• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijk 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo AD1957, Peter

Hoe kun je die niet goed ingestelde gegevens op het Invoerblad herstellen?
Zelf was ik ook al tot die slotsom gekomen.

Volgende vraag Hoe /waar kun je zien welke Tabellen gebruikt worden. en dus ook de precieze naamsgeving daarvan

Dukkel,

Ik wist dat. Dat heb ik extra gedaan i.v.m. je leerproces.
Kijk eens naar deze opmerking en tevens antwoord van AD1957.
Beiden verwijzen rechtstreeks naar de tabel. Maak eerst een gedefinieerde naam aan
en gebruik deze als bron.
Als je de TblNaam gaat uitbreiden worden de nieuwe gegevens nu niet meegenomen in de gegevensvalidatie.

Hoe /waar kun je zien welke Tabellen gebruikt worden. en dus ook de precieze naamsgeving daarvan
Klik ergens in een tabel. Klik dan op "Tabelontwerp" (rechts bovenaan) en kijk dan links bovenaan bij "Tabelnaam:" daaronder staat dan de eventuele tabelnaam.

Hoe /waar kun je zien welke Tabellen gebruikt worden. en dus ook de precieze naamsgeving daarvan
Of: klik boven in het lint op formules en dan op namen beheren, daar vind je alle tabellen ook terug.

Maak gewoon eens verschillende kleine tabellen, wen je wel aan als je een tabelnaam wijzigt de naam altijd te beginnen met bijvoorbeeld.
Tabel_Namen of Tbl_Namen of TblNaam. etc.
Voordeel: je hebt dan snel bij de 'namen beheren' snel gezien dat het een echte tabel is.

Laatst bewerkt:
Hallo Dukkel

Ik heb in de bijgevoegde bijlage getracht om de vragen van #1 t/m #8 voor je op te lossen.
Maar let op : het geheel is tot stand gekomen d.m.v. office 365.
Ik weet dus niet, en dan vooral met betrekking tot de validatie van de gegevens, of dit ook bij voorgaande versies werkt.
Dus het lijkt mij dat je voor nu oefenstof/uitzoekwerk genoeg hebt.

Bijlagen

Het beroep wor dt eerst gekozen dmv een uitvalschermpje dat geraleerd wordt door Gegevensvalidatie, zie ik: (Lijst =Data!$J$2#)
Waarna de naam gekozem kan worden. Is er 1 gegaardide, dan zie ik 1 naam, en anders zie ik meerdere namen in het uitvalschempje.
Okay dat werkt.

Maar hoe ben je tot die tweede stap gekomen.
Laat me het proberen:
Je heb een lijstje gemaakt met Unieke beroepen (onderelkaar) en met namen (naast elkaar)
Dan compileer je dat
en dan bekijk je de gemaakte opmaak (gecompileerd)
en daarna weer met gegevensvalidatie koppelen aan het invoerschermpje (Naam) op blad invoer ?

Laatst bewerkt:
Dukkel,

Je heb een lijstje gemaakt met Unieke beroepen (onderelkaar) en met namen (naast elkaar)
Dan compileer je dat
en dan bekijk je de gemaakte opmaak (gecompileerd)
en daarna weer met gegevensvalidatie koppelen aan het invoerschermpje (Naam) op blad invoer ?

Hint:
Klik eens in tabblad "Data" op cel J2. Daar staat een formule in.
Klik hierna op cel K2 en daar staat weer een andere formule.

=_xlfn.TOROW(SORTEREN(UNIEK(FILTER

ik ken dit gedeelte van de gebruikte Formule (nog) niet
==

Wat gebeurd er als ik onder Unieke Beroepen een beroep toevoeg

Wordt dat beroep dan ook automatisch meegenomen of niet en wat dan?

Wat gebeurd er als ik onder Unieke Beroepen een beroep toevoeg
Daar niks toevoegen dan gaat het weer helemaal fout aangezien er formules instaan.
Op tabblad "Data" kan je in kolom F de beroepen veranderen of in b.v. cel F15 een nieuw beroep toevoegen en in cel A15 een nieuwe naam.
Dus de tabel met naam "TblNaam" kan je alles in wijzigen of onderaan toevoegen enz.
Vermijd ten alle tijden lege rijen.
Alles wat gewijzigd of toevoegt wordt in deze tabel wordt automatisch ververst in kolom J t/m R.

Laatst bewerkt:
dukkel

Code:
=_xlfn.TOROW(SORTEREN(UNIEK(FILTER
doet mij vermoeden dat de betreffende formule (uit office 365) niet door jou versie ondersteund wordt.

Ik gebruik office2010, maar die formule werkt bij mij wel

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat deze formule werkt lijkt me sterk, bij mij in ieder geval niet excel 2016
Waarom ga je eerst niet verder met het bestand in post 15.
Probeer dat eerst eens tot in de finesses te begrijpen.

Laatst bewerkt:
Helaas voor je, de functie Filter werkt vanaf Excel 2019, Uniek en Sorteren vanaf 2021, Torow in Office 365 en alle functies werken in de Webversie.

Ik heb in TblNaam een Beroep toegevoegd.

Hoe kan het ook anders: Doktor

Toen werd de Kolom Unieke Beroepen idd geupdate met Doktor, maar..............

De rest(de diverse Namen) onder: Namen waren verdwenen !!

Vervolgens heb ik alle namen weer achter de Beroepen ingevoerd.

Toen terug naar het Invulblad. Daar werkte wel het uitvalschermpje onder BEROEP daar standen wel alle Beroepen (ook de laatst ingevoerde Doktor)

maar daarnaast buj het uitvalschermpje onder NAAM, waar gekozem moet worden uit namen bleek gewoon helemaal leeg.

Doordat ook de Formules weg waren.

Laatst bewerkt:
Geen enkele van de formules zal werken in excel 2010
lees even de voorgaande antwoorden.

Hoi AD, Peter

Excuses. Ik gebruik Office2021, heb het net gecontroleerd.

Schermafbeelding 2023-08-23 145129.png

Schermafbeelding 2023-08-23 145058.png

Laatst bewerkt:
Met mijn oude excel 2016 kan ik je niet verder helpen.
de functie TOROW werkt dus niet in excel 2021, lees het bericht van HSV post 32

Laatst bewerkt:
Peter

Als ik je advies precies opvolg uit bericht#28 dan krijg ik: zie bijvoegsel
alle formules of Validatieregels worden dan overschreven in dir Rechter kolom
Dan kan ik wel weer all de namen invoeren, maar de Formules daarachter ben ik kwijt
Hoe herstel ik dat?

Schermafbeelding 2023-08-23 154332.png

#NAAM

in je cellen duidt er op dat de formule in een andere taalk is geschreven dan je standaard.
Ik gok hier dat de formules in het engels staan

Dukkel,

Zelf ben ik ook bang dat niet alle functies gaan werken in jouw excel versie.

Gebruik je de Nederlandse of Engelse versie?

Voor de Nederlandse versie, formule in tab "Data" in cel K2.
Code:
=NAAR.RIJ(SORTEREN(UNIEK(FILTER(TblNaam[Naam];TblNaam[Beroep]=J2;"geen beroep gekozen"))))
Voor de Engelse versie.
Code:
=TOROW(SORT(UNQUE(FILTER(TblNaam[Naam];TblNaam[Beroep]=J2;"geen beroep gekozen"))))

Neem tevens ook eens de vorige opmerkingen van de andere helpers ter harte.

Hallo Heren,

M'n excuses ik ben er een paar dagen tussenuit geweest, zie nu pas de taal vragen die jullie gesteld hebben.

De afbeeldingen lijken me duidelijk welke Office ik gebuik

Originlel versie van Excel die ik gebruik 2023-08-25 202652.png
Office-weergavetal 2023-08-25 202509.png

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan