• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens in meerdere kolommen aan elkaar koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan zal ik het niet goed begrijpen, heb verwijderd wat niet geteld moet worden.
Als groentje zie ik het resultaat van de bevraging en weet tot wat het zou moeten komen , alles ertussen is voor mij ......

Ik weet dat elk dosnr opgebouwd is door elnr, elk elnr op zich is ook uniek maar die worden gedupliceerd omdat er telkens een andere toevoeging bijkomt . Het zijn meestal die toevoegingen die bevraagd worden via draaitabel.

Bv hoeveel van bepaald onderwerp of feit in een jaar , hoeveel aard ar.......enz.

Zal jullie niet verder belasten, nogmaals bedankt aan allen voor de hulp .

Mvg
 
Onderstaande code komt dichtbij het resultaat, ware het niet dat jouw uitkomsten die jezelf in het bestand hebt gezet niet constant zijn.

Nu heeft 63470 weer twee onderwerpen (DIWO en SLO), daarvoor maar 1 in je mooie tabelletje (DIWO).


Code:
Sub hsv()
With Sheets(3)
 .UsedRange.Clear
 Sheets(1).Cells(1).CurrentRegion.Copy .Cells(1)
   .Cells(1).CurrentRegion.RemoveDuplicates Array(1, 4, 14, 15, 16)
   .Cells(1).CurrentRegion.Sort .Cells(1), , , , , , , 1
 End With
End Sub
 
Onderstaande code komt dichtbij het resultaat, ware het niet dat jouw uitkomsten die jezelf in het bestand hebt gezet niet constant zijn.

Nu heeft 63470 weer twee onderwerpen (DIWO en SLO), daarvoor maar 1 in je mooie tabelletje (DIWO).


Code:
Sub hsv()
With Sheets(3)
 .UsedRange.Clear
 Sheets(1).Cells(1).CurrentRegion.Copy .Cells(1)
   .Cells(1).CurrentRegion.RemoveDuplicates Array(1, 4, 14, 15, 16)
   .Cells(1).CurrentRegion.Sort .Cells(1), , , , , , , 1
 End With
End Sub


Beste Harry,

Ik probeer echt te begrijpen wat er gezegd en gevraagd wordt

De tabel in het voorbeeld is een selectie van een aantal rijen, het volledige bestand omvat meer dan 120000 rijen , de gegevens zijn echter nooit constant voor bepaalde kolommen.

Zo zal ik ook nog moeten uitzoeken hoe ik de code in het excelbestand moet schrijven .

Het resultaat wat je bekomt is zeker heel OK en als ik er dan een filter opzet komt het waarschijnlijk quasi overeen met de werkelijke cijfers.

Dacht dat het mogelijk was om unieke gegevens te bekomen per maar waarschijnlijk teveel criteria om tot dat resultaat te komen.

Mvg,
 
Zie blad 2 en 4.

Je eerste resultaat in blad2.

In blad4 staat mijn resultaat naast die van jou (beide 2x 63470 dus goed?).
Misschien is die groene regel ook een foutje.
Als dat zo is klopt mijn code.
 

Bijlagen

  • visueel2.xlsb
    22,3 KB · Weergaven: 32
Zie blad 2 en 4.

Je eerste resultaat in blad2.

In blad4 staat mijn resultaat naast die van jou (beide 2x 63470 dus goed?).
Misschien is die groene regel ook een foutje.
Als dat zo is klopt mijn code.

Zoals ik het zie klopt het resultaat volgens mij. Die groene regel is op zich correct daar in dosnr 4 het feit VH en VM voorkomt in alle nr's( Feit VH en VM staan in Type A en worden meestal in de N type overgenomen, daarom dat ik deze in mijn kolom bij het eerste el nr heb geplaatst ) Maar dat krijgen we in uw tabel ook te zien .

HIer ga ik volgens wel enorm mee vooruit.

De code die nu van toepassing is is toch niet op dit beperkt aantal cellen geschreven en van toepassing op meerdere rijen neem ik aan. Klinkt misschien allemaal dom als je super bent in de materie. Ga er me alleszins ook meer in verdiepen in de winterperiode.

Dan ga ik ze morgen proberen los te laten op het volledige excelblad

Het gaat om uw laatste code in post 43 ?

Nog even opzoeken hoe ik ze in het blad moet inbrengen.

Hartelijk dank voor al de moeite .

Mvg,

Gunther
 
Is niet beperkt tot het aantal rijen als ze aaneengesloten zijn.

Het gaat om de code in #43.
In het bestand van #44 staat die ook.

Druk Alt+F11.
Dubbelklik aan de linkerzijde in de VB editor op module1.
In het grote witte vlak staat de code.
Sluit de VB editor.

De code kan je laten lopen door op Alt+F8 te drukken en op uitvoeren te klikken.
De code kan ook aan een sneltoets combinatie of een knopje gehangen worden.

Als het niet lukt vraag je maar weer.
 
Is niet beperkt tot het aantal rijen als ze aaneengesloten zijn.

Het gaat om de code in #43.
In het bestand van #44 staat die ook.

Druk Alt+F11.
Dubbelklik aan de linkerzijde in de VB editor op module1.
In het grote witte vlak staat de code.
Sluit de VB editor.

De code kan je laten lopen door op Alt+F8 te drukken en op uitvoeren te klikken.
De code kan ook aan een sneltoets combinatie of een knopje gehangen worden.

Als het niet lukt vraag je maar weer.


Super , laat het je morgen weten ;

Nogmaals dank :thumb:
 
Prima, maar gelieve niet quoten als je direct reageert op een vorig bericht.
 
Beste Harry,

Ik heb vandaag de code gebruikt op de lijsten van kantoor.

Mits nog wat extra filterwerk in de draaitabel lijkt het resultaat vrij correct te zijn.


Erg bedankt voor al je moeite en volharden :thumb:

En natuurlijk ook aan de anderen die hebben willen meewerken aan een oplossing

Mvg,

Gunther
 
Zo te zien volstaat het om duplicaten te verwijderen met uitzondering van de kolom "Feit". Middels de tab "Gegevens", knop "Uit Tabel" is dat een fluitje van een cent.
- Selecteer een cel in Blad1
- Kies "Uit tabel" op de tab Gegevens
- Zorg dat de gehele tabel geselecteerd is en zorg dat het vinkje bij "Mijn tabel bevat kopteksten" aan staat, klik OK
- Een nieuw venster opent zich. Klik op de kop van de eerste kolom, scrol naar rechts, houdt de shift knop ingedrukt en klik op de kop van de laatste kolom.
- Scroll terug naar links en houdt de CONTROL knop ingedrukt en klik op de feit kolom; deze wordt nu wit, de rest is groen.
- Klik op de knop "RIjen verwijderen" en kies "Dubbele waarden verwijderen"
- Klik net onder de knop "Sluiten en laden" en kies "Sluiten en laden naar..."
- Klik "Laden".

Krijg je nu nieuwe gegevens, maak dan de oorspronkelijke tabel leeg, plak de nieuwe gegevens erin en druk op alles vernieuwen.
 

Bijlagen

  • visueel2 (1).xlsb
    29,5 KB · Weergaven: 26
jkpieterse,

Bedankt voor de reactie ik zal deze manier morgen op het werk ook eens uitproberen.

Ik had in het verleden al duplicaten trachten te verwijderen doch kreeg daar telkens foute resultaten mee.

Deze manier is natuurlijk volledig nieuw voor mij dus ook bedankt voor de tip.

Mvg,
 
Dat had ik in #2 al voorgesteld.
De macro doet niets anders. ;)
 
Beste HSV,

Zou ik je nog eens mogen vragen hoe ik je formule moet begrijpen, ik heb getracht deze wat aan te passen maar nu loopt het helemaal niet meer.

Het excel bestand is een resultaat van een query die redelijk uitgebreid is en heb er bijgevolg nog enkele kolommen met gegevens bijgekregen. ( Kolom a tot en met U) .het aantal rijen loopt al over de 100000 gezien er vele dubbele waarden tussen zitten . Kan dit eenvoudig aangepast?


grt
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar mag alleen @HSV reageren:confused:

Het is geen formule maar een stukje op maat gemaakte code in VBA ook wel een macro genoemd. Het lijkt geen moeilijke aanpassing en waarschijnlijk kan je het zelf ook wel. Kolom A is in VBA Column(1), analoog hieraan is kolom U column(21). Wat denk je dat je dan in deze regel moet aanpassen?

Code:
.Cells(1).CurrentRegion.RemoveDuplicates Array(1, 4, 14, 15, 16)
 
Hallo ,

Bedankt voor je reactie , ik stel ieders reactie op prijs , maar gezien hij de macro aangereikt had ....

Ik begrijp waar je naar toe wil en dacht ook dat het niet zo moeilijk zou zijn heb dit al uitgevoerd doch krijg foutmeldingen

Ik dacht dat het probleem er in zou zitten dat het aantal rijen te groot is, gezien het voorbeeld wat ik had aangegeven beperkt was tot een 20 tal . In werkelijkheid zitten we nu aan +100000.


Ik zal morgen op het werk een screenshot maken van de foutmelding, heb deze nu niet bij de hand .

Grtn
 
Aan screenshots hebben we niet zoveel. plaats een bestand die lijkt op het echte bestand met de aanpassingen die je gedaan hebt om het werkend te krijgen. En dat hoeven echt geen 100.000 rijen te zijn. Als je samengevoegde cellen of lege rijen hebt dan werkt de code sowieso niet.
 
Terug omdat we er nog steeds mee aan de slag zijn er nog problemen zijn:rolleyes:

Ik zal trachten een excel lijst te posten dan , deze omvat gevoelige gegevens en zal ik dan enigszins wat moeten aanpassen.

Grt
 
Vergeet vooral de naam van de auteur niet te verwijderen mocht dit geen pseudoniem zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan