• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens in meerdere kolommen aan elkaar koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alpaka

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2018
Berichten
32
Hoi,

Ben hier volledig leek maar zit met het volgende.

Weet zelfs niet goed hoe het te verwoorden maar hoop dat er iemand is die me kan/wil helpen.

Via een query bekom ik een resultaat en wil vervolgens gegevens genereren in een draaitabel en grafiek, maar hiervoor is het belangrijk dat men unieke gegevens heeft zodat men geen valse resultaten of foutieve resultaten(cijfers) bekomt.

Het werkblad bestaat uit meerdere kolommen met identieke waarden per kolom , de inhoud van de andere kolommen mag echter niet verloren gaan wanneer ik duplicaten verwijder.Bekijk bijlage Voorbeeld.xls

Probeer het te verduidelijken met de bijlage

Kolom A bevat een dossiernummer. Elk uniek dossiernr kan meerdere elnr en nr bevatten, (Kolom D (elnr ) is een verkort getal van inhoud kolom H ( nr )). Als we in de kolom dossiernr de duplicaten zouden verwijderen klopt de inhoud van het dossier niet meer . Het feit dat er meerdere nr staan per dossiernr, is omdat er verschillende feiten en onderwerpen voorkomen per nr die elk uniek zijn per nr( hiervoor wordt dus telkens een nieuwe rij aangemaakt per onderwerp of feit of ..

Komt er op neer dat elk uniek dossiernr meerdere unieke elnr / nr kan bevatten maar bij het verwijderen van duplicaten kloppen de onderwerpen en feiten niet meer voor het dossier.

Ik hoop dat het verstaanbaar is en dat er een oplossing voor bestaat

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Je kan duplicaten verwijderen op criteria van meerdere kolommen.

Vink de kolommen die niet nodig zijn uit in de wizard.
 
Alvast bedankt voor de reactie, maar zoals ik zei ben ik een leek.

Hoe begin ik daar aan ?

Ik heb als een geprobeerd duplicaten te verwijderen maar dan zijn de verbanden tussen de andere kolommen weg

Er mogen geen gegevens verloren gaan wanneer ik een bevraging zou doen via draaitabel filters.

Als ik bv bevraag op feit en wil een aantal bepaald aantal onderwerpen .

Of een bepaald onderwerp komt voor in welke dossiers etc

Hopelijk verstaanbaar
 
Zijn de gegevens op blad2 in de bijlage het resultaat wat je wilt zien?
 

Bijlagen

  • alpaka.xlsb
    17,8 KB · Weergaven: 38
Hallo,

Ik weet absoluut niet of ik het goed heb begrepen.
Ik doe toch een poging met een draaitabelletje.
Zie bijlage.

Mvg
Peter
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    18,1 KB · Weergaven: 35
Met het geavanceerde filter kan je ook wat doen.

@HSV, volgens mij snoei je iets te hard.
Code:
.Item(sv(i, 1) & sv(i, 4) & sv(i, [COLOR="#FF0000"]9[/COLOR])) = Application.Index(sv, i, 0)
 

Bijlagen

  • alpaka (1).xlsb
    18,8 KB · Weergaven: 35
Hallo;

Alvast bedankt voor de snelle antwoorden,
Ik ga dadelijk eens kijken naar de voorgestelde oplossingen
Wat de geavanceerde filter betreft , is dat een formule die je gebruikt in een bepaalde cel ?
Klinkt misschien allemaal erg dom gezien het voor jullie logisch is , probeer met zelfstudie excel ook onder de knie te krijgen en ben blij dat ik via jullie hulp ook veel kennis kan opdoen.

De bedoeling is dat elk uniek dossiernr gekoppeld kan worden aan elk uniek nr zonder dat de onderwerpen verloren gaan die aan elk uniek nr gekoppeld zijn .

Dosnr kan meerdere nr bevatten en elk nr kan gekoppeld zijn aan meerdere feiten en meerdere onderwerpen etc

als we bv dosnr 4 nemen zit er nr 1, 2 , 6 en 7 aan gekoppeld, waar een een A type is en 3 een N type . Dosnr4 omvat 2 Feiten VH en VM die telkens terugkomen in elk nr maar we mogen deze 2 feiten maar 1 keer tellen, dit is eveneens van toepassing oop aard ar en type ar alsook op onderwerp.

Mijn excuses voor de overlast maar denk dat we tot de oplossing gaan komen

Zoals ik het nu vlug heb bekeken komt Peter al heel erg in de buurt van wat ik graag zou willen bekomen , alleen zou feit ook uniek moeten zijn . Zoals dosnr 4 heeft 5 el nr's en elk elnr heeft als feit VH en VM wat eigenlijk maar 1 x VH VM zou moeten zijn voor het dosnr .

Super om de hulpvaardigheid te zien.
 
Laatst bewerkt:
Graag had ik ook vernomen hoe ik te zien krijg hou jullie te werk zijn gegaan voor het bekomen van de resultaten.


Mvg,
 
Hallo Alpaka

Ik heb gebruik gemaakt van een draaitabel.
Zie onderstaande link voor hoe het e.e.a. werkt.
http://www.gratiscursus.be/Excel_2016/excelles053.html

Tevens nog een bijlage toegevoegd met wat je vroeg.
Ik hoop dat dit jou vraag beantwoord.
Als dit niet zo is dan graag een voorbeeldje hoe het jou inziens wel dient te zijn.
Want een voorbeeldje zegt vaak meer als 1000 woorden.

Mvg
Peter
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    17,7 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Dag Peter,

Ik heb even handmatig een tabel gecreeerd hoe ik het resultaat zou willen zien.

Je komt al heel erg in de buurt, waarvoor dank.

Zou super zijn mocht het lukken . Kan ik uit uw resultaten afleiden hoe je er toe bent gekomen?

Nogmaals dank,
Alpaka

Bekijk bijlage Kopie van alpaka (1).xlsx
 
In het eerste bestand.

Een van de twee codes.
Code:
Sub hsv()
Dim sv, i As Long
sv = Sheets(1).Cells(1).CurrentRegion
With CreateObject("scripting.dictionary")
   For i = 1 To UBound(sv)
    .Item(sv(i, 1) & sv(i, 4) & sv(i, 9)) = Application.Index(sv, i, 0)
   Next i
 Sheets(2).Cells(1).Resize(.Count, UBound(sv, 2)) = Application.Index(.items, 0, 0)
End With
End Sub


Sub hsv_2()
 Sheets(1).Copy , Sheets(1)
 Sheets(2).Cells(1).CurrentRegion.RemoveDuplicates Array(1, 4, 9)
End Sub
 
Hallo Alpaka

Dan zou het hem dit moeten zijn.
Zie bijlage.
Geheel gedaan met draaitabel.
Zie ook post #9.

Mvg
Peter
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    19,8 KB · Weergaven: 28
Beste HSV,

Waar zou ik deze code moeten schrijven ?

moet ik deze aan een cel toekennen of aan het werkblad.

Sorry voor de vragen maar wil het graag leren.

Mvg,
 
Hallo Peter,

DEnk dat het resultaat dan nog niet helemaal correct is , in de tabel die ik handmatig had gemaakt zie je dat bv voor dosnr 4 , 4 elnr zijn maar deze hebben allen gemeenscchappelijk het feit VH en VM , dus voor dosnr 4 mag dat maar 1 x voorkomen .
Voor elnr 2 heb je 2x aard ar en type ar ook hier mag die maar 1 x geteld .

Ik hoop dat het wat verstaanbaar is wat ik bedoel, breek me al een aantal weken mijn hoofd hierover.

Mvg

Alpaka
 
De codes staan in bladmodule Blad1.

Ik heb de codes even voor je aan een knopje gehangen.
Zie het resultaat op Blad2.
 

Bijlagen

  • alpaka.xlsb
    25,7 KB · Weergaven: 28
Beste HSV,

Het resultaat op blad 2 is quasi zelfde als resultaat draaitabel van Peter als ik het goed zie.

Ook hier zitten we met het gegeven dat bv dosnr 4 verschillende elnr's bevat ( 1,2,6,7,8) voor elk elnr komt feit VH en VM voor, doch gezien zelfde feit mag dit maar 1 keer geteld worden voor het dosnr maar toch aan het elnr gekoppeld moeten blijven . Ook zo voor elnr 2 waar aard ar en type ar 2 x voorkomt , zou in dit geval ook maar 1maal moeten zijn .

Het probleem is dat we in verschillende richtingen loeten kunnen bevragen .

Bv hoeveel ar in dosnr

hoeveel arr in jaar

welk elnr bevat arr

hoeveel aard in jaar

hoeveel van feit in jaar

hoeveel van onderwerp in jaar

hoeveel door of tegen in jaar

Telkens het probleem dat deze gegevens meerdere keren geteld worden .

Ik hoop dat het verstaanbaar is waar ik naar zou willen

Alvast bedankt voor de moeite ,

Mvg


Alpaka
 
Vanaf XL-2013? of vanaf XL-2010? met powerquey kan je Distinct Count gebruiken.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (13).xlsx
    243,4 KB · Weergaven: 21
Zijn de gegevens op blad2 in de bijlage het resultaat wat je wilt zien?

Hier heb ik dus ook geen reactie op gehad.
Die ingeving was dus juist, hoewel een ander dacht dat ik te hard aan het snoeien was.

In de bijlage aangepast voor de knoppen.
 

Bijlagen

  • alpaka.xlsb
    26,4 KB · Weergaven: 25
@ HSV,
Over het te harde snoeien; Kolom D en H is weliswaar anders geschreven maar identiek. Dit geeft hetzelfde resultaat met jouw code:
Code:
.Item(sv(i, 1) & sv(i, 4)) = Application.Index(sv, i, 0)
Zie kolom Q in het bestandje. Vandaar mijn gedachte dat kolom I meegenomen moe(s)t worden.

Maar even de reactie van de TS afwachten tot hij/zij alle reacties geprobeerd heeft.
 

Bijlagen

  • alpaka (3).xlsb
    27,1 KB · Weergaven: 21
Als die identiek zijn kan inderdaad sv(i,8) eruit gehaald worden.

Code:
.Item(sv(i, 1) & sv(i, 4)) = Application.Index(sv, i)

En voor Commandbutton2:
Code:
 .Cells(1).CurrentRegion.RemoveDuplicates Array(1, 4)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan