De site centeren

Status
Niet open voor verdere reacties.
There is an error at line 142 at line column 21 = ongebalanceerde tag instanceEnd.....

Dat stond er in de bijlage (verkorte versie).
Hostnet heeft geen problemen met php dus leef je uit en het scheiden van de oude en nieuwe site site lijkt mij een zeer goed
plan mede omdat mijn onbeholpen pogingen om te helpen tot nu geen zoden aan de dijk zetten.

Groeten Joop

Hoi Joop,
There is an error... > die snap ik ook niet precies, maar ik vermoed dat er een "instanceEnd" staat zonder dat er een of ander "instanceBegin" is geweest. Maar die error zuiveren we er nog wel uit, als de nieuwe mappen er zijn.

Mooi dat php kan, dat vereenvoudigt de zaak aanzienlijk.
We gaan het stap voor stap voorzichtigjes aan doen, zodat er geen ongelukken kunnen gebeuren en meteen ook duidelijk is hoe m'n opzet in elkaar zit.

De nieuwe mappen!
Je mag aanmaken (lokaal en op de server) de volgende mappen, meteen onder de hoofdmap:
  1. een map paginas, *)
  2. een map teams,
  3. een map techniek,
  4. en in de map techniek een map images.

Toelichting
  • In de map paginas komen alle gewone pagina's uit het menu aan de linkerkant.
  • In de map teams komen alle teams uit het menu bovenin.
  • De gewone pagina's en de team-pagina's gaan elk een eigen sjabloon (DW-template) krijgen, dat is wel zo handig.
  • In de map techniek komen alle toebehoren: de .dwt's, het nieuwe stylesheet, de pagina-fragmenten die altijd hetzelfde zijn (via php er in te zetten), enz.
  • In de map images binnen de map techniek komen alle systeem-afbeeldingen zoals het logo, de header-sprite, de advertenties, enz. die standaard in elke pagina zitten.
  • In je al bestaande map "afbeeldingen" zitten dan de images die ter illustratie op de diverse pagina's worden gebruikt.

In elk van de nieuwe mappen plaats je even een index.html (allemaal dezelfde), met als enige code er in:
HTML:
<html>
<title>Yes</title>
<body>
<p>Aangenaam, ik besta!</p>
</body>
</html>
Hiermee kan ik van buiten af zien of het gelukt is.
  • Voor het test-gemak heb ik online een schaduw-kikkermappensysteem gemaakt dat parallel loopt (bv. deze :) ).

Is het gelukt, dan gaan we verder met het vullen van de nieuwe mappen (ik heb al wat spulletjes klaar staan).
Dan kan daarna de huidige homepage gecorrigeerd worden, zodat die (for the time being) in orde is.

PS-1: Voorlopig nog niets wissen!
PS-2: Je kan ook een nieuwe map documenten aanmaken, waar alle bestanden als de pdf's van het Bewaarboekje, het Wedstrijdboekje e.d. in komen. Dan zitten die netjes bij elkaar (er kunnen ook de archief-exemplaren van de oude jaren in blijven staan), ipv dat ze allemaal in de hoofdmap terechtkomen.

Met vriendelijke groet,
CSShunter
  • Kleine letters omdat het in Windows bij map- en bestandsnamen niet uitmaakt of je hoofd- of kleine letters gebruikt, maar op een server wel. Verkeerd hoofdlettergebruik in een link naar een bestand kan dan een "Page not found" opleveren. Als je alles altijd hetzelfde doet, met alleen maar kleine letters, zijn fouten door hoofdlettergebruik in elk geval uitgesloten.
  • Speciale lettertekens en spaties in een URL op de site (voor het ophalen van een pagina of afbeelding, enz.) zouden anders een zg. "URL-encode" moeten krijgen, waarbij bv. een spatie vervangen moet worden door %20. Dat is onhandig en maakt de links ook erg onoverzichtelijk.

Voor het scheiden van woorden in een mapnaam of bestandsnaam kan je wel een tussenstreepje - of onderstreepje _ gebruiken, die kunnen geen kwaad.

Hoi Hunter,

Ben nu op het werk dus kan geen mappen aanmaken, volgens mij heb ik geen bevoegdheid om mappen aan te maken
direct op de stam.
Kan wel aanmaken in bv httpdocs maar zal dat vanmiddag even proberen.

Groeten Joop.

Hoi Joop,
De mappen zijn gemaakt
Yes, yes, yes, yes, yes: Aangenaam! :d

Op de c schijf staan deze mappen dan in de httpdocs.
Klopt, ik bedoelde de hoofdmap van de site; en in Dreamweaver heet die httpdocs.

Mappen vullen
Voor de map techniek kan je vast deze downloaden (+ in DW zetten en vervolgens weer uploaden):

Voor de map techniek/images:

Voor de map documenten:

Voor de hoofdmap:

Toelichting:
  • De 3 htm-bestanden voor de techniek-map zien er niet uit, als je ze los bekijkt (en de links werken ook nog niet). Maar in de broncode staat wel alles wat nodig is: dit zijn html-fragmenten die er later met php worden ingezet.
  • Svp geen bestanden met dezelfde naam gebruiken die je al hebt: dit zijn steeds de nieuwste versies!
  • Het list-item kikkertje is bestemd voor de teampagina's.
  • De twee documenten zijn kopieën van de bestaande, maar nu met goede webnaam zonder spaties.

Zichtbaar resultaat?
Als het goed is, moet de pagina test-index.html nu helemaal goed werken als alles online staat: met alle links in de menu's kloppend (voor de huidige pagina's) en verder met de nieuwe opmaak.
Klopt dat?
Zo ja, dan zitten er ook geen errors meer in, en kan je de huidige index.html vervangen door deze nieuwe. :)

Tot zover op heden!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Hoi csshunter,

De test-index pagina staat er op, ga vandaag op het werk kijken of alles werkt (verwachting is hoog:)).
Zodra ik dit heb gedaan zal ik de test-index hernoemen naar index.
Zoals je misschien gezien hebt is de index.html tijdelijk gewijzigd :( en dit blijft nog even zo staan, wil de pagina omzetten
zodra dit eraf mag.

Het gaat lekker..........

Groeten Joop.

Dag Joop,
Ja, ik zag de aanpassing van de homepage - tragisch.
Van Procol Harum's A Whiter Shade Of Pale zag ik op YouTube ook een hele mooie versie uit 2006, met klassieke intro.

Bij mij komt de dekikkers.nl/test-index.html goed door, dus dat zal dan overal het geval moeten zijn.

PHP-check
Nu kunnen we de php-machinerie gaan testen
Daarvoor aangemaakt: php-pieptest.htm

• Deze kan je downloaden en lokaal in de map paginas zetten.
  • Vervolgens een kopietje maken, en deze hernoemen tot php-pieptest.php
  • Dan deze php-pieptest.php uploaden naar de map paginas op de server.
  • En kijken op dekikkers.nl/paginas/php-pieptest.php!

Als het goed is komen nu het topmenu, het zijmenu en alle andere dingen tevoorschijn die niet te zien zijn op de htm-versie.

Toelichting
  • Als je de broncode van de .htm of de lokale .php-versie bekijkt (die is hetzelfde, alleen de uitgang verschilt), dan zie als <body>-code alleen maar de <div> met de inhoudkolom en de <div> met de rechter-zijkolom-tekst.
  • De hele rest wordt opgevraagd door de php-coderegels:
HTML:
<?php include("../techniek/kikkers-topmenu.htm"); ?>
<?php include("../techniek/kikkers-zijmenu.htm"); ?>
...
<?php include("../techniek/kikkers-standaardzaken.htm"); ?>
  • Dit zijn de opdrachten om de bestandsfragmenten voor het topmenu, het zijmenu en de standaardzaken op te halen, die eerder in de techniek-map waren gezet.
  • Zodra de server de uitgang .php ziet, weet de server dat de php-opdrachten moeten worden uitgevoerd vóórdat de pagina naar de bezoeker wordt gestuurd (de P van PHP is: Preprocessing): de fragmenten worden gewoon in de pagina geplakt alsof ze er altijd in gestaan hebben.
  • Dat kan je zien als je de broncode van de .php versie via het web bekijkt: de php-opdrachten zijn weg, de fragmenten staan er in.

Heel erg simpel, maar ook heel erg doeltreffend! *) :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
*) En veel handiger dan de omslachtige DW-methode: die zet de fragmenten in z'n template, en stuurt dan bij het uploaden de complete pagina inclusief de fragmenten naar de server. Dat gebeurt dus bij alle pagina's.
Betekent o.a.: zodra je een onderdeel (bv. het menu) aanpast, dan moet Dreamweaver alle pagina's van de site opnieuw gaan uploaden! :shocked:
Met php is het veel simpeler: dan hoef je alleen het menu-fragment aan te passen en te uploaden, en alles gaat vanzelf goed (de verwijscodes op de pagina's blijven immers hetzelfde).
Zie verder dit topic: Verschil Dreamweaver-template (dwt) en php-include.
- NB:
Wat wij gaan doen: de php inbouwen in het DW-template, dat dan alleen gebruikt wordt om in de ontwerp-weergave snel een pagina in elkaar te timmeren.

Oke, de php op de severkant gezet als pieptest maar helaas geen menu.
Ik zal vast iets verkeerd doen maar weet niet wat.

Ik krijg wel de melding " kan dynamische verwante bestanden niet detecteren omdat er geen testserver is gedefinieerd"
Maar weet niet of dat iets uitmaakt........

Kan je op de een of andere maniet testen of de php het wel doet?

Groeten Joop

Hoi csshunter,

kikkers-topmenu veranderd van html naar htm en dan krijg je wel iets maar is vast anders bedoelt......
De andere ook veranderd in htm maar helaas niets veranderd.

Groeten Joop.

Aha ... dat was niet helemaal de bedoeling!

De Dreamweaver-melding "kan dynamische verwante bestanden ... enz." kan kloppen, want DW is geen server en kan dus niet zelf met de php-bestanden omgaan. Maar dat zou niets moeten uitmaken, want we gebruiken DW hier alleen maar als doorgeefluik om te uploaden, en niet om te kijken hoe de php werkt.

Het is correct dat de fragmenten de uitgang .htm moeten hebben (zonder de l van leo), want zo worden ze ook aangeroepen in de php-code op de piep-pagina.

De php op de server doet het in ieder geval wel, want anders kreeg je helemaal niets te zien van de menu-items (die stonden immers niet op de piep-php pagina).
Ze zijn er nu wel, alleen staan ze als tekst koud achter elkaar.

Maar er is op een of andere manier iets mis gegaan met het downloaden en weer uploaden van de fragmenten.
Daarbij staat wel de tekst in de fragmenten, maar is de hele html-code weggevallen.

Als je mijn kikkers-topmenu.htm nog een keer download naar de DW-map techniek (de oude kan overschreven worden), en 'm dan opent met Dreamweaver, wat zie je dan staan in de Dreamweaver-codeweergave?
Staat daar (zonder verder iets):
HTML:
<div id="apDiv1">
	<ul>
		<li id="heren"><span>Heren</span><span class="overlay"></span>
... enz.
Of staat daar alleen:
HTML:
    Heren
        Heren 1
... enz.
Of staat daar nog iets anders?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Tja, hoe geef ik hier nou weer een draai aan:confused:
Hoe dom is het om niet de broncode te Kopiëren maar de pagina??:evil:

Volgens mij staat nu alles goed, en door dat gezoek heb ik nu wel xampp op de computer wat ik dan weer wel makkelijk vindt.:thumb:

We kunnen weer verder en ik heb weer wat geleerd.

Gr Joop

Ach, geen draai aan geven en denken dat zoiets iedereen wel eens overkomt, zeker als je veel verschillende dingen aan je hoofd hebt.
  • Wat CSShunter bv. wel eens overkomt, is: een nieuwe pagina-versie van iets maken waar een reset-knop op zit die de pagina een reload geeft - en dan vergeten die reload-link naar de nieuwe versie te laten wijzen - om er na tig minuten vergeefs testen achter te komen dat ik inmiddels weer lang en breed op de oude versie zit en daar dan ook geen veranderingen in kan bespeuren ... :D

Maar mooi dat je intussen nu ook xampp hebt geïnstalleerd en nu ook lokaal de php'tjes kan zien. :)

En de piep-test ziet er nu prachtig uit! :thumb:

Dwz. alle andere dingen in het nieuwe systeem werken, en nu kunnen we ons gaan wijden aan een Dreamweaver-template test.
Maar daarvoor moet ik eerst nog even wat in elkaar knutselen.

Wordt vervolgd: hij gaat goed zo die gaat!
Gegroet,
CSShunter

Op hoop van zegen!

Ik heb dit Dreamweaver-template gemaakt voor de pagina's uit het zijmenu: kikkers-paginas.dwt

De template-test!
  • Dit bestand downloaden, hernoemen tot kikkers-paginas.dwt.php (met dubbele uitgang, las ik in een tutorial) en neerzetten in de Dreamweaver-map Templates (als het goed is, bestaat die al).

Gebruik:

• Je maakt in DW een nieuwe lege pagina aan: "Click File >> New... In the pop-up window that appears go to the Page from Template tab (or Templates tab) and select the desired template."
  • Sla deze pagina lokaal op in de map paginas, met als naam: template-test.php.
  • Open de pagina weer in de ontwerp-weergave, en dan zou je vakjes moeten kunnen zien van de Editable Regions waar je dingen in kunt invullen.
  • Zo ongeveer als dit screenshot (en dankzij xampp misschien wel in de volledige opmaak)(screenshot is gemaakt van FrontPage, maar ik vermoed dat het bij DW ongeveer analoog gaat).
  • Je vult nu wat test-tekst in in de vakjes, en slaat 'm weer op.
  • En vervolgens ga je 'm uploaden naar de map paginas op de server.

Daarmee is dan het uur der waarheid aangebroken: wat gebeurt er als je naar dekikkers.nl/paginas/template-test.php gaat?

Ik ben benieuwd! :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Helaas, na het maken van de .dwt.php geeft deze aan dat dit sjabloon geen bewerkbare gebieden bevat.
Na het maken van de pagina op basis van de dwt zijn er dan ook geen bewerkbare gebieden.

Groeten Joop.

P.S Zal vanavond kijken of ik de bewerkbare gebieden kan invoegen.

Laatst bewerkt:
Hoi Joop,
Ai, dat is nou jammer! :eek:
Maar waarschijnlijk heb ik net niet de goede trefwoorden voor de Editable Regions in het template gebruikt, want die kwam ik op verschillende manieren tegen op internet (dacht dat het te maken had met verschillende DW-versies).

Ik heb nu een voorbeeld-template van Adobe zelf gedownload *), en daar de formulering uit overgenomen.

Als je de oude versie weggooit en daar deze voor in de plaats zet, gaat het dan beter?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Het zit even tegen.........

foutdw1.jpg

foutdw2.jpg

Dus de tweede versie geeft ook aan dat er geen bewerkbare gebieden zijn en als ik deze wil invoegen
geeft die fout nummer 1.
Bij het maken van een pagina aan de hand van de sjabloon geeft die fout 2.

Ga er zo nog mee verder, als je nog een idee hebt dan graag....

Een bewerkbaar gebied ziet er bij mij zo uit: <!-- TemplateBeginEditable name="EditRegion3" -->EditRegion3<!-- TemplateEndEditable -->

Voorbeeld van de huidige dwt: http://www.dekikkers.nl/voorbeeld-dwt.html

Groeten,

Joop

Laatst bewerkt:
De <!-- TemplateBeginEditable name="EditRegion3" -->EditRegion3<!-- TemplateEndEditable --> constructie is ook gebruikt in de laatste versie, dus dat kan het niet zijn.

Maar oeps, ik zie dat ik nog een restantje FrontPage-dwt code in de .dwt had staan.

Aangepast, en nu is dit de nieuwe: kikkers-paginas.dwt.

We moeten er toch vlakbij zitten!
Als deze het ook niet doet, dan kan je het eens proberen zonder het hernoemen met de dubbele .dwt.php uitgang.
Volgens mij zou die het lokaal moeten doen (zonder dat je dan het php-extra krijgt, maar wel met de Ed.Reg's).
Als dat zo is, kan het geen kwaad, de php komt er dan wel bij doordat later de pagina's zelf als php-pagna's worden gepresenteerd.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Misschien dichtbij maar nog net niet, geeft zowel als dwt.php als ook met de kale .dwt aan dat er geen bewerkbare gebieden zijn.

Tevens hebben deze erbij: foutdw3.jpg

Groeten Joop,

Op hoop van zegen!
:D

Hoi Joop,
De vis wordt duur betaald! :d
Maar we gaan vrolijk verder met een nieuw motto: "Waar foutmeldingen zijn, is nog hoop!" :)

En ... ik heb nog twee oepsjes in mijn laatste versie ontdekt. :o
Bij het ijverig plakken en knippen was twee keer het woordje name= weggevallen. Dan kan zelfs DW geen naam vinden.

Zou dat dan de laatste zijn van mijn springvloed aan nieuwe versies? *)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Hoi hunter,

Ook deze geeft dezelfde foutmelding, heb er wel een pagina van gemaakt maar helaas geen bewerkbare gebieden te bekennen.....

Heb ter controle een .dwt gemaakt met een voorbeeld van dreamweaver zelf en wat blijkt? geen bewerkbare gebieden:evil:
Kan dus ook nog zijn dat er bij mij iets niet goed staat, wel raar dat dan de door mij gemaakte template (bestaande site) het wel goed doet.

Zal er vanavond weer verder naar kijken.

Groeten Kniertje.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan