Windows Vista herinstalleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Malatesta

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2011
Berichten
48
Omdat onze DELL pc wat raar doet, willen wij de PC volledig herinstalleren, zoals wij gedaan hebben bij de aankoop ervan. Wij hebben alle originele bijgeleverde cd's, oa. Works, Dell Driver CD, Logitech, originele licentie CD van Windows Vista Home Premium, en tenslotte 2 DELL CD's, 1/"Besturingssysteem, reeds op uw computer geïnstalleerd (voor opnieuw installeren Windows Vista-Home Premium 32BIT)" en 2/Dell , "Drivers and Utilities, already installed on your computer".Wij hebben inmiddels alle bestanden, foto's, donwloads, enz die wij wensen te behouden naar een externe harde schijf gekopiëerd. Wat is nu eigenlijk de volgende stap ? Moeten wij de huidige inhoud van onze pc wissen ? Hoe moeten wij nu PRAKTISCH de herinstallatie aanvatten ? Ik heb op deze forum wat rondgeneusd, maar ogenschijnlijk het antwoord op onze vraag niet gevonden, alhoewel het waarschijnlijk niet zo moeilijk is. Kan iemand ons hierbij helpen aub ? Bedankt alvast
 
Ja de huidige inhoud van pc wissen anders kun je Vista home premium niet herinstalleren.
 
Hoi bedankt, en hoe wis ik de inhoud op een veilige en efficiënte manier dan ? Want dat is uiteindelijk mijn vraag.
 
Tijdens het installeren van vista kun je de inhoud veilig wissen als je weet hoe je vista moet installeren uiteraard?
 
Hallo, bedankt. Eigenlijk ben ik op zoek naar een stap voor stap uitleg.Bijvoorbeeld, wanneer ik nu de pc opstart, wat doe ik als eerste punt ? Hoe kom ik op een scherm waar men mij vraagt om de installatie cd's in de cd speler te steken, enz. Daar zit het probleem voor ons.
 
@Windowsfaq : Malatesta geeft al in bericht 1 heel erg duidelijk aan dat hij / zij naar een PRAKTISCH antwoord op zoek is, m.a.w. hij / zij weet niet hoe te beginnen. Jij antwoordt daarop met : "Ja de huidige inhoud van pc wissen anders kun je Vista home premium niet herinstalleren".

Ik moet helaas constateren dat jouw antwoord NIET praktisch is, erger nog, precies het tegenovergestelde ! Ook je bericht van 11.31 accentureert dat nog even vrij duidelijk.

Aan dat antwoord heeft Malatesta helemaal niets, want een geïnstalleerde Windows kún je helemaal niet wissen, i.c. als je in deze computer rechts op C zou klikken kán je C helemaal niet formatteren. Kortom, een zinloos en overbodig onpraktisch antwoord.

Een (wellicht wat meer) praktisch antwoord zou kunnen zijn:

- check in het bios van de compter of opstarten van CD / DVD als eerste staat vermeld (het bios kom je in door bij het aanzetten van de machine op een bepaalde toets te drukken, bijv. de Del - de Esc of de F1 toets. Ook een andere toets zou kunnen, da's moederbord / bios afhankelijk. Even proberen dus of goed opletten bij het aanzetten van de machine, want welke toets gebruikt moet worden om het bios in te kunnen, verschijnt in witte tekst op zwarte achtergrond. Veelal staat er iets als : Hit ?? for Setup. Op de plaats van de ?? staat dan een toets.
- in het bios zoek je naar een tab / veld boot priority en je zorgt dat de bootvolgorde iig als volgt is :
1 . CD / DVD,
2. HDD
3. Maakt niet veel uit (kies maar uit de mogelijkheden)
4. zelfde als onder 3

Vervolgens sluit je het bios door op F10 te drukken en de vraag met J of Y te beantwoorden. (die vraag betreft of je de wijzigingen wil bewaren)

Daarna stop je de CD / DVD met Windows in de drive (CD 1 dus) en start je de machine opnieuw op (warm of koud, dat maakt niet uit, áls de machine maar opnieuw start).

Windows setup start nu op en daar ga je via het menu naar een volledige / nieuwe / verse Windowsinstallatie waarbij je ervoor kiest om C eerst te formatteren alvorens te installeren.
Windows wordt nu opnieuw op je machine gezet. Daarna stop je éérst Dell's DVD 2 in de drive en installeer je de drivers.

Dan ga je Windows middels het internet meerdere keren (zeker 5 tot 10 keren opnieuw naar Windows update gaan) updaten. Als update meldt dat er geen updates meer zijn, installeer je al je programma's opnieuw en zet je je bestanden van externe harddisk terug naar je machine.

Vergeet ook je virusscanner en anti spyware software niet!

Succes!

Kijk desnoods ook even hier.
 
Laatst bewerkt:
Aanvulling op eerder bericht : dat bios check gedoe kun je theoretisch ook overslaan. Als je Dell's DVD 1 in de drive stopt, je machine daarna opnieuw opstart en wanneer blijkt dat vanaf DVD wordt gestart, dan stáát die optie reeds goed, m.a.w. dan hoef je het bios niet in. Hoe je merkt dat vanaf DVD wordt gestart? Vrij eenvoudig, er verschijnt een ander scherm dan wanneer er vanaf hdd wordt gestart, dan namelijk krijg je (na enige tijd) je gewone Windowsburoblad.
 
Laatst bewerkt:
Hoi gast0225, voorwaar een gedetailleerd en erg duidelijk antwoord. We gaan morgen aan de slag en ik hoop dat de herinstallatie de moeite zal lonen. I keep you posted.
Seniorke, ja, we hebben problemen van verschillende aard, het bureaublad van verschillende gebruikers in ons gezin verdwijnt soms, van elke gebruiker werd op een dag een tweede soort profiel aangemaakt met de extensieDell_Inspiro, de pc werkt traag, onlangs verscheen zelfs een soort message in de rechterbenedenhoek "deze versie (of zoiets) van Windows Vista is niet legitiem, alhoewel ik de versie zelf heb aangekocht en de originele licentie CD rom nog steeds bezit, enfin, we zijn
het beu van telkens opnieuw die verschillende issues te zien verschijnen, dat we het geheel er willen afnemen en opnieuw vanaf 0 beginnen, ahw. met een schone lei. Zo, dat is het dan. Bedankt
 
Uit wat je hier allemaal schrijft wijst naar infectie's op de computer. Meldingen van een niet legitieme windows, bureaubladen die veranderen enz.......
Eigenlijk is dat een valse melding dat je windows niet legitiem is. Er word geprobeerd om je te laten betalen om een geldige licentiecode te krijgen Wie erin trapt en een betaling uitvoert is zijn geld kwijt.
Als je toch aan een nieuwe installatie denkt, ga je eerst de partitie waar nu windows op geïnstalleerd is moeten verwijderen. Nieuwe partitie maken, partitie formateren en dan op de nieuwe partitie windows installeren.
Iedereen doet met zijn computer wat hij wil. Ik zou eerst overwegen om de computer proberen te desinfecteren. Lukt dit niet, dan zou ik pas aan een nieuwe installatie denken.
Je hebt ook al een backup gemaakt van je belangrijke bestanden. Mogelijk kunnen die ook geïnfecteerd zijn. Het word dan ook aanbevolen om deze te scannen op mogelijk aanwezige malware voor je ze terug gaat plaatsen na een nieuwe installatie.
 
Laatst bewerkt:
Hoi seniorke, bedankt, maar ik zie er echt niet op tegen om alles te herinstalleren. Dat desinfecteren, welja, wij scannen onze pc dagelijks bijna dmv Norton Antivirus, maar die vindt bijna nooit iets. Interessant wat u schrijft over die partitie. Hoe gaat dat tewerk ? Want we zouden morgen willen herinstalleren. Indien u praktische tips kunt geven, zou ik waarderen. Ik bedoel dan ivm met die partitie verwijderen, nieuwe maken enz.
 
@seniorke,

dit alles stond / staat ook in het linkje in het bericht van 13.41 uur...............?
 
Inderdaad gast0225, maar velen gaan de oude partitie formateren en terug windows installeren. Een geformateerde partitie kan nog altijd malware bevatten.
Het beste is dan ook om de oude partitie te verwijderen, en een nieuwe te maken.
 
Laatst bewerkt:
Hoi alle helpers met goede bedoelingen, ik heb net de her-installatie voltooid... gedeeltelijk althans. Wat weten we nu met zekeheid : op de c-schijf zijn alle persoonlijke bestanden, van alle gebruikers verwijderd. Deze schijf is blijkbaar geformateerd. Toegang tot internet verloopt heel wat sneller. Oak al positief. Maar van in het begin verliep alles niet zoals het moest.1/in BIOS geraakte ik niet tot de tab"veld boot priority". Ik kreeg een scherm "Geavanceerde opstartoptie" met " Veilige modus", "Uw computer hestellen", veilige modus met netwerkmogelijkehid," enz, maar geen tab die mij toeliet om de CD/DVD als eerste optie bij het opstarten van de pc te selecteren. Toen ik mijn Dell CD nr 1(zie hierboven) in de cd drive stak, kreeg ik wel de optie om via een willekeurige toets , de pc via de CD/DVD op te starten ; wat ik toen ook gedaan heb.2/Toen kreeg ik het scherm om Windows te installeren, met de vraag : " Waar wilt u Windows installeren?" En toen werd het wel wat verwarrend, want er werden twee schijven zichtbaar gemaakt : "schijf 0 Partitie 2 Recovery" en "schijf 0 Partitie 3". Dus geen schijf C te zien (zoals ik meende te begrijpen uit al het voorgaande en de aangeboden links). Aangezien de 2de optie "schijf 0 Partitie 3" overeenkwam met de totaal aantal beschikbare ruimte op onze pc (288GB), heb ik deze geselecteerd (was eigenlijk reeds lichtblauw voorgeselecteerd) en vervolgens de optie "formatteren" gekozen. Ik kreeg geen bericht of het formatteren al be�indigd was, en heb dit nogmaals uitgevoerd. Blijkbaar gaat dit heel, heel vlug. Er werd mij ook geen mogelijkheid geboden om de schijf te partitioneren, dus ik ben wat onzeker of dit nu wel in orde is. Verder ben ik er NIET in geslaagd om de Dell CD 2 (drivers and utilities) te installeren. Onze pc heeft maar ��n dvd/cd station en daar stak die Dell CD/DVD 1 in , dus wist ik niet of ik die zo maar mocht uithalen en vervangen door de Dell CD2. Gevolg, met de optie"stuurprogramma laden" kreeg ik het bericht " selecteer welk stuurprogramma moet worden ge�nstalleerd" via zoeken/bladeren. Alhoewel de Dell CD2 in de drive stak, vond de pc hem niet op de locatie van DVD/CD. IK ben dan maar verder gegaan. Wat mij ook verwondert is dat de productcode van onze Windows niet is gevraagd, op geen enkel moment tijdens de installatie. Moet ik mij daar zorgen over maken ? Moet/Kan ik die code nu nog toevoegen ? De CD/DVD lezer/brander die met onze Dell computer werd meegeleverd, heeft in het verleden al voor heel wat problemen gezorgd, en de help desk van Dell heeft ons toen niet echt geholpen. Spijtig, we kwamen met verschillende personen telefonisch in kontakt, en soms wist de ene niet wat de andere reeds had voorgesteld, enz" Uiteindelijk hebben we opgehouden met deze help desk op te bellen, want dit kostte geld en er kwam geen echte oplossing. Kortom, Wat moet ik doen ivm 1/partitioneren2/productcode3/Dell Drivers and utilities CD4/de overige CD's die bij aankoop van de Dell pc heb meegekrgen, zoals, Works, Logitech, Dell Driver CD, Roxio Creator ? Ja, een hele boterham nietwaar, maar ik denk dat ik wel duidelijk ben geweest zodat een praktische reactie gemakkelijker wordt. Bedankt aan gast0225 en Seniorke in het bijzonder.
 
Maar van in het begin verliep alles niet zoals het moest.1/in BIOS geraakte ik niet tot de tab"veld boot priority". Ik kreeg een scherm "Geavanceerde opstartoptie" met " Veilige modus", "Uw computer hestellen", veilige modus met netwerkmogelijkehid," enz, maar geen tab die mij toeliet om de CD/DVD als eerste optie bij het opstarten van de pc te selecteren.

Dit is het BIOS niet maar de opstartmodussen in windows. Naar het BIOS gaan is bij het aanzetten van de computer onmiddelijk op (bij Dell denk ik F2) te drukken.
Daar de bootvolgorde aanpassen dat de computer opstart via cd/dvd station.
Mag ik even weten wat er op het windows vista schijfje staat.
Windows Vista of Windows Vista SP1
 
Hoi Seniorke, bedankt voor de reactie, maar heeft het nog belang die bootvolgorde te bezien, vermits ik met de Dell CD de keuze kreeg om dmv een willekeurige toets via de cd/dvd opstarten. Welk windows schijfje bedoelt u ? Op mijn licentie cd, staat "Windows Vista Home Premium". Op het besturingssysteem cd'tje van Dell staat"DVD voor opnieuw installeren Windows Vista Home Premium 32 BIT". Meer kan ik daarover niet schrijven. Ik maak mij meer zorgen ivm de punten die ik hierboven heb aangehaald, nL; de productcode, partitioneren, de cd/dvd "Dell Drivers and Utilities". gast0225, heeft u enig idee ?
 
Ik heb eerder de indruk dat je de herstelfunctie hebt gebruikt en niet opnieuw installeren. Bij de herstelfunctie word gevraagd welke partitie je wil herstellen en moet je de produktcode niet invoeren.
Klik eens op Start > Computer
Klik bovenaan op systeemeigenschappen
Welk servicepack staat geïnstalleerd . Als je Vista up to date is moet het servicepack 2 zijn.
 
Hoi Seniorke, het woord servicepack staat daar niet vermeld, wel staat er onder "Systeem" Classificatie "1,0" en onder versie "Windows Vista Home Premium"
 
Ik had zo al een beetje het vermoeden.
Na aankoop heb je jouw windows Vista nooit bijgewerkt.
Eigenlijk heb je dus nooit de nodige servicepack's en updates bijgewerkt. En daarom doet je computer vreemd.
Om de nodige servicepack's te installeren moet je eerst helemaal zeker zijn dat je computer virusvrij is.

http://windows.microsoft.com/nl-BE/windows-vista/Whats-included-in-Windows-Vista-Service-Pack-1-SP1

http://windows.microsoft.com/nl-BE/windows-vista/Learn-how-to-install-Windows-Vista-Service-Pack-2-SP2
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan