Nieuwe netwerkkaart

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tja, iets wat goed werkt en dan wegzakt, doet in eerste instantie niet aan defecte hardware denken, maar aan externe invloeden en / of andere (netwerk) perikelen. Probleem is alleen even om ze te vinden............... Het topic is inmiddels al 3 pagina's lang, vergeef het mij dat ik niet alle pagina's teruglees, maar is hetzelfde probleem ook met een andere willekeurige laptop of desktop aanwezig?
 
Met de andere laptop geen probleem gast0225 alleen met mijn eigen laptop. De computerman had ook een speedtest gedaan met z'n telefoon en haalde het maximale eruit, 60mbps.
Aan de kabel is het op de laptop ook 60 maar zodra hij draadloos is zakt het weer weg. Is nooit geweest maar een maand of 3 nu geleden begonnen. Ik ga voor de conclusie van de man van het computerbedrijf, storing in de draadloze chip. Bluetooth doet en deed het ook niet en dat gaat ook via die chip zei hij.
 
Laptop al eens stofvrij gemaakt..?
WiFi chip kan wel eens te warm worden...
Heb eenzelfde probleem eens verholpen bij een Experiabox door er een ventilator op te zetten, vandaar...
 
Dat doe ik regelmatig en dat is het probleem ook niet. Ik ben woensdag van vakantie terug gekomen en heb in het vliegtuig een interessant artikel gelezen in mijn Volkskrant. Dat zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn maar het is nog te vroeg om dat definitief te stellen. De downloadsnelheid is al sinds donderdag ochtend gewoon 59mbps.

Het artikel ging over gsm jammers en daar stond o.a. het volgende in:
Dit jaar voert het Agentschap voor het eerst controles uit tijdens de examenperiode. Normaal gaan de inspecteurs af op storingen van radio- of televisiesignalen, op haperend mobilofoonverkeer of op spookachtige plekken waar de draadloze vergrendeling van auto's plots niet meer werkt - 'vaak veroorzaakt', zegt Molenkamp, 'door draadloze weerstations bij mensen in de tuin, waarvan de batterij moet worden vervangen.'

Laat ik nou 2 weerstations hebben waarvan de batterijen aan vervanging toe waren. Ik donderdag ochtend alle batterijen eruit gehaald in afwachting van nieuwe en de downloadsnelheid is voorlopig stabiel
 
Dat klinkt als interferentie op je WiFi netwerk.
Je zou eens kunnen kijken m.b.v. InSSIDer welke andere signalen er op of naast het door jou gebruikte kanaal rond dwalen ( van buren of je weerstations ) en eventueel je WiFi-kanaal daarop aanpassen zodat je een schoon ( schoner ) kanaal gebruikt met minder invloed van omliggende signalen...
 
Bedankt voor je reactie Scrapheap.
Het lijkt nu wel verholpen nadat ik de batterijen van de 2 weerstations heb verwijderd in afwachting van nieuwe batterijen. De downloadsnelheid is nu bijna constant 58-59 mbps.Ik test het zo'n 10 keer per dag omdat ik nu zeker wil weten of het ook is opgelost. Maar als je nog een tip hebt dan hoor ik die graag. Mijn netwerk is JULIA2 en het netwerk vwklompje is het netwerk van onze huurwoning waar een router via een kabel aangesloten is op onze eigen router.

Netwerken.jpg
 
Mocht het probleem na het plaatsen van de nieuwe batterijen in je weerstations toch weer de kop opsteken, draai inSSIDer dan nog eens en vergelijk de resultaten voor wat betreft netwerken en gebruikte kanalen.
Op de screen is te zien dat de laatste 3 vermeldde netwerken dusdanig zwak zijn dat je op die kanalen het minste verstoring zou ondervinden.
Dat is dan een poging waard om die kanalen eens te proberen.
Op het nu gebruikte kanaal ( 11 ) is het redelijk bezet, ook omdat dit in veel routers een standaard ingesteld kanaal is wat door weinig mensen wordt veranderd...:thumb:
 
Bedankt tot nu toe gaat alles nog goed.
Je bedoelt dan kanaal 1,2,5,6 want daar snap ik nooit zoveel van, eigenlijk helemaal niets want waarom dan geen kanaal 3 bijv.?
 
De 2,4 GHz-band is onderverdeeld in 13 kanalen en je kunt op elke router zelf instellen van welk kanaal jij gebruik wilt maken.
Omdat kanalen overlappend werken, kun je beter minimaal 1 kanaal tussenruimte tussen andere kanalen in de buurt laten.
Naast de mogelijkheid om het kanaal te veranderen waarop de router zendt en ontvangt, is er ook nog een andere mogelijkheid, nl de bandbreedte van twee kanalen samenvoegen.
Als er in de draadloze instellingen staat aangegeven dat hij automatisch kiest tussen een bandbreedte van 20 of 40 MHz, dan hoef je aan de routerkant niets te doen, anders moet je deze instelling in de router aanpassen. Dit geldt ook voor de client ( laptop / tablet / smartphone ).
Dit samenvoegen heeft een forse verhoging van de doorvoersnelheid tot gevolg in de meeste gevallen.

Hier nog wat meer specifieke info m.b.t. WiFi standaarden en kanaal-indeling etc.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt.
Mijn router kan op 2,4 of 5ghz, niet beide, maar op 5ghz doet de andere laptop het niet.
De router staat nu ingesteld op alleen 20 Mhz maar kan ook op automatisch 20-40 Mhz.
 
Stel hem in dat geval in op "automatisch", dan zul je een betere snelheid bereiken als de instelling van je WiFi-adapter op de laptop ook zo is ingesteld.
 
Ik kan hem op automatisch zetten maar je schrijft dat ik dan de Wifi-adapter op de laptop ook op automatisch moet zetten. Maar hoe doe ik dat? En dat moet dan ook op mijn tablets en telefoons?
 
Tablets en smartphones ( op Android ) hebben deze instelling veelal standaard.
Ik heb al een verouderde Android-versie dus daarvoor moet je even Googelen hoe je dat aanpast indien nodig.
Op je laptop moet je zijn in de eigenschappen van de WiFi-adapter.
Hier staat beschreven hoe je dat doet.
 
Laatst bewerkt:
Met deze instelling kun je met alle toestellen die lange en korte frames ondersteunen verbinding maken.
Dit is iets anders dan wat ik bedoelde.
Uit de screen maak ik op dat deze netwerk-chip geen WiFi op g/n snelheid ondersteund, alleen WiFi b en dat is niet zo snel ( max. 11 Mbit\s ) t.o.v. WiFi g ( max. 54 Mbit/s) of WiFi n ( max. 130 Mbit/s ).
Je zou ervoor kunnen kiezen een usb WiFi-stick ( b/g/n )aan te schaffen om je snelheid omhoog te krijgen.
 
Als mijn snelheid nu blijft zoals hij is dan is het probleem wel opgelost. Het is nu al sinds donderdag 58-59mbps en mijn abonnement is 60 dus dat lijkt me dik ik orde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan