• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken op basis van 2 variabele

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijnblaauw

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2011
Dag allemaal,

Ik heb een vraag maar ik kom er niet uit met de huidige antwoorden.
Ik heb een administratiesysteem en wil mijn vaste inkomsten tijdsgebonden maken.
Als ik in kwartaal drie een halfjaarlijkse inkomsten inboek telt dit natuurlijk niet meer voor 2012.

Ik zoek nu met onderstaande formule naar de term half jaarlijks = B13 en vervolgens zoekt die dit in het werkblad inkomsten en uitgaven en de hierbij behorende prijs.
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN($B$13;'Invoeren inkomsten'!J12:M12;4;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN($B$13;'Invoeren inkomsten'!J12:M12;4;ONWAAR))

Ik wil dus nu in
kolom 1 : Halfjaarlijkse inkomsten ingeboekt in de maanden 01 t/m 06
Kolom 2 : Halfjaarlijkse inkomsten ingeboekt in de maanden 07 t/m 12
Er moet dus nog een tweede voorwaarden worden ingevoerd. ALS, EN, INDEX?

Kunnen jullie me helpen?

Alvast bedankt!!

Gr. Martijn

Beste Martijn,

Ik denk dat een voorbeeldbestandje met de orginele opmaak een hoop duidelijk maakt.

Het bestandje

Hierbij het bestandje.
Je hebt dus het werkblad inkomsten en vanuit hier moet de data gekopieerd worden naar de vaste inkomsten werkblad.Bekijk bijlage Map1.xls

Ik hoop echt dat je me verder kan helpen. Dat zou super zijn!

Groeten

Martijn,

Een SOMPRODUCT formule bied hier wel de oplossing.

Ik heb even wat overtollige info weggehaald enz. alleen nog 1 probleem. :)
Ik heb al verschillende manieren geprobeerd om hem info te laten vinden voor 1-7-2012 en na 1-7-2012, maar hij geeft geen waardes weer.
Het mooist is denk ik toch de oplossing in mijn voorbeeldje, maar als het anders kan is mooi meegenomen...

Ik moet zo even weg, dus denk stuur je maar ff wat ik heb. Als ik terug ben en er is verder geen reactie geweest kijk ik er nog even naar

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit helpt me al een flink stuk op weg. Zou je nog even verder willen kijken en mij willen uitleggen hoe deze formule werkt?

Het werktnog niet gekoppeld aan de maanden zie ik. Dit koppelt die mij bij niet goed door. Zou je dit nog even willen bekijken? Echt fantastisch deze hulp!

Martijn,

De oplossing met de datums... eindelijk de juiste vorm gevonden :)

De formule is in principe simpel te begrijpen:
Code:
=SOMPRODUCT(('Invoeren inkomsten'!$D$11:$D$18=$K13)*('Invoeren inkomsten'!$J$11:$J$18=N$12)*('Invoeren inkomsten'!$B$11:$B$18=$L$10)*('Invoeren inkomsten'!$E$11:$E$18<$O$10)*('Invoeren inkomsten'!$O$11:$O$18))

Hij zoekt in bepaalde matrixen naar waardes waar hij aan moet voldoen en daar reken Excel weer som van uit. In dit geval 4 verschillende voorwaarden te weten: de maand, factuurnummer, terugkerend en datum.
Je kan het vergelijken met =SOM.ALS alleen met meerdere voorwaarden. In de nieuwe Excel versies is daar een functie =SOMMEN.ALS voor.

Als je het helemaal haarfijn uitgelegd wilt hebben verwijs ik je naar de HELP in Excel (te bereiken door F1 te drukken) en daar te zoeken naar SOMPRODUCT.

Ik heb op het tweede tabblad in het voorblad "maand 1" toegevoegd, maar misschien wil je dit helemaal niet. Ik weet niet of je 12 kolommen naast elkaar wilt hebben...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Alvast weer ontzettend bedankt. Zou u de formule zo willen maken dat hij enkel kijkt naar de categorie en de maand en dat hij vervolgens de prijs ophaalt?
Dit lukt mij helaas nog niet... Zou dat lukken? Alvast bedankt!

Martijn,

Ik weet het is ff lastig, maar zo snap/leer je het natuurlijk niet. Misschien is het zo duidelijker voor je zodat je je eigen formule kan maken ;)
Code:
=SOMPRODUCT(('Invoeren inkomsten'!$D$11:$D$18=$K13*'Invoeren inkomsten'!$J$11:$J$18=N$12*('Invoeren inkomsten'!$B$11:$B$18=$L$10)*('Invoeren inkomsten'!$E$11:$E$18<$O$10)*(Invoeren inkomsten'!$O$11:$O$18))

Groen = zoeken naar Factuurnummer
Rood= zoeken naar Categorie
Geel = zoeken naar Maand
Paars = zoeken naar Datum
Bruin = weergeven van Prijs

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie het... bijna! ;)

Je formules stonden niet helemaal goed. Ten eerste de ":" teken tussen cellen is om een bereik van meerdere cellen aan te geven. Als je 1 cel wilt aangeven hoef je alleen die ene cel te noteren :D
Als voorbeeld: A1:A1 kan je als A1 noteren. A:A=de hele kolom A, 2:2=de hele regel 2 en A1:C30 gaat het om alle cellen die daar tussen in liggen... (snap je?)

Ik heb je een beetje uit de brand geholpen want je doet wel je best :)

Bijlagen

Het gaat best aardig... Nu nog een vraagje.

F33 = Huidige datum
BH10= Ondergrens datum
BH11= Bovengrens datum
Hoe kan ik deze formule maken zodat die ook rekening houdt met de bovengrens?
Ik hoor het graag, alvast bedankt.

ALS(Instellingen!$F$33>$BH$10;$BI$2*0;$BI$2*2)

Er van uitgaande dat de rest van je formule goed is, uit het vuistje:
Code:
=ALS(EN(Instellingen!$F$33>$BH$10;Instellingen!$F$33<=$BH$11);$BI$2*0;$BI$2*2)

Dank u voor alle hulp.
Nu loop ik tegen het volgende aan.

De formule is :
=ALS(EN(Instellingen!$E$33>$Q$10;Instellingen!$E$33<=$Q$11);$Q$2*0;$Q$2*2)+ALS(EN(Instellingen!$E$33>$R$10;Instellingen!$E$33<=$R$11);$R$2*0;$R$2*4)

E33= Huidige datum
Q10 = Ondergrens
Q11 = Bovengrens

Echter als ik nu de datum in E33 verander naar 01-04-2020. Blijft die toch deze waarde houden?
Hoe kan dit alvast bedankt!

Omdat het resultaat "ONWAAR" is uit jouw formule (01-04-2020 is niet groter dan Q10 EN niet kleiner of gelijk aan Q11) en in jouw formule is het resultaat bij ONWAAR $Q$2*2 + $R$2*4

Misschien moet je de EN in je formule vervangen voor OF misschien doet ie dan wel wat ie vraagt. Anders heb ik ff een voorbeeldje nodig...
Code:
=ALS(OF(Instellingen!$E$33>$Q$10;Instellingen!$E$33<=$Q$11);$Q$2*0;$Q$2*2)+ALS(OF(Instellingen!$E$33>$R$10;Instellingen!$E$33<=$R$11);$R$2*0;$R$2*4)

Bedenk me net dat OF ook niet zal helpen...

Post een voorbeeldje dan kijk ik ff...

Laatst bewerkt:
Ik ben nu al de hele ochtend aan het puzzelen om het voor elkaar te krijgen en volgens mij gebruik ik nu zoveel tecnieken door elkaar dat het niet meer klopt. Zou u mij kunnen helpen met het controleren van de jaarlijkse en half jaarlijse inkomsten?

De kwartalen en maandelijkse krijg ik niet werked. Ik hoop dat u mij weer verder kunt helpen.
Het bestand is 156 KB en ik kan het niet kleiner krijgen ook niet met ZIPPEN. Zou ik het naar u mogen mailen?

Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Martijn Blaauw

Kan je hem uploaden naar www.mijnbestand.nl en de link hier plaatsen?
Zo blijft het toegankelijk voor andere gebruikers die met een soort gelijk probleem zitten...

Op zijn Amsterdams: Kolere Jantje!
Wat een chaos :shocked:! Ik begrijp dat je het overzicht kwijt bent geraakt.

Wat ik zou doen is zeker voor elk jaar een eigen tabblad maken en misschien zelfs ook nog gespecificeerd in INKOMST en UITGAVE.
Maar goed daar los je nu niet het probleem mee op, maar het wordt in ieder geval een stuk makkelijker om op te lossen plus dat je dan eventueel draaitabellen kan gebruiken.

Ik zal even kijken of ik wat voor je kan opzetten...

Is het zo erg?
Ik ben al heel blij dat de linkervelden allemaal netjes doen wat ze moeten doen.
Nu alleen nog de doorkoppeling dynamisch maken... Ik ben wel heeeel blij met uw hulp, helpt dat iets? HAha!

Voor iemand die het bestand niet gemaakt heeft kan dit best een indruk zijn ja ;)
Maar goed, zal proberen in jouw bestand de formule goed te zetten..

Nog even wat. Waarom heb je verwijzingen naar externe bestanden erin staan? Lijkt mij een stuk makkelijker zoals je het al had met een extra tabblad
en waarom heb je allemaal regels verborgen? Een reden hiervoor is?

Durf het bijna niet te zeggen, maar ik zou er toch aan gaan denken een andere opzet te maken..

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan