Back Up software

Status
Niet open voor verdere reacties.
Enne, niet vergeten :

Als je géén officiële Windows DVD bezit van je besturingssysteem (en die zal je met Windows 10 niet hebben schat ik in!) dan moet je aan het eind van het kopieerproces, als Windows je de vraag stelt of je een systeemschijf wil aanmaken, "JA" antwoorden.

Vervolgens pak je een lege DVD, leg 'm in de drive en Windows zet er een aantal dingen op.

Als je ooit de gemaakte mirror terug wil gaan zetten, dan moet je met die DVD opstarten. De rest wijst zich daarna vanzelf.

Een image is als het ware een kloon van de gehele C schijf. Bij problemen zet je die kloon terug en de machine is weer zoals die was.
Een file backup is precies wat het woord betekent : bestand(s)backup. Al kopieer je drieduizend 'files' naar een externe harddisk, bij een systeem crash zal je nooit aan de hand van die gekopieerde files je computer kunnen herstellen.

Eigenlijk zou er een soort beginners "wat moet je ermee, images en file backups, hoe doe je zoiets vervolgens?" moeten zijn binnen Windows.
Aan de vragen zie je gewoon dat de meesten amper idee hebben wat er is, wat er kan en wat je zeker moet doen.
In mijn (grote) familie ken ik maar weinig mensen die weten wat een image is en hoe je die kunt maken (ook met de Win eigen tool..).

Als ik iets nieuws begin ....dan stel ik hier niet meteen een vraag, maar heb een paar strategien als de help vd software of systeem onvoldoende is:
1. Google met de vraag: je krijgt een indruk door wat verhalen te lezen
2. Zeer gericht naar handleidingen zoeken door dat woord erbij te zetten en vaak ook nog in combi met filetype:pdf zodat je alleen naar pdfs zoekt
3. Op Youtube zoeken...

Tuurlijk kost dat in het begin wat meer tijd... maar nu vind ik het meeste veel sneller dan dat ik eerst een vraag hiet stel en maar hopen dat er een goed antwoord komt. Men is op zich wel redelijk snel hier, maar vaak moeten er aangevuld worden, want de vraag of het antwoord was niet compleet....

Dus met Helpmij is op zich niks mis, maar zelf ontdekken is ook leuk... .:cool:

Al kopieer je drieduizend 'files' naar een externe harddisk, bij een systeem crash zal je nooit aan de hand van die gekopieerde files je computer kunnen herstellen.

Dus ik begrijp dat zo'n file backup programma er dus alleen is bedoeld om bijv. "Mijn Documenten" te kopiëren?
Image kan een voordeel zijn, maar wat als je een fout of error van bijv. een programma/windows ook mee kopieert in de image? Dan blijft de fout of error bestaan, ook in een nieuwe systeem.

Daarom is het ook handig om een image te maken als je Windows net hebt geïnstalleerd en je machine 100% oké is.

Enne, niet vergeten :

Als je géén officiële Windows DVD bezit van je besturingssysteem (en die zal je met Windows 10 niet hebben schat ik in!) dan moet je aan het eind van het kopieerproces, als Windows je de vraag stelt of je een systeemschijf wil aanmaken, "JA" antwoord
Vervolgens pak je een lege DVD, leg 'm in de drive en Windows zet er een aantal dingen op.
Als je ooit de gemaakte mirror terug wil gaan zetten, dan moet je met die DVD opstarten. De rest wijst zich daarna vanzelf.
Mvg. gast0225

Mag dat ook een CDR zijn of is deze te klein daarvoor ?

Ik denk dat een CDR ook voldoende is, probeer het gewoon en als Windows zegt dat de data er niet op kan, dan weet je waar je aan toe bent.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan