Zwart scherm bij opstarten, geen BIOS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Forex

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 okt 2015
Berichten
4
Hallo forumgebruikers,

Ik heb een HP laptop welke uitstekend werkte. Om software redenen besloot ik om deze te downgraden naar Windows 8.1 (vanaf Windows 10). Dit deed ik via de HP Recovery door te kiezen voor de optie: 'terugzetten naar fabrieksinstellingen'. Heb dit al vele malen eerder gedaan op verschillende laptops.

Toen Windows 8.1 volledig geïnstalleerd was moest de laptop alleen nog geconfigureerd worden. Hier had ik geen tijd voor en heb ik de laptop afgesloten. Dacht dit niet uit zou maken aangezien Windows al geïnstalleerd was. Nu ik hem weer op wil starten krijg ik een zwart scherm. De lampjes branden wel en de ventilatoren draaien ook. Het scherm blijft vanaf het begin volledig zwart. Kan dus niet eens in de BIOS komen.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit op kan lossen? Ik ben ten einde raad.
 
Probeer eens de laptop helemaal uit te zetten (aan-uit knop plm 5 sec vasthouden tot de laptop uit is)

Dan aanzetten en een paar seconden achter elkaar op de ESC toets blijven tikken (kan trouwens ook de F2 of F10 zijn) en kijk eens wat er gebeurt.
Als je windows nl onder UEFI mode geinstalleerd was dan heb je kans dat de laptop nu blijft zoeken. Ik heb iets dergelijks gehad bij een Acer en moest toen direct na het aanzetten, de ESC ingedrukt blijven houden om te voorkomen dat hij in UEFI zou doorstarten.

Hier zie je een uitleg van soortgelijk probleem bij een Lenov:
https://support.lenovo.com/us/en/documents/ht081446
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de snelle reactie!

Normaliter zou deze laptop de bios starten als ik op de ESC knop zou drukken. Dit haalt nu helaas niets uit. Heb F2 en F10 voor de zekerheid ook nog even geprobeerd maar ook hier reageert de laptop niet op.

Het lijkt erop dat de BIOS corrupt is oid.
 
Het zou natuurlijk kunnen, maar dat zou wel erg toevallig zijn.
In dat geval zou je kunnen proberen om je bios te resetten, maar dat betekent dat je op zoek moet naar de BIOS batterij en dus de achterkant deels moet openen. (zie https://www.youtube.com/watch?v=ow6Ip46JQg4 )

Punt is dat Windows 8.1 en hoger bij een install (als het de kans krijgt) UEFI mode inschakelt en gaat gebruiken en daarvoor een UEFI partitie aanmaakt. UEFI "omzeilt"daarna je eigen BIOS en je ziet bij de meeste pc's daarna ook geen "press F10 to enter setup" of iets dergelijks meer. UEFI is een eigen (kleine) partitie op de harddisk die wordt aangemaakt en als die corrupt raakt dan start het niet goed meer.
Probleem is dat deze partitie bij een fabrieksreset, niet altijd meer goed wordt teruggezet (Ook Norton Ghost heeft er wat moeite mee)
De enige manier om dat uit te zetten is om, direct als de pc/laptop aangezet wordt en je nog het logo op je scherm ziet, op een speciale toets te drukken om zo in UEFI setup te komen. Dit is bij moderne laptops/pc's op zich al een opgave omdat die vanwege hun snelheid soms al binnen 1 seconde na inschakelen, in UEFI zitten. Dat betekent dat je dan vanaf het moment van inschakelen maar 1 seconde hebt om op die toets te (blijven) drukken, anders ben je alweer te laat.
Vaak staat opstarten vanaf CD dan ook uitgeschakeld, dus opstartcd heeft dan ook weinig zin.


Maar om welk type/model HP laptop gaat het? dan kan ik even kijken of ik iets kan vinden over de toets die UEFI gebruikt?
 
Dank voor de heldere uitleg. Ik ga weer even wat knopjes proberen. Je noemt eenmaal: 'wanneer het logo op het scherm verschijnt', dit gebeurt niet (meer). Het scherm blijft vanaf moment 1 zwart. Er brand een wit lampje bij de power button, een oranje bij de WiFi knop en er knippert een lampje bij de caps lock. That's it helaas.

Het type is: HP Envy 15-j103ed.

Hoop dat je hiermee verder komt!
 
Hartelijk dank voor jullie reacties. Uiteindelijk na heel vele uren werk en veel dingen proberen is het mijzelf gelukt om de laptop weer werkend te krijgen.
Ik zal het stappenplan hier plaatsen zodat ik er misschien mensen met hetzelfde probleem mee kan helpen.

Stap 1: Zorg voor een USB stick en een werkende laptop.
Stap 2: Download de laatste BIOS update voor jouw type laptop op de HP site.
Stap 3: Dit is een uitvoerbaar .exe bestand. Start dit programma en selecteer de optie: 'Create a BIOS recovery flash drive'.
Stap 4: Zorg dat de corrupte laptop is uitgeschakeld en plug de USB met de BIOS recovery in.
Stap 5: Start de laptop nu normaal op. Deze zoekt automatisch naar de BIOS recovery en start deze op.
Stap 6: Nadat de BIOS is geüpdatet werkt de laptop weer als voorheen.

Hoop dat ik hier mensen mee kan helpen en nogmaals bedankt voor het meedenken! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan