Welke linux distributie voor Windows XP computers?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Filatelist

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2013
Welke Linux distributies adviseren jullie om te gebruiken voor Windows XP computers i.v.m. aflopen ondersteuning Windows XP?

Welke Linux distributie is het makkelijkste te leren door Windows XP gebruikers die geen zin hebben om een nieuwe computer te moeten kopen?

Ik ben nu bezig voor mijn zwager om Linux Mint te installeren, met XFCE desktop, de lichtste voor een XP pc.
Heel veel tips om het beter en veiliger te laten lopen:
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-mint-xfce#TOC
Als je meer dan 3 GB RAM hebt kun je overwegen om de 64 bits versie te installeren.

32 bits:
http://www.linuxmint.com/edition.php?id=113
neem wel deze versie want deze wordt ondersteund tot ca 2017, de hogere niet, zijn geen LTS versies.
(Long term support release (LTS), supported until April 2017.

Laatst bewerkt:
andre@home

Dank voor je snelle reactie. Wist niet dat aan die Linuxdistributies ook al houdbaarheidsdatums aan vast zitten.

Aan de Linux Mint versie zat ik zelf ook aan te denken.

Uiteraard... veiligheid geldt ook daar... ook daar heb je lekken alleen worden ze vaak sneller gedicht dan bij Windows door de grote community... dicht is eigenlijk niks... alleen wie maakt de kans zo klein mogelijk...
Ik weet (nog) niet of Mint standaard een firewall aan heeft staan... die zou ik wel er op zetten....
En een virusscanner (moet ik nog uitzoeken)...

Voordat we verwarring krijgen: De nieuwere mint edities worden ook veilig gehouden. LTS is geen veiligheidswaarborg, maar een support waarborg. LTS is een versie officieel langer ondersteund door de makers. Tenzij je de support nodig hebt (als beginner natuurlijk niet eens zo gek, daar niet van) is versie 13 en 16 niet verschillend in veiligheid.

Als je nog XP hebt draaien kun je exports maken van je windows mail. Eventueel kun je ook nog eerst je outlook expres importeren in thunderbird op xp, dan heb je meteen compatibele databases.

Wampier, dank je voor je reactie en uitleg. Aan thunderbird had ik weer eventjes niet aan gedacht.

Zelf geen xp computer tot mijn beschikking, maar ga het van de week eventjes uit testen bij een vriend van mij.

Vond dit al duidelijk.... staat geen woord in over dat de andere niet veilig zouden zijn, maar ze hebben geen LTS support.... Dus er KAN geen verwarring zijn...
32 bits:
http://www.linuxmint.com/edition.php?id=113
neem wel deze versie want deze wordt ondersteund tot ca 2017, de hogere niet, zijn geen LTS versies.

Ik bedoelde dus deze chain:

Wist niet dat aan die Linuxdistributies ook al houdbaarheidsdatums aan vast zitten
waarop je antwoord:
Uiteraard... veiligheid geldt ook daar

Wat de indruk zou kunnen wekken dat de LTS dus wat met veiligheid te maken zou hebben. Vandaar dus mijn extra reactie

Een LTS versie heeft ondersteuning voor 5 jaar. De tussenversies zijn leuk om mee te spelen maar die hebben 8 maanden support. Dus voor mensen die een stabiel systeem willen, is dat gewoon geen optie.
Zelfs ik doe dat niet meer. Hoewel, ik heb op de pc waar ik nu op zit Mint 16 maar die gaat er gelijk vanaf als de nieuwste LTS in mei uitkomt.

De hardware (uitgelegd in een van onze nieuwsbireven) doet er wel toe met war voor een Linux distro je kan hebben.
Op een hele oude pc waar XP op heeft gestaan en minder dan 1 GB. geheugen heeft, kan je Lubuntu, of Mint XFCE.
Dan heb je nog Xubuntu, die best wel veel aan XP doet denken.

Maar goed, kijk je hardware na. Bekijk de systeemeisen en je weet het.

andre zei:
Ik ben nu bezig voor mijn zwager om Linux Mint te installeren, met XFCE desktop, de lichtste voor een XP pc.
Lubuntu is nog altijd lichter. ;)

Uiteraard... veiligheid geldt ook daar... ook daar heb je lekken alleen worden ze vaak sneller gedicht dan bij Windows door de grote community... dicht is eigenlijk niks... alleen wie maakt de kans zo klein mogelijk...
Ik weet (nog) niet of Mint standaard een firewall aan heeft staan... die zou ik wel er op zetten....
En een virusscanner (moet ik nog uitzoeken)...
Anti virus is helemaal niet nodig!!
Firewall zit op elke Linux maar op sommige moet je die even zelf aanzetten. Dat is makkelijk met het volgende commando:

Code:
sudo ufw enable
= aanzetten firewall
Code:
sudo ufw disable
= uitzetten firewall
Code:
sudo ufw status
= controleren status firewall

Nog vragen? Ik beantwoord ze graag.

Laatst bewerkt:
Dat geldt voor alle distributies... zo klaar als een klontje.. wie nu nog denkt dat er een distributie/versie is die vrij van onderhoud is... die mag wel eens onder een steen vandaan komen... mi nog steeds compleet overbodig die opmerking...
Juist omdat de ondersteuning van de niet-13 versies zeer beperkt is, was mijn advies dus voor de 13-LTS versie te kiezen en niet voor de andere...
Alle versies vergen dus updates en die houden voor de niet LTS versies dus al heel snel op en zijn dus na die datum minder veilig...

Lubuntu is nog altijd lichter. ;)
Dank..
Had hem zien staan... (via de wiki paginas), mijn zwager gaf de voorkeur aan Mint.
Hij draait net, behoorlijk soepel, ... in 1x keer geslaagd, nu alle updates draaien... oa ook de firewall draait al...

Laatst bewerkt door een moderator:
Vond dit al duidelijk.... staat geen woord in over dat de andere niet veilig zouden zijn, maar ze hebben geen LTS support.... Dus er KAN geen verwarring zijn...
Nog even dit..............geen LTS support....................LTS betekend Long Term Support, dat betekend in het Nederlands dat het 5 jaar lang support krijgt voor ondersteuning.
Tussenversies zijn NOOIT LTS.

Dat geldt voor alle distributies... zo klaar als een klontje.. wie nu nog denkt dat er een distributie/versie is die vrij van onderhoud is... die mag wel eens onder een steen vandaan komen... mi nog steeds compleet overbodig die opmerking...
Beetje denigrerende opmerking van je.
Er zijn mensen die onwetend zijn. Die benader je niet om ze zo toe te spreken. ;)
Verder is elk besturingssysteem niet vrij van onderhoud, maar Linux systemen hoeven GEEN anti virus. Je haalt naar mijn mening dingen door elkaar.

Verder snap ik totaal niets van je bericht hier boven mij. De niet 13 versies? Nee, dat zijn geen LTS versies. De nieuwe komt uit in april/mei en dat is weer een LTS versie.
Wil je weten hoe wat en hoelang? Kijk dan eens hier!! http://www.linuxmint.com/oldreleases.php

Laatst bewerkt:
13 is toch een LTS versie staat notabene in jouw link
13 Maya Ubuntu Precise Long term support release (LTS), supported until April 2017.

ik begrijp jullie reacties niet...
Het staat ook al in een eerder post voor jullie posten....
http://www.helpmij.nl/forum/showthr...XP-computers?p=5224958&viewfull=1#post5224958

PS: ik ben al bezig met Linux sinds ca 1998.. heb meerdere Red Hat servers gehad en draai nu 2 Debian Webdav servers op 2 locaties.... dus ben geen noob... :(

Laatst bewerkt:
Ik ben geen "jullie" ;)

Je hebt gelijk dat Mint 13 ondersteuning krijgt tot april 2017.
Maar ik begreep je bericht gewoon niet.

Mint 17 wordt weer een LTS versie.

Sorry, maar Wampier had mijn bericht met de vermelding
ook al blijkbaar over het hoofd gezien... vandaar "jullie".....

Dus wat is er voor nieuws onder de zon met al jullie opmerkingen????
Laten we het op een vergissing houden... case closed (wat dit betreft).

Laatst bewerkt:
Wat k zeg, de nieuwe die uitkomt is wel een LTS versie. ;) En dat is dan Linux Mint 17 .

Nee, die is er nog niet. Hou de website van Mint in de gaten. Je kan altijd nog eerst Mint 13 de LTS installeren, die wordt ondersteund tot 2017, dus nog 3 jaar te gaan!!

Okee, lees je wel in, dat is een tip van mij.
Want anders kom je misschien voor verassingen te staan. Dus als je je inleest voordat je begint, dan weet je in ieder geval al meer. Het werkt namelijk anders dan Windows en dat is waar de meeste zich nog wel eens in vergissen.
Maar als je het eenmaal onder de knie hebt (en geloof me, dat duurt wel even....) maar dan wil je niet anders meer!!
En ik spreek echt uit ervaring!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan