Hoi Hengelaar,
Verwijderen
"Bericht aanpassen" > "Ga geavanceerd" > bovenaan: "Bericht verwijderen".
Aas van de hengel gegleden
Je geduldig uitgeworpen hengel zie ik nu pas: na m'n laatste bericht van
26 oktober 2012, 22:17 kreeg ik geen e-mail notificatie meer binnen *) en dacht ik dat dat de laatste post was. Je reactie & hengel van
26 oktober 2012, 22:21 zag ik niet omdat ik bij een pagina-refresh niet zag dat er een volgende pagina bij was gekomen (p.7 en bericht #121 alweer).
Favicon bestaat wel/niet!
Maar geheel uit eigen beweging had ik gisteravond toch een aha-erlebnis bij het zien van de favicon. Bij toeval, omdat ik even in Internet Explorer 7 bij de Kikkers moest zijn, en daar de favicon mooi in de adresbalk en het tabblad stond.
Ook nog even in de broncode gekeken: je hebt 'm kennelijk braafjes op elke pagina ingevoegd.
- Bij toeval (1): Na in IE7 wat rangeren tussen verschillende pagina's, want direct kwam ie niet tevoorschijn (ook niet met lege cache).
- Bij toeval (2): In Firefox, waar ik standaard mee surf, is er helemaal geen favicon te zien.
- Bij toeval (3): In Chrome, Opera en Safari staat de favicon wel op het tabblad, maar niet in de adresbalk.
Hoe zit dat?
Een aantal browsers hebben de favicon er (al/niet gedeeltelijk) uit gegooid. Bij mij doen de favicons in Firefox het niet meer in de laatste FF-versie. Ook niet in de tabbladen: waar bv. vroeger bij goedkeuring door de html-validator een groen vierkantje in het validator-tabblad stond, staat nu een leeg stippel-vierkantje. De favicons staan er nog wel bij als je een site in je favorietenlijst van FF opneemt.
Achtergrond: vanwege veiligheidstoestanden.
Als je de favicon (onder de schuilnaam
vaficon.ico) rechtstreeks opvraagt, doen de browsers ook verschillende dingen:
- Firefox opent 'm niet, maar vraagt of je 'm wilt downloaden.
- Chrome: idem dito.
- Opera laat je kiezen: "Downloaden of openen?"
- Internet Explorer (IE7) en Safari (5.0.3) laten 'm gewoon zien.
- IE8 en IE9 geven volgens Netrenderer.com en Browsershots.org echter de broncode (!): zie hier.
Ook merkwaardig:
- IE7 geeft 'm weer op formaat 32x28 px.
- Opera (11.50) zet in het tabblad: "vaficon.ico (16x16)", en laat 'm ook als zodanig zien.
- Safari zet in het tabblad: "vaficon.ico 256x256 pixels", en toont 'm op die volle grootte.
Het zal hem er in zitten dat een favicon geen standaard html-voorschriften kent ("The proposed profile for defining the "icon" value is not a recognized standard, which means there may be interoperability issues in practice.",
zegt w3c hier).
Tenslotte:
- Als ik 'm download, blijkt de vaficon.ico zo'n 180kB groot te zijn, wat nogal groot is voor zo'n klein dingetje.
- Openen met IrfanView geeft aan dat het 32x32 px is, maar laat 'm zien als 32x28, in de getormenteerde vertoning die ook IE7 laat zien:
- Maar openen met de beeldbewerker GIMP (ik heb 2.6.11) geeft dit:
Huh? Het lijkt wel alsof er verschillende versies in één bestand opgeslagen zitten (en ook met transparantie)! :shocked:
In ieder geval: de voor een favicon te gebruiken formaten zijn: 16x16, of 32x32 of 48x48.
Ik heb de mooie grote versie gescreenshot, verkleind, en via Irfanview **) opgeslagen als ico van 32x32px (browsers verkleinen 'm dan zo nodig voor hun weergave in adresbalk/tabblad/favorietenlijst):
- Test: kikkers-favicon.ico van 3,2kB.
- Hé! Nu laten alle browsers 'm wel rechtstreeks zien! ***)

(zonder vraag om te downloaden/openen)
Aan de haak geslagen?
Met vriendelijke groet,
CSShunter
*) Helpmij waarschuwt keurig "Het kan zijn dat er al meer reacties zijn, maar u zult geen e-mailtjes hiervan ontvangen totdat u het forum weer bezoekt." - En tussendoor rammel ik ook regelmatig met javascript uit- en aanzetten, dan ontsnapt er ook wel eens een visje.
**) Een (eventueel in ander tekenprogramma gemaakte en gekopieerde + in IrfanView ingeplakte) afbeelding met IrfanView als .ico-bestand opslaan geeft altijd een goede ico, is mijn ervaring.
Een .bmp of iets anders hernoemen tot .ico (zoals verschillende tutorials aanraden) gaat meestal niet goed.
***) Volgens netrenderer.com ook IE8 en IE9 (browsershots.org doet niet aan het ico-bestandstype).