Verwijderquery voor hele database

Status
Niet open voor verdere reacties.

OBADE

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2016
Berichten
93
Hallo,
Mijn database bestaat uit 20+ tabellen (veel te veel, moet ik ook nog 'ns mee aan de gang). In ieder geval treedt er in de 20+ jaar dat ik er nu mee werk geregeld vervuiling plaats (je voegt records toe die achteraf toch niet de bedoeling waren). Meestal ga ik die handmatig verwijderen, en natuurlijk weet ik dat je ook een vink-veldje kan opnemen met een prozaïsche naam als "Verwijderen" zodat je bij tijd en wijle die tabel met een verwijderquery kan opschonen.
Nu zat ik te denken; is het ook mogelijk dat, als je in al je tabellen een dergelijk boolean veld hebt dat je met één verwijderquery (en dus 1 druk op de knop) alle tabellen bij langs kan gaan om deze allemaal op te schonen?

Natuurlijk, ik kan ook een procedure maken waarin alle separate verwijderqueries achter elkaar woorden doorlopen, maar ik vroeg me eigenlijk af of queries ook op database-nivo kunnen worden ingezet.

Ik hoor graag.
 
Simpel antwoord: nee.
Je kunt wel met een instelling in je Relaties gerelateerde records verwijderen, maar dat is toch wat anders. Om dat te laten werken moet je in je relaties aangeven dat gerelateerde records mogen worden verwijderd. Als je dan in de hoofdtabel een record verwijdert, gebeurt dat ook in de gekoppelde tabellen. Als het mogelijk is om alle tabellen aan elkaar te knopen, of aan één tabel te koppelen, dan kan dat dus werken.
Anders zit er niks anders op dan een procedure te maken die de verwijderqueries in de juiste volgorde uitvoert. Niks mee mee overigens.... Zeker niet als je de db in die pocedure ook nog eens comprimeert zodat de db écht krimpt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan