• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wat kan wel met Excel en wat niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mathijs CM

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
342
Ben bezig om in Excel iets op te zetten om mijn duivenbestand makkelijker te kunnen raadplegen en daar waar mogelijk te automatiseren. Weet echter niet of dit wel met Excel mogelijk is. Indien er met een ander programma wel iets mogelijk is dan gaarne dat programma voor mij vermelden.

Hoe en wat is te vinden op bijgevoegd bestandje. Is slechts een opzet.

Groetjes MathBekijk bijlage 164191Bekijk bijlage 164191
 
Kijk eens naar de formule vert.zoeken.

Niels
 
Mathijs,

kijk eens of dit is wat je voor ogen hebt.....

dit is de tip van Niels in de praktijk
 

Bijlagen

  • TestDuif13 (hs).xlsx
    14,3 KB · Weergaven: 49
Zoek eens op Pigoen planner. Voorbeelden genoeg.
 
hoi Mathijs

het lijkt me het handigst om van de ringnummers uit te gaan.
dus elke nieuwe duif eerst in de ringnummers in vullen met vader moeder en eventueel andere data (geboorte datum naam enz).
van daar uit kun je voor iedere duif de vader en de moeder vinden


normaal gesproken heb je 4 overgrootvaders en 4 overgrootmoeders (met incest kan dat minder zijn).

ik heb voor het gemak een function ouders gemaakt maar het kan ook heel makkelijk met vertikaal zoeken
zie voorbeeld:Bekijk bijlage TestDuif17.xlsm

groet sylvester
 
Hoi

Heb het voorbeeld eens goed bekeken. Begrijp het niet helemaal, want zie ook dat er volgens mij een paar foutjes inzitten, hetgeen kan komen door mijn stomme ringnummers, want die lijken inderdaad op incest.
Opzet is zodanig dat men inderdaad het ringnummer van de jonge duif ingeeft, alsmede de ringsnummers van de ouders, want dit weet je dus zeker.
Als je dan dus ook de ouders weet van de vader kunnen deze dus gekoppeld worden, hetzelfde dus bij de ouders van de moeder, etc.

In visual basic heb je een bestandje geschreven, hier spreek je over ouder! ga er van uit dat dit betrekking heeft op de nieuwe (jonge) duif of op alle ouders?

Ik zal het in ieder geval zeer goed bewaren en besturen, waarbij ik dus uit zal gaan van bekende ouders van een duif, waarbij incest niet van toepassing zal zijn.

Erna zal ik dat visual basic bestandje eens ingeven en kijken wat excel dan doet. Kan men de formules die ik zie gewoon doortrekken of bebeurt dit automatisch?

In ieder geval bedankt voor de medewerking ik ga snel aan de slag met een goed bestand en met het visual basic bestandje van je en eens kijken wat er dan allemaal gebeurd.

Met vriendelijke groeten

Math
 
Alle gegevens kun je toch gewoon kwijt in een database van 3 kolommen.
kolom A duif
kolom B vaderduif
kolom C moederduif

Zoek in kolom A naar een duif en via vert.zoeken krijg je zijn/haar vader en moeder.

Vaderduif kun je ook weer beschouwen als duif.
Deze heeft ook weer een vader en moeder
Zoek in kolom A en via vert.zoeken krijg zijn vader en moeder.

De gevonden vader en moeder zijn dus de opa en oma van vaders zijde van eerste genoemde duif.

Moederduif kun je ook weer beschouwen als duif.
Deze heeft ook weer een vader en moeder
Zoek in kolom A en via vert.zoeken krijg haar vader en moeder.

De gevonden vader en moeder zijn dus de opa en oma van moeders zijde van eerste genoemde duif.

Vaderduif staat dus zowel in kolom B als in kolom A
Moederduif stat dus zowel in kolom C als in kolom A
enz.
 

Bijlagen

  • duivengeneratie.xls
    22,5 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
Hoi Popino,

Heb het bestand eens goed doorgelezen begrijp het niet helemaal. Ik kan de vergelijking wel lezen bij duif 100. Maar welke vergelijk moet ik maken bij 110, als ik namelijk kopieer komt er #NB te staan.
Als ik die vergelijking nu eens in het bestandje kon terugvinden wordt het misschien veel duidelijker voor me. Als ik voor iedere nieuwe duif een andere vergelijking moet maken dan is dat veel werk tenzij er een andere mogelijkheid is.

Math
 
Vanwege de onduidelijke layout (vind ik) zat er van mijn kant een foutje in.
Sorry daarvoor

In regel 5 sheet 1 aangepast

In sheet 2 vind ik de layout een stuk overzichtelijker.
 

Bijlagen

  • duivengeneratie_2.xlsx
    12,8 KB · Weergaven: 43
Hoi,

Begrijp het niet helemaal. Heb gezien dat er namen zijn gemaakt met verwijzingen. Ok begrijp ik niet het schuifpaneel om in de volgens mij tabel "kind' te navigeren.
Heb een en ander uitgeprobeerd op sheet drie, volgens bereiken, maar dan wordt er een foutje gemaakt, zie voorbeeld 01-2342180 hier zijn vader en moeder onbekend, terwijl deze worden aangemerkt als grootouders dus waar maak ik die domme fout.




Groetjes MathBekijk bijlage 164363
 
klopt, weet niet hoe ik dat de vorige keer gedaan heb maar heb iets nieuws opgezet met voorbeeld van een correcte stamboom, uitgaande van jouw idee. echter alleen de opzet en verder niets.

heb je een maliadres voor me, want het lukt me niet om een bijlage bij te voegen
 
Ik had een foutje in de vertikaal zoek formule zitten,
Ik was het laatste argument vergeten en dan gaat het mis al de tabel niet gesorteerd is.

Hier een aangepaste versie met jou nummers er in.
 

Bijlagen

  • duivengeneratie_3.xlsx
    13,5 KB · Weergaven: 36
Hoi,

Bedankt voor de energie die je voor mij in dit probleem hebt gestoken. Zal beide nieuwe ontvangen bestanden rustig op mijn gemak bestuderen, vandaar uit ga ik verder proberen te werken. Als ik merk dat ik overweg kan met een van de twee bestanden zal ik mijn vraag als opgelost weergeven.

Nogmaals bedankt.

Math
 
Hoi,

Daar ben ik dus alweer, met 2 vragen en wel de navolgende volgenden:
Ik was het laatste argument vergeten en dan gaat het mis al de tabel niet gesorteerd is. Gebeurd dat automatisch of moet ik na iedere nieuwe ingave opnieuw sorteren, met uiteraard de vraag waarop en volens A tot Z of van Z tot A, of waarden van hoog naar laag of van laag naar hoog (oud-nieuw).

Verder had ik gevraagd hoe je als men op kind gaat staan, automatisch de navigatieknop installeerd om naar de kolom A te gaan voor de ingegeven nummers van het kind/duif?

Groetjes Math
 
VERT.ZOEKEN (VLOOKUP) heeft verschillende argumenten:
Code:
=VLOOKUP(H8;A2: D16;3;[COLOR="#FF0000"]0[/COLOR])
Het laatste argument 0 in de formule bepaald of je een exacte waarde wilt zoeken of een waarde die erbij in de buurt komt, dan wordt het een 1.
In dit geval van een 0 hoeft de tabel niet gesorteerd te worden.
In het geval van een 1 moet de tabel wel gesorteerd worden.
Laat je het getal weg dan beschouwd excel het als een 1

Je wilt naar een exacte waarde kijken dus het laatste argument wordt een 0 en zodoende hoeft de tabel niet gesorteerd te worden.

Voor je 2e vraag verwijs ik naar de helpfunctie en zoek daarbij naar 'data validatie'
gratiscursus.be is ook een goede hulp site.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan