• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij gereedschapbeheer

Status
Niet open voor verdere reacties.

ton plu

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2023
Hallo. Ik ben nieuw hier en ook erg nieuw wat betreft Excel.
In mijn bedrijf doe ik het beheer en uitgifte van gereedschappen. deze registreer ik nu in aparte lijsten per medewerker. echter wordt dit momenteel erg onoverzichtelijk omdat er nu erg veel verschillende bestanden ontstaan.
ik zou eigenlijk een bestand willen maken waarin het complete overzicht van onze gereedschappen staan welke de monteurs kunnen aanvragen. dan zou ik iets willen maken waarmee ik de totale voorraad in aantallen kan zien en ik deze kan toewijzen aan een monteur en dit dan in een eigen tabblad komt te staan. dan kan ik in het tabblad van de desbetreffende monteur de lijst zien wat deze monteur in bezit heeft.

Bijlagen

aan de hand van slechts 2 rijen zal het voor de helpers een hele klus worden.

Gebruik slechts 1 werkblad
Gebruik een dynamische tabel
gebruik "validation' voor de invoer
Gebruik autofilter en/of een draaitabel voor een overzicht per monteur/afdeling/voorraadoverzicht

Bijlagen

Dank alvast aan iedereen die mij wilt helpen.
ik heb het forum wat afgespeurd en ik kwam iets tegen wat denk ik wel het idee is wat ik ongeveer wil maken.
echter merk ik tijdens het testen van het in en uit boeken dat het artikelnummer en omschrijving verwisselt worden en ik zou graag aparte tabbladen willen maken van alle medewerkers en dat daar dan de artikelen in komen welke ik toewijs aan die medewerker.
tevens kan ik in dit voorbeeld wel nieuwe namen bij de medewerkers neerzetten maar kan deze niet selecteren bij de uitgifte.
En in de pop-up voor het aanmaken nieuw artikel zou ik dan de volgende velden willen : Art-nr / Omschrijving / Merk / Type / Art.nr Leverancier / Leverancier / Prijs.
eventueel is een Label ook wel handig zodat ik het kan onderverdelen zoals ik nu ook al doe in de kolom Groep.

Bijlagen

Bedankt voor je zinvolle inhoudelijke reaktie.

momenteel gebruik ik dus deze lijst waar ik dan een draaitabel maak van de toegewezen artikelen. deze sla ik dan apart op onder de naam van de monteur maar dit wordt onoverzichtelijk omdat ik dan val elke monteur een apart excel bestand maak. dit moet toch handiger kunnen denk ik zo.
tevens wil ik in de lijsten van de monteurs ook serienummers en registratienummers kunnen noteren. deze zal ik dan achteraf handmatig moeten toevoegen tenzij ook bij de uitgifte hier velden voor komen. dat zou helemaal geweldig zijn.
maar helaas houd mijn kennis met excel op na het maken van dit bestand.:oops:
het gevonden voorbeeld is het bestand voorraad beheer trouwens.

Als je al weinig of geen kennis hebt van Excel en al helemaal niet van vba dan zou ik alles lekker in één tabel houden, net wat @snb ook al voorstelt.
Met vba kom je denk ik na verloop van tijd weer in de problemen omdat het volgens mij iedere keer een beetje aangepast moet worden en uiteindelijk komt toch alles in een tabel.
Stel je hebt 20 monteurs, succes met de tabbladen.
Ik had in mijn werk ook die verantwoording als veiligheidsmedewerker, apparaten die jaarlijks gekeurd moeten worden en ook verdeeld over meerdere ploegen, dan raak je al snel het overzicht kwijt.
Maar dat is mijn gedachte.

Als je al weinig of geen kennis hebt van Excel en al helemaal niet van vba dan zou ik alles lekker in één tabel houden, net wat @snb ook al voorstelt.
Met vba kom je denk ik na verloop van tijd weer in de problemen omdat het volgens mij iedere keer een beetje aangepast moet worden en uiteindelijk komt toch alles in een tabel.
Stel je hebt 20 monteurs, succes met de tabbladen.
Ik had in mijn werk ook die verantwoording als veiligheidsmedewerker, apparaten die jaarlijks gekeurd moeten worden en ook verdeeld over meerdere ploegen, dan raak je al snel het overzicht kwijt.
Maar dat is mijn gedachte.
ik ben er al wel achter hoe ik de aparte tabbladen per monteur het makkelijkst kan maken. ik maak gewoon telkens een aparte draaitabel welke ik filter op de naam van de monteur. zo blijft deze mooi ge-update.
ben nu aan het kijken hoe ik de extra velden kan invoegen. heb de foutieve plaatsing van art.nr en omschrijving al gevonden en aangepast.

1 permanente draaitabel is voldoende met een filter op het monteurveld.

Ik ben al een tijdje aan het puzzelen of ik de VBA kan aanpassen maar het lukt me helaas niet.
het idee van de Voorraad beheer is eigenlijk wel waar ik op wil voortborduren.
is er misschien iemand die mij kan / wil helpen om dit voor elkaar te krijgen?
Screen Shot 12-04-23 at 10.27 PM.PNGScreen Shot 12-04-23 at 10.10 PM.PNGScreen Shot 12-04-23 at 10.58 PM.PNGScreen Shot 12-04-23 at 10.37 PM.PNG

Plaats dus een voorbeeldbestand en leg uit waar het mis gaat.

De invoer van nieuwe artikelen werkt nu bijna. ik krijg alleen de laatste 2 opties niet goed werkend. bij Groep wil ik kunnen kiezen uit een lijst (tabblad Data) en als ik de checkbox aanvink wil ik JA in de lijst Standaard.
in het tabblad Inventory werkt de invoer helaas niet en krijg ik foutmeldingen. tevens vult hij de gegevens niet aan als ik een artikelnummer selecteer. wel als ik de omschrijving selecteer echter krijg ik dan direct de foutmelding.
kan dus niet verder testen of alles werkt.

Bijlagen

Ton,

De foutmelding komt doordat Me.lbl_Info niet voorkomt in Userform1
klick op foutopsporing bij een foutmelding dan zie je waar het mis gaat.
Er zitten nog wel meer foutjes in de code, kijk eens naar de namen van de optionbuttons
in de code staat Me.optbtn_In ,dit moet Optionbutton1 moet zijn etc.
(je kunt ook de naam van Optionbutton1 wijzigen in optbtn_In. (in de eigenschappen van de optionbutton)

p.s. : Zelf zou ik het serienummer en reg.nummer ook opnemen in de database.

Wat gaat ge doen als er van een bestaand artikel voorraad binnenkomt?
wow ja dit is TOP 👍 daar had ik nog niet aan gedacht inderdaad.
dankjewel voor deze aanpassing.
nu alleen nog uitvinden waarom het in/uit boeken niet lukt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan