• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschillende data in 1 cel automatisch omzetten in kolommen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

digitall12

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2008
Hallo ,

Ik heb in Outlook een map geëxporteerd naar Excel en dit wil ik gaan bewerken.
Nu staat er allerlei gegevens achter elkaar in 1 cel. Ik wil dit automatisch naar kolommen zetten. Daarna kan ik de gegevens van de kolommen makkelijk overzetten.
Er is een knop: Tekst naar kolommen. Maar bij werkt dit niet omdat de tekst niet altijd hetzelfde is. De ene keer staat er:
1,2,3,4,5,6,7,8,9,0. De ander keer: 1,3,4,5,7,8,9.
Ik heb internet afgezocht en gekeken of er voor mij een oplossing was maar ik kan het niet vinden.
Als een goede hulp heb ik ASAP utilities gedownload, maar die kan ook niet wat ik wil.

Kan iemand mij erbij helpen?

Bij het importeren in Excel kun je opgeven wat het scheidingsteken is. Standaard is dat een ; en jij moet dat wijzigen in een komma.

...als je met je voorbeeld wilt aantonen dat alle nummers 1, nummers 2 enz. boven elkaar blijven staan na het gebruik van TextToColumns (tekst naar kolommen), dan zal dat niet lukken. Ik gok overigens wel dat je 2e getoonde string dan meer komma's heeft. Dus
1,,3,4,5,,7,8,9,. Als dat zo is, kan het wel met die genoemde functionaliteit.

Groet, Leo

Bedankt voor jullie antwoorden maar ik ben niet duidelijk geweest:
Met dat niet altijd de tekst hetzelfde is bedoel ik echte tekst. Ik krijg een ritopdracht binnen via de email en die exporteer ik dan ik excel. Ik krijg dan zoiets binnen:
Uw ritopdracht,,,,Ritnummer,,,,290455 ,,,,Datum,,,,20-10-2011 ,,,,Bestelde tijd,,,,09:15 ,,,,Van,,,,AvL Plesmanlaan[Amsterdam] 001 ,,,,via,,,, - - - - - - - - - - ,,,,Naar,,,,Laurierhof[Amsterdam] 01 ,,,,Meldtijd,,,, ,,Wagen,,,,020 - M
Nu kan ik wel de regeleinden verwijderen met ASAP maar dan krijg ik weer een ritopdracht die er weer iets anders uitziet:
Ritopdracht ,,Datum Vrijdag 12 augustus 2011 ,,Tijd 17:30 ,,Van Beatrixstraat[Aalsmeer] 700 ,,Naar Schiphol Vertrekpassage (Vertrekpassage[Schiphol] 1) ,,Klant Vroegop (M)
Dus hier zit een verschil in. Vandaar dat ik het eerst met cijfers deed(!)
Het scheidingsteken is hier een regeleinde. De verwijdert ASAP wel goed, maar als ik dit voor alles doe, dan staan ze niet onder elkaar omdat het begin van mijn emailbericht veranderd.

Nu wil ik dit in kolommen zetten. Ik heb gelezen dat het met een functie DEEL of INDEX kan?

Kan je niet ff een voobeeldbijlage plaatsen met een paar van die regeltjes. Dat maakt 't voor de helpers een stuk duidelijker.

Groet, Leo

Ik zal hierbij even een link sturen om het geheel te verduidelijken.

Wat ik wil:

Ik exporteer mijn email naar Excel. Ik krijg mijn ritopdracht ongesorteerd in beeld.
Daarna kan ik met ASAP utilities de regeleindes verwijderen. Dan wil ik sat alles goed onder elkaar in kolommen staat. Nu kan het niet omdat er steeds een andere tekst staat.
De kolommen die ik nodig heb zijn: Ritdatum,Naam passagier, Voorstaantijd, Klant, Van, Via, Naar.

Dan wil ik die data van de kolommen naar een formulier linken.

Het mooist zou zijn als dit vai Outlook zelf kon gaan via VB, maar dat gaat mij boven de pet:P

Als het nog niet duidelijk is, dan hoor ik het wel.

Alvast bedankt!

Bijlagen

Misschien dat je iets bereikt in 2 stappen...
Zet 'ns in cel C4 (Blad1) van je voorbeeld deze formule
Code:
[English]	=SUBSTITUTE(B4;",,,,";"#")

[Dutch] 	=SUBSTITUEREN(B4;",,,,";"#")
Sleep die formule door naar cel C7. Kopieer nu die formules en plak ze op precies dezelfde plek als Value (waarde). Nu kan je opnieuw TextToColumns (tekst naar kolommen) doen maar dan met scheidingsteken #.
Wellicht is dit een methode voor je...

Groet, Leo

Hoi Leo,

Bedankt voor je oplossing alleen werkt dit helaas niet voor de volle 100%.
Cel C7 heeft geen ritnummer in de tekst. Dus dan geeft tekst naar kolommen een verkeerd beeld. Het staat niet goed onder elkaar.
Cel C3 werkt niet met sustitueren. Omdat de cel geen spaties bevat?

Is er geen oplossing die stukjes tekst in een cel zoekt en deze in een kolom plaatst?

**edit***

Ik ben even aan het stoeien hiermee en ik kom wel een aantal problemen tegen:
De kolommen zijn niet altijd even gelijk, Ritdatum,Naam passagier, Voorstaantijd, Klant, Van, Via, Naar, kan zomaar in een andere volgorde staan of staat er ineens een Ritnummer tussen. Zo klopt mijn kolom niet meer.
Als dit wél kan is dan wil ik in mijn hoofdblad dat automatisch voor die dag alles word ingevuld in de velden zodat ik minder tekst handmatig moet invoeren.
Ik hoop met jullie hulp er uit te komen.

Laatst bewerkt:
Ik heb geen reactie meer ontvangen, maar ik heb nog steeds dit probleem. Kan iemand mij helpen?

Omdat alle regels onderling zo verschillen zal het moeillijk worden.
Kun misschien een vbtje posten zonder dat je de regeleindes hebt verwijderd.
Misschien gaan dan de regels wat meer op elkaar gaan lijken, want dat heeft excel toch nodig om er goed mee om te gaan.

Hierbij de email in Excel. Mét regeleinden.

Nu is het de bedoeling, dat ik met VBA of een macro alles onder elkaar kan krijgen en dat ik dan later de gegevens in een andere sheet kan kopieren (stap2!)

Ik wil namelijk mijn rittenstaat vullen met gegevens die ik uit de email krijg. Scheelt mij zó veel in tijd..:o

Alvast bedankt, popipipo.

Bijlagen

Hier een poging.
Om dat in elke regel dezelfde termen staan zoals 'ritnummer' 'van' 'via' heb ik daar de lengte van de gegevens mee bepaald.

Bijlagen

Dank je wel.. Maar als ik mijn email vanuit Outlook exporteer naar hetzelfde bestand dan overschrijft deze het Email blad. Werkt het dan alsnog?

Denk dat je alleen even moet kopieren en plakken van het ene bestand (outlook) naar het andere (formules).

Als mogelijke velden zie ik staan:

Uw ritopdracht
Ritnummer
Datum
Bestelde tijd
Van
Via
Naar
Wagen
Kontakt

Staan die veldnamen (al dan niet ingevuld) ALTIJD in een opdracht ?
Indie ja, dan kan via vba daarop gezocht worden en is (met nog wat aanpassingen) splitsing van tekst mogelijk.

Die veldnamen staan er voor 90% in. Dus soms niet. VBA zou een mooie oplossing zijn. Ik ben hier niet bekend mee.

90% is echt te weinig hoor, dan loopt het te vaak mis en komen er gegevens in verkeerde kolommen terecht. Anders zou ik wel een poging willen wagen.
Ik zie trouwens dat "Naam"(een gegeven dat je beslist wil hebben) in je Excelbestand niet voorkomt. En in 1 van je berichten hierboven geef je twee voorbeelden, waarbij de eerste begint met "Uw ritopdracht" en de tweede met "Ritopdracht". Als bij elk veld gekeken moet worden naar meerdere mogelijkheden, dat is bijna ondoenlijk.

Ik kan misschien de optie zoeken en vervangen gebruiken. Dan vervang is Uw ritopdracht voor ritopdracht.

Ik zal eens wat proberen, maar dat duurt een tijd hoor.
Wáár ergens in de gegevens moet de naam gesitueerd worden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan