Betaling contant klant

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hansspark

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2012
Beste Forumleden,

In het –frmFactuur_invoer maak ik een FACTUUR aan dmv de *knoppen: nieuwe factuur en Ordernummer.
Door contant aan te vinken kan ik aangeven dat de klant de factuur contant voldaan heeft.
In het -frmOverzicht_betaald hou ik de betalingen bij, van de klant, de bank en contant.

Vraag.
Is het mogelijk als de klant contant betaald (aanvinken in factuur) dat dit gelijk automatisch wordt verwerkt in mijn -frmOverzicht_betaald zonder dat ik dat nogmaals moet aanvinken in mijn -frmRekeningen?

Groet, Hans

Ps.
Nogmaals van VBA heb ik geen kennis

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Waarom gebruik je een veld "contant" in je formulier? Je kunt toch ook meteen het veld "betaald" in je formulier opnemen.

Het kan wel, maar ik weet alleen een methode met VBA.

Laatst bewerkt:
Beste gast0224,

Bedankt voor je bericht.
Waarom contant klanten?
Ik moet bijhouden welke klanten er contant voldaan hebben en klanten die via de bank betalen.
Voor beide maak ik een overzicht dmv een qry.

Als je het op kan lossen door een VBA-code graag maar wil je hem er dan in het bovenstaande voorbeeld plaatsen zodat ik het weer over kan nemen in mijn echte acces database.
Kan je daarbij een uitleg geven wat je gedaan hebt?

Groet, Hans

Laatst bewerkt:
Voeg het veld "Betaald" toe aan je formulier en zet de navolgende code in de klik gebeurtenis van het veld "Contant".

Code:
Private Sub Contant_Click()
    If Me.Contant.Value = True Then
        Me.Betaald.Value = True
    Else
        Me.Betaald.Value = False
    End If
End Sub

Beste gast0224,

Bedankt voor je bericht.

Ik heb in het -frmFactuur het veld betaling toegevoegd.
Bij de klik gebeurtenis van het veld contant-eigenschap; de code ingevoerd.

Als ik nu een factuur wil maken *knop nieuwe factuur dan krijg ik het volgende melding
-> FactuurnummerId

Ik heb iets dus niet goed gedaan!
(zie bijlage test 14)

Wat doe ik fout?

Groet, Hans

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb de db nog niet gezien, maar de procedure kan met één regel:
Code:
Private Sub Contant_Click()
    Me.Betaald= Me.Contant
End Sub

Beste gast0224,

Misschien een rare vraag kan je de ""Test14.zip"" in het bestand win-rar zetten want ik krijg hem niet geopend?
Ik krijg steeds een foutmelding bij het openen-> een lege map.

Groet, Hans

Laatst bewerkt:
Ligt niet aan jou; het bestand mist een paar wezenlijke onderdelen. Ik krijg 'm ook niet geopend. Neemt niet weg dat het voorstel vrij simpel te maken moet zijn zelf :)

Beste gast0224,

Misschien een rare vraag kan je de ""Test14.zip"" in het bestand win-rar zetten want ik krijg hem niet geopend?
Ik krijg steeds een foutmelding bij het openen-> een lege map.

Groet, Hans

Doe ik vanavond thuis wel even. Ik kan hier niet goed rarren of zippen.

Beste Octafish,

Dat is juist het probleem want ik begrijp het niet.
Ik heb een beperkte kennis van acces en VBA helemaal niet:confused:

Vraag: kan je het in mijn test13 (van mijn eerste bericht) plaatsen en uitleggen wat je hebt gedaan?
Dan kan ik het daarna toepassen in mijn echte Db.

Groet, Hans

Laatst bewerkt:
Dat wordt dan vanavond, als gast0224 mij tenminste niet voor is,want ik heb op het werk alleen 2003. Vandaar mijn vraag of je het niet zelf kon. :)
Als ik het probleem zo lees, is het simpel. Het (selectie)veld [Betaald] moet je op het formulier zetten, en bij het selectieveld [Contant] klik je dan achter de regel <Bij klikken> op de knop met de 3 puntjes, en kies je <Gebeurtenisprocedure>.
Daar plak je de regel:
Code:
    Me.Betaald= Me.Contant
Of, alternatief, je drukt vanuit je formulier ontwerpscherm op <Alt>+<F11> en plakt de volledige code uit mijn vorige berichtje. Dan hangt Access de code zelf achter het selectievakje, en dan zou het ook gelijk moeten werken. Maar alleen dus als zowel het selectievakje [Contant] als [Betaald] op het formulier staan.

Aan je uitleg ligt het niet hoor!
Als ik dat doe dan moet ik een parameterId opgeven bij het maken van nieuwe record.
Tevens krijg ik een foutmelding bij het aanmaken van een nieuw factuurnummer.

Wacht wel tot vanavond.

Groet, Hans

Laatst bewerkt:
Ik heb de code van Octafish genomen, want die is inderdaad simpeler dan de mijne.

Bijlagen

Waarom gebruik je een veld "contant" in je formulier? Je kunt toch ook meteen het veld "betaald" in je formulier opnemen.
Een interessante vraag, waar je nog geen goed antwoord op hebt gegeven. D.w.z. je gaf wel een antwoord, maar dat was eigenlijk een heel slecht antwoord. Je hebt namelijk in je tabel ook een veld [Betaaldatum]. Dus je houdt nu in 3 velden bij of iemand betaalt heeft: [Betaaldatum], [Betaald] en [Contant]. Vind je dat zelf niet ook een beetje veel van het goede? Simpele logica zegt namelijk dat als er een betaaldatum is ingevuld, er gevoeglijk vanuit mag worden gegaan dat er betaald is. Dus waarom dan nog een extra veldje? Ik hoor je al kloppen: ja maar niet elke betaling is contant.... Maar dat probleem los je op met een keuzelijst waarin je de betaalwijze vastlegt; staat het (zoals het ook hoort) in één veld, en kun je er simpel op rapporteren. En met een Klikactie vul je gelijk de betaaldatum automatisch in.

Laatst bewerkt:
Beste gast0224 & Octafish,

Bedankt voor jullie bericht.

In mijn echte db is de betaaldatum idd vervallen.
De klanten moesten binnen 14 dagen betalen en dat deden er velen niet :evil:
De betaaldatum is dan ook verkeerd gebruikt door mij.

Als er vragen komen dan gebruik ik de laatste Test12 winrar en ga dan mijn vraag stellen als ik er niet uit kom -> dus vandaar de verwarring.
Ik zal hem aanpassen als ik weer een vraag ga stellen.

Kan ik dmv een keuzelijst: contant of bank in het -frmFactuur gebruiken zoals bovenstaande beschreven is door jou?

Groet, Hans

In mijn echte db is de betaaldatum idd vervallen.
Dat is het slechtste idee dat ik deze week voorbij heb zien komen; de betaaldatum is niet hetzelfde als een betaaltermijn, maar de datum waarop is betaald. Die kun je dan weer in rapporten gebruiken om maandoverzichten etc. te maken. Een betaaltermijn is prima geschikt om op basis van de factuurdatum en de (al dan niet per klant verschillende) betaalperiode herhalingsfacturen etc. te sturen.
Antwoorde op je laatste vraag: yep!

Beste OcTafish,

Heb ik nu iets gewonnen dan :o
Zoals ik al schreef is het een opzet om iets te maken voor mijn echte db dus er komen items en vragen bij en vervallen weer items in formulieren.

Hoe is het nu dan wel:
Onder in mijn Factuur staat dat de klanten binnen 14 dagen moeten betalen, het ordernummer en de prijs die zij moeten vermelden bij het overmaken.
Dit werkt uitstekend.
Tevens heb ik een qry gemaakt met de betalingen en betaaldatum.
Dus serveer me niet zo snel af:confused:

Bedankt weer voor jullie input ik ben weer een stap in de goede richting gebracht.

Groet, Hans

Ps. ik snap nu ook waarom de VBA code niet werkte ik had hem nl. bovenin geplaatst (ook een slecht idee blijkt nu)
Ps.2 Al doende leert men :thumb: (als je dit hebt gelezen zet ik de vraag op opgelost)

Laatst bewerkt:
Tevens heb ik een qry gemaakt met de betalingen en betaaldatum.
Je hebt dus nog wèl een veld Betaaldatum, anders kan je die niet berekenen :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan