Windows 7 installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

lappy

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2011
Berichten
17
Sinds gisteren zit er een nieuwe HD in mijn laptop.
Opnieuw installeren via de recovery cd's lukt niet.
Nu heb ik een windows 7 cd en probeer het nu daarmee.

Nu mijn vraag:
Waar kan ik windows het beste installeren?
3 mogelijkheden:

Schijf 0 partitie 1: recovery (primair)
Schijf 0 partitie 2 (primair)
Schijf 0 partitie 3 (logisch)

Ik dacht partitie 2, klopt dat?
 
Als het een nieuwe harde schijf betreft dan gewoon alle 3 de partities verwijderen, omdat installatie via de recovery toch mislukt en wel daarvan een partitie is aangemaakt. En van de hardeschijf gewoon 1 partitie maken.
 
Bedankt voor je antwoord.

Partities verwijderen was geen optie en ik ga er ook niet zelf in rommelen.
Heb gewoon de windows installatie cd gevolgd en daar kreeg ik bovenstaande vraag.
Maar op een andere site had ik inmiddels gelezen, dat ik het beste kon installeren op een primaire partitie, dus ben verder gegaan met partitie 1
 
Wat je nu kunt doen, maar het hoeft niet, is de tweede partitie gebruiken voor je programma's en je persoonlijke mappen. Heb ik ook gedaan. In combinatie met een wekelijkse backup (met o.a. een backup van het het windowsregister) van windows 7, kun je dan een volgende keer windows zo weer installeren (na een format) en hoef je alleen de backup van het register en de Program Files en Program Data mappen van de c:\ schijf terugzetten. De programma's staan al klaar en na het uurtje installeren kun je zo weer aan de slag.

De reden om ook de C:\Program Files en Program Data mappen terug te zetten is vrij eenvoudig. Sommige programma's schrijven in deze mappen ook nog gegevens weg. In een enkel geval moet ook de gedeelde documenten map teruggezet worden omdat ook in deze map soms gegevens worden weggezet (Pinnacle Studio... eh Corel Studio -heb net bericht van Avid gehad dat Corel Pinnacle Studio heeft overgenomen- en andere video- en foto bewerkingsprogramma's hebben hier een handje van).

Het enige waar je op moet letten is dat je bij de 64 bits versies van windows twee mappen aanmaakt: D:\Program Files en D:\Program Files(x86). En natuurlijk bij het installeren van nieuwe programma's moet je de schijfletter wijzigen, anders komt alles alsnog op C:\ te staan.

Je persoonlijke mappen zou ik vervolgens naar de derde partitie verplaatsen (e:\). Ik heb heel simpel E:\User\eigennaam aangemaakt en vervolgens de mijn documenten, mijn afbeelding etcetera mappen naar deze map verplaatst. Even uitzoeken hoe het moet (is niet zo moeilijk te vinden in windows), en even spelen met administrator rechten (geeft windows zelf ook wel aan) en je bent gereed. Daarna een image van de partities maken (kan ook met windows 7) en je bent gereed. Als je dan op een later tijdstip eens besluit om een ssd in de laptop of pc te stouwen, is het een kwestie van de c en d partities overzetten; beide wissen en kun je vervolgens de vrijgekomen ruimte mooi bij je e: partitie koppelen (gparted, parted magic).
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Je partitie 1 zal maar iets van 100mb zijn neem ik aan dat maakt win 7 zelf aan , dus partitie 2 zal De c worden waar je de win 7 op kan installeren en dan zal de de derde partitie d worden waar je je bestanden kan opslaan.
Misschien is het even handig om de grootte van de partities te melden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan