• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste wackbacko,

De uitleg is al drie keer gegeven.
De formule is:
Code:
=ALS(F14="Ja";[COLOR="Red"]ALS(E32>5000;0,15;0,08)[/COLOR];[COLOR="Blue"]ALS(E32>5000;0,08;0))[/COLOR]
Het is eigenlijk een beslisboom.
F14 kan Ja zijn en het kan niet-Ja zijn (dus leeg of NEE). Ja houdt in dat de klant een klantkaart heeft.
Als F14 Ja is wordt er verder gekeken in het rode deel van de formule. Is E32 groter dan 5.000 (ofwel, is de omzet meer dan 5000 euro) dan krijgt de klant met de klantkaart 15% korting. Is de omzet 5.000 euro of minder, dan krijgt deze klant met een klantkaart 8% korting.
Als F14 niet-ja is heeft de klant dus geen klantkaart. Het rode deel wordt overgeslagen en we gaan naar het blauwe deel van de formule.
Als de omzet groter is dan 5000 euro, krijgt deze klant-zonder-klantkaart een korting van 8%. Heeft de klant geen klantkaart èn is de omzet 5.000 euro of minder, dan krijgt de klant geen korting.

Zo helder?

Groeten,
Richard

oke maar er moet toch VERT. ZOEKEN aan te pas komen
deze zijn 2 alsfuncties

oke maar er moet toch VERT. ZOEKEN aan te pas komen
deze zijn 2 alsfuncties

kan er mij iemand die formule dus nog eens uitleggen

=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B7;Klanten!A2:G30;7;ONWAAR));"nee";VERT.ZOEKEN(B7;Klanten!A2:G30;7;ONWAAR))

zodat de kortingen worden aangepast

Beste wackbacko,

De uitleg is al drie keer gegeven.
De formule is:
Code:
=ALS(F14="Ja";[COLOR="Red"]ALS(E32>5000;0,15;0,08)[/COLOR];[COLOR="Blue"]ALS(E32>5000;0,08;0))[/COLOR]
Het is eigenlijk een beslisboom.
F14 kan Ja zijn en het kan niet-Ja zijn (dus leeg of NEE). Ja houdt in dat de klant een klantkaart heeft.
Als F14 Ja is wordt er verder gekeken in het rode deel van de formule. Is E32 groter dan 5.000 (ofwel, is de omzet meer dan 5000 euro) dan krijgt de klant met de klantkaart 15% korting. Is de omzet 5.000 euro of minder, dan krijgt deze klant met een klantkaart 8% korting.
Als F14 niet-ja is heeft de klant dus geen klantkaart. Het rode deel wordt overgeslagen en we gaan naar het blauwe deel van de formule.
Als de omzet groter is dan 5000 euro, krijgt deze klant-zonder-klantkaart een korting van 8%. Heeft de klant geen klantkaart èn is de omzet 5.000 euro of minder, dan krijgt de klant geen korting.

Zo helder?

Groeten,
Richard

is dit niet duidelijk??????????

heb een bijkomend probleem
hoe kan ik tabellen towijzen bij tabelmatrix

ik duw daar op f3 en ik kan geen tabellen selecteren dan

dit is mijn probleem nu

dit is mijn probleem nu

Wackbacko, nu ga je in je topic overt VERT.ZOEKEN ineens vragen stellen over het toewijzen van tabellen in een matrix.

Als je eerst eens begint met de zaken uit elkaar te houden. Dus 1 vraag over VERT.ZOEKEN en een nieuwe vraag over tabellen in een matrix. Dan voorkom je dat er allerlei dingen door elkaar gaan lopen.

Verder sluit ik mij van harte aan bij de opmerking van Richard1970. Probeer eerst eens te doorgronden hoe de formule in elkaar zit. Je hebt m.i. heel veel hulp gehad, en daarnaast is er ook nog de F1 - Helptoets.

heb een bijkomend probleem
hoe kan ik tabellen towijzen bij tabelmatrix

ik duw daar op f3 en ik kan geen tabellen selecteren dan

dit is mijn probleem nu

Probeer eens Ctrl F3 te drukken , kan zijn dat dit niet het juiste antwoord is daar ik de vraag niet geheel snap . Ik heb de ganse topic doorgenomen en heb nog steeds niet door wat het probleem eigenlijk is :confused: :rolleyes:

wackbacko,

in post 26 vraagt richard of het duidelijk is zo.

je geeft hierop géén antwoord.

je stelt wel weer een nieuwe vraag.

om geholpen te willen worden, zul je zelf toch ook antwoord moeten geven op de vragen van de helpers.

doe jezelf nu (en in de toekomst) een plezier en geef even antwoord op de gestelde vragen.

de vraag van de tabelmatrix kan op dezelfde manier worden opgelost als de formule in c15.

c15: VLOOKUP($A15;Producten;3;0))

je zult dan een tabel moeten maken (waar de percentages worden benoemd).
deze tabel een naam geven (in c15 is dit producten).
en deze laat je opzoeken via vert.zoeken (vlookup in het engels).

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan