Vastlopen bij spellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Slaapvis

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2006
Berichten
63
Hallo

Ik heb sinds kort een probleem met mijn spellen:
Na een 15-30 minuten lopen ze vast, hoe laag ik de opties ook zet.
dit heb ik geprobeerd bij het spel Battlefield 2 en Fable:the lost chapters.
Het geluid gaat piepen of het blijft steken, en het beeld wordt zwart of staat stil.
ik heb al gedefragmenteerd.

oude dingen in mijn computer die best wel eens vervangen mogen worden:
-512mb RAM pc3200
-moederbord
-misschien betere&stillere voeding

wie weet wat mijn computer heeft?

alvast bedankt;)

(verdere onderdelen:
-ATI AX800XL videokaart 256 mb
-2.4 Ghz processor celeron
-200 gb s-ata harde schijf
-en nogwat)
 
Hoi,

Misschien drivers even updaten van je videokaart? Kan je pc de spellen wel aan? Beetje stof van de fan's afhalen.
 
winnie de pooh zei:
Hoi,

Misschien drivers even updaten van je videokaart? Kan je pc de spellen wel aan? Beetje stof van de fan's afhalen.

mijn pc is wel goed, alleen het geheugen en het moederbord zijn wat oud, maar alles werkt.
ik heb de drivers al 2 weken en ik heb er heel fable mee uitgespeeld en battlefield 2 gedaan en doom 3 enzo, maar sinds 2 dagen doet ie raar!
ik zal alsnog wat drivers vervangen en op zoek gaan naar een spuit perslucht, maar waar zou het nogmeer aan kunnen liggen?:shocked:
 
Ten eerste is je videokaart veel te zwaar voor je systeem. De meeste denken hoe meer mb's hoe beter maar dat is niet zo. Je processor moet het ook kunnen trekken.. Daarbij wordt de volle 256mb pas aangesproken bij een 21" monitor of groter..

Maar dat lost jou probleem niet op. Wat heb je veranderd voordat ie het niet meer deed en hoe zwaar is je voeding? Heb je de drivers van je geluidskaart wel up-2-date?
 
al mijn drivers zijn echt up2date, ik ga alsnog kijken.
het zou kunnen dat die videokaart te zwaar is, ik heb inderdaad gehoord dat de rest van mijn computer een bottleneck is voor mijn videokaart... helaas.
ik heb verder alleen gedefragmenteerd(met perfectdisk 7.0) en verder heb ik wat spellen geïnstalleerd en programma's

ik weet niet hoe zwaar mijn voeding is, waar kan ik dat zien?
 
Laatst bewerkt:
Problemen

lijkt een beetje op mijn probleem ik heb ook een vaag beeld en loopt ie vast maar al binnen 5 min ik heb call of duty 2 World of Warcraft en IL sturmovik forgotten battle's en bij alle drie flipt ie kweet ook niet waar het aan ligt ik heb geprobeerd de drivers te update maar dat deed tie nie goed help mij plz
 
Als je nieuwe drivers installeert, verwijder dan altijd de oude!

Maak je kast inderdaad eens open en kijk of alle fans draaien, stofvrij zijn etc. Het lijkt veel op een hitteprobleem. Als je drivers niet goed zijn lijkt het mij dat het hele spel niet opstart.
 
alle fans draaien: processor, case, videokaart. ik heb even gekeken wat voor voeding ik heb en het is een 300 watt
 
Laatst bewerkt:
Jou voeding is eigenlijk te licht voor deze v-kaart. Dat zou het probleem kunnen zijn.

Maar heb je de temperaturen al nagekeken? Om alles uit te sluiten..
 
op een Celeron ... 3D games gaan spelen ... dan ben je al de verkeerde richting ingegaan ...
je CPU kan de gegevens niet snel genoeg naar de videokaart sturen ...
daar deze een te trage FSB heeft, en een te kleine cache ... zou zijn als een 40-ton oplegger trekken met een trabant motor in een MAN truck...
 
Met het programma 'everest', of met het programma 'speedfan'.. Of in je bios..

Maar ben ook bang dat het probleem zit in de onbalance tussen jou hardware-onderdelen. Maar nogmaals, om alles uit te sluiten eerst even verder kijken.. De pc upgraden is geen overbodige luxe maar wel een geldverslindende oplossing..
 
Ok Tarabass,

ik heb SpeedFan geïnstalleerd.
er staat bij readings:

Fan1:1308 RPM | (groen V plaatje)Temp1:44C
Fan2: 2813 RPM | (een vlam!)Temp2:59C:eek:
(blauw pijltje naar beneden)HD0:39C

alles in orde? wat moet ik nog meer bekijken in speedfan?
 
Je fan2-temperatuur is veelste hoog. Vandaar die vlam. Heb helaas speedfan niet op de pc staan, maar fan2 is je systeemtemperatuur neem ik aan?

Hoeveel koelers heb je nu in de kast zitten? En hoe heb je ze opgestelt? Als je zeker weet dat alles goed schoon is (heatsinks etc) en dat je kast niet in een afgesloten ruimte staat (lees: genoeg koude lucht kan aanzuigen) of in hoog vloerbedekking staat is een koeler of twee erbij geen overbodige luxe als ik het zo lees. Zeker met gamen en een grote zware videokaart is koeling erg belangerijk..
 
ik heb 1 casekoeler aan de achterkant, deze is op ongeveer 10 cm afstand van de muur.
het is meestal 18C in deze kamer.

1 videokaart koeler van zichzelf. de videokaart is een asus ati radeon ax800xl agpx8

1processorkoeler met een laag stof eronder. maar dat kan ik nu niet wegkrijgen omdat het nogal een moeilijk te bereiken plekje is zo onder een ventilator. en ik heb geen spuit perslucht om het weg te blazen die moet ik even halen.

is het normaal als je ventilator en het ledlampje van je videokaart vanzelf uitgaat tijdens dat je computer aanstaat maar als je nergens mee bezig bent?
 
oeioeioei!

ik heb toch ook maar even everest geïnstalleerd, het is wel een beter programma, hier kan ik zien waarvan welke temperatuur is! (wow!)

Temperatuur CPU 60C
Temp Moederbord 43C
 
Slaapvis zei:
oeioeioei!

ik heb toch ook maar even everest geïnstalleerd, het is wel een beter programma, hier kan ik zien waarvan welke temperatuur is! (wow!)

Temperatuur CPU 60C
Temp Moederbord 43C

Dat wordt allereerst schoonmaken en uitspuiten. Je cpu is veelste warm, hopelijk niet te warm zo nu en dan. De fan op je cpu kun je waarschijnlijk los halen met vier kleine schroefjes, vergeet de fan zelf niet schoon te maken. Maak er maar gelijk een grote schoonmaak van, als je handig bent kun je het beste zoveel mogelijk los halen en je kast uitzuigen etc.. Kijk dan eens of het probleem over is..

En over die videokaart, ik weet niet of het normaal is dat je fan uit gaat. Kan een instelling in de driver of bios zijn, of misschien wel in apparaatbeheer. Lijkt me verstandig die gewoon altijd aan te laten.

Om een goede airflow te krijgen in je kast kun je het beste voor bij de harde schijven (al is die niet te warm) een fan bijplaatsen en de fan achter in de kast zo hoog mogelijk plaatsen. Laat de fan bij de harde schijven naar binnen blazen en laat de fan achter naar buiten blazen. Misschien eens overwegen een grotere/betere koeling te kopen voor je cpu..
 
Laatst bewerkt:
bedankt iedereen! het lag toch aan de stoflaag die op mijn processor kwam. mijn processor is namelijk het enigste onderdeel wat er nooit uit is geweest! :D
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat het opgelost is. Als je nu de airflow nog wat beter maakt en je pc schoner houdt dan wordt je pc stabieler (hoe koeler, hoe stabieler) en kun je beter spellen spelen ;)
 
hmpf ik dacht dat het opgelost was toen ik een plak stof van de processor haalde. hij is nu wel van een normale temp van 62 naar 43 gegaan, maar nog vliegt ie eruit. ik kijk verder
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan