• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Urenregistratie met toeslaguren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rian90

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2016
Hallo!

Ik ben op zoek naar iemand die mij kan helpen met het maken van een excel-bestand waarin ik mijn gewerkte uren kan registreren. Hierbij gaat het mij met name om het bijhouden van mijn toeslaguren.
Ik heb zelf een hele tijd zitten zoeken, maar ik ben nog niet zo heel erg handig met formules combineren.

Wat zoek ik?
Ik wil graag een bestand waarin ik alleen maar de datum en de gewerkte tijden hoef in te vullen.
Van deze gewerkte tijden is
op weekdagen tussen 00.00 en 06.00 40% toeslag
op weekdagen tussen 06.00 en 08.00 20% toeslag (mits begin vóór 07.00)
op weekdagen tussen 18.00 en 22.00 20% toeslag (mits einde na 20.00)
op weekdagen tussen 22.00 en 24.00 40% toeslag
in het weekend alle uren 70% toeslag
feestdagen alle uren 100% toeslag

Graag wil ik cellen waarin het totaal aantal toeslaguren per percentage bij elkaar geteld wordt.

Ik heb een voorbeeld bestandje bijgevoegd, maar 'feel free' om iets nieuws te maken.
Wanneer de opzet er is, kan ik meestal wel makkelijk zelf dingen erin toevoegen.

Ik hoop dat hier iemand is die me kan helpen!

Bijlagen

Hallo Rian, welkom op dit forum.

het zou heel handig zijn als je een voorbeeldje plaatst met daarin de van en de tot tijden in aparte cellen.

en wat er moet gebeuren als er niet aan de mits voorwaarden wordt voldaan.
het lijkt me stug dat als je om 7:01 begint dat het dan geen overwerk is.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb de tijden nu in aparte cellen gezet.
Tijden zoals jij noemt 07.01 zullen er niet komen. Dus eigenlijk zijn de mitsen te verwaarlozen..

Bijlagen

Waaw! Dit ziet er echt al heel goed uit!
Ik heb wat kleine dingen die ik er nu niet in verwerkt krijg zelf...

Elke gewerkte dag is er sprake van een half uur pauze. Waar dus nu 9.30 uur gerekend wordt, zijn het er dus eigenlijk maar 9.
Wanneer ik om 7.30u begin met werken is er geen sprake van toeslag voor dat half uur tot 8.00.. De mits is hierbij dus toch belangrijk.
En ik zie dag 8 als feestdag, hoe verwerk ik deze er straks zelf in, bijvoorbeeld op Eerste en Tweede Kerstdag?

Bijlagen

Die "mits" (begin 7:00 = wel toeslag) (begin 7:30 = geen toeslag) is met formules een bijna onmogelijke taak.
Maar Sylvester Ponten heeft ooit nog eens een urenregistratie gemaakt.
Met enige aanpassingen kan Sylvester zijn bestand aan je wens voldoen.
Het pauze-probleem los je op door je werktijd in 2 periodes in te geven.
In het bijgevoegde bestand is er een mogelijkheid om 3 pauzes in te geven.

De werktijden geef je in zonder dubbele punt, 6:00 geef je in als 600 (militaire tijden)
Bekijk het maar eens.
Ik hoop maar dat je volgende probleem niet is: " Als ik een half uur later werk = ook geen toeslag."

Bijlagen

Toch maar geprobeerd om zonder VBA tot een oplossing te komen.
Je krijgt dan wel formules van hier tot in Tokio.
Dus alleen onregelmatigheidstoeslag voor 7:00 en na 20:00
Ik heb niet getest of het allemaal wel juist is.

Bijlagen

Waaw!

Dit werkt echt heel goed! Hier kan ik zeker mee vooruit!
Omdat alle cellen nu wel geblokkeerd zijn kan ik er verder niks mee..
Ik heb wat tabbladen toegevoegd waar ik elke maand apart in zou willen bijhouden, nu overschrijft dit zich nog.
Ook zie ik nog graag 1 cel achteraan, waarin ik opmerkingen/bijzonderheden kan zetten.
En is het mogelijk om automatisch een tijd in te laten vullen wanneer ik 730 intoets? Dus dat ik de ":" niet erbij hoef te toetsen.

Ja, ik weet het.. Behoorlijk veeleisend ben ik al aan het worden. Mocht het niet lukken dan ben ik in elk geval al erg geholpen!!

Bijlagen

Gebruik je het op de PC?

Zoja waarom gebruik je die met de macro's dan niet?
Daarmee kun je 730 invoeren en word hè 7:30
Tevens zit daar ook een knop op waarmee je de maand op slaat op een nieuw blad.

Wieter heeft als het goed is een programma waar je ook opmerkingen in kunt plaatsen.
Dat is het zelfde programma maar dan helemaal aangepast naar de wensen van hem.
Deze telt ook apart de weekuren en de zaterdag en zondag uren.

Laatst bewerkt:
De cellen waar formules in staan zijn geblokkeerd om onbedoelde verwijderingen te voorkomen.
Die beveiliging kan je gemakkelijk weg halen via het lint (Controleren) en dan beveiliging opheffen.

Indien het gebruikt wordt op smartphone of tablet, werken macro's niet.
Met een druk op de knop kan je een volledig ingevulde maand opslaan op een nieuw tabblad.
De tijden kan je nu ook ingeven zonder ":" (5:00 ingeven als 500).

Let op! Je kan niet over 24u gaan.
Je kan dus geen nachtwerk ingeven. (Je kan dus niet ingeven: Begin 22:00 - einde 6:00)
Met de vba-versie van Sylvester, kan dat wel.

Bijlagen

Als het echt helemaal zonder vba moet.
- De werktijden invullen als militaire tijden (12:00 invullen als 1200)
- Een nieuwe maand bijmaken = bestaande maand kopiëren, kopie naar achter slepen, de naam wijzigen, de eerste datum aanpassen.

Overuren treden pas in werking voor 7:00 en na 20:00 (zoals u wenste)
Blijft echter het probleem van nachtwerk (van 22:00 tot 6:00) werkt niet.

Bijlagen

Hallo Rian,

Ik had niet alle reacties gezien eerder, maar heb ook een voorbeeldje gemaakt waarbij ik gebruik maak van de functie tabel in Excel. Dit geeft een aantal voordelen, zo kunt je heel gemakkelijk filteren met de slicer en snel een draaitabel creëren vanuit de tabel. Kijk er maar eens naar.

ps: de formules moet je wel even aanpassen.

Bijlagen

@Wieter,

Kijk eens in de link die ik gaf, daar kun je wel van 22:00 tot 6:00 werken en krijg je de goede gewerkte tijd.
Het is een korte formule die daar voor gebruikt word.

Laatst bewerkt:
Alweer een hoop geleerd

Ik heb alweer wat dingen geleerd die jullie me hebben laten zien, ik dacht dat ik al best wat met Excel kon, maar nu blijkt dat ik eigenlijk echt een leek ben...

Ik heb de sterke voorkeur om met het bestand van Wieter te werken. Alleen ik krijg het echt niet zover dat ik de militaire tijden kan invullen. Bij mij verschijnen dan alleen maar #-jes omdat de formule niet zou kloppen.
Ook de hele handige knop "Opslaan en wissen" werkt gewoon niet bij mij.
Nachtwerk kan ik oplossen door de dagen te splitsen, dat is geen enkel probleem.

Ik werk op een Windows Surface met Excel 2013.

@EA, ik ken de formule om tijden over middernacht te berekenen, maar verwerk die formule maar eens in onderstaande formule.
Dat is echt onbegonnen werk.
=ALS(OF($G3<TIJD(7;0;0);$H3>TIJD(20;0;0);$J3>TIJD(20;0;0));ALS.FOUT(ALS(VIND.ALLES($A3;Blad2!B$1)>0;MAX(0;MIN(Blad2!B$3;$H3)-MAX(Blad2!B$2;$G3))+ALS(Blad2!B$4=0;0;MAX(0;MIN(Blad2!B$5;$H3)-MAX(Blad2!B$4;$G3)))+ALS($I3=0;0;MAX(0;MIN(Blad2!B$3;$J3)-MAX(Blad2!B$2;$I3))+ALS(Blad2!B$4=0;0;MAX(0;MIN(Blad2!B$5;$J3)-MAX(Blad2!B$4;$I3))));0);0);ALS.FOUT(ALS(VIND.ALLES($A3;Blad2!G$1)>0;MAX(0;MIN(Blad2!G$3;$H3)-MAX(Blad2!G$2;$G3))+ALS(Blad2!G$4=0;0;MAX(0;MIN(Blad2!G$5;$H3)-MAX(Blad2!G$4;$G3)))+ALS(Blad2!G$6=0;0;MAX(0;MIN(Blad2!G$7;$H3)-MAX(Blad2!G$6;$G3)))+ALS($I3=0;0;MAX(0;MIN(Blad2!G$3;$J3)-MAX(Blad2!G$2;$I3))+ALS(Blad2!G$4=0;0;MAX(0;MIN(Blad2!G$5;$J3)-MAX(Blad2!G$4;$I3))));0);0))

Daarom
@Rian,
zeg eerst eens of je bestand gaat gebruikt worden op pc/laptop, of op smartphone/tablet.
Als het op pc/laptop is, verdwijnen met macro's meteen een hele hoop formule-problemen.
Als het op Phone/tablet gebruikt moet worden (dus zonder macro's), is het een bijna onmogelijke opdracht.

Hoi Wieter,

Ik ga het bestand alleen maar gebruikten op PC / Laptop.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan