• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens in meerdere kolommen aan elkaar koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.
goedenavond,

Als ik het goed heb, zie ik hier nog een probleem

Als we de draaitabel op het bestand laten draaien en we bevragen bv dosnr 4 en dan het aantal van feiten binnen het dossier dan krijg je 1VH en 4VM. Doch aan elk element gekoppeld aan Dosnr 4 zit VH en VM . Voor dosnr 4 wil dit zeggen dat het 1 x VH en en 1 VM zou zijn , mocht er in een of ander element een ander feit zitten zou deze ook moeten weerhouden worden voor het dosnr.

Dit is ook zo voor poging , dit komt in elk element voor , en is correct, doch voor het dossier wil dat zeggen dat het 1x poging is .

Ik denk dat ik mezelf ook niet goed heb uitgedrukt voor de kolomen poging , door en tegen , hier kan de waarde 1 of 0 zijn, wat wil zeggen dat 0 voor ja staat en 1 voor neen . Jammer dat dit niet duidelijk was in het voorbeeld daar hier nergens een van de twee voorkwam, mijn excuses hiervoor

Indien dit nog kan, denk ik dat we er zullen zijn

Dan ga ik het eens toepassen op de volledige lijst .

Mijn dank is groot .

Mvg,

Alpaka:eek:
 
Laatst bewerkt:
Laatste poging maar voorlopig indien er geen betere voorbeeldbestand komt.

Naar het bestand uit #10 alhoewel daar de originele data ontbreekt en er andere gegevens staan.

Keuze uit twee codes.

Code:
Private Sub CommandButton1_Click() 'code hsv
Dim sv, i As Long, sh2 As Worksheet
sv = Sheets(1).Cells(1).CurrentRegion
Set sh2 = Sheets(2)
With CreateObject("scripting.dictionary")
  For i = 1 To UBound(sv)
    .Item(sv(i, 1) & sv(i, 4) & sv(i, 16)) = Application.Index(sv, i)
  Next i
    sh2.UsedRange.Clear
    sh2.Cells(1).Resize(.Count, UBound(sv, 2)) = Application.Index(.items, 0, 0)
    sh2.Cells(1).CurrentRegion.Sort sh2.Cells(1), , , , , , , 1
End With
End Sub


Private Sub CommandButton2_Click()  'code hsv_2
With Sheets(2)
 .UsedRange.Clear
 Sheets(1).Cells(1).CurrentRegion.Copy .Cells(1)
 .Cells(1).CurrentRegion.RemoveDuplicates Array(1, 4, 16)
 .Cells(1).CurrentRegion.Sort .Cells(1), , , , , , , 1
 End With
End Sub
 
Beste HSV,

Ik vermoed ergens wat ergernis op te merken, wil jullie zeker niet tot last zijn , indien ik de kennis had zou ik het zelf proberen op te lossen.

In bijlage nogmaals de volledige tabel, maar ik heb in de kolommen door en tegen de twee mogelijkheden aangebracht ( 1 en 0 , wat ja of nee wil zeggen ) bij poging kan dit ook voorkomen ook daar kan een 1 of 0 verschijnen.

Een beter voorbeeld kan ik niet geven gezien dit het resultaat is wat uit een query komt van het werk die ik graag wil bevragen via een draaitabel om de gegevens overzichtelijker te maken.

Ik hoop dat jullie me de oplossing kunnen aanrijken, zou mij wer veel makkelijker maken .

Hoe ik de code eventueel nog ergens moet wegschrijven zal ik wel trachten zelf uit te vissen indien dit te moeilijk is om uit leggen:eek:

Nogmaals mijn excuses voor de overlast en mijn grote dank voor de moeite.

Mvg

Alpaka
 
Laatst bewerkt:
Als het ergernis zou opwekken zou ik het hier niet zolang volhouden of niet meer reageren.

Plaats het resultaat voor het gemak op een tweede blad.
 
Zoals jij het netjes in samengevoegde cellen hebt staan wordt het niet.

Even de criteria.
Van welke kolommen ga jij uit om tot het resultaat te bekomen?
 
Ik begrijp je vraag niet waarschijnlijk . Ga het toch proberen :(

Dosnr
Dosj
Elj
elnr / nr
creatiedatum feit plaats Aard type feit poging door ( 1/0) tegen) (1/0 ) aard ar type ar onderwerp


Maar zoals je waarschijnlijk kan zien is elk dosnr opgebouwd uit elnr's ( nr's ) Elk dosnr heeft een jaar ( waarin het dossier is aangemaakt ) en dit jaar kan verschillen van het jaar waar het el nr is aangemaakt.

Elk dos nr bevat unieke el nr's , maar zo uniek zijn ze niet gezien bepaalde zaken gemeenschappelijk kunnen zijn maar zoals je uit de tabel kan afleiden niet altijd gemeenschappelijk zijn.

ALs je bv dos nr 4 neemt, deze heeft 5 el nr en deze hebben allen in dit geval aard klassiek (maar zou ook 1 of meerder apo kunnen zijn dan zou ik het aantal type moeten kunnen zien per dosnr (maar dat gaat wel met de filter ) ), de plaats blijft wel hetzelfde voor alle el nr en is dus 1 x plaats per dosnr . als het feit in elk el nr, per dos nr , identiek is moet dat als 1X geteld worden, idem voor poging door tegen aard ar , type ar en onderwerp

Als je dosnr 4 het aantal van onderwerp ARRE zou bevragen krijg je 2 , zou maar 1 maal mogen zijn.

Het probleem zit erin dat je in alle richtingen zou moeten kunnen bevragen en hetzelfde resultaat bekomen.


Mijn oprechte excuses als het onduidelijk is en blijft , mocht ik weten waar ik me kon aanbieden zou het makkelijker verlopen waarschijnlijk.

Nogmaals dank:eek:
 
Hallo,

Als leek kom ik er al helemaal niet meer uit wijs en merk dat het een moeilijke opgave is temeer omdat het moeilijk uit te leggen is via deze weg , in het voorbeeld zie je een stuk van de lijst die getrokken wordt via een query en op blad twee hoe we het graag als eindresultaat krijgen om dan via draaitabellen exacte (juiste) gegevens te bekomen Bekijk bijlage Tabel voor en na.xlsx


ik hoop dat er een oplossing te vinden is.

Ondertussen probeer ik te begrijpen hoe ik distinct count moet gebruiken. @VenA via google geraak ik er niet uit wijs of waar kan ik een verduidelijking in verstaanbare taal voor een leek vinden ?

mvg,
 
Zie het resultaat eens aan op blad 3 en beargumenteer eens welke er niet in het rijtje hoort.
 

Bijlagen

  • visueel.xlsb
    19,3 KB · Weergaven: 25
Goedenavond Harry,

Ik heb er even een draaitabelletje bijgezet op blad 4 , nogmaals ben volkomen leek en zal waarschijnlijk de gegevens foutief bevragen ,
maar wanneer je voor de beperkte lijst nu een aantal bevragingen doet van bv

het aantal DW voor jaar 2018 krijg je als resultaat 6 maar dit komt maar in 3 dossiernummers voor ,
idem voor het aantal arrestaties , daar verschijnt dan 2 waar het er maar 1 zou moeten zijn.
Ook wanneer men poging van 1 bevraagd krijg je als resultaat 2 , de lijst bevat hier twee maal het zelfde el nr gezien er voor elke lijn een ander onderwerp staat .

Het probleem zit er in dat je elk , feit , onderwerp etc apart moet kunnen bevragen daarom komt er telkens een rij met zelfde el nr bij.

Krijg het bestandje voorlopig niet geupload. :confused::eek:

Komt er nog aan maar hoop dat je het al wat kan begrijpen
 
Mooi verhaal, maar ik begrijp er niet veel van als jij de lijnen niet zo neerzet als ik.
Plaats een bestand met toevoegingen of verwijderingen uit mijn bestand.

Zoals jij het hebt op Blad2 krijg je nimmer aangeleverd.
 
De ergernissen kunnen komen doordat je niet alle reacties leest. Ik heb nog geen reactie gezien op #17.
 
zie # 29

mijn excuses als het niet juist gepost staat , ben niet zo thuis in forums
 
Een halve @VenA → #29
 
in een tussenregel in post #29 moet ik ergens iets terug vinden over iets wat in #17 staat? Gaat een lang draadje worden maar zonder mij.
 
in een tussenregel in post #29 moet ik ergens iets terug vinden over iets wat in #17 staat? Gaat een lang draadje worden maar zonder mij.


Nogmaals mijn excuses , had het zo niet begrepen en zoals in het begin al aangegeven ben ik volkomen leek , bij deze een directe reactie en hopelijk nog wat medewerking .

Ik ben zeer erkentelijk voor jullie hulp, en jammer dat door mijn onkunde ergernis werd opgewekt

mvg
 
Laatst bewerkt:
En toch vasthouden aan dat blad2. Ondanks het feit dat in bijna iedere post staat geen samengevoegde cellen te gebruiken wat zie ik op het nieuwe blad3? De eerste cellen zijn weeral samengevoegd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan