• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden in broncel aanpassen op een andere plek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Onweerwolf

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2007
Gegroet,

Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik zal mijn best doen om mijn vraag zo helder mogelijk uit te leggen.

De situatie is als volgt:

Op blad 1 heb ik (o.a.) twee kolommen, in kolom A staat een reeks indexnummers (1 t/m x) en in kolom B staat een reeks met waarden die behoren bij deze index nummers.

Ik gebruik deze spreadsheet om mbv een formule op blad 2 een specifiek indexnummer + bijbehorende waarde op te halen.

Afhankelijk van allerlei factoren kan het zo zijn dat ik de opgehaalde waarde wil veranderen. Omdat het totaal aan indexnummers nogal groot kan worden is het onhandig om telkens de waarde op blad 1 op te zoeken en het daar te veranderen.

Ik zou dus graag de waarde, terwijl deze is opgehaald op blad 2, willen kunnen veranderen op zo'n manier dat deze waarde in de broncel op blad 1 ook verandert. Waarna ik vervolgens een nieuw indexnummer + waarde kan ophalen en het proces kan herhalen.

Als dit mogelijk is, kan iemand mij dan uitleggen hoe ik dit moet doen?

Bij voorbaat dank!

Waarom kan je niet gewoon in de andere topic blijven?

http://www.worksheet.nl/forumexcel/showthread.php?t=53132

Als je daar gewoon een antwoord post op je eigen vraag, kan er daar gewoon verder gegaan worden.

Pardon?

Sinds wanneer mag ik mag ik niet dezelde vraag stellen op twee verschillende fora?

En hoezo moet ik een antwoord posten op mijn eigen vraag? Als ik het antwoord wist dan had ik de vraag niet hoeven te stellen, nietwaar?

Bovendien weet men daar schijnbaar het antwoord niet, dus is het vrij logisch dat ik het elders probeer toch?

Inmiddels is mijn probleem opgelost op een ander forum mbv deze formule:

=HYPERLINK("#"&CEL("address";VERSCHUIVING(Blad1!$A$1;A2;1;1;1)))

Bedankt voor de aandacht!

En hoezo moet ik een antwoord posten op mijn eigen vraag? Als ik het antwoord wist dan had ik de vraag niet hoeven te stellen, nietwaar?

Duh...

uiteraard niet het antwoord, maar wel iets in de stijl van:

"Heeft er nog iemand naar gekeken en een (begin van) oplossing gevonden?"

Of iets dergelijks zodat de vraag terug onder de aandacht komt. Of extra verduidelijkingen geven.

Pardon? Sinds wanneer mag ik mag ik niet dezelde vraag stellen op twee verschillende fora?

(Ondertussen zijn het er al 3 of misschien zelfs meer)

Als je een vraag op 3 forums tegelijk stelt, is het minste dat je kan doen een link plaatsen daarnaar. Anders wordt er nutteloos dubbel werk gedaan. Cross-posten is op dit forum niet verboden, maar er bestaat wel zoiets als etikette in nieuwsgroepen / forums... Dat ga je zelf ook waarderen aangezien ik zie dat je op een ander forum mee antwoorden geeft, waarvoor dank trouwens.

Wigi

Laatst bewerkt:
@ Wigi,
leuk dat je een typo corrigeert, maar "etikette" bestaat ook niet. Het zijn etiketten of het is etiquette :p
Richard

Duh...

uiteraard niet het antwoord, maar wel iets in de stijl van:

"Heeft er nog iemand naar gekeken en een (begin van) oplossing gevonden?"

Of iets dergelijks zodat de vraag terug onder de aandacht komt. Of extra verduidelijkingen geven.

Tsja er werd mij gevraagd om een voorbeeld sheetje te sturen en dat heb ik gedaan waarna er geen reactie meer volgde.

Bovendien vind ik het persoonlijk erg vervelend als mensen nodeloos topics lopen te kicken dus doe ik dat zelf ook niet.

Als je een vraag op 3 forums tegelijk stelt, is het minste dat je kan doen een link plaatsen daarnaar. Anders wordt er nutteloos dubbel werk gedaan. Cross-posten is op dit forum niet verboden, maar er bestaat wel zoiets als etikette in nieuwsgroepen / forums... Dat ga je zelf ook waarderen aangezien ik zie dat je op een ander forum mee antwoorden geeft, waarvoor dank trouwens.

Wigi

Kijk er is natuurlijk een balans tussen etiquette en doelmatigheid.

De wijze waarop ik te werk ga overschrijdt mijns inziens geen enkele etiquette regel op welk forum dan ook. Sterker nog, we zullen nooit weten hoeveel mensen misschien ook geholpen zijn door de gevonden oplossing. En deze was er wellicht nooit geweest als ik niet op 3 verschillende fora dezelfde vraag had 'mogen' stellen, aangezien mijn vraag pas op het laatste forum werd beantwoord.

Natuurlijk snap ik best dat er genoeg mensen zijn die hun vraag op tig fora posten in de hoop zo snel mogelijk op minimaal één forum een antwoord te krijgen en het daar vervolgens bij laten. Dat geldt echter niet voor iedereen en zeker niet voor mij zoals je inmiddels hebt begrepen. Ik vermoed dan ook dat jouw eerste reactie enigszins bevooroordeeld was en dat vind ik persoonlijk jammer. Want hoewel ik best begrijp waar het vandaan komt, werkt het in mijn ogen ook afschrikkend tov nieuwe gebuikers die wel degelijk iets nuttigs hebben toe te voegen aan dit forum.

Door dit soort reacties te geven loop je dus de kans om het doel van dit forum voorbij te streven. Dit doel is namelijk het vergroten van kennis over excel binnen de gebruikersgroep op dit forum. Het doel is niet om een een goed lopend forum te hebben dat in alle gevallen voldoet aan etiquette-regels en 100% effectiviteit garandeert. Dat zijn namelijk slechts instrumenten om dat doel te bereiken en instrumenten zijn in alle gevallen ondergeschikt aan het doel.

Tenslotte ben ik het niet met je eens dat ik links moet plaatsen naar andere fora waar ik dezelfde vraag heb gesteld maar waar deze niet is beantwoord. Lijkt me vrij nutteloos eerlijk gezegd. Veel handiger is om achteraf het antwoord te posten zoals ik heb gedaan.

En welllicht dat ik dat antwoord dan had kunnen aanvullen met een link naar het forum waar dit antwoord is gegeven, echter zijn er genoeg fora waarbij men hier niet van gediend is en ik voel me niet geroepen om dat voor elk forum uitzonderlijk uit te zoeken.

Als er echter behoefte is aan deze link, dan post ik hem natuurlijk met alle plezier.

Bedankt voor je uitleg. Ik ga met het meeste akkoord, maar toch niet helemaal met deze punten:

Tsja er werd mij gevraagd om een voorbeeld sheetje te sturen en dat heb ik gedaan waarna er geen reactie meer volgde.

Bovendien vind ik het persoonlijk erg vervelend als mensen nodeloos topics lopen te kicken dus doe ik dat zelf ook niet.

Als er geen antwoord volgt, moet je nog wat geduld uitoefenen. Niet? Niemand op forums is professioneel of verdient er wat aan. Heel veel gebeurt tijdens de vrije tijd (en soms nog tijdens werkuren op de koop toe).

De wijze waarop ik te werk ga overschrijdt mijns inziens geen enkele etiquette regel op welk forum dan ook

Vrijwilligers onnodig werk laten doen is netjes? ;) Hoe kan men weten dat er elders al voor jou gewerkt wordt als geen link gegeven wordt?

Waarom zet je trouwens je vraag exact hetzelfde hier, zonder bestandje, als men elders al om een bestandje gevraagd heeft omdat het niet echt duidelijk is. Hier heeft men dat dan niet nodig? Ik weet dat het in jouw geval niet is, maar het woord gemakzucht is toch niet echt veraf.

En deze was er wellicht nooit geweest als ik niet op 3 verschillende fora dezelfde vraag had 'mogen' stellen, aangezien mijn vraag pas op het laatste forum werd beantwoord.

Vragen die geen oplossing krijgen… die moeten toch een heel stuk moeilijker zijn dan deze hier hoor. OK, het duurt soms wat langer, maar helemaal geen oplossing: dat is toch nog wel iets anders.

Natuurlijk snap ik best dat er genoeg mensen zijn die hun vraag op tig fora posten in de hoop zo snel mogelijk op minimaal één forum een antwoord te krijgen en het daar vervolgens bij laten. Dat geldt echter niet voor iedereen en zeker niet voor mij zoals je inmiddels hebt begrepen. Ik vermoed dan ook dat jouw eerste reactie enigszins bevooroordeeld was en dat vind ik persoonlijk jammer.

Dat kan zeker bevooroordeeld zijn, maar dat is niet zomaar weet je. De praktijk leert jou wel redelijk gauw hoe het echt in mekaar zit. Dat zal je ook merken als je antwoorden gaat blijven geven.

Tenslotte ben ik het niet met je eens dat ik links moet plaatsen naar andere fora waar ik dezelfde vraag heb gesteld maar waar deze niet is beantwoord. Lijkt me vrij nutteloos eerlijk gezegd.

Cfr. supra. In een nog niet beantwoorde vraag is ook al tijd en werk gekropen van anderen.

Maar goed, weeral dezelfde discussie waar niemand ooit zal uikomen ;)

Groeten

Wigi

Bedankt voor je uitleg. Ik ga met het meeste akkoord, maar toch niet helemaal met deze punten:

Als er geen antwoord volgt, moet je nog wat geduld uitoefenen. Niet? Niemand op forums is professioneel of verdient er wat aan. Heel veel gebeurt tijdens de vrije tijd (en soms nog tijdens werkuren op de koop toe).

Uiteraard en juist het kicken van dergelijke topics getuigt van geen geduld.

Verder kan ik natuurlijk van te voren niet weten dat jij (en wellicht anderen) op alle drie fora aanwezig zijn.

Vrijwilligers onnodig werk laten doen is netjes? ;) Hoe kan men weten dat er elders al voor jou gewerkt wordt als geen link gegeven wordt?

Waarom zet je trouwens je vraag exact hetzelfde hier, zonder bestandje, als men elders al om een bestandje gevraagd heeft omdat het niet echt duidelijk is. Hier heeft men dat dan niet nodig? Ik weet dat het in jouw geval niet is, maar het woord gemakzucht is toch niet echt veraf.

Een vreemde uitspraak aangezien naar alle waarschijnlijkheid een vraag op één forum ook meerdere mensen tegelijkertijd aanzet tot het zoeken naar een oplossing. Ik vind niet dat dat onnodig werk is.

Bovendien was er op het andere forum tot dusverre nog geen enkele oplossing of aanzet daartoe aangereikt, mocht dat wel het geval zijn geweest dan had ik dat uiteraard hier gepost.

Mbt tot het bestandje: dat is een goed punt en ik geef je daarin gelijk. Maar zoals gezegd ben ik nieuw hier en moet ik de gang van zaken nog leren kennen. Ik wist dan ook niet dan het op al dit soort fora de gewoonte is om voorbeeldjes van je probleem te posten, hoewel dat achteraf gezien natuurlijk heel logisch is.

Vragen die geen oplossing krijgen… die moeten toch een heel stuk moeilijker zijn dan deze hier hoor. OK, het duurt soms wat langer, maar helemaal geen oplossing: dat is toch nog wel iets anders.

Prima, maar blijkbaar was het ook geen enorm simpele vraag aangezien mijn topic op het andere forum de tweede pagina al lang had bereikt. Ik zie niet in wat er dan mis is om dezelfde vraag nogmaals te stellen op een ander forum. Verder zullen we nooit weten of die oplossing er op het andere forum ooit was gekomen. Dus ja, je speculeert en daar kan ik verder niet zo veel mee.

Dat kan zeker bevooroordeeld zijn, maar dat is niet zomaar weet je. De praktijk leert jou wel redelijk gauw hoe het echt in mekaar zit. Dat zal je ook merken als je antwoorden gaat blijven geven.

Persoonlijk heb ik hier de meeste moeite mee. Het is een vorm van generalisatie die een samenleving er niet prettiger op maakt. Of dat nou gaat om iets onschuldigs als een internetforum of op veel grotere en ernstigere schaal. Wellicht klinkt dat wat dramatisch en ik wens eigenlijk niet zo over te komen maar ik vind dat je je op deze manier afsluit voor mensen die het wel goed bedoelen en ook al heb je daar nog zoveel reden toe dat is, mijns inziens, een behoorlijk verkeerde houding.

Cfr. supra. In een nog niet beantwoorde vraag is ook al tijd en werk gekropen van anderen.

Daar ben ik het mee eens en zoals gezegd (en gedaan): als daar nuttige informatie was uitgekomen dan had ik dat hier meegedeeld.

Met vriendelijke groet,
Marcel/Onweerwolf

En hier houden we het bij. Als jullie verder willen discusseren dan kan dat via e-mail.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan