Verhaal vol problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pieter53

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2007
Berichten
297
Alhoewel mijn problemen min of meer opgelost zijn, wilde ik toch mijn verhaal hier plaatsen opdat iemand er misschien baat bij heeft.

Op een gegeven moment werd mijn PC met Win 7 steeds langzamer terwijl de disk-activiteit toenam.
Toevallig trad dat euvel op vlak nadat er een nieuwe update geïnstalleerd was.
Bij een eerste inspectie bleek de partitie met Windows erop (120Gb) aardig vol geraakt te zijn! Waar al het spul opeens vandaan kwam wist ik niet, maar het bleken vooral de databases van fotoprogramma's te zijn die veel ruimte vroegen. (Maar ik heb ook nog al veel foto's.) Eerst maar eens wat overbodig geworden fotoprogramma's gewist, vervolgens CCleaner er over en toen de defragmentatie gestart.
De defragmentatie leek een eeuwigheid te gaan duren, dus gepauzeerd voor de welverdiende nachtrust.
Een nieuwe dag brengt nieuwe ideeën dus eerst maar de jacht op virussen en malware begonnen. Dit was echter zonder enig resultaat.
Nog steeds bleef de computer traag en was er veel schijfactiviteit.
Ik zat te twijfelen tussen verder gaan met defragmenteren of alles opnieuw installeren.
De resource monitor van Windows gaf aan dat de disk-activiteiten voornamelijk afkomstig waren van AVG, WMPNetwk, SearchProtocolHost en SearchIndex. Het uitschakelen van AVG gaf echter nauwelijks enige verbetering.
Ik koos daarom toch maar voor een nieuwe installatie.
De nieuwe installatie verliep vlekkeloos en alles draaide als een zonnetje. Daarna begon het moeizame installeren van de programma's. Een tijdrovende klus. Die af en toe onderbroken werd voor het binnenhalen en installeren van updates. Bij één van die installaties zette ik per ongeluk de computer WEL uit. Het leek niet te schaden......
De volgende dag leek het probleem echter weer teruggekeerd en was er opnieuw zeer veel discactiviteit van genoemde programma's.
Zucht! Dus maar weer opnieuw begonnen met een installatie, in de hoop niet de computer op een verkeerd moment uit te zetten.
De tweede installatie verliep vlot, maar het binnenhalen van de updates duurde eindeloos. Ik vreesde dat het weer niets zou worden. Vanaf de disk eerst maar eens CHKDSK laten draaien, maar die stelde dat alles in orde was. De voedingsspanningen van de harde schijven met en zonder belasting gecontroleerd en ook dat leek in orde (<+- 2%).
Ik had er schoon genoeg van, pakte PartedMagic weer en haalde een installatie voor Ubuntu binnen. Helaas bleek dat ook die installatie niet wilde lukken. De bootloader wilde niet installeren en met Parted Magic lukte me niet dat probleem te verhelpen (onkunde waarschijnlijk).


PartedMagic weer gepakt en met de SMART tools de schijven gecontroleerd. Vooral de C leek niet best meer te zijn, dus een nieuwe schijf bestelt. De nieuwe schijf ging als dataschijf dienst doen terwijl de oude dataschijf voor de programmatuur ingeschakeld werd. De oude C verdween naar de kast.
De nieuwe installatie van Win7 ging prima en de updates vormden dit maal ook geen probleem. Het plezier was echter van korte duur want de volgende dag verscheen "windows detected a hard disk problem" in beeld. Dat betrof de programmaschijf. Ook de nieuwe dataschijf kampte met problemen, want als Windows ontwaakte van uit de slaapstand was ik minstens al mijn mappen op D: kwijt. Na de Sata kabels van de twee schijven omgewisseld te hebben, las Windows de nieuwe situatie blijkbaar opnieuw in en daarna bleek het probleem verholpen.
Zat ik dus nog met "windows detected a hard disk problem" op C. Weer alle stekkerverbindingen gecontroleerd, weer de spanningen gemeten, maar erg veel verbetering gaf dit niet. Toch was er een verbetering! De C-schijf dus maar eens met een nieuwe kabel aan de voeding gehangen en sindsdien lijken de zorgen voorbij. Het lijkt dus op een inwendige beschadiging in één van de voedingskabels of connectoren die ALLES veroorzaakt heeft.
Rest me nog eens te controleren of de oude schijven met de nieuwe kabels toch 'gezond' blijken te zijn, maar voorlopig heb ik genoeg geklungeld, dus neem ik even rust.

Problemen waren dus te omschrijven als:
Windows wordt steeds trager.
Windows partititie loopt vol.
Update blijft hangen.
Installatie kan niet afgerond worden.
Windows detected a hard disk problem.
Data wordt niet gezien na het ontwaken uit slaapstand.

en dat alles toch door een klein gebrekje in de stroomverzorging (waarschijnlijk).
Ik had al eens vernomen dat het gros van de problemen met harde schijven door de voeding komt, maar dat het zich niet altijd manifesteert als echt harde-schijf probleem is nieuw voor mij.
 
Laatst bewerkt:
Heel verhaal inderdaad, maar wel duidelijk en iets om in het achterhoofd te houden.
Bedankt voor het delen :thumb:
 
Met alle respect, maar wellicht had je e.e.a. kunnen voorkomen cq checken met behulp van Hiren's boot cd.
Die heeft een gereedschap aan boord waar je je vingers bij aflikt.
Toch bedankt voor je bijdrage in deze :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan