Vista->W7?

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcoho

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2004
Halloooh,

Wat een lekker weertje he :cool:

Mijn pc is van eind 2007 met Vista erop (zie systeem hieronder). Sinds een jaartje begint hij toch wat trager te worden. Mijn vraag is, wordt hij weer sneller als ik Windows 7 erop zet?
Is dat de investering waard? Heb dit jaar geen geld om een nieuwe pc aan te schaffen, vandaar.
Zijn er nog andere (goedkope) tips om hem vlotter te maken? Wil er natuurlijk niet teveel geld meer aan besteden? Ik gebruik alleen maar de gangbare kantoorsoftware.

Ik hoor graag van jullie!

Groet, Marco

Systeem:
Systeemkast Acer
Moederbord Acer
Processor Intel(R) Core(TM)2 Quad Q6600 @ 2.4Ghz
Geheugen 3 GB
Harddisk(s) 500GB
Videokaart(en) ATI Radeon HD2600 PRO
Monitor(en) Samsung Syncmaster 206B
Brander ATAPI DVD A DH16A1S
CD / DVD Drive(s) ATAPI DVD A DH16A1S
Speakers Ceative I-trique 2200 /MF0065
Geluidskaart On board
Netwerkkaart(en) Intel(R) 82566DC-2 Gigabit Network Connection
Muis Logitech
Toetsenbord Logitech
Internetverbinding(en) kablel
Besturingssysteem Vista sp2

Je kunt die pc zeer zeker sneller maken. Allereerst een algemene tip. Houd je pc stofvrij. De hardware in je pc trekt stof aan en zodra die laag te dik wordt, stijgt de temperatuur van de onderdelen. Dit betekend ook dat deze trager gaat werken. Procesoren hebben hier het meeste last van. Verder installeren veel programma's opstart items. deze worden geladen wanneer Windows start. Hoe meer er mee start des te minder houd je over om normaal te werken. Om deze selectief uit te schakelen ga je naar start > zoek je naar "msconfig" > klik deze aan > ga naar het tabblad services > zet een vinkje bij alle Microsoft services verbergen > schakel in de lijst alles wat je niet nodig hebt uit > ga naar het tabblad opstarten > schakel ook hier uit wat je niet nodig hebt > indien je het niet weet zet je enkel de virus scanner aan en kijk je na herstart wat je mist. herstart de pc en bekijk het resultaat.

Ja wat ik zelf altijd doe, is windows helemaal opnieuw installeren misschien wel drastische maatregel maar het meest doeltreffend. (zeker als het nooit is gebeurd).

Dank voor de antwoorden.

@MicrosoftHelpt: In het dialoogschermpje van msconfig staan wel een hele hoop zaken ingeschakeld bij services en opstarten. Dan weet ik niet goed wat ik uitschakel? Aan de namen herken je niet waarvoor ze dien(d)en...

@Denniske: Zou het volstaan met Vista nog een keer opnieuw installeren of beter W7? W7 werkt immers met 32 bits?

Windows 7 is altijd wel iets lichter (qua stabiliteit is Vista na sp1 en zeker na 2 flink verbeterd)
Als jij het nog waard vind een win 7 licentie te kopen kun je dat doen.
Persoonlijk zou ik op een c2q Q6600 gewoon Win Vista herinstalleren dat moet op zo'n machine nauwelijks trager werken dan na win7.
Je kan inderdaad de 32 bit pakken, maar ook de 64bits (als je evt. ooit het geheugen wil uitbreiden) ziet hij meer als 3,3 gb.

Laatst bewerkt:
@MicrosoftHelpt: In het dialoogschermpje van msconfig staan wel een hele hoop zaken ingeschakeld bij services en opstarten. Dan weet ik niet goed wat ik uitschakel? Aan de namen herken je niet waarvoor ze dien(d)en...

Als je de bestanden zoekt in een zoekmachine zou je vrij snel moeten kunnen weten welk programma het is. Weet je het niet zeker, dan is de keuze aan jou om deze in of uit te schakelen.

Het makkelijkste is eerst alles uit en daarna te zoeken naar de virusscanner. De virusscanner is namelijk wel noodzakelijk. Eventuele software die je erna mist als een icoontje bij de tijd kun je natuurlijk ook weer aanzetten. Zorg echter wel dat je in het tabblad services een vinkje bij Microsoft services verbergen zet. Mocht je deze uitschakelen dan werken sommige functie van Windows niet.

Laatst bewerkt:
In principe kun je alles uitschakelen, zoals Microsofthelpt zegt zorg dat je virusscanner aanblijft en je evt. losse firewall.
Zelf laat ik java en adobe ook aan (updaters)
En indien je draadloos internet hebgt kan het zijn dat je die ook aan moet zetten een vinkje.

Ik ben geen hardwaredeskundige maar ik heb zo mijn twijfels. Opstartitems uitschakelen is een oplossing, RAM-uitbreiding levert snelheidwinst op, maar is dat mogelijk? Dan is een schone installatie van Vista wenselijk.

Maar met de nieuwe SSD-schijven, voldoende RAM (minimaal 6GB) een snelle processor en Windows 7 ben je natuurlijk veel sneller. Ook al laad ik honderd items, ik merk het helemaal niet. Het is seconden werk. Zelf heb ik een i7 met Windows 7 Ultimate 64-bits en SSD 80GB (120GB aanbevolen), USB 3.0 en oorspronkelijk 6GB RAM. Dat is een genot om mee te werken. Die SSD kun je maximaal gebruiken en belasten.

Halloo,

Dank jullie voor de tips. Vista opnieuw geïnstalleerd en hij is nu iets vlotter maar het houdt niet over (nog steeds veel gereutel van de harde schijf op de achtergrond). Ik ga denk ik sowieso een SSD schijf kopen en er in schroeven en als het niet te duur is wat RAM erbij. Da's een relatief kleine investering, voor een hopelijk redelijke vooruitgang.

Grt, Marco

Wat ik zelf heb meegemaakt bij gloed nieuwe schijven was dat ze ook enorm ratelde heb het indexeren uitgezet maar alsnog bleef hij herrie maken.
Dit is na verloop van tijd veranderd. Als ik hem nu formatteer is het weer hetzelfde liedje dus was dat geratel al voordat je hem herinstalleerde? Zo nee geef het even de tijd.
Een SSD is natuurlijk altijd goed! :D

Onder Taakbeheer kun je zien of de onderstaande draait en hoeveel die opslokt. Bij mijn oude XP kon die wel een dag draaien en dan was er nog geen einde aan. Volgens mij heeft die ook te maken met Windows Search want die heb ik toen uitgeschakeld.

cidaemon - cidaemon.exe - Process Information
Process File: cidaemon or cidaemon.exe
Process Name: Microsoft Indexing Service
Description: Indexing Service that runs in the background and catalogs files so that you can search for files containing a specific text string.
Company: Microsoft Corp.
System Process: Yes
Security Risk ( Virus/Trojan/Worm/Adware/Spyware ): No
Common Errors: N/A

In je processen staat: C:WINDOWS\System32\cidaemon.exe
Dit is een indexering service van Windows, hierin zit een soort database wat de zoekacties in bestanden versnelt.
Nadeel hiervan is dat het vaak veel van je CPU verbruik vraagt en het niet noodzakelijk is voor de werking van je systeem.
Dit kan je uitzetten door naar Start te gaan en dan Uitvoeren en daar intypen: MSCONFIG.
Ga naar Tabblad Services en zoek in het rijtje Indexing-service, haal het vinkje weg en druk op Toepassen.
Je krijgt de vraag om opnieuw op te starten of gewoon door te gaan, kies voor gewoon doorgaan en de volgende keer als je je pc aanzet start de service niet meer mee op. Kan je dus gewoon uitschakelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan