• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vereenvoudigen van een som van optellingen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is het ook mogelijk om deze formules in onderstaand xls bestand te vereenvoudigen met somprodukt, zodat als ik een getal in vul, hij met somprodukt() hetzelfde uit komt als wat er in het tabel daaronder staat.

Bijlagen

Mag ik vragen wat het nut is om hiervoor somproduct te gebruiken?
Die functie is zo traag dat ik juist tracht om het gebruik ervan te vermijden en hier bovendien niet zinvol.

dit is maar een klein aantal rijen, in totaal worden het +- 4400 rijen, met elk 4 van die formules.
Als ik dit kan vereenvoudigen tot 1 rij denk/hoop ik dat het toch vele sneller werkt.

Teebee zei:
dit is maar een klein aantal rijen, in totaal worden het +- 4400 rijen, met elk 4 van die formules. Als ik dit kan vereenvoudigen tot 1 rij denk/hoop ik dat het toch vele sneller werkt.
Dat zal niet het geval zijn.
4400 rijen is voor Excel een peulenschil.

maybe so, maar op mijn XP2600+ 512mb duurt het toch 2 seconden om alles aan te passen als ik een waarde verander. Maar dit blad zou ook een beetje moeten werken op oa. P2-400mhz pc.

Teebee zei:
maybe so, maar op mijn XP2600+ 512mb duurt het toch 2 seconden om alles aan te passen als ik een waarde verander. Maar dit blad zou ook een beetje moeten werken op oa. P2-400mhz pc.
Juist, en daarom moet je somproductfuncties dan ook juist niet in grote aantallen gebruiken. Ook al heb je zonder gebruikmaking van somproduct veel meer rijen nodig, de berekeningen zullen zonder somproduct aanmerkelijk sneller verlopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan