• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Van verticaal naar horizontaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sonja26

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2011
Hallo ik heb een excelsheet van meer dan 10.000 regels.
Hier staan adressen verticaal in. Deze wil ik horizontaal hebben.
(ik wil hiervan een inleesbestand maken voor een boekhoudpakket)

Het is heeeeel veel werk om dit handmatig te doen, ik dacht er zal vast een simpelere manier zijn, alleen weet ik die niet :rolleyes:

Wie, o, wie kan mij helpen?

En wie weet dan ook meteen hoe ik de spatie en : voor iedere invoer weg kan krijgen?

Heel hartelijk bedankt alvast!!

Gr Sonja

Bijlagen

Ik krijg een melding dat er persoonlijke gegevens in het bijgevoegde bestand staan. Graag deze verwijderen i.v.m. privacy.

Nee, dat is niet zo.
Ik had ze al aangepast in niet kloppende namen, adressen, etc.

DE oplossing is redelijk basaal, maar hij werkt. voor zo'n eenmalige actie een macro maken kost vaak meer tijd dan een zooitje als formules en met 10.000 regels zal excel het moeiteloos aankunnen zo..

zie bijlage.. je ziet welliswaar heel veel dubbele informatie maar door voordat je importeert even alleen de regels te filteren op kolom M (select) die een X hebben staan en dan die regels kopieert naar een nieuw blad dan weet je zeker dat je geen dubbele adressen importeert.

je kunt de formules gewoon eindeloos langs de rijen met data slepen. als je nog een extra kolom wilt is dat eenvoudig te realiseren door een formule te kopiëren, de zoektekst aan het begin van de formule aan te passen naar de naam van het veld die je in een kolom wilt hebben.

Bijlagen

Beste Roel,

Ik om er al een heel eind mee, alleen bij de telefoonnummers en de btw nummers, daar zet hij niets neer.
Kun je me daar nog mee helpen?

En van de spatie en : weet ik niet hoe ik deze weg moet krijgen. (de : wel, is met vervangen, maar hoe krijg ik dan de spatie nog weg?)

Alvast heel erg bedankt, dit scheelt mij zo ontzettend veel tijd!

Grs Sonja

HAllo Sonja,

Die spatie krijg je weg met zoeken en vervangen, hoewel je het dan beter had kunnen doen met de : er nog voor, dan had je kunnen zoeken op ": " en vervangen door niets. maar met de formule spaties.wissen() lukt het ook, die laat spaties tussen woorden in tact maar verwijderd dubbele spaties in de zin of onlogische spaties aan het eind of begin van een cel

als je de formules zo aanpast weet je zeker dat die spaties aan het begin ook weg zijn en eventuele vervuiling van spaties in het bestand word ook opgeruimd.
Code:
=SPATIES.WISSEN(ALS($A13="Bedrijfsnaam";$B13;E12))

Voor wat betreft de telefoonnummers en btw nummers, ik heb de formule zo gekozen omdat sommige lijnen geen btw nummer of telefoonnummer hadden ingevuld staan.

kennelijk gaat daviaccount wt vreemd om met plaatsing van tekslabels als er geen telefoonnummer (tel.(1) is word de tekstlabel "tel.(2)"in die cel waar normaal het tel1 zou staan gezet.
en bij btwnummer stond bij sommige adressen "KvK-nr" waar je het btw nummer verwacht, vandaar dat daar een extra controle staat dat als de tekst tel2 of kvk-nr word gevonden een lege cel word gemaakt, anders upload je straks allemaal adressen met de tekst tel2 of btwnrs met de vulling "kvk-nr"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan