• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wat kan wel met Excel en wat niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Popipipo,

Na rijp beraad ga ik uiteindelijk voor de VBA opzet.
Edoch in plaats van de tekens voor het geslacht wil ik gaan voor de V van vader en de M van moeder en de O voor Onbekend.
Heb het organigram beetje aangepast werkt goed, helaas wordt niet M,V of O ingevuld, ondanks dat ik in VBA heb aangepast, zou je hier eens naar willen kijken?
Tevens zou het mooi zijn als ik een nieuw ringnummer invoer onder vader dat dit gelijk wordt ingevoerd met rode kleur en bij de moeder met blauw en dit ook zodanig in organigram naar voren komt.
 
hallo Mathijs
die formule M_V_O_van_duif() van jou doet het prima kun je vertellen waar het mis gaat?

en waar om gebruik je die mooie ♂ en ♀ niet? die zijn veel duikdelijker dan
M of V voor man of vrouw ohhh ik bedoel vader of moeder? :eek:

groet sylvester
 
Hoi Sylvester,

Bij mij laat hij ♂ en ♀ staan, er komt dus geen M of V voor in de plaats. Heb zo juist eens geken op foutopsoring in VBA en daar wordt een fout aangegeven, misschien dat het daar aan ligt?
Ik begrijp echter niet waarom het wel werkt bij jou?

Math
 
hallo Mathijs

dubbel klik eens in kolom A of C of D Bekijk bijlage duif met vbaMathje(4.xlsm

vertel eens wat er moet gebeuren als in kolom C of D een nieuwe duif wordt toe gevoed?

moet hij als hij nog niet bestaat ook in kolom A toegevoegd worden?

enz enz

groet sylvester
 
Laatst bewerkt:
Na rijp beraad ga ik uiteindelijk voor de VBA opzet.
Edoch in plaats van de tekens voor het geslacht wil ik gaan voor de V van vader en de M van moeder en de O voor Onbekend

Even een kleine opmerking over bovenstaand citaat.

Ik vind de vba mooi van opzet maar doet in principe niets anders dan de standaard formules.

M is dat nu man of moeder.
V is dat nu vrouw of vader.

Overal waar je een keuze menu hebt om het geslacht te kiezen staat de M en V voor 'man' en 'vrouw'.
De keuze voor 'vader' en 'moeder' vind ik dus uiterst ongelukkig!!

Doe met deze aanmerkingen wat je wilt maar ik wilde het toch even kwijt.
 
Ja ik heb gezien wat er gebeurd, SUPER. Ja omtrent overige vragen ben ik nog aan het denken. In ieder geval zou in de kolom kind geen duplicaat mogen voorkomen, in de kolom vader en moeder wel, want deze kunnen samen andere kinderen hebben etc.

Math
 
Hoi Sylvester

Ik vraag me al de hele tijd af of jij wel een reactie van mij hebt ontvangen op jouw hulp zie #26 waarbij je iets nieuws had in verband met dubbelklikken en verder nog vragen had gesteld, omtrent een en ander.

Ja, ik heb het bestandje goed bekeken en gezien dat je een nieuwe macro hebt toegevoegd, waarin het cijfer 5 voorkomt, htegeen ik echter niet tegenkom in de lijst NAMEN.

Indien een duif die wordt ingegeven in kolom vader of moeder en waarvan het ringnummer nog NIET bestaat in kolom dat inderdaad toevoegen anders niet.

De kolom V_M_O zou ik graag veranderd zien in Vader Moeder Onbekend dit om alle misverstanden te voorkomen.

Verder zou ik nog graag 3 kolommen toevoegen en wel als volgt:
Achter Vader Kolom Soort en Achter Moeder eveneens Soort
Idem achter Kind en eveneens Soort.

Zelf ben ik ook aan het proberen, als ik kolommen invoeg, moet dan alles herschreven worden of kan ik volstaan met de tabel aan te passen in NAMEN (was bv Blad1 kolom A tem D veranderen in bv Blad1 Kolom A tem G noem maae wat)

Er is aangegeven tem 1000 (dus slechts duizend duiven in kolom A of toch onbeperkt).

Mag een duif die ingevoerd is zonder meer worden verwijderd? Stel deze duif komt niet meer terug van een vlucht, dus niet meer aanwezig op hok, komt hij later terug dan eventueel wederom toevoegen, met andere woorden hiervan iets opslaan als bv archiefduiven.

Ja weet het, veel vragen en suggesties, maar dit heeft dus absoluut geen haast, ben al zeer tevre3den met hetgeen nu reeds werkt, ja zelf blijf ik ook uitproberen, daarom verander ik ook nooit iets aan een bestandje van je maar sla het op onder een andere naam, zodat ik altijd origineel bestandje achter de hand heb.

Met nadruk wil ik aangeven dat dit zuiver voor priv� gebruik is.

Groetjes Mathijs
 
Hoi Sylvester,

Ben een en ander aan het proberen, maar het lukt niet!

Ben een aangepaste macro test aan het maken, maar daar loopt het gelijk mis
Als ik ingeef
Sub test ()
'a=Vader_van_duif(95, [RingNummer_van_duif, RingNummerTabel as Range) komt mededeling compileerfout, eindinstructie verwacht, wat doe ik fout?

Math
 
Math, zonder de hele macro dan ik niet zien wat er fout gaat
maar dit: Vader_van_duif(95, [RingNummer_van_duif, RingNummerTabel as Range) ziet er raar uit
groet sylvester
 
Laatst bewerkt:
Zonder volledige macro

Hoi Sylvester,

Had zelf al gezien dat dit nooit goed kon zijn. Zelf een en ander aangepast in jouw uistekend voorbeeld en wat wensen en vragen toegevoegd, zie hiervoor de bijgevoegde bijlage.

Groetjes
Math
 
Eindelijk bestandje dat werkt, maar nog niet idelaal.

Hoi iedereen in het bijzonder Sylvester en Popipipo

Eindelijk een bestandje wat goed werkt. Heb dit ook geprobeerd in VBA alles ging goed, tot dat ik wilde gaan afdrukken, toen kwam mededeling dat Excel niet meer functioneerde, dus goed mis.
Nu een bestandje met alleen maar namen en hortzontale verwijzingen hetgeen doet wat ik inderdaad wil. Ik mis echter uit het VBA de mogelijkheid om als ik dubbelklik in de kolommen A, C of D dat er gelijk gesprongen wordt naar de nieuwe stamboom, was zeer gemakkelijk.
Ik wilde de namen van de werkbladen aanpassen maar toen ik Sheet 2 veranderde in Gegevens ging het goed mis en werd een mededeling getoond dat verwijzingen onjuist waren en daardoor dus ook geen juiste gegevens meer. Gelukkig kunnen herstellen. (Zou echter wel graag veranderen, maar hoe?
Tevens zou ik graag zien dat de stamboom die in Sheet2 te zien is, opeen of andere manier gekopieerd wordt naar werkblad stamboom zodat het afdrukken hiervan gemakkelijk gaat.

Ik heb het bestandje bijgvoegd, misschien weet iemand een oplossing om dit bestandje ook eventueel in VBA te kunnen maken. Maar ik kan in ieder geval verder.


Bij voorbaat dank aan iedereen die me op weg heeft geholpen.

Groetjes Mathijs
 
Hallo Mathijs
test deze eens uit
als je toch pa en ma niet handig vind dan moet je dat in regel 1 of 2 of 3 kolom B veranderen
en als je bij vader of moeder een nieuwe duif toevoegt dan wordt deze automaties in kolom A toegevoegd.

groet sylvester
 

Bijlagen

  • duif met vbaMathje(6-1.xlsm
    34,9 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan