere persoon het aantal dagen tellen dat de persoon vervangen werd.

Ik was op basis van een zoektocht op internet aan de slag gegaan met de functie interval in combinatie met 2 bijkomende als-formules.
Het vreemde is nu dat wanneer ik het uitprobeer op een zelf gemaakt klein bereik, dan werkt alles, maar wanneer ik de formule uitprobeer op het data zelf dan gaat het helemaal fout: wanneer ik filter op de naam van de persoon is het resultaat 0, laat ik die filter weg en filter ik enkel op vervanging dan geeft de formule wel een resultaat maar een foutief.
Ik versta er niets van dus hopelijk weet er hier iemand meer.

Bekijk bijlage unieke waarden tellen.zip

Zie bestand in bijlage met de formules

Beste boome ;)

Heb bestandje wat aangepast ipv ONWAAR en WAAR heb ik 0 en 1 geplaatst, omdat je deze kan optellen.

Zie bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Dit geeft niet het gewenste resultaat, deze uitslag bekwam ik door gebruik te maken van aantallen.als.
Nu telt hij het aantal keren dat een datum voorkomt als aan de andere voorwaarden voldaan is, maar dat is niet correct.

Bv in het voorbeeld bekom je bij de eerste naam 3 als resultaat, inderdaad de eerste naam komt 3x terug in de data gegevens in combinatie met waar.
Alleen is dat 3x dezelfde dag, in dit geval moet het resultaat dus 1 zijn, nl het aantal unieke dagen voor die persoon in combinatie met waar.

Beste Boome,

Crossposting is op deze site toegestaan, hoewel door veel helpers net gewaardeerd.
Wel had het netjes geweest naar de vrijwilligers toe om de link naar de andere site even te plaatsen wat dubbel werk voor iedereen voorkomt - daar zit niemand in zijn/haar vrije tijd op te wachten toch?

Bedankt, ik haak af

Laatst bewerkt:
Ik heb ondertussen nog een beetje verder geëxperimenteerd met de somproduct functie en het is mij uiteindelijk gelukt met de volgende formule:

=SOMPRODUCT((datum<>datum2)*(medewerker=A4)*(vervanging=WAAR))

Waarbij datum2 een bereik is dat loopt van a2:a100 als als datum loopt van a1:a99 (ter illustratie komt nt overeen met het voorbeeld)

Laatst bewerkt:
Wederom crossposting :evil:, alhoewel toegestaan op deze site, had ik al eerder aangeven dat het wel netjes is dit te vermelden :evil: - en nog steeds weiger je dit. :(

Dit bevestigd alleen maar: terecht dat ik afgehaakt ben ! :(

P.S.
worksheet heeft je topic wegens crossposting al verwijderd maar ik heb nog wel een paar site's voor je . . . . O,ja . . . nog bedankt voor je excuus betreft crossposting.

en hoe zit het met de status van deze vraag? opgelost? en deze en deze en deze ???
Al met al een rede voor mij voor een blacklist
succes verder.

Laatst bewerkt:
Ja ik heb de vraag uiteindelijk ook nog eens op een ander forum(s) gesteld.

Maar eerlijk gezegd snap ik niet goed wat het probleem is: het enige dat ik probeer te bereiken is dat het probleem uiteindelijk opgelost geraakt.
In mijn bescheiden mening kan het toch niet zo zijn dat 1 forum het alleenrecht heeft op het geven van antwoorden. Of zie ik dat dan verkeerd??

De enige fout die ik gemaakt heb is dat ik niet dadelijk gemeld heb dat ik de vraag op een ander forum gesteld heb en dat heeft helemaal niets te maken met slechte wil of helemaal niet willen.
Het was ook wel zo netjes geweest van de mijn misstap op een ietwat vriendelijkere manier te melden ipv dadelijk in de aanval te gaan.

En voor wat betreft die oude topics die je aanhaalt, tja die staan nog open aangezien ik het gestelde probleem niet heb kunnen oplossen .... .

Nu ja blijkbaar zijn de tenen van sommige mensen te lang ....

Maar goed ik denk dat de vraag ondertussen op 3 forums staat (deze inbegrepen) :

http://forum.breekpunt.nl/viewtopic.php?f=13&t=773

http://office.webforums.nl/viewtopic.php?t=43766

Laatst bewerkt:
maak er een draaitabel van, zie bijgevoegd bestand
www.snirc.nl/files/uniekewaardentellen.rar (vanwege omvang kan dit niet via de site worden toegevoegd).

bij de draaitabel is het makkelijker een count toe te passen.

---
Een andere manier om dit effect te gebruiken is via het samenvoegen van de content van bepaalde cellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan