Wedstrijdje: hoe hoog zal m'n P IV komen?

Kies de FSB die het dichtst in de buurt komt van de FSB die je in gedachten hebt.

• 110 MHz (2640 MHz)

Stemmen: 1 3,4%
  • 120 MHz (2880 MHz)

Stemmen: 0 0,0%
  • 133 MHz (3200 MHz)

Stemmen: 4 13,8%
  • 140 MHz (3360 MHz)

• 145 MHz (3480 MHz)

• 150 MHz (3600 MHz)

Stemmen: 5 17,2%
  • 155 MHz (3720 MHz)

Stemmen: 3 10,3%
  • 160 MHz (3840 MHz)

• 167 MHz (4000 MHz)

Stemmen: 3 10,3%
  • 170 MHz (4080 MHz)

Stemmen: 5 17,2%
  • Hoger/lager

• Totaal aantal stemmers
    29
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Senfu

Senfu gebruikt idd. aluminium voor het koel oppervlak.

De rest van de (doorzichtige) heatsink is van koper (koelvinnen).

Dat ik de radiateur nooit gebruikt heb komt omdat ik in eerste instantie dacht dat het stromende water wel voldoende zou zijn om de cpu te koelen. (niet dus)

Maar op een gegeven moment vond ik de wc set eerder lastig dan nuttig (ivm het verplaatsen van het systeem)

Daarom heb ik toen de Akasa maar weer terug gezet.

Ik sliep daarna ook weer wat rustiger ;-)

Desondanks was het verschil tussen lucht en water behoorlijk (bedenk dat het toen erg warm was)

Grtz.

Je sliep rustiger? :8-0:

Dan laat je toch gewoon de fans op je rad op een lager toerental draaien? Ook slechte combinatie aluminium-koper, dan moet je vanalles in je water doen dat elektrolyse tegengaat, om tegen te gaan dat je blokje steeds kleiner en je rad steeds groter wordt.

ik heb net mijn AMD XP 1800+ naar een 2100+ geclockt..

tot nog toe geen probs..

fsb is 150 mhz...

en dat nog wel met een ECS K7S5A (een moeilijk overclockbaarmoederbord) en gewoon luchtkoeling...

ben er best trots op eigenlijk :) is namelijk mn eerste overclock.. was ook 1e keer net dat het is gelukt om mn bios te flashen (in verleden ging t nie helemaal goed)

Goedzo Wil, k ben trots op juh, kom maar effuh op visite mag je mijn p4 1.8 ghz (***** gekoeld ) ook effuh overklocken. :D

Gertjan

rustig slapen

@ Steve:

:D :D :D mbt. het misverstand dat ik niet kon slapen door de herrie van de fans.

Nee ik kreeg op een gegeven moment nachtmerries over ondergelopen pc kasten en exploderende processoren. ;)

Of de koelvloeistof na enige tijd tot corrosie zou leiden weet ik niet, daarvoor heb ik het setje te kort gebruikt.

Ik wist echter wel dat de mogelijkheid bestond, daarom heb ik geen zuiver water maar koelvloeistof gebruikt (het zelfde spul als in auto's gebruikt wordt)

In auto's worden tegenwoordig steeds meer exotische materialen gebruikt (vaak kennen de meeste mensen het bestaan niet eens van de gebruikte elementen in hun auto)

Omdat de koelvloeistoffen die tegenwoordig in de industrie worden gebruikt vele vormen van corrosie moeten vertragen en dus aan hoge eisen moet voldoen, heb ik dus voor die oplossing gekozen.

Ik heb in die paar maanden geen enkele vervuiling van de vloeistof gezien en ook geen kalk afzetting.

Van het opvreten van de 2 materialen is niets gebleken (visueel dan)

Maar dat is dus mijn theorie, daar mag iedereen natuurlijk anders over denken.

Het komt erop neer dat vloeistof koeling een goede manier was om de heethoofdige Athlons af te koelen maar dat ik zelf niet overtuigd was van mijn loodgieters talenten. ;)

Bang dat ik was voor lekkages en de omslachtige wijze om mijn pc te vervoeren heb ik toen besloten om weer luchtkoeling te gaan gebruiken.

Grtz.

mijn overclock was van korte duur..
na burn in liep ie vast, nu is het een AMD XP 2000+

Een goede test om de stabiliteit en warmte te testen: open windows rekenmachine, tik "2516681060" oid in, en druk dan op het uitroepteken, en klik een paar keer op Doorgaan in de pop-ups.

tron: die koelvloeistof koelt echt minder, dat is al bewezen. Gebruik gewoon gedistilleerd water met waterwetter of gelijkwaardig om elektrolyse tegen te gaan.. En als er geen verschillende metalen worden gebruikt, kan je ook gedistilleerd water met een scheut antivries gebruiken, gaat ook corrosie/algen tegen en ziet er strak uit met dat blauw kleurtje.

Trouwens, met lucht kan het even goed fout lopen - denk maar aan een fan die uitvalt. Als je alle schroefdraden met teflontape bindt en goede slangklemmen gebruikt is de kans op lekkage zo goed als 0.

wc en oc

@ wdekreij:

Die oc was idd. van korte duur ja ;)

@ Steve:

Dat koelvloeistof slechter de warmte kan afvoeren is eigenlijk logisch.

De gebruikte toevoegingen worden in de regel niet gebruikt om het koelvermogen te vergroten maar om corrosie en vervuiling tegen te gaan.

Natuurlijk zuiver water neemt meer warmte op dan door dopes vervuild water.

Maar het blijft altijd noodzakelijk om een compromis te sluiten.

Desondanks maakt de auto industrie er danbaar gebruik van.
Immers een verbrande motor door een slecht gespoelde radiateur kost meer aan schade claims dan welke huis pc dan ook.

Ik heb trouwens meer verstand van auto techniek dan van computer techniek maar dat terzijde.

Ik moest dus de gulden middenweg kiezen en dat bleek (achteraf gezien) goed uit te pakken.

Ik heb teflon gebruikt maar ik blijf een waardeloze loodgieter ;)

Grtz.

Hmmzzz, is ook niet leuk zo'n berekening. M'n PIII 500 @ 620 loopt in ongeveer 10 minuten rekenen van 31 naar 41 graden en dat met maar één 5 cm fan. Lang leve intel :D

Idem met mijn P IV, met een 6 cm fan.. :D

Even testen met de P III (waar ik nu op zit).
:8-0: indrukwekkend. Gekoeld met een Zalman fan, het hele systeem is niet te horen (enkel de HDD een heel klein beetje) en toch stijgt de temp maar 2°.. Van 21 naar 23°C.

Laatst bewerkt:
Altijd blij met
intelinside.jpg

Mijn CPU ook, nl. morgen :cool:

Voorlopig met de Intel-cooler, maar dat zou voor de OC-prestatie niet zoveel mogen uitmaken. Waterkoeling is gewoon een lagere temp en een stillere werking.. Lagere temp = meer overklokken zou je zeggen. Als de CPU nu op -30° zou gehouden worden zou dat kloppen, maar die 5 à 10 graden verschil zullen waarschijnlijk te banaal zijn om een veel hogere OC te halen.

En dus nogmaals: stem kan nog aangepast worden.

Begrijp ik nou goed dat je morgen ervoor gaat, of anders binnen aanzienlijke tijd?
Hoe zit't met de kosten, mocht er onverhoopt iets vaut gaan, Steve? Goeie verzekering, gulle ouders, jackpot gewonnen of helpt helpmij jou?
Kan me voorstellen dat je enigszins huiverig bent...tuurlijk weet je wat je doet en je zult de boel w.s. niet naar de pc hemel helpen, maar toch...of ben ik nu te nieuwsgierig?
In ieder geval nogmaals succes, Robbert

Morgen ga ik ervoor met de standaard koeler, als ik geld heb ga ik ervoor met waterkoeling. Maar het verschil tussen die twee is niet zo groot, dus de OC die ik behaal met de gewone koeler komt al aardig in de buurt van de maximale OC.

Ik zie niet in wat er verkeerd kan gaan.. En ik ben ook niet huiverig, wat bedoel je precies?

Geplaatst door Steve

Ik zie niet in wat er verkeerd kan gaan.. En ik ben ook niet huiverig, wat bedoel je precies?
Achja, het grote geld/ garantie vraagstuk...
Mooi dat je niet huiverig bent, zul je ook niet trillen :)

Om de garantie maak ik me geen zorgen.. Intel doet helemaal niet moeilijk over garantie, ik heb nog nooit gezien dat iemand geen nieuwe CPU kreeg omdat hij ooit OCed had.

En door het OCen kan hij eigenlijk niet stuk gaan.

OC'en

Idd. oc'en met een Pentium laat vrijwel nooit sporen na.

Met dank aan de heatspreader van Intel .

Garantie is dus vrijwel nooit een probleem.

Grtz.

Heatspreader

De core van een Intel is een stuk minder kwetsbaar dan die van een AMD .

Dat komt door dat beschermende en warmte geleidende kapje over de core van de P4.

Dat hoef ik jou toch niet uit te leggen ;-)

grtz.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan