• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Frequentie en gemiddelde score bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gangenent

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2011
Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

In onderstaande/bijgevoegde reeks wil ik de frequentie van de activiteit en de gemiddelde score berekeken. Ik weet dat ik met de functie =sommen.als() de gemiddelde score kan bepalen. Ook kan ik met de functie =Datumverschil()'het verschil berekeken tussen twee data. Maar hoe kan ik uit een reeks de frequentie berekenen?

In onderstaande reeksen is de uitkomst:
Wekelijks Judith 9
Tweewekelijks Piet 7
Maandelijks Karin 6

Datum Naam Score
donderdag 5 januari 2012 Karin 6
dinsdag 10 januari 2012 Judith 9
vrijdag 13 januari 2012 Piet 7
dinsdag 17 januari 2012 Judith 8
dinsdag 24 januari 2012 Judith 9
vrijdag 27 januari 2012 Piet 8
dinsdag 31 januari 2012 Judith 9
zondag 5 februari 2012 Karin 7
dinsdag 7 februari 2012 Judith 9
vrijdag 10 februari 2012 Piet 6
dinsdag 14 februari 2012 Judith 8
maandag 20 februari 2012 Judith 10
vrijdag 24 februari 2012 Piet 9
dinsdag 28 februari 2012 Judith 10
maandag 5 maart 2012 Karin 5
woensdag 7 maart 2012 Judith 9
donderdag 8 maart 2012 Piet 5

Alvast bedankt voor je hulp.

Laatst bewerkt:
Het is bij dit soort vragen altijd makkelijker als je een voorbeeld bestandje toevoegd en niet alleen de tekst.
Kan je dat nog even doen

Voorbeeld.xlsx
Helemaal bovenaan in de vraag onder het onderwerp. Tis een hyperlink.

Heb je wel eens mijn handtekening onder ieder bericht gelezen??

Niet ongeduldig worden.

Wim

Ik heb er wat van gemaakt.........
had ff tijd :)

Dank voor je bijdrage en tijd Piet. Het gemiddelde is duidelijk en bekend. Ik besef dat mijn casus op meer manieren is uit te leggen. Het gaat er mij niet om, om het gemiddelde per frequentie te berekenen. Het gaat er mij om de frequentie zelf te berekenen. Met andere woorden hoe weet ik uit een formule dat Judith wekelijks heeft gescoord, Piet twee-wekelijks en Karin maandelijks. Ik heb zelf gedacht aan de interval tussen de data, maar weet niet hoe ik dat in een formule kan bereken uit een reeks. Als ik niet duidelijk genoeg ben, doe ik nog een poging om mijn vraagstuk uit te leggen. Zeg het mij gerust. Dank voor je tijd.

Waarschijnlijk kan het ook met een draaitabel.

Om je een beeld te geven even een voorbeeld.

Ook jij dank voor je bijdrage en tijd Oeldere. In mijn reactie van Piet kan je zien dat mijn vraagstuk nog niet helemaal is opgelost. Mijn voorkeur gaat uit naar een formule in een enkele cel. Maar met draaitabellen werk ik ook graag. Alvast bedankt.

@gangenent,

Kun je je vraag toch nog wat verder toelichten ?
En wat wil je vervolgens met het antwoord kunnen doen ?
Volgens mijn beleving is frekwentie: het aantal keren per vast tijdsinterval gemeten over een bepaalde tijdspanne.
Een concrete vraag zou dus kunnen zijn: Hoe vaak scored Judith per week tussen 09-jan-2012 en 11-mar-2012
Het antwoord is dan 1.
Als de tijdspanne van 2-jan-2012 tot 30-apr-2012 is dan is de de frequentie 0,53
Als je 1 formule wilt hebben om het antwoord te berekenen, zul je moeten definieren hoe de tijdspanne moet worden berekend.

@Piet Bom

Dank voor je antwoord. Je had mij verder geholpen dan ik eerst dacht. We zijn er echter nog niet helemaal. Voor de verduidelijking heb ik een nieuwe versie van het excelbestand meegegeven. Die taal spreken wij immers het beste :)
Bekijk bijlage Frequentie_en_TotaalSccore_2.xlsx
Ik heb bij de frequentie/interval aangegeven of de uitkomst juist is en als dat niet zo is welke uitkomst ik had verwacht.

@popipipo

Dank, we zijn weer een stap verder. Het is mij echter nog een raadsel waarom in het voorbeeld Karin als uitkomst heeft 'driewekelijks', terwijl zij maandelijks een test doet. Bekijk bijlage Frequentie_en_TotaalSccore_3.xlsx Het valt binnen de reeks/frequentie, dus excel geeft wel de juiste uitkomst..... Ik denk dat we het moeten zoeken in de formule somproduct, maar ik kan het nog niet vinden.

Gangenent,
voor 2 maandelijks staat 1/60
en voor maandelijks staat 1/30
en voor 4 wekelijks staat 1/28

dat is exact de waarde voor dat interval. maar voor alles wat daar tussen zit geld dat niet.
eigenlijk moet je middelen
dus voor maandelijks geld van (1/60 +1/30)/2 tot (1/30 +1/28)/2 geld maandelijks
enz enz

groet sylvester

Het is mij echter nog een raadsel waarom in het voorbeeld Karin als uitkomst heeft 'driewekelijks', terwijl zij maandelijks een test doet.

De formule rekent van 5 jan tm 9 mrt dit zijn 64 dagen
De naam karin komt 3 keer voor 64/3=21.33 dus 1 maal per drie weken.
De formule kan niet zien dat karin tussen 9 maart en 4 april niet voor zal komen.
Dus zomaar aantal dagen tellen en dan delen door aantal maal een naam voorkomt gaat niet goed.

Als je het aantal dagen telt nadat Karin scoort, dan kom je wel op de juiste interval. Weet jij (of iemand anders) of er een formule bestaat die via horizontaal zoeken de interval tussen twee data dat Karin scoorde kan bepalen? Van Karin: (Datum 2 - datum 1) + (datum 3 - datum 2) + (datum 4 - datum 3) + ..........(datum n- datum n-1)/ n ?

Laatst bewerkt door een moderator:
die formule die jij laat zien in post #19 is als je die netjes vereenvoudigt wordt dat
( datum(n)-datum(1) ) / n
is dat de bedoeling ??????????

groet sylvester

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan