Windows 7 freezes/bevriest, ook in safe mode

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnose09

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2006
Berichten
141
Scherm slaat vast, muis en toetsenbord zijn onbruikbaar, ik moet de pc keihard booten. Het probleem doet zich soms enkele keren per dag voor en dagen niet. Er is geen specifieke handeling die het 'triggered'. Mijn computer is nieuw (ruim een half jaar oud) en heeft maanden prima gedraaid.

Het volgende heb ik er al aan gedaan:
-herinstallatie
-slaap/hybernate uitgeschakeld, ook op device niveau
-eventvwr fouten verholpen
-sfc/scannow
-msconfig/selectief opstarten
-visuele effecten uitgeschakeld
-virusscanner vervangen door andere
-malware en virusscanners hun werk laten doen
-microsoft fixes
-updates uitgevoerd
-drivers geupdate
-memtest
-computer schoongemaakt
-mobo geflashed

Kan het zijn dat bijv. mijn beeldscherm kabel (breuk) een dergelijk probleem veroorzaakt ondanks ik verder geen beeldproblemen heb? Zijn er bepaalde services van Windows of drivers die zelfs in safe mode een dergelijk probleem kunnen veroorzaken?

Kan er mogelijk hardware stuk zijn gegaan? Zo ja, hoe kan ik testen of hardware (gedeeltelijk) stuk is gegaan?

Alle hulp is welkom en alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik denk aan een probleem met de videokaart. Controleer de versie van die videokaart. En kijk ook of de boel niet warm loopt. Draait de ventilator die op de videokaart zit eigenlijk nog wel? Wat gebeurt er als je tijdens zo'n vastloper op <CTRL & ALT & DELETE> drukt? Als het 'Windows Taakbeheer' tevoorschijn komt, dan is het geen systeem-vastloper, maar een programma-vastloper. Dat betekent dat je je vervolgens moet concentreren op het programma dat de vastloper heeft veroorzaakt.

Wat het stuurprogramma v/d videokaart betreft:
Ik zou je adviseren om het huidige stuurprogramma te verwijderen. Je kunt dit doen in Apparaatbeheer ([windowstoets+r] -> typ: control sysdm.cpl,,2) & klik op Hardware. Rechtsklik het stuurprogramma voor de videokaart & rechtsklik -> kies voor Installatie ongedaan maken. installeer het originele stuurprgramma van de cd met stuurprogramma's die je bij de aankoop van je systeem hebt bijgekocht.

Om te voorkomen dat dit probleem weer voortdoet na een volgende updateronde, doe dan het volgende. Combineer [windowstoets+r] -> typ: control sysdm.cpl,,2 -> klik op "Instellingen voor stuurprogramma's op Windows Update'. Klik hier de optie: nooit stuurprogramma's downloaden wanneer ik een apparaat aansluit.
Download vanaf nu voortaan alléén stuurprogramma's v/d computerfabrikant.
 
En kijk ook of de boel niet warm loopt. Draait de ventilator die op de videokaart zit eigenlijk nog wel?

Temperaturen van alle te meten onderdelen zijn prima in orde en de ventilator draait gewoon. Ik heb eerder problemen met de grafische kaart gehad en de huidige kaart is vervangen. Na vervanging geen problemen meer gehad tot nu.

Wat gebeurt er als je tijdens zo'n vastloper op <CTRL & ALT & DELETE> drukt? Als het 'Windows Taakbeheer' tevoorschijn komt, dan is het geen systeem-vastloper, maar een programma-vastloper. Dat betekent dat je je vervolgens moet concentreren op het programma dat de vastloper heeft veroorzaakt.

De computer, toetsenbord en muis 'slaan vast/windows 7 freezes' en doet helemaal niks meer.

Wat het stuurprogramma v/d videokaart betreft:
Ik zou je adviseren om het huidige stuurprogramma te verwijderen. Je kunt dit doen in Apparaatbeheer ([windowstoets+r] -> typ: control sysdm.cpl,,2) & klik op Hardware. Rechtsklik het stuurprogramma voor de videokaart & rechtsklik -> kies voor Installatie ongedaan maken. installeer het originele stuurprgramma van de cd met stuurprogramma's die je bij de aankoop van je systeem hebt bijgekocht.

Ik gebruik voornamelijk drivers van de fabrikant mits het niet anders kan. Ik heb nu gedaan zoals je adviseert. Catalyst geeft aan dat er een update beschikbaar is met nieuwe een nieuwe driver voor mijn grafische kaart. Deze NIET installeren? Als ik deze wel installeer dan heb ik dezelfde driver als ik voor deze handeling had.

op het Asus forum geeft men aan dat een dergelijk freeze probleem in safe mode vaak voorkomt als er een hardware probleem is (defect). Is dit aannemelijk, c.q. waarom denk je dat dit een driver probleem is?
 
Alweer een tijd terug maar als iemand interesse heeft in het verloop dan hier alsnog de oorzaak:
Mijn voeding was stuk gegaan (ventilator draaide niet continu). In het geval van freezes controleer óók de temperatuur van de computer onderdelen. Ik gebruikte hiervoor het programma SpeedFan.

Computer freeze (bevriezingen) zijn hardnekkige klachten die erg lastig te analyseren zijn aangezien je hiervoor veelal reserve onderdelen moet hebben die je kunt uitwisselen om de freeze uit te sluiten of een analyse moet kunnen maken door een andere computer op de probleem pc/laptop aan te sluiten. Mijn advies als je er zelf niet uitkomt is dan ook om je computer terug te brengen naar de winkel waar je deze hebt gekocht of naar een professional.
 
Na je laatste bericht gaat het topic dan ook op slot aangezien het topic ouder dan 3 maanden is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan