• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

urenstaat maken in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rancho_nl

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2004
beste lezers.

ik heb een vraagje
ik wil voor mezelf een urenstaat maken in excel met daarin een aantal opties die standaard zijn en ik dus elke dag gebruikt

dat zijn:
Datum
Bedrijf
Gewerkt van
Gewerkt tot
totaal gewerkte uren
x (een bepaald bedrag)
km

ik heb nog nooit excel gebruik dus ik kan me best begrijpen dat jullie nu mischien in een deuk liggen maar ik neem het risico (lach niet) :P

de datum wil ik laten doorlopen (als het mogelijk is) tot oneindig (cq tot me 65)

het bedrijf zal altijd het zelfde zijn maar doordat ik nog wel eens uitbesteed wordt wil ik dat wel altijd kunnen veranderen

Gewerkt van en gewerkt tot spreekt denk ik voorzich

totaal gewerkte uren denk ik ook wel de bedoeling is dat het programma of formule gewoon uitrekend 06:00-14:00=8 of 06:15-14:30=8.15

x(bepaald bedrag) wil ik graag dat het of de formule het totaal aantal gewerkte uren berekend met een vastgesteld bedrag b.v. 8.15x10.58=86.22

km=kilometers ja die zijn meestal hetzelfde maar die kan ik handmatig invoeren

info
ik heb nog nooit gewerkt met excel en ben dus nieuw op dit gebied
tis zoerg dat ik zelfs moet uitzoeken hoe ik die kolom a en b en c en d een andere naam moet geven
ik weet dat er sjablonen te downloaden zijn maar die vindt ik niet echt handig er staan geen dingen op die ik nodig heb

voor iedereen in iedergeval bedankt als je me kan helpen of informatie kan geven en hartelijk bedankt :)

Eerst maar de namen van de kolommen. Die namen moet je in rij 1 typen. Niet die namen veranderen.

Kolom a (Datum)
Selecteer de hele kolom door op de a te klikken met de rechter muisknop. Klik op celeigenschappen. Klik in het lijstje op datum. en zoek nu in het rechter lijstje het juiste format op.

Kolom B (bedrijf)
Moet lukken denk ik?

Kolom C (Gewerkt van)
Selecteer kolom C met rechtermuisknop. Celeigenschappen. Tijd. Selecteer het gewenste format.

Kolom D (gewerkt tot)
Moet nu ook lukken

Kolom E (Gewerkte uren)
Typ in E2: =D2-C2
Druk op ctrl-C
Shift + page down (keer of 3. Afhankelijk van hoeveel regels je wilt hebben.)

Kolom F (Bedrag)
=E2*x

Kolom G (Km)
Moet ook wel lukken

Hoop dat je zo verder komt. Succes

beste arjee

als eerste heel hartelijk bedankt voor je snelle reactie op mijn vraag
heb ik alleen nog 2 vraagjes
wat betreft kolom a daar wil ik de datums onder elkaar door laten lopen dus 20-09-2005 21-09-2005 enz enz

is dat ook mogelijk ?

2e vraagje is bij kolom f het bedrag
ik doe het zoals u het me voordoet =E2*x10,58 maar de uitkomst is heel anders dan de werkelijke uitkomst

sorry dat ik van die lastige vragen stel hoor

maar nogmaals hartelijk bedankt

Het * is het vermenigvuldig teken dus moet je de x weghalen.

suc6

sorry hoor mischien ben ik dom of doe ik iets niet goed maar ik zal proberen het uit te leggen

mijn opzet is (verdeeld over 4 kolommen c/d/e/f

06:00 in c
18:00 in d
totaal van c en d in e

dit gaat allemaal goed

f geef een probleem

ik heb 06:00-18:00=12x10,58=126,96 maar bij mij geef hij op 5,29 en dat klopt niet terwijl ik in f heb staan de formule =E2*10,58

wat doe ik fout ?????????

De x in kolom F gebruikte ik inderdaad als voorbeeld. Jij krijgt dan: =E2*10.58

In kolom a kun je de data eenvoudig laten doorlopen. Typ in cel A2 de eerste datum. Rechtsonderin deze cel zie je een zwart vierkantje (vulgreep). Klikhierop en houdt vast. Sleep nu naar beneden en je zult in cel A2 een 1 dag hogere datum vinden. Ik zou dit echter pas doen als ik een regel invoer. Je werkt immers geen 7 dagen per week denk ik. Als je in 1 keer op deze manier 30 regels doorkopieert krijg je dus ook een paar weekends. Dan moet je die regels later weer verweideren of je krijgt lege regels. En lege regels wil je voorkomen. Echt waar!

Zo moet het toch lukken?
(p.s. Lastige vragen bestaan niet. Hoe meer mensen in deze samenleving met excel om kunnen gaan hoe beter.

nou ik vindt mezelf toch wel lastig hahahah
maar in iedergeval bedankt

die datum is gelukt en zonder lege regels

wat kolom f betreft het lukt toch niet
ik heb vanalles geprobeert een punt en een komma ik blijf uitkomen op 5,29 of zelfs 529

ik kom niet uit op de berekening van 12x10,58=126,96

Zoiets?

Als je tijden berekent, bijvoorbeeld van
8:00 tot 16:00 uur, dan kom je wel op 8 uur uit, maar daar kan excel niet zondermeer mee 'rekenen' in decimalen.

Stel: in B2 staat begintijd en in C2 eindtijd, dan bereken je in D2 het aantal uren.
Je begint dus de berekening:
=C2-B2
Je krijgt nu een 'tijd' in D2 en geen decimaal getal.
De vermenigvuldiging met een bedrag (stel E2) zal dan ook niet kloppen.
Het resultaat in D2 moet je aanpassen.

1. je klikt met de rechtermuisknop op de kolomletter D en kiest 'celeigenschappen' en als celopmaak 'getal' ( en dus geen 'tijd')
2. je formule in D2 wordt nu =(C2-B2)*24

Nu krijg je de (decimale) omrekening naar gewerkte uren of een deel daarvan in decimalen en je kunt er vrolijk mee rekenen door het te vermenidvuldigen met een uurtarief.
Zie bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
beste vecom en anderen

bedankt voor je info maar ook dit keer werkt het niet zoals ik het wil
het spijt me

ik zal het nog eens proberen uit te leggen

ik werk met 6 kolommen
a= de datum (dat is gelukt)
b= de naam van het bedrijf waar ik voor werk
c= gewerkt van (ergens op een verschrikkelijk tijdstip vroeg in de ochtend)
d=gewerkt tot (een tijdstip dat ik weer op me driewieler mag springen naar huis toe)
e=het totaal uren van c en d dus van 06:00 - 18:00 = 12
f=het totaal van kolom e x 10,58 en daar de uitkomst van in f dus 126,96 euro

met de berekening van vecom kom ik uit op 127,... en dat klop niet met de berekening die ik heb

in welke kolommen moet ik welke formules neerzetten wil ik het allemaal kloppend hebben ???????

sorry dat ik overkom als pietje precies maar door omstandigheden moet (en wil) ik het kloppend hebben)

Is dit wat? Grijze kolommen vullen zigzelf in. Tarief van 10.58 heb ik neer gezet, maar is per regel natuurlijk te overschrijven.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je maar eens een cursus moet gaan volgen!
Mijn berekening klopt exact, maar als je kolom geen getalnotatie heeft met twee decimalen rond hij af .....
..... en dat moet je zelf wel even instellen dus .....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan