• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Nog niet ingevulde cellen niet weergeven in Kolomgrafiek

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Danny.k22

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2024
Hallo,

Ik wil een kolom grafiek maken waar uiteindelijk data van het hele jaar in komt te staan.
Echter blijft de grafiek nog niet ingevulde date weergeven, deze wil ik graag nog niet weergeven, pas als die data verzameld is.
Ik gebruik nu voor de gegevens de cellen van kolom AB en AC
In deze cellen heb ik verschillende formules geprobeerd:
ALS(X10="";0;X10)
ALS(X10="";"";X10)
ALS(X10="";NB();X10)
X10 is in dit geval de cel waar de gegevens worden ingevuld.
Wanneer ik de NB() gebruik komt de horizontale als vol te staan met NB()

Kan iemand mij misschien hier mee helpen?

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2024-08-04 om 19.07.32.png
    Scherm­afbeelding 2024-08-04 om 19.07.32.png
    39,1 KB · Weergaven: 14
bij gebrek aan een voorbeeld. lees dit artikel eens. het zal waarschijnlijk een instelling zijn.
0 of foutwaarden kun je verbergen in een grafiek als de instellingen goed staan.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk zelf dat het idee wel goed is maar dat er in het voortraject iets niet goed gaat.
Ik was er van overtuigd dat ik het zo goed had gedaan maar ik denk dat het hier mist gaat.
In kolom B & D wordt de data ingevuld.
Aangezien alle gegevens van diezelfde maand bij elkaar op moeten worden geteld heb ik het volgende gedaan:
In kolom W de datum met alleen de maanden en jaar weergegeven.
Kolom X alleen de unieke maanden weergegeven.
Kolom Y alle bedragen die gelijk zijn aan de maanden van kolom X bij elkaar opgeteld.
Vervolgens deze data er netjes naast gezet in kolom AB/AC/AD voor het overzicht en de grafiek.

Ik heb even alle overige data weggehaald en de sheet toegevoegd.
Wellicht dat iemand hier een fout kan ontdekken?

Bijlagen

Wissel twee keer van grafiektype:
Code:
Selecteer grafiek, Grafiekontwerp, Ander grafiektype
en je krijgt bijgaand resultaat.

Bijlagen

Met een macro getriggerd door een Worksheet_Change gebeurtenis:
Bedankt, voor deze grafiek werkt het nu.
Zou je mij kunnen uitleggen of info kunnen doorsturen hoe ik dit nu zelf kan doen? Ook met dat wisselen van grafiektype, dit probeer ik namelijk bij een andere grafiek maar er gebeurd bij mij dan niks.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem wel vaker en zou het graag ook zelf willen begrijpen.

Het gaat een beetje ver om hier een complete cursus VBA te geven.
Maar de werking is als volgt (simpeler dan de vorige versie):
In X4 wordt het aantal unieke maanden bepaald.
Als in het werkblad iets gewijzigd wordt dan wordt de Worksheet_Change gebeurtenis uitgevoerd.
Daarin wordt gekeken of het aantal maanden ten op zichte van de vorige mutatie is gewijzigd. (X3 <> X4)
Zo ja, dan wordt een nieuwe Range voor de SourceData van de grafiek bepaald en aan de grafiek toegekend.
Daarna wordt het nieuwe aantal maanden in X3 gezet en kan het feest opnieuw beginnen.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Range("X3").Value <> Range("X4").Value Then
        UpdateGrafiek
        Range("X3").Value = Range("X4").Value
        Application.Goto Target
    End If
End Sub

Sub UpdateGrafiek()
    Dim adres As String
    adres = Replace("X7:X#,Y7:Y#", "#", 7 + Range("X4").Value)
    ActiveSheet.ChartObjects("Grafiek 17").Chart.SetSourceData Source:=Range(adres)
End Sub

De kolommen AB t/m AD kun je trouwens verwijderen.

Bijlagen

Ik heb een versie zonder VBA met een draaitabelgrafiek op het orginele bereik.
Dan is je grafiek ook zonder kunstgrepen dynamisch.
je kunt eventueel nog een event macro maken die telkens als je een waarde invoert ook de draaitabel grafiek update. WAnt dat moet bij een draaitabel en grafiek wel altijd gebeuren.

ik heb de draaitabel en de grafiek even op een apart blad gezet.

Bijlagen

Als je een tabel maakt (Opmaken als tabel) waarin Datum en bedrag staan en je laat de grafiek naar die tabel wijzen, dan gaat dit allemaal vanzelf. De tabel precies zo groot maken als je gegevens hebt. Hij wordt vanzelf groter als je een nieuwe datum eronder invult. Sowieso vind ik een dashboard waarop je gegevens invoert een slecht ontwerp. Gegevens horen in een simpele tabel, opgemaakt als tabel. Een dashboard moet daar de gegevens uithalen. Dit voorkomt compromissen tussen een layout die gegevens beheer gemakkelijk maakt en een layout die mooi is.

Als je een tabel maakt (Opmaken als tabel) waarin Datum en bedrag staan en je laat de grafiek naar die tabel wijzen, dan gaat dit allemaal vanzelf. De tabel precies zo groot maken als je gegevens hebt. Hij wordt vanzelf groter als je een nieuwe datum eronder invult. Sowieso vind ik een dashboard waarop je gegevens invoert een slecht ontwerp. Gegevens horen in een simpele tabel, opgemaakt als tabel. Een dashboard moet daar de gegevens uithalen. Dit voorkomt compromissen tussen een layout die gegevens beheer gemakkelijk maakt en een layout die mooi is.
Dag Jan,

Super bedankt voor je feedback, ik ga hier zeker wat mee doen.
Wat je omschrijft met de tabel en grafiek is mij ook gelukt, echter heb ik daar nog een probleem mee.
Ik wil alle transacties van dezelfde maand bij elkaar op geteld hebben en dat deze dan opgeteld in de grafiek komen.

Voorheen deed ik het op deze manier:
Unieke maanden eruit filteren
Som.ALS waardes die gelijk zijn aan de gefilterde maand bij elkaar optellen.

Echter, als ik van deze 2 kolommen een tabel maak zoals je omschrijft wordt deze niet groter en komt het dus ook niet in de grafiek. Wanneer ik de tabel handmatig invul worde de tabel wel groter en komt deze wel in de grafiek. Het lijkt erop dat alle niet handmatige gegevens niet gezien worden door de tabel en dus niet in de grafiek komen.

Heb je hier misschien een oplossing voor? wellicht met een simpel voorbeeld?

Probeer eens een draaitabel te maken met de gegevens van je tabel. Daarin kan je datums groeperen op jaar en maand. Krijg je vanzelf de totalen per jaar en maand op een presenteerblaadje. Maak dan ook een draaigrafiek met die draaitabel.

Probeer eens een draaitabel te maken met de gegevens van je tabel. Daarin kan je datums groeperen op jaar en maand. Krijg je vanzelf de totalen per jaar en maand op een presenteerblaadje. Maak dan ook een draaigrafiek met die draaitabel.
Bedankt voor je reactie Jan.
Ik ben hier mee bezig gegaan maar dit geeft niet het gewenste resultaat van weergave. tevens wordt de draaitabel niet automatisch bijgewerkt, alleen door dit handmatig te doen of het bestand opnieuw te openen. Ook wanneer ik gegevens voor 2025 invul komen deze in een nieuw kopje wat niet het gewenste overzicht geeft. Wanneer ik alleen de maanden weergeef gaan deze dan niet verder dan 2024.

Zie ik iets over het hoofd of doe ik misschien iets verkeerd?

Upload je nieuwe pogingen eens en geef erin aan wat je niet bevalt.

Inmiddels is het na wat prutsen met formules gelukt, hier zat ook de fout waardoor de tabel geen nieuwe waardes toevoegde. Alles werkt zoals gewenst.

Bedankt voor jullie hulp en meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan