welk type format?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gompie1304

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Ik ga windows opnieuw installeren en het oet er als volgt uitzien:

HD1:
C: Windows ME
D: Windows XP
E: Data

HD2:
F: backup schijf.

Welk type format kan ik het best kiezen?

zou ME helemaal niet installeren, en alles lekker ntfs formatten

Ik gebruik hier op één PC ME en op twee andere XP. Hoewel ME naar tevredenheid draait zou ik je toch meegeven om na te denken of je niet XP wilt combineren me 98 SE. 98 is toch wat stabieler dan ME. Eventuele zaken die onde XP niet draaien kan je dan onder 98 doen.

Waarom geen ME? Het is iid een ***** (excusez le mot) besturing, maar mijn pleegzoon speelt ouwe spellen, die onder XP niet draaien, ook niet als ik de compabiliteit wijzig...

En waarom NTFS, wat zijn de belangrijkste verschillen met FAT32?

Wim60, onze berichten kruisten. Is 98E een goed en volledig alternatief voor ME? En gaat het installeren in combi met XPpro net zo makkelijk?

Voor de privé PC maakt het niet zoveel uit of je FAT32 of NTFS gebruikt. Oude spellen draaien goed onder 98 SE en dat is stabieler dan ME. Het enige voordeel van ME is systeemherstel.

Ze zijn weer gekruist, maar het antwoord is Ja. Misschien zijn er nog anderen een andere mening toegedaan, maar persoonlijk zou ik 98 SE met XP doen.

wat ik heb ondervonden met ntfs is dat je dan niet met dos kan opstarten
dus je ben aleen afhankelijk van windows
en moch die problemen geven ????
dan kan je alles opnieuw instaleren

ze zeggen dat het sneller en stabieler draait onder ntfs ik heb geen verschil kunnen zien
mesgien 1 of 2 seconde ?
maar dat merk je toch niet

hou het gewoon onder fat 32 geen problemen (:D)

groetjes
hasie

De oude spellen kun je gewoon spelen. Je kiest gewoon met het starten, "starten als". Win ME.

En kan ik op de '98 partitie fat32 kiezen en op de XP partitie NTSF?

Geplaatst door gompie1304
En kan ik op de '98 partitie fat32 kiezen en op de XP partitie NTSF?

Dat kan idd enige nadeel is dat als jij wat op de XP partitie neerzet je er niet bij kunt als je in 98 zit

en andersom? kan dat wel?
inmiddels heb ik '98 geinstalleerd en ben ik bezig met XP.
Nu kan ik kiezen tussen 3 NTSF mogelijkheden:
- als bestandssysteem
- idem (snel)
- converteren naar NTSF
welke kies ik?

Persoonlijk zou ik niet voor NTFS gaan (thuisgebruik) maar als jij dat wel wil zou ik voor "als bestandssysteem" kiezen

voor ik een keuze maak zou ik graag het verschil weten tussen de drie mogelijkheden. kan je dat zeggen, of kan ik het ergens op het internet vinden?

Als je kiest voor een dualboot tussen Win98/ME en WinXP, dan moet in elk geval C als FAT32. Maar je kunt best NTFS (snel) kiezen voor installatie van WinXP op D. Ik zou dan in elk geval wel een extra data-partitie in FAT32 maken om gesharede data op te zetten dat in beide systemen zichtbaar is, gegevens op de installatie-partitie zul je niet zo gauw willen benaderen. Daarvoor is NTFS dus verder niet zo'n probleem.
Converteren van FAT32 naar NTFS is niet zo'n goed idee, want daardoor verlies je een stuk performance ten opzichte van een schoon aangemaakte NTFS partitie.

Als je dualboot maakt kun je naar mijn mening beter geen NTFS gebruiken. Ik heb het met XP ooit gedaan en toen mijn systeem crashte kon ik er dus niet meer bijkomen en was alles kwijt. Nu heb ik dualboot onder FAT32. XP is al verschillende malen vastgelopen maar dan kon ik dat altijd herstellen vanuit 98se door wat bestanden terug te kopieren naar de systeemmap.

Ik gebruik NTFS uitsluitend voor mijn videomontageschijf omdat ntfs grotere bestanden ondersteund dan 4 GB. En met video zit je daar al snel aan.

Nico :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan